• Anonym (Maj)
    Sat 15 Jan 2022 05:15
    2563 visningar
    14 svar
    14
    2563

    A-kassa vid egen uppsägning

    Hej någon som sagt upp sig pga att man inte mår bra av jobbet? Hur gick det sen med a-kassan? Det verkar som man har 50karensdagar då? Fast det står att vissa omständigheter kan undgå detta, bla ohälsa eller mobbning. Dock måste detta bevisas. Hur bevisar man detta? Om personen behövde lämna på ett snyggt sätt för att undvika att inte få bra referenser, alltså har inte tagit saker vidare för rädslan att starta en konflikt som blir kostsam emotionellt och ekonomiskt. Men att vara utan inkomst i några månader pga lång karenstid känns orimligt när det är en arbetssituation som inte fungerar. Hur lägger man fram detta till a-kassan? Kort om situationen, en person som blivit anställd som restaurangchef till en resturang. Blir senare tilldelad en andra resturang att ansvara för, med löfte om löneförhöjning och andra vilkor. Personen ser inget av detta på 6 månader och kraven är enorma, att helt själv driva två ställen utan backup. Arbetar varje helg och kväll varje dag, vilket resulterar i att personen aldrig träffar sina barn ( även fast de bor tillsammans). Det är ju inte ett hållbart arbetsförhållande och resulterar i både fysik och mental ohälsa pga stress. Inget dokumenterat hos läkare. Personen väljer alltså att själv lämna då situationen inte verkar lösa sig särskilt nu under pandemin då den branschen är extremt utsatt. Någon som vet hur man kan lägga fram denna situation till a-kassan och slippa karensdagarna? Väldigt tacksam för tips.

  • Svar på tråden A-kassa vid egen uppsägning
  • Anonym (E)
    Sat 15 Jan 2022 07:27
    #1

    Vem som helst kan hitta på en snyfthistoria, det är därför man måste ha bevis. Så ja, säger man upp sig på egen hand är det karens, det får man ta. Sen kan man fundera på om det är värt att vara utan inkomst två månader, har man en buffert som täcker upp osv.

    Det du beskriver är inte mobbning, långt ifrån. Det är hög arbetsbörda och det drabbar väldigt många. Tar man på sig två restauranger så borde man fatta vad man ger sig in på. Pengarna är ju inte det viktiga här. Jag undrar om ni ens förstår vad mobbning innebär...? Din vän får ta sin karens och stå för sitt beslut, hen har ingen grund för dispens.

  • Anonym (Maj) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 10:01
    #2

    Det är väldigt svårt att dra hela historien här för att ge en rättvisande bild. Men det var betydligt mer än att personen bara tackade ja till detta. Det var bla lovat ledigt var annan helg och varierat schema anpassat till personen så mycket som möjligt. Personen jobbade ofta öppning 09- stängning ca 00 och detta varje helg och flesta dagar i veckan. Och fick nästan varje ledig dag utföra arbete hemifrån. Detta är inte bara hög arbetsbelastning , detta är rent utnyttjande. De har satt personen flertal otrevliga situationer pga språket, även fast de vid anställning visste om språkbegränsningarna och inte såg det som ett problem. Vilket det aldrig hade behövt bli men cheferna tagit hänsyn till detta vid många tillfällen. Det är ganska mycket mer men allt kan inte skrivas här. Jag tror man kan dra det som kränkningar när man medvetet utsätter en person för omöjliga arbetsuppgifter och bara ger tomma lovord. Men klart personen är ju dum som lägger ner sitt hjärta i företaget för att bli så utnyttjad, personen gör hemskt fel och får ju faktiskt skylla sig själv. ( är det så att den som gör så gott de kan gör fel? Och de som trampar över allt och alla och hela systemet har rätt? Verkligen!) Nu har personen valt att sluta själv för inget kommer ändras och starta bråk kommer inte gynna personen i slutändan här. Men personen ska ändå acceptera sitt straff med karensdagar.

    Och nej lönen spelar inte så stor roll? dock har personen månadslön och de betalar inte ersättning för extra arbete. De menar på att personens position kräver att man gör de timmar som krävs. Så 15h pass för en 8h dag är ju inte helt ok heller? men de utlovade ändringarna i lönevilkoren uteblev med.

  • Anonym (Karen­s)
    Sat 15 Jan 2022 10:08
    #3

    Läkarintyg brukar behövas

  • Anonym (J)
    Sat 15 Jan 2022 10:23
    #4

    Bättre att prata med facket om anställningsförhållandena.

  • Sat 15 Jan 2022 10:29
    #5

    Prata med facket om att arbetsgivaren bryter mot arbetstidslagen.

    Kontakta sen a-kassan i förväg med samma frågeställning.

  • Anonym (Ej)
    Sat 15 Jan 2022 10:30
    #6

    Du kommer inte slippa karensen för a-kassa som är på 90 dagar.

    Det är ditt ansvar att ta hjälp av etc facket eller HR vid sådana fall som du beskriver. Om det dessutom inte finns dokumenterat att du har lidit av det så finns ju inga ytterligare bevis.

    Jag misstror dig inte när du talar om att du mår dåligt av en orättvis behandling på jobbet, men den är inte tillräcklig för att du ska slippa 3 månaders karens. (Kommunal a-kassa)

    Jag förlorade två barn och jag var sjukskriven i 4 månader och när jag kom tillbaka till jobbet så mådde jag inte bra där, dels pga vi hade sovande jour och jag blev etc tvungen att sova borta från min trygghet vilket resulterades i att jag led av sömnbrist etc.

    Trotts intyg från vård och allt så fick jag inte slippa karensen. Nu sade jag upp mig ändå för jag hade pengar på sparkonto men det var ju inte en rolig tid så att säga.

  • Anonym (X)
    Sat 15 Jan 2022 10:46
    #7

    Varför har personen inte pratat med facket och vården?

  • Anonym (Fia)
    Sat 15 Jan 2022 11:04
    #8

    Det där kommer inte gå igenom med det du skriver. Det är något som behöver tas i helt andra vägar för att lösa. Man har långtgående eget ansvar att lösa olika arbetsmiljö relaterade omständigheter innan man kan få slippa avstängning vid egen uppsägning (det är inte karens de dagarna, karensen är bara de dagar som är samma för alla, men kanske inte så viktigt vad det heter).

    Undantaget är väldigt restriktivt. Gällande varianter med medicinska orsaker krävs t ex ett läkarintyg som explicit säger åt personen att säga upp sig (det räcker inte med konstaterade att personen inte mår bra av sitt jobb etc ) och det måste vara daterat innan man sa upp sig.

    Nu är säkert personen inte med i facket, folk idag verkar dumsnålt glömt varför det är en bra idé att vara det. Hjälp att driva frågor om orimliga arbetsmiljö frågor är en viktig sådan anledning. Man står väldigt ensam i en sådan situation annars (finns många andra anledningar också, men det som är aktuellt här framförallt)

    Så nä det räcker inte på långa vägar. Det behövs både långtgående och väl dokumenterade egna åtgärder för att försökt lösa det för att få dispens

  • Anonym (E)
    Sat 15 Jan 2022 11:17
    #9
    Anonym (Maj) skrev 2022-01-15 10:01:26 följande:

    Det är väldigt svårt att dra hela historien här för att ge en rättvisande bild. Men det var betydligt mer än att personen bara tackade ja till detta. Det var bla lovat ledigt var annan helg och varierat schema anpassat till personen så mycket som möjligt. Personen jobbade ofta öppning 09- stängning ca 00 och detta varje helg och flesta dagar i veckan. Och fick nästan varje ledig dag utföra arbete hemifrån. Detta är inte bara hög arbetsbelastning , detta är rent utnyttjande. De har satt personen flertal otrevliga situationer pga språket, även fast de vid anställning visste om språkbegränsningarna och inte såg det som ett problem. Vilket det aldrig hade behövt bli men cheferna tagit hänsyn till detta vid många tillfällen. Det är ganska mycket mer men allt kan inte skrivas här. Jag tror man kan dra det som kränkningar när man medvetet utsätter en person för omöjliga arbetsuppgifter och bara ger tomma lovord. Men klart personen är ju dum som lägger ner sitt hjärta i företaget för att bli så utnyttjad, personen gör hemskt fel och får ju faktiskt skylla sig själv. ( är det så att den som gör så gott de kan gör fel? Och de som trampar över allt och alla och hela systemet har rätt? Verkligen!) Nu har personen valt att sluta själv för inget kommer ändras och starta bråk kommer inte gynna personen i slutändan här. Men personen ska ändå acceptera sitt straff med karensdagar.

    Och nej lönen spelar inte så stor roll? dock har personen månadslön och de betalar inte ersättning för extra arbete. De menar på att personens position kräver att man gör de timmar som krävs. Så 15h pass för en 8h dag är ju inte helt ok heller? men de utlovade ändringarna i lönevilkoren uteblev med.


    Det är fortfarande inte mobbning eller kränkningar. Tyvärr, om din kompis inte säger till när hens chef uppenbarligen bryter mot arbetstidslagen får hen skylla sig själv. Om hen dessutom lägger ner "sitt hjärta" i nån annans företag är det din kompis val och ingen annans. Personligen anser jag att man är lite av en idiot i det läget, särskilt om man märker att man inte får någonting tillbaka.
  • Anonym (Ellen­)
    Sat 15 Jan 2022 11:56
    #10

    Det som är absolut viktigast i den här typen av ärenden och som fler också påpekat är att det måste dokumenteras.
    Man måste kunna styrka att man har ifrågasatt, att man har försökt få stöd och hjälp och spara protokoll från möten, e-post osv. Sen kan situationen vara svår, man vet kanske inte vad man har rätt till eller vad som är korrekt enligt lagar och avtal. En anledning att vara fackligt ansluten så att man kan få stöd om inte ansvarig chef eller personalavdelning finns tillhands.

    Det är samma sak från arbetsgivarhåll, om man som arbetsgivare vill kunna säga upp en person av personliga skäl (vilket är väldigt svårt med de lagar vi har) så måste man kunna styrka med dokumentation att man har haft regelbunden dialog, man har förklarat för personen vad hen är anställd för att utföra, var bristerna finns, det ska finnas en plan för hur man ska komma tillrätta med detta osv. Och inte bara en gång utan det ska ges upprepade möjligheter att lösa problemen så att personen kan arbeta kvar. Man bör faktiskt inte ha gett personen någon signifikant löneförhöjning heller för då har man underförstått belönat prestationen ändå, så då brukar jurister vända på det och fråga "men hur ska personen då förstå att hen inte gör ett bra jobb, om du regelbundet höjt lönen"?
    Nu pratar vi om uppsägning, inte avsked. Avsked är en annan sak. 

  • Anonym (Ellen­)
    Sat 15 Jan 2022 12:00
    #11
    +1

    Sen kan man lägga till att man kanske inte ens kommer ha behov av a-kassa.
    Ja man får en karens, men det står var och en fritt att själv söka nytt jobb. Kanske får man ett nytt jobb innan det ens blir aktuellt med a-kassa. 
    Det ska vara en försäkring för de som verkligen behöver. 
    Men det kanske är en självklarhet.

  • Anonym (Jag)
    Sat 15 Jan 2022 12:04
    #12

    Jag sa upp mig pga jag mådde dåligt på jobbet, men visste att då får jag ta karens.

    Det var dock inte 3 månader som man ofta hör utan 1,5 månad (antar att de är 50 dagar då)

  • Sat 15 Jan 2022 12:20
    #13

    Sök ett nytt jobb och säg upp dig när du skrivit på anställningsbevis för nya jobbet.

  • Sat 15 Jan 2022 12:25
    #14

    Jag sa upp mig i november 2020 p.g.a. att jag höll på att bli utbränd. 


    Var först hos läkare och fick sjukskrivning en månad. Sa upp mig samma dag som läkarbesöket.


    Jag räknade med att få karens hos a-kassan men till min förvåning godkände de uppsägningen utan karens. Då hade jag iofs ett sjukintyg som sa att jobbstressen var orsak till sjukskrivningen och att jag sökte nytt jobb.


    #allavi
Svar på tråden A-kassa vid egen uppsägning