• Anonym (Anony­m)
    Sat 15 Jan 2022 09:49
    1404 visningar
    36 svar
    36
    1404

    Fråga om bilförsäkring

    Hej

    Min pappa köpte en bil för några år sedan. Men nu kör han inte bil längre för han är inte så pigg.

    Det jag funderar på är om bilen kan vara hans fortfarande? Men att bilförsäkringen kan stå på mig istället. Går det att göra så, eller måste bilen stå på mig också?

    Känns ju lagom taskigt att skriva över den på mig bara därför, kan inte köpa den än. Även om han sagt att det inte gör något Sälja den är synd. Det vill vi inte om man inte måste.

    Hur ska jag göra?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Fråga om bilförsäkring
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 11:13
    #21
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:09:51 följande:

    Men va? Försäkringen står på bilen oavsett vem som kör den. Hur tänker du annars att det skulle funka i en familj där alla delar på bilen. Det brukar finnas olika försäkringsklasser om bilen exempelvis ska användas av unga under 20 år, eller om det är en företagsbil etc. Men i sverige så följer försäkringen bilen och den som äger även om bilen körs av någon annan.

    Det är bilen som är försäkrad.

    Om bilen inte används kan han ju lika gärna ställa av den men det är ju din fars beslut inte ditt.


    Han bryr sig inte vad man gör i och med att jag hjälper honom med allt så därför frågar jag här.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 11:14
    #22
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:12:24 följande:

    www.insplanet.com/forsakring/bil/artiklar/teckna-bilforsakring-pa-nagon-annan/&gclid=CjwKCAiA_omPBhBBEiwAcg7smbpjYrMYwtyM8e-nVeNGHrsn-MmuqQUB3Xnx4ZPJUKMm2hLNyLkv_hoCCk0QAvD_BwE


    Din länk funkar inte. Alla bolag har dessutom olika regler
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 11:15
    #23
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:09:51 följande:

    Men va? Försäkringen står på bilen oavsett vem som kör den. Hur tänker du annars att det skulle funka i en familj där alla delar på bilen. Det brukar finnas olika försäkringsklasser om bilen exempelvis ska användas av unga under 20 år, eller om det är en företagsbil etc. Men i sverige så följer försäkringen bilen och den som äger även om bilen körs av någon annan.

    Det är bilen som är försäkrad.

    Om bilen inte används kan han ju lika gärna ställa av den men det är ju din fars beslut inte ditt.


    Men visst säger du att det är så enkelt spelar det ju ingen roll då men jag är tveksam till det där
  • Anonym (sito)
    Sat 15 Jan 2022 11:22
    #24

    Ring försäkringsbolaget, det skiljer i vilkor och det finns alltid undantag.

    Har haft ett liknande scenario med en äldre bekant som helt enkelt inte fick köra sin gammla ögonsten längre men ändå ville att den skulle rulla ibland. Det var inga problem alls med f-bolaget.

    Nu var detta en veteranare med relativt låg försäkringskostnad, kan nog se helt olika ut med en ny sportbil om brukaren ska vara en 18åring som försäkringen skulle varit svindyr på..

  • Anonym (Em)
    Sat 15 Jan 2022 11:23
    #25
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-15 11:11:59 följande:

    Nej man måste isåfall berätta det för försäkringsbolaget att någon annan använder den och då blir kostnaden högre . Vet att massor gör så, ställer bilen på någon annan. Läs reglerna


    Nejdå, det är ingen fara om flera i samma familj använder bilen så länge som den som står på försäkringen kan ses som brukare av bilen. De brukar bara vara om någon under 24 år kör bilen som det måste meddelas till f-bolaget.

    Problemet uppstår främst om föräldern står på försäkringen på barnets bil och föräldern inte har tillgång till bilen. Bor man på samma adress är det inga problem. Men säg att barnet bor i stan + är ung = dyr försäkring. Föräldern bor på landet och har låna skadefria år = låg försäkring. Man bestämmer därför att föräldern ska stå på försäkringen. Om barnet krockat och vill ha ersättning kommer f-bolaget mena att barnet är brukare, inte föräldern, och kommer därför neka ersättning. Kan du som förälder visa att du har köpt bilen, äger den och även brukar den för egen del så får du ersättning.
  • Anonym (sito)
    Sat 15 Jan 2022 11:25
    #26

    Eftersom han haft den några år innan och sedan blivit dålig borde det ses som att han faktiskt är ägaren och att det inte är en skenförsäkring. Men som sagt, ring o kolla.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 12:07
    #27
    Anonym (Em) skrev 2022-01-15 11:23:56 följande:

    Nejdå, det är ingen fara om flera i samma familj använder bilen så länge som den som står på försäkringen kan ses som brukare av bilen. De brukar bara vara om någon under 24 år kör bilen som det måste meddelas till f-bolaget.

    Problemet uppstår främst om föräldern står på försäkringen på barnets bil och föräldern inte har tillgång till bilen. Bor man på samma adress är det inga problem. Men säg att barnet bor i stan + är ung = dyr försäkring. Föräldern bor på landet och har låna skadefria år = låg försäkring. Man bestämmer därför att föräldern ska stå på försäkringen. Om barnet krockat och vill ha ersättning kommer f-bolaget mena att barnet är brukare, inte föräldern, och kommer därför neka ersättning. Kan du som förälder visa att du har köpt bilen, äger den och även brukar den för egen del så får du ersättning.


    Det gör vi inte.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 12:09
    #28
    Anonym (Em) skrev 2022-01-15 11:23:56 följande:

    Nejdå, det är ingen fara om flera i samma familj använder bilen så länge som den som står på försäkringen kan ses som brukare av bilen. De brukar bara vara om någon under 24 år kör bilen som det måste meddelas till f-bolaget.

    Problemet uppstår främst om föräldern står på försäkringen på barnets bil och föräldern inte har tillgång till bilen. Bor man på samma adress är det inga problem. Men säg att barnet bor i stan + är ung = dyr försäkring. Föräldern bor på landet och har låna skadefria år = låg försäkring. Man bestämmer därför att föräldern ska stå på försäkringen. Om barnet krockat och vill ha ersättning kommer f-bolaget mena att barnet är brukare, inte föräldern, och kommer därför neka ersättning. Kan du som förälder visa att du har köpt bilen, äger den och även brukar den för egen del så får du ersättning.


    Han är på äldreboende. Men ja, det kanske är när det handlar om att det är barnens bil och att de bara vill få det billigare
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 12:09
    #29
    Anonym (sito) skrev 2022-01-15 11:25:53 följande:

    Eftersom han haft den några år innan och sedan blivit dålig borde det ses som att han faktiskt är ägaren och att det inte är en skenförsäkring. Men som sagt, ring o kolla.


    Jo jag får göra det
  • Sat 15 Jan 2022 12:14
    #30
  • Sat 15 Jan 2022 12:21
    #31

    Det här fallet är faktiskt inte komplicerat alls. Bilen har länge ägts av pappa som fortfarande har kvar bilen. Nuförtiden kan han inte köra alls, men hans barn använder ofta bilen till att skjutsa pappa och hjälpa honom med ärenden. Pappa äger bilen, försäkringen tas på fordonet.

    Förstår inte varför folk försöker komplicera saken så oändligt.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 12:21
    #32
    Yllop skrev 2022-01-15 12:14:52 följande:

    Den som äger bilen måste stå på försäkringen.

    www.konsumenternas.se/forsakringar/fordonsforsakringar/bilforsakringar/regler-och-fakta/


    Tråkigt
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 12:22
    #33
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 12:21:15 följande:

    Det här fallet är faktiskt inte komplicerat alls. Bilen har länge ägts av pappa som fortfarande har kvar bilen. Nuförtiden kan han inte köra alls, men hans barn använder ofta bilen till att skjutsa pappa och hjälpa honom med ärenden. Pappa äger bilen, försäkringen tas på fordonet.

    Förstår inte varför folk försöker komplicera saken så oändligt.


    Det är inte folk som komplicerar det utan försäkringsbolagen isåfall , vill inte råka göra fel
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 12:22
    #34
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 12:21:15 följande:

    Det här fallet är faktiskt inte komplicerat alls. Bilen har länge ägts av pappa som fortfarande har kvar bilen. Nuförtiden kan han inte köra alls, men hans barn använder ofta bilen till att skjutsa pappa och hjälpa honom med ärenden. Pappa äger bilen, försäkringen tas på fordonet.

    Förstår inte varför folk försöker komplicera saken så oändligt.


    Men ja så är det ju. Sedan får jag ju använda den själv som jag vill med, han vill att den ska rulla lite.
  • Anonym (K)
    Sat 15 Jan 2022 16:10
    #35

    Han använder inte bilen alls? Då kan han ju skriva över den på dig.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 18:55
    #36
    Anonym (K) skrev 2022-01-15 16:10:05 följande:

    Han använder inte bilen alls? Då kan han ju skriva över den på dig.


    Ja han har sagt att jag får göra det om jag vill eller om det skulle behövas, men det känns taskigt samtidigt.
Svar på tråden Fråga om bilförsäkring