• Anonym (Kaffedraken)

    Behöver någon att prata med

    Hej, jag är 20 år och har försökt bli gravid i ungefär 2 år. Men det går inte, trodde det skulle gå hyfsat fort att bli gravid då jag är hälsosam och ur fertilitetsynpunkt i en bra ålder. Har längtan efter barn i så många år nu, hjärtat går sönder när vänner och familj blir gravida/får barn och får genomgå allt som känns så långt borta för mig. Har ni några bra tips för att öka chanserna? Jag vill vänta med att söka hjälp på sjukhus så länge som möjligt då jag redan försökt söka hjälp där men blev fnyst åt och tillsagd att jag kunde återkomma om några år.. Känner mig så ensam i allt det här, varför måste man vilja festa och leva rövare bara för att man är 20? Det har aldrig intresserat mig, jag har drömt om ett familjeliv sen jag var liten. 
    (Vill inte ha några kommentarer angående min ålder då jag flyttade hemifrån som 16åring och kan försörja mig själv, har utbildning samt bor i ett fint radhus med sambo och vovve. Sambon har också fast jobb och vi har varit ett par i 5 år)

  • Svar på tråden Behöver någon att prata med
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror inte ni kan få hjälp innan du är 25?

    Testat att tempa för att få bättre koll på din ägglossning?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har inte hittat någon info om att finns någon åldergräns. Det står att man har rätt till hjälp om man försökt i över 1 år utan att bli gravid. Vilket vi har.

    Har aldrig provat temp men har använt ägglossningtest och vi har haft sex när dom visat positivt

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har för mig att man inte får hjälp av vården om man är under 25 år. Kanske om du går privat.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Här finns senaste reglerna on ålder. Man sätter samma undre gräns som för adoptioner, 25 år. Undantag kan göras från 18-års ålder om det finns medicinska skäl. Jag gissar på tex endometrios, eller om man saknar en äggstock och liknande.

    Om jag var du så skulle jag prata med en privatmottagning för att kunna få en utredning nu och inte när du är 25. Om det är något problem hos dig eller din partner så är det bra om ni får reda på det så fort som möjligt och ni kan då eventuellt få hjälp via landstinget.

    Om det inte hittas något uppenbart fel så är det en delvis lättnad och då orkar ni försöka längre på egen hand.

    Kolla upp pris och väg det mot sinnesro de närmaste 5 åren.

    Https://skr.se/download/18.32563d7d1784aa279ecac988/1618305064908/Meddelande-SKR-Revidering-av-rekommendation-kring-assisterad-befruktning.pdf&ved=2ahUKEwj_3_ryz7n1AhWJ-yoKHTyeDg4QFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw09_CLqchlrRwP0AcHidcuY

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar! Dock gällde den åldersgränsen för enbart IVF.

    Det finns flera alternativ man provar efter en fertilitetsutredning innan man testar IVF. Kan många gånger räcka med att ta medicin som höjer vissa hormon tex. Kanske får söka hjälp hos gyn för oregelbundna blödningar eller liknande så jag iallafall kan få veta om något är knasigt. Eller vända mig privat, men det är som ni säger säkert dyrt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, men i "paketet" ingår utredningen som ni fått nej till. Under 25 år=ingen IVF/donationer=ingen utredning i landstingsregi.

    För att ni ska få hormonbehandling osv så måste ni båda först utredas, felet kan ligga hos honom och det påverkar den behandling som är lämplig för dig.

    Den utredningen får ni inte av landstinget nu, men om 5 år.

    Jag har själv genomgått 5 IVF och 2 äggdonationer. Felet låg först hos maken och sedan hos oss båda eftersom det tog 6 år från början till slut.

    Om ni behöver assisterad befruktning och det i en privat utredning framkommer att han har för lite spermier, eller att du har blockerade äggledare så finns det en medicinsk anledning för att göra undantag från 25-årsregeln. Det är bättre att börja nu än om 5 år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan göra ett försök att prata med din husläkare. Vissa basala saker så som sköldkörtelfunktion och vitaminbrister går att undersöka på ett enkelt sätt via din vårdcentralen och får du kontakt med en vettig läkare så kanske du får göra det. Det är alltid en början, sedan så kan du också höra med din husläkare om vederbörande vill remittera dig till gynkliniken. Kanske man kan kringgå den väldigt fyrkantiga åldersregeln med en remiss.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Bra tips!

    Jag har alltid tyckt att 25-årsregeln kan ibland vara kontraproduktivt. En 20-åring borde vara som en frögurka och om man på 2 år timat med ägglossning och inget händer, så kan det vara fel någonstans.

    Som 20-åring har man massor av tid att få hjälp, som 25-åring lite mindre, 30-35 så kanske du har tid att få hjälp med ett barn, men hög risk för inga syskon, och 40 så är det låg chans för att ens få ett barn.

    Jag fick till slut en unge, han är 9 år och i förtonåren så det smälls en del i dörrar...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fertilitetsutredning och IVF är två helt olika saker och att få en utredning har inget med IVF att göra på det sättet. En förutsättning för IVF är en genomförd utredning, men inte tvärtom. Det finns åldersgränser gällande IVF(assisterad befruktning) som har skickats här, men det betyder absolut inte att ni inte ska få göra en utredning. Det har man rätt till även när IVF-kriterier inte är uppfyllda. Om du dessutom har oregelbundna blödningar så har du all rätt att få hjälp av gynekolog för att undersöka vad det beror på.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan hitta vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att man ska få göra en utredning om du söker på barnlöshetsutredning på 1177. Det är inte bara du som måste ha fyllt 25 utan även din partner samt en del andra faktorer som måste vara uppfyllda. Vad som gäller i just ditt landsting ska stå i en lista på 1177. 


    Sen är det ju tyvärr så att det tar väldigt lång tid för vissa. Jag och min man har försökt i snart 1,5 år utan resultat och vi är förklarade ofrivilligt barnlösa då inget fel hittats hos någon av oss. Varför det är svårare för vissa att lyckas med en graviditet vet inte vården heller. Så om ni inte vill gå privat på utredning så är det tyvärr bara att fortsätta kämpa är jag rädd.
    Ett tips är att lyssna och läsa på vulverines blogg och poddar hon gästat. Jag har lärt mig otroligt mycket som jag försöker tillämpa i mitt liv för att ge kroppen de bästa förutsättningarna för att allt ska vara på topp och hoppas nu att det ska hjälpa till att lyckas med en graviditet. 


    Jag håller tummarna och hoppas på att ni snart lyckas :)

Svar på tråden Behöver någon att prata med