• Anonym (Tini)
    Sat 15 Jan 2022 13:04
    14233 visningar
    100 svar
    -4 +1
    100
    14233

    Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?

    Ni som bor på Gotland eller i närheten, är ni rädda? Hur märks oroligheterna?

    Bör man flytta befolkningen från Gotland i säkerhet innan något händer?

    Läste att det är militärer överallt där nere nu, kan inte kännas tryggt.

    Jag känner mig orolig trots att jag bor långt från Gotland. Men man är ju rädd att dom börjar bomba på andra ställen i Sverige?

    Hur kunde vi hamna här, känns verkligen chockartat att Sverige börjar dras in i krig :(

  • Svar på tråden Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?
  • Anonym (ooo)
    Sat 15 Jan 2022 13:20
    #1
    +1

    Men TS, du måste nog läsa nyheterna en gång till. Jaga inte upp dig så där. et har inte bombats något. Det är inte "krig på Gotland". Det är lite mer militär där ja, men det är också allt. Men det är så alla länder gör när man hör att det är oro i länder i närheten. Vore konstigt om Sverige skulle strunta i det. 

    De enda krig jag vet som Gotland varit iblandat (förut världskrigen då)  är gamla inbördeskrig på ön (ja faktiskt):  www.guteinfo.com/ 

  • Sat 15 Jan 2022 13:33
    #2

    Man vill markera mot ryssarna men också göra reklam för svenska försvaret och vänja befolkningen vid mer militärer, fler förband, större försvarsanslag och på sikt återinförd allmän värnplikt.

    Så du har inte helt fel TS, det är obehagligt med detta krigshetsande och den gammalmodiga föreställningen att ett militärt försvar är det som ska skydda landet. Fast alla vet att det räcker att slå ut data och elförsörjning för att knäcka oss.

  • Anonym (T)
    Sat 15 Jan 2022 13:38
    #3

    Själv har jag preppat upp inför ifall elen skulle slås ut en längre tid så vi klarar oss. Man kan inte veta längre vad gäller nånting.

  • Anonym (Bobvi­ous)
    Sat 15 Jan 2022 13:49
    #4

    Det finns inga "oroligheter", Gotland är inte i krig och kommer inte bli det heller.

  • Anonym (wz)
    Sat 15 Jan 2022 13:50
    #5
    -1

    Ja Gotland krigar lite för tillfället ts men det är bara mot lilla ryssen så det är inget att bry sej om, det är över inom ett par dagar med en garanterad vinst.

  • Anonym (R)
    Sat 15 Jan 2022 14:56
    #6
    -1 +2

    Suck så nu har folk börjat hetsa om ryssen igen, av vilken anledning? Vad exakt har de gjort senaste tiden? Ryssland skiter i Sverige, så länge vi inte går med i Nato...

  • Sat 15 Jan 2022 15:03
    #7
    Anonym (Tini) skrev 2022-01-15 13:04:56 följande:
    Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?

    Ni som bor på Gotland eller i närheten, är ni rädda? Hur märks oroligheterna?

    Bör man flytta befolkningen från Gotland i säkerhet innan något händer?

    Läste att det är militärer överallt där nere nu, kan inte kännas tryggt.

    Jag känner mig orolig trots att jag bor långt från Gotland. Men man är ju rädd att dom börjar bomba på andra ställen i Sverige?

    Hur kunde vi hamna här, känns verkligen chockartat att Sverige börjar dras in i krig :(


    Eftersom det är svensk militär (och senast jag kontrollerade så tillhörde Gotland Sverige), så kan du vara helt trygg med militär närvaro.

    I övrigt kan jag bara rekommendera dig att se lite nyheter på tv och läsa lite dagstidningar och på nyhetssajter, så kanske du förstår lite mer om läget.
  • Sat 15 Jan 2022 15:05
    #8
    Anonym (R) skrev 2022-01-15 14:56:18 följande:

    Suck så nu har folk börjat hetsa om ryssen igen, av vilken anledning? Vad exakt har de gjort senaste tiden? Ryssland skiter i Sverige, så länge vi inte går med i Nato...


    Det är just det som är problemet, att Ryssland vill lägga sig i vilka som går med i NATO, vilket förstås ska vara varje lands eget fria val.
  • Sat 15 Jan 2022 15:19
    #9
  • Anonym (Tini) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 15:51
    #10
    -2

    Verkar som de flesta som svarat på mitt inlägg inte alls verkar särskilt oroliga för utvecklingen.

    Kanske vill folk inte ta in att oroligheter vi bara trott händer i andra länder nu händer hos oss. Jag tycker det är otäckt.

    Men jag får hoppas ni har rätt att det inte eskalerar i bombningar av oskyldiga och sådant, utan att uppgörelserna sker utan att vi märker så mycket.

Svar på tråden Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?