• Sun 23 Jan 2022 20:09
    25367 visningar
    61 svar
    61
    25367

    IVF - med PGD Karolinska

    vi hänvisas till karolinska för IVF med PGT då de inte gör PGT i malmö.


    Någon som har rest från Skåne? Har du fått resor och hotell ersatt? Får man flyga? Vi får besked på måndag och måste då resa redan på tisdag.. 


     


    Har börjat på hormoner och ska på äggplockning nästa vecka. Någon som vill dela erfarenheter? Vi har väldigt dåliga prognoser, ca 95% chans för ett sjukt barn. vill gärna höra om det är några som har lyckats.


    annars, hör av dig om du ska eller har varit med om PGD/PGT Drömmer


  • Svar på tråden IVF - med PGD Karolinska
  • Mon 19 Sep 2022 21:33
    #11
    Xmlx skrev 2022-08-20 17:44:29 följande:

    Hur går det för er som har skrivit i denna tråd? 
    Väntar ni fortfarande på remiss? På att få komma på nybesök? Hur ligger ni till? 

    Jag och min sambo har fått remissbekräftelse till Karolinska. Nu väntar vi på nybesök. Enda sättet för oss att bli gravida är genom IVF med pgt. 


    Hej!
    Jag fick stå i kö i ett år för att få komma på pgd nybesök till Huddinge, sen fick jag vänta 5 månader på första äggplocket pga  sommarstängt samt att det var brist på embryologer. När jag hade använt alla 3 äggen från första plocket fick jag åter igen vänta 5 månader på att få göra äggplock nr 2. De ändrade protokollet vilket tyvärr gav mycket sämre resultat. Endast 1 ägg av 2 var friskt MEN jag är nu gravid i vecka 8  🎊 Så nu håller vi tummarna!

    Jag hoppas att ni inte behöver vänta lika länge som jag och att allt går vägen! 
  • Wed 5 Oct 2022 20:47
    #12

    Hej Mirryam.

    Men va roligt att få börja snart🤗 äggplock och sånt sker på Karolinska antar jag. 🤔 Vi bor i Umeå så det blir en bit att åka. 

    Aha, jag förstår. Min sambo har en balanserad translokation. 

    Vi är uppsatt på kölista från den 10 juni 2022. Och vad jag läst på hemsidan deras så är det 11-12 månaders väntetid för nybesök. Hoppas innerligt att det går lite fortare. 

  • Sat 15 Oct 2022 00:41
    #13
    Xmlx skrev 2022-10-05 20:47:07 följande:

    Hej Mirryam.

    Men va roligt att få börja snart🤗 äggplock och sånt sker på Karolinska antar jag. 🤔 Vi bor i Umeå så det blir en bit att åka. 

    Aha, jag förstår. Min sambo har en balanserad translokation. 

    Vi är uppsatt på kölista från den 10 juni 2022. Och vad jag läst på hemsidan deras så är det 11-12 månaders väntetid för nybesök. Hoppas innerligt att det går lite fortare. 


    Hej Xmlx, 

    Ja hoppas ni får komma tidigare.Glad  Vi fick som sagt vänta ca 7 månader innan  vi fick komma. Vilket ändå är betydligt kortare än vad det stod på hemsidan. Vi har lite "tidsbrist" också eftersom jag snart fyller 39. Ni kanske har lite bättre med tid där.Glad

    Jag var på hormonbehandling i ca 5 veckor totalt. Fick en biverkningar men ändå helt ok. Tror kanske jag blev överstimulerad men de sa inget om det. Ganska illamående, ont i magen trött sista veckan. Jag hade 18 äggblåsar men lite kort om tid. Skulle kanske behövt en dag att växa till sig men de var tvungen att plocka dem innan helgen eftersom de inte jobbar sen. Var där idag. De fick ändå ut 11 ägg. Skrattande det var på Karolinska Huddinge.

    Uttaget gick bra. Inte alls så farligt men när jag kom hem och bedövningen släppte dog jag typ. Så ont. Kunde bara ligga ner. Alvedon hjälper lite. Magen står rakt ut och gör ont men förstått att det är rätt vanligt att ha ont efter. Kanske speciellt om man haft rätt många blåsor. Men det är ju olika för alla.

    Nu hoppas jag att så många som möjligt blir befruktade och växer och klarar biopsin. Får sen är det ca 25% chans bara att de som växer är friska och balanserade. Så hoppas hoppas.

    Umeå är ju en bit att åka men jag hoppas ni kan få komma snart och kanske finns nån klinik i Umeå som kan göra vissa saker i samarbete. Blodprover eller så. Skrattande

    Bara att hojta till du om har några funderingar som jag kanske kan svara på. Håller tummarna för er. Skrattande
  • Sat 15 Oct 2022 19:50
    #14

    Hej Mirryam,

    Så intressant att läsa. Jag håller alla tummar för dig. 
    Hade du också en balanserad translokation? 
    Hur gick det att ta sprutorna? 
    Jobbar du och i så fall hur har behandlingen påverkat dig för? Och hur har du hanterat det? Pratat med chef? Kollegor? 
    Hur gick Nybesöket till? 
    Vad gjorde du? Hur länge var du där? 

    Jag är 34 år så tidsmässigt är det ingen panik. Även om jag själv känner lite stress och panik. Vi har inga barn sen tidigare och ju mer jag tänker på det och analyserar så kommer jag fram till att jag kommer vara 35 eller 36 vid första barnet, förutsatt att behandlingen fungerar såklart. Och det blir samma procedur för ett andra barn. Men jag försöker att inte tänka på det så, dock svårt 😅 

    Är ändå sjukt taggad på att komma vidare i det här. På hemsidan är det nu ca 7-8 månaders väntetid. Vilket innebär att vi kan, tidigast, komma på nybesök januari/februari. Blev väldigt pepp på det och känner att det inte alls är så långt borta. 

    Jag har massa funderingar 😅🤣. 

  • Sat 15 Oct 2022 20:02
    #15

    Hej Palm3,

    Åååh, vilken lång väntan. Hur hanterade du det?

    Men så roligt!! Håller tummarna för dig 🤗 

    Just nu verkar det vara 7-8 månaders väntetid för nybesök. Så jag håller alla tummar för att det går vägen. Fick upp tålamodet lite nu när jag såg att väntetiden hade ändrats. Pepp, pepp. Är sjukt laddad för denna resa även om det garanterat kommer vara ups and downs. 

  • Sun 16 Oct 2022 00:10
    #16

    Hej igen Xmlx,

    Försökte citera ditt senaste inlägg men det gick inte Rynkar på näsan

    Ok men vad bra! 7 månader är helt klart bättre än 12! Heja heja!

    Tack snälla.Glad 
    Ja jag har en balanserad translokation. Ganska okomplicerad tror jag. Det är en del på två kromosomer som bytt plats med varandra. Men det är ju vid fertiliseringen som det kan bli knas när kromosomerna ska kopiera sig. Så tyvärr är chansen bara 25% att embroerna blir balanserad.

    Vi hade gjort en fertilitetsutredning innan vi kom till reproduktionsmedicinska så en del grejer var redan gjorda. Tror att första mötet för mig och sambon tog ca en timme. Sen fick jag vänta nästan 2 månader att börja behandling. Detta för att det skulle finnas tid hos genetikerna och dels vänta in rätt fas i cykel. Allt tidsbestäms och det är en hel del väntan. Sen blev det 3 veckor nässpray (nedreglering) och sen ca 2 veckor sprutor plus nässpray. Hade en del biverkningar men inget jag inte kunde överleva. Tror jag blev överstimulerad på slutet och är även nu. Svullen spänd ond mage och illamående. Men de verkade inte oroade av det. Gick på ultraljud efter 3 veckor med spray och sen efter typ halva tiden med sprutor samt nån dag på slutet innan ägglossningsprutan. Då kikade de på hur alla äggblåsor såg ut.

    Sprutorna var inget problem för mig. Men jag är inte rädd för sånt heller. Cool nässprayen för nedregleringen gick bra. Första veckan kände jag ingenting. Vecka 2 började nattsvettnigar, dålig sömn och vallningar på dagarna. Jobbade på som vanligt och tränade. Var rädd för att gå upp i vikt men gjorde inte. När jag började med sprutorna så kände jag inget i början. Men hade fortfarande nattsvettningar dålig sömn och vallningar. Det fortsatte hålla i sig. Sen efter en vecka kanske så började jag känna av magen. Som lite mensvärk typ. Inget farligt men spänd och tung. Sen lite illamående hela tiden och väldigt trött. Bröjade få ömma bröst och bröstvårtor också. Precis innan äggplock vädge jag mig och hade då gått upp ca 1,5-2 kilo under veckorna med sprutor. Men jobbade på som vanligt. Har inte berättat på jobbet eller chefen men jag har möjlighet att jobba hemma och så jag synkade det bra. Däremot så bor jag ju i sthlm så inte långt för mig att åka.

    Kanske lite svårare för er att inte berätta nåt? 

    Just nu känner jag mig som en boll och spänd, ond mage. Men inte som igår. Då kunde jag bara ligga ner och höll på att spy av smärta. Men tror som sagt att jag är överstimulerad. Men så länge man inte får andningsproblem så tror jag det är lugnt. Obestämd

    Hoppas att ni får komma ännu tidigare! Hjärta

  • Sun 30 Oct 2022 11:23
    #17

    Hej! 


    Missat massor här ser jag. Jag har 50/50 för att föra vidare en neurologisk sjukdom och även fått veta att jag har dålig äggreserv för min ålder (är 31 år). känns jobbigt att det är två faktorer som försvårar nu. Fick valet att prova vanlig ivf med risk att barnet är sjukt och behöva göra abort eller pdt som jag valde. Ska nu få komma på nybesök om någon vecka.
    Är lite nojig att jag inte ska ha tillräckligt med ägg och att de få kanske bär på anlaget. Hur lång tid efter nybesöket fick ni påbörja behandlingen? och vart i processen är ni andra nu? 

  • Thu 3 Nov 2022 19:22
    #18

    Hej Mirryam 
    Ja, verkligen. 7 månader är bättre än 12. Håller tummarna att kötiden inte ändras till det längre. 

    Okej, hur gick mötet till? Vad pratade ni om? 
    Hur ofta gick du på ultraljud? Kontroller? 

    Oj, vilka biverkningar du haft. Hur va ditt humör? ????

    Hmm..Jo, blir lite klurigt att inte berätta på jobbet då vi bor så långt bort. Men det bero alldeles på processen, hur den ser ut och så. Kanske går att lösa med jobb och så ändå, men kommer ändå berätta hur det ligger till. 

    Hur hr det gått för dig? Har du gjort äggplock?

  • Sat 5 Nov 2022 09:36
    #19

    Hej Unicorn,

    Jag förstår. Usch sånt där är jobbigt. Antar att det är en allvarlig sjukdom som du är bärare till om du erbjuds PGT.

    Men som sagt, med PGT kan de ju välja blastocyster som inte är bärare. Och får ni ut tillräckligt många ägg så är chanserna goda ändå.

    Du kommer få en hormondos som är anpassad efter dina hormoner och äggreserv. Så du kommer säkert få en lite högre dos för din ålder för att kompensera. Och då kommer du säkert få ett bra respons. Glad

    För oss dröjde det ca 1,5 månader från nybesöket till att vi började behandling. Detta för att man ska komma rätt in i menscykeln när man börjar. Så det kommer nog bero på vart du befinner dig just då samt att be behöver boka in dig hos genetiker för analys. De kan ha fullt. Men räkna med 1-2 månader säkert.

    Jag har gjort äggplock för ca 3 veckor sen. Mina AMH-nivåer hade också dykt senaste halvåret så jag fick högsta hormondosen. Men sen är jag snart 39 år också.

    Jag fick 18 äggblåsor som växte. 11 ägg, 10 ägg som var mogna. 7 som blev befruktade men bara 1 överlevde för biopsi och nedfrysning. Gråter Nu väntar vi på analysen. Chansen är ca 25 % att mina är friska. Totalt besvikelse. Även om man vet att det kan gå så här så är det svårt att hålla hoppet alla dagar. Var beredd på att det kan bara tufft. Speciellt mentalt.

    Håller tummarna att ni snart får börja och att ni får ut många fina ägg som är friska och starka. Hjärta

  • Sat 5 Nov 2022 09:59
    #20

    Hej Xmlx,

    Läs gärna mitt inlägg som jag skrev tidigare till dig. Där skriver jag lite om biverkningar.

    I början av nedreglering märkte jag inte så mycket. Men efter en vecka eller så kom nattsvettningar och vallningar. Ganska jobbigt men man överlever. Humöret var ok. Inte värre än vanlig pms. Men det verkar vara individuellt. Märkte lite förändringar på hud och hår. Ingen viktuppgång. Många säger att man mår bättre när man börjar med sprutorna men jag vet inte om jag skulle säga det. Nattsvettningarna fortsatte nog en vecka till. Mådde helt ok ändå. Men började sen bli spänd och ont i nedre delen av magen. Lite illamående hela tiden. Och gick nog upp 1-2 kilo under den hör perioden. Spända ömma bröst också.

    Uttaget gick bra. De är väldigt professionella och omtänksamma. Man får smärtlindring och morfin så uttaget var det lätta tyckte jag. Åkte hem redan en halvtimme efter. Men efter att bedövningen släppte dog jag typ. Tog Alvedon för att kunna sitta upp. Dagen efter var mycket bättre. Men räkna med att du både är svullen, spänd och har ont i några dagar efter.

    Resultatet var 18 äggblåsor, 11 ägg, 10 som var mogna. 7 blev befruktade men bara 1 överlevde till biopsin och nedfrysning. Gråter Nu väntar vi på analysen. Kommer dröja ett par veckor. Tyvärr har jag bara 25% chans att den är frisk. Svårt att inte bli helt nedtagen. Kämpar fortfarande med hoppet.

    På nybesöket kommer ni båda. Ni får fylla i ett hälsoformulär som ni går igenom med en läkare. Du kommer få göra ultraljud på plats för att kolla äggreserver. Kanske blodprov om du inte gjort det innan. Vi hade gjort en fertilitetsutredning innan så vi hade redan gått igenom massa kontroller innan och även genetisk analys på mig.
    Sen kommer de gå igenom hela processen och vissa hur ni ska göra med medicin och sprutor. De kommer försöka boka in er på nästa lediga plats beroende på vart du är i cykeln. Du kommer få ringa in sen och berätta när du får mens. I slutet av nedregleringen kommer du få komma på ultraljud och ev ta blodprov för att se att du är nedreglerad. Sen börjar du med sprutor. Ungefär i mitten av behandling kommer du på ultraljud igen för att se hur kroppen svarar och hur äggblåsorna växer till. Efter det kommer de planera dag för äggplock. Då kommer du och din partner igen. 

    Btw räkna med att du kommer ha hemsk mensvärk när du får mensen efter äggplocket. Den kom ca 11 dagar efter plock. Normalt är 1-2 veckor efter plock. Tror fortfarande mina hormoner är lite kaos för jag har fått tillbaka nattsvettningarna nu. Suck! 

    Men som sagt det verkar väldigt indiviellt hur man mår under behandlingen. Och hur man svarar på behandling. Även kvalitet på ägg med mera.

    Jag hoppas verkligen att ni får komma på besök snart och att det blir en liten bebbe för er. Men räkna med att resan kan bli tuff. Hjärta

Svar på tråden IVF - med PGD Karolinska