• Anonym (Tini)

    Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?

    Ni som bor på Gotland eller i närheten, är ni rädda? Hur märks oroligheterna?

    Bör man flytta befolkningen från Gotland i säkerhet innan något händer?

    Läste att det är militärer överallt där nere nu, kan inte kännas tryggt.

    Jag känner mig orolig trots att jag bor långt från Gotland. Men man är ju rädd att dom börjar bomba på andra ställen i Sverige?

    Hur kunde vi hamna här, känns verkligen chockartat att Sverige börjar dras in i krig :(

  • Svar på tråden Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?
  • Anonym (Nyhetsfirre)
    Anonym (Maskirovka) skrev 2022-01-15 16:48:13 följande:
    Jag anmäler tråden, du är bara ute efter att smygsprida propaganda så att folk hellre lägger sig platt. Klassisk maskirovka.
    Nej! Gör inte det! På vad sätt förtjänar tråden att anmälas?? Visserligen verkar ts ju lite allmänt förvirrad (eller överdrivet nojig), men mer än så är det väl inte? Jag tycker att det är en intressant tråd :) Även om jag inte riktigt fattar varifrån ts fått att det är så väldigt oroligt på Gotland, eller att där skett bombningar - jag kollar nyheterna varje dag, men nåt sånt har jag inte hört...
  • Anonym (Gotländsk)
    Anonym (Nyhetsfirre) skrev 2022-01-15 21:43:50 följande:
    Nej! Gör inte det! På vad sätt förtjänar tråden att anmälas?? Visserligen verkar ts ju lite allmänt förvirrad (eller överdrivet nojig), men mer än så är det väl inte? Jag tycker att det är en intressant tråd :) Även om jag inte riktigt fattar varifrån ts fått att det är så väldigt oroligt på Gotland, eller att där skett bombningar - jag kollar nyheterna varje dag, men nåt sånt har jag inte hört...
    Det är INTE oroligt på Gotland!

    Som sagt, jag bor i Visby. Granne mer eller mindre med hamnen.

    Gotland har alltid haft stor militär verksamhet här med ett ca 15 år långt uppehåll som vi alla bofasta aldrig förstod hur det kunde ske.

    Alla militärens byggnader på de stora förbanden i stan (Visby) såldes ut till kommunen och diverse statliga verksamheter.

    Och sen koms det visst på att ett misstag begåtts och nu har Gotland åter rustats upp.

    Gotland kan dessutom inte vara i krig, isåfall är det Sverige som är det. Gotland är nämligen en del av landet!

    Just nu sitter jag här i mitt vardagsrum med balkongdörren öppen och hamnen ligger ett par hundra meter härifrån. Jag ser, när det är ljust, ända ut till horistonten på Östersjön och har då inte sett något avvikande.


  • Anonym (Lärare 2)

    Gissar jag rätt att du inte är så gammal ts? Ta gärna upp oron med din lärare i så fall så kan ni tillsammans i klassen hjälpas åt att förstå nyhetsrapporteringen. Jag har haft elever som den här veckan haft precis samma funderingar som du.

  • Anonym (HW)

    Enligt försvarsministern kan en militär attack mot Sverige inte uteslutas och mobiliseringen på Gotland är ett sätt för svenska försvaret att markera mot Ryssland. Det betyder ju inte att det kommer att hända men beredskapen finns.

    Sverige har förstås inte en chans mot Ryssland gigantiska militär så det är väl mest symboliskt.

    Ryssland intresserar sig för Gotland av strategiska skäl för att kunna invadera Baltikum. Hur länge ryssarna i så fall stannar skulle sannolikt bero på hur lång tid invasionen tar och omvärldens reaktioner.

    Historiskt har ryssarna ibland givit sken av att vara på väg att attackera genom ökad militär närvaro för att sedan dra sig tillbaka och låta motparten tro att normalläge råder och sedan slå till.

    Fast Ryssland vet att det kan bli till ett högt pris i det här fallet så Putin lär inte göra något förhastat.

  • Anonym (Nyhetsfirre)
    Anonym (Tini) skrev 2022-01-15 17:03:41 följande:
    Varför skriver både expressen och aftonbladet.se om detta, ville mest höra från folk som.bor på Gotland om vad dom märkt av. Mest för att lugnas själv.

    Varit orolig över detta förra dagar nu
    Ah men snälla du!! Ok, nu fattar jag varför jag inte hört någonting på nyheterna om oro och bombningar på Gotland: för att det är inte nyheter! Du kan ju för helvete inte tro på sånt som står i Aftonbladet och Expressen! Alltså, seriöst? Eller är du ett barn/tonåring? I så fall kan jag fatta hur du kan ha gått på deras rubriker.
  • Anonym (HW)

    Tillägg: Sverige har ju inget annat val än att reagera militärt. När ryssarna provocerar kan vårt försvar inte bara ignorera det och låtsas som om det regnar. Det är en logisk reaktion som inte behöver betyda att det händer något mer än så.

  • Friger

    En metod för att inte bli anfallen är att vara förberedd. Är priset för att anfalla för högt så blir du oftast inte anfallen.

    Det är med stor glädje jag ser och läser om mobiliseringen. Det är ju en metod att inte bli anfallen. Under förutsättning att beslutsfattarna har ryggrad att agera i tidigt skede och inte vänta och se vad som händer om Ryssen ändå kommer så har Sverige goda möjligheter att försvara sig.

    Svårigheten för Ryssland är att transportera tunga trupper till Sverige. Det är mycket knepigare än det låter. Att få hit soldater... Fullt möjligt. Det finns säkert redan mindre grupper av Ryska specialförband inne i Sverige just nu och väntar på order. Som förberedelse.

    Men att få hit tung materiel. Det är skitsvårt. Därför som dom har tagit hit dom där specialbyggda båtarna. Mellan Ryssland och Sverige finns några av världens tystaste och mest dödliga ubåtar. Dom är Svenska. Fattas rätt beslut i rätt tid. Dvs att någon visar lite stake, så kommer Ryssland att få det besvärligt om dom väljer att anfalla.

Svar på tråden Är Gotland i krig? Vad innebär det för resten av Sverige?