• Mon 17 Jan 2022 19:24
    5094 visningar
    10 svar
    10
    5094

    Ångest över ny partner

    Hej. Jag har en fantastisk son (10 år) och vi står varandra oerhört nära. Allt har funkat med mamman/exet så gott som alltid. Gemensam vårdnad, varannan vecka, oerhört starka band. Vi har dock aldrig introducerat ev nya "dates" eller partners i sonens liv utan hållit vuxenlivet åtskilt. Nu har mamman ny partner som hon ska introducera sonen till. Jag blir så ledsen när jag tänker på att jag kan bli mindre viktig, att min son hittar "ny" familj, reser bort, gör roliga saker med en annan man osv. Det ger mig ångest som ibland blir outhärdlig. Djupt tacksam för alla tips ffrån er som gått igenom liknande. Hur tänkte ni? Hur gjorde ni? Hur kom ni vidare från de tankarna? Tack. Kärlek från mig.

  • Svar på tråden Ångest över ny partner
  • Anonym (A)
    Mon 17 Jan 2022 19:27
    #1
    +2

    Du kommer inte bli mindre viktig för att din son lär känna en ny person. Däremot borde du glädjas åt ditt ex och sonen om det visar sig vara en bra man.

  • Anonym (W)
    Mon 17 Jan 2022 19:34
    #2
    +1

    Håller med A, du är fortfarande pappa. Och varför skulle din son glömma det, du ska väl fortfarande ha honom varann vecka?

    Tänk att det är positivt att din son får en utökad familj, det är positivt. 

  • Mon 17 Jan 2022 19:36
    #3
    +1

    Det ska inte vara någon fara. Din son får en ny relation, men den kommer inte att ersätta dig. Gläds åt ditt ex nya kärlek (åtminstone när sonen ser, fake it om du måste), och fortsätt att vara pojkens far såsom du har varit hitintills. Ni tog ett beslut att skilja er, säkerligen för allas bästa, och ny kärlek kommer förhoppningsvis till er båda vuxna igen.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Tanke­)
    Mon 17 Jan 2022 19:46
    #4
    +1

    Tänk att du är glad att hans mamma har hittar någon och älska, var generös med det. Tänk att förhoppningsvis är han en bra man som kan ge din son andra perspektiv i livet, precis som en lärare eller släkting kan göra. Din roll som pappa är aldrig hotad.

    Jag har själv inte träffat någon ny, men mitt ex har gift om sig. Jag önskar honom all lycka och hoppas att han nya gör honom glad, för då behöver jag inte oroa mig över barnens välmående när dom är där. En glad förälder är en bättre förälder helt enkelt. Enkelt när man väl bestämt sig att se det så...

  • Anonym (Mia)
    Mon 17 Jan 2022 20:13
    #5
    +1

    Det är generellt bra för barn att ha fler vuxna omkring sig (så länge de vuxna är vettiga). Du kommer alltid ha din pappa-plats. Den nya blir troligtvis en god vän eller ?mammaskille? (lite beroende på hur de klickar).

    Åker mamman med sonen på semestrar nu? Gör det egentligen någon skillnad om det nu är en vuxen till med? Om mamman inte brukar hitta på saker med sonen men att de nu kanske börjar göra det betyder bara att sonen får göra mer roliga saker. Kanske andra saker (är du galet höjdrädd men sonen drömmer om bergsklättring så är detta kanske win-win?).

    Ni har ert speciella och mamman-nya killen-sonen sin speciella relation.

  • Tue 18 Jan 2022 15:21
    #6

    Tack för era fina råd. Allt tas emor och läses med djup tacksamhet.

  • Anonym (L)
    Tue 18 Jan 2022 15:41
    #7

    Det är tyvärr ganska oundvikligt. Nu råkade hon träffa någon först som hon känner att det är så pass seriöst med att hon vill introducera denne. Det får du tyvärr köpa. Man har ingen bestämmanderätt i sitt ex liv och så länge din son inte far illa så kan du inte göra något. 


    Men jag förstår att det är jobbigt att hon går vidare i livet och att din son får en extra person i familjen. 
    Min exman är idag sambo med en kvinna som mitt barn gillar, och jag har valt att se det som att mitt barn har en extra vuxen som bryr sig om hen och är mamma till hens syskon och att ha fler som bryr sig om en kan aldrig vara dåligt. 
    Din son kan inte "glömma bort" dig, du och han är fortfarande en familj, och hans mamma är en annan familj. 
    Barn är anpassningsbara! Så länge det inte verkar som att den nya mannen är ett arsle så ska du se att det kommer att bli bra. :) 

  • Wed 19 Jan 2022 09:45
    #8
    +1

    Jag har varit i en liknande situation fast med mindre känslor kring det, ett stygn av det kan man uppleva när man inte får vara "första med att" men sen får man släppa sitt ego och inse att det är barnets bästa som räknas inte vad jag tycker om det.

    Oroa dig inte, du är pappa, den rollen kan ingen ta. När man är trött och sliten kan det till och med vara skönt att det finns fler vuxna där som kan vara goda förebilder och hitta på saker. För även om vi är föräldrar så är vi människor med alla brister som kommer med det, vi orkar inte alltid allt.


    Tips, ställ inte massa frågor, låt sonen ta upp saker i sitt tempo. Klart man får ställa vanliga lätta vardagsfrågor, men rota inte. Prata aldrig illa om den nya inför sonen. Lyssna in och känn av, ditt barn kan vara orolig över hur du ska reagera över saker som att ex. sonen och den nya har gjort ditt eller datt ihop, försök vara positiv (men ärlig och inga överdrifter). Om ni har god relation och det är möjligt, ta en fika ihop allihop, får du bort "okänd"-grejen kanske du kan slappna av lite. Och innan du lägger dig i något, ta ett djupt andetag, funder i 10 sekunder på om det är din sak att lägga dig i Flört.


    Överkompensera inte, du fortsätter som vanligt, dundra inte på med massor av märkliga aktiviteter och plötsliga spontana presenter som inte varit en del av vardagen tidigare. Tänk på att sonens liv och den gruppdynamik han är van vid hos mamma förändras nu. Då är det kanske klokt om det är lugnt och "vanligt" hos dig tills du träffar någon.


    Jag håller tummarna för att allt kommer gå bra för er.

  • Wed 19 Jan 2022 14:21
    #9
    +1

    Tack "Klas" ?

  • Sun 10 Apr 2022 18:09
    #10

    Förstår att det känslomässigt måste kännas tufft. Men försök se från helikopter persepektiv. Ditt ex får lycka, som kommer smitta av sig på er son. Partnern är förhoppningsvis vettig och visar hur man ska vara en bra medmänniska. Ju fler kärleksfulla personer barn växer upp med som förebilder, desto bättre tror jag.

Svar på tråden Ångest över ny partner