• Sun 23 Jan 2022 20:09
    25359 visningar
    61 svar
    61
    25359

    IVF - med PGD Karolinska

    vi hänvisas till karolinska för IVF med PGT då de inte gör PGT i malmö.


    Någon som har rest från Skåne? Har du fått resor och hotell ersatt? Får man flyga? Vi får besked på måndag och måste då resa redan på tisdag.. 


     


    Har börjat på hormoner och ska på äggplockning nästa vecka. Någon som vill dela erfarenheter? Vi har väldigt dåliga prognoser, ca 95% chans för ett sjukt barn. vill gärna höra om det är några som har lyckats.


    annars, hör av dig om du ska eller har varit med om PGD/PGT Drömmer


  • Svar på tråden IVF - med PGD Karolinska
  • Wed 16 Nov 2022 14:44
    #21

    Hej Mirryam.

    har varit på nybesök nu och ska få börja till nästa mens slutet av nov. Skönt att de gick att komma igång snabbt. Hoppas verkligen på bra resultat nu, det jobbigaste kommer nog vara att vänta på analysen som kommer ta ca 6-8 veckor. Hur lång tid kommer du få vänta på svar? Håller verkligen tummarna att det är positiva besked ni får!! 


    verkar som det kritiska är att ägget/äggen ska klara sig, sen verkar det vara goda chanser vid återinförande och plussa, enligt samtalet på nybesöket. fick ni samma uppfattning? 


     

  • Fri 18 Nov 2022 12:05
    #22

    Hej hej.

    Ny här, men uppskattar väldigt mycket att ta del och läsa om alla andras resor så känner att jag även borde delge min när den nu börjar. Har fått tid för nybesök nu i december. Jag och min sambo ställde oss i kö i juni samt talade i telefon med dem nu igår där de berättade att de hade jobbat med att få ner köerna. Så det känns väldigt positivt.

    Nu är det så att vi bor utomlands men kommer göra PGD-behandlingen på Karolinska. Ser från ovan konversation att vid nybesök så får man med sig alla sprutor m.m. samt får instruktioner så jag stämde av med dem och frågade om ultraljud går att göra på annan ort och de förklarade att det inte var några problem. Så det känns bra. Håller alla tummar och tår.

    Jag har dock problem med BV just nu och blev lite orolig då jag läste på om att de kan vara skadligt under en graviditet att gå in obehandlad för detta så har bokat in en ny tid hos gynekolog för att försöka få bukt med det och avbokat nybesöket i december för att hinna få ordning på det.

    Som sagt, har massa funderingar och uppskattar verkligen att få höra från andra i samma sits. 

  • Fri 18 Nov 2022 21:33
    #23

    Ufufif

  • Fri 18 Nov 2022 21:41
    #24

    Hej macadamian,

    Vad är BV?  

    Ni har hunnit längre i processen än vi. Vi är uppsatta på väntelista i juni och såg att det är 5-6 månaders väntetid för nybesök. Så när jag såg ditt inlägg blev jag väldigt hoppfull.

    Kunde du boka in en ny tid när du avbokade? 

  • Sat 19 Nov 2022 22:12
    #25

    Hej Unicor123,

    Åh vad kul. Har du fått startdatum nu? Glad

    För oss tog analysen 4 veckor. Tyvärr negativt besked. Så himla ledsen. Den var obalanerad. Så svårt att inte tappa hoppet. Från 18 äggblåsor till, 11 ägg, 7 befruktade och sen dog de eller var obalanserade. Har gråtit sönder mig men vi visste att det kunde bli så här.

    För oss sa de inget om chanserna. Bara att det var jättesvårt att säga och väldigt individuellt.

    Nu väntar jag på min mens igen, efter det ska de titta i programmen när de kan boka in oss för ny behandling. Kanske januari.

    Håller tummarna för er. Hjärta

  • Sat 19 Nov 2022 22:17
    #26

    Hej Macadamian,

    Det var snabbt ändå! Vad kul Glad

    Vi fick inte med oss sprutor och sånt vid nybesök men vi fick recept och sen kunde vi hämta ut när vi ville.

    Har de sagt något om era chanser? Det är ju väldigt individuellt beroende på individ och vad för avvikelse som finns.

    Håller tummarna att går vägen för er. Glad

  • Mon 21 Nov 2022 13:25
    #27

    Hej Xlmx och Mirryam,

    BV = bakteriell vaginos. Har dragits med problem fram och tillbaka under flera år som nu blivit sämre och har fått höra att det kan vara skadligt att ha när man är gravid så ville först behandla innan vi påbörjade. Var svårt att få tider hos gynekolog för detta men hoppas att det kommer att kunna gå att behandla relativt fort nu.

    Okej skönt att höra, då kan vi nog få med oss sprutor direkt efter nybesöket.
    Vi har inte hört något om våra chanser ännu, uppdaterar när vi har fått mer info.

    Gällande ny tid så har vi ej fått boka någon ny tid, dom skulle återkomma när det fanns en ny. Så vet ej i nuläget, kändes väldigt jobbigt att avboka då man inte vet när nästa tid är, men som sagt de var väldigt trevliga och förstående på Karolinska så det ger en hopp. Så då kanske ni får den tiden nu. Håller tummarna för er! {#emotions_dlg.flower}

  • Sat 26 Nov 2022 20:22
    #28
    Macadamian skrev 2022-11-21 13:25:47 följande:

    Hej Xlmx och Mirryam,

    BV = bakteriell vaginos. Har dragits med problem fram och tillbaka under flera år som nu blivit sämre och har fått höra att det kan vara skadligt att ha när man är gravid så ville först behandla innan vi påbörjade. Var svårt att få tider hos gynekolog för detta men hoppas att det kommer att kunna gå att behandla relativt fort nu.

    Okej skönt att höra, då kan vi nog få med oss sprutor direkt efter nybesöket.
    Vi har inte hört något om våra chanser ännu, uppdaterar när vi har fått mer info.

    Gällande ny tid så har vi ej fått boka någon ny tid, dom skulle återkomma när det fanns en ny. Så vet ej i nuläget, kändes väldigt jobbigt att avboka då man inte vet när nästa tid är, men som sagt de var väldigt trevliga och förstående på Karolinska så det ger en hopp. Så då kanske ni får den tiden nu. Håller tummarna för er! {#emotions_dlg.flower}


    Hej igen,

    Ah ok. Ja bra att få ordning på det innan. Glad

    Försök att gå på nästa tid ni får. Till mig sa de att om man avbokar i alla fall mer än en gång så finns det risk att de inte kallar igen. Så försök verkligen att gå på nästa så ni inte riskerar er plats i kön. Tror det kan vara bra att ringa och ligga på lite.

    Nu är ansvarig läkare borta på forskning i en månad. Så vi får vänta en månad till och ringa igen vid nästa mens så de kan boka in oss i prgrammet igen. Så vi vet fortfarande inte när vi kan börja nästa behandling. Och om en dryg månad fyller jag 40 år! Förvånad hej och hå! 
  • Wed 21 Dec 2022 20:24
    #29

    Heeeej✨

    Vi fick samtal idag om att få komma på nybesök den 12 januari. Så spännande! 

  • Mon 26 Dec 2022 14:00
    #30

    Hej, Mirryam..

    Hur har det gått för er? 

Svar på tråden IVF - med PGD Karolinska