• Thu 27 Jan 2022 12:44
    54836 visningar
    206 svar
    -1
    206
    54836

    IVF 2022

    Hej,

    Någon som kommer starta IVF under 2022? Vi fick remissen inskickad i December 21 till RMC i Malmö.

    hade varit roligt/skönt att kanske följas åt.
    man känner sig ganska ensam emellanåt.

    ???? 

  • Svar på tråden IVF 2022
  • Thu 27 Jan 2022 14:02
    #1

    Hej!

    Jag och min sambo står också i kö för IVF i Malmö!
    Vi blev placerade i kö i början av November förra året :). Nu är det bara att vänta på att få kallelse till sprutskolan. Vart i processen är ni någonstans? 

  • Thu 27 Jan 2022 20:32
    #2

    Jag håller på med ivf Så skall ju inte starta men är mitt i det om det finns frågor. Gjorde min senaste insättning förra veckan & väntar nu på att kunna testa mig, fick mf i december. 

  • Fri 28 Jan 2022 11:02
    #3

    @vixens


    Hej,
    kul att ni svarade! :)

    början av november?.. åh nej dröjer det så länge.
    har ni inte blivit kallade till planeringsmöte heller?
    tänker att covid påverkar köerna en hel del.

    det är verkligen en dryg väntan när man vet att processen också tar sin tid.

    @lillan2022

    Hej :)

    vår remiss kom in 20/12 så har nog en tid framför oss.
    Tog det lång tid innan du blev kallad?
    Är det första försöket nu?
  • Fri 28 Jan 2022 11:05
    #4

    @lillan2022

    ser nu att du skrev om ditt missfall i dec, beklagar :(
    spännande att se nu om det blir ett plus och ännu mer timmar för att hålla sig kvar.

    jag är så ny på familjeliv så fattar varken hur man redigerar eller raderar inlägg, haha 

  • Fri 28 Jan 2022 11:05
    #5
    Saramaddi skrev 2022-01-28 11:05:38 följande:

    @lillan2022

    ser nu att du skrev om ditt missfall i dec, beklagar :(
    spännande att se nu om det blir ett plus och ännu mer timmar för att hålla sig kvar.

    jag är så ny på familjeliv så fattar varken hur man redigerar eller raderar inlägg, haha 


    Tummar*
  • Fri 28 Jan 2022 11:18
    #6

    Hej! Först så stod vi i kö från 2017 & i december 19 kom vi fram i kön. Tror vi blev kallade i mars 2019. Där fick vi komma på psykologsamtal först & därefter undersökningar och prover. De hittade en polyp i min livmoder vid äggledarspolningen och därför fick allting pausas. I december 2020 opererade jag mig och därefter fick jag vänta 3 månader innan först Insem. gjorde 3 inseminationer som misslyckades allihop och i maj 2021 skulle jag börja med ivf, sommarsemester kom emellan och jag fick vänta till i höstas. Blev då överstimulerad och fick återigen vänta. Gjorde första insättningen i oktober som misslyckades. I november var det personalbrist så fick ej komma & i december plussade jag för första gången någonsin men fick missfall direkt efter mitt plus. Nu ruvar jag & har inga ägg kvar i frysen så jag håller alla tummar för att det går vägen. Blivit en lång resa hittills :) 

  • Fri 28 Jan 2022 11:20
    #7

    Mars 2020 blev vi kallade *

  • Fri 28 Jan 2022 15:08
    #8
    Saramaddi skrev 2022-01-28 11:02:21 följande:

    @vixens



    Hej,
    kul att ni svarade! :)

    början av november?.. åh nej dröjer det så länge.
    har ni inte blivit kallade till planeringsmöte heller?
    tänker att covid påverkar köerna en hel del.

    det är verkligen en dryg väntan när man vet att processen också tar sin tid

    @saramaddi
    Vi har gjort alla tester och prover och sånt, började med det 2019 men sen blev det ett uppehåll i processen från vår sida pga jobb mm, sen pandemin. Nu när vi återupptog det hela i höstas så behövde vi komplettera med några nya prover. Men den 10/11 blev vi placerade i kö till planeringssamtal/sprutskola, i brevet stod det att vårdgarantin gäller så vi borde bli kallade inom 90 dagar från det datumet :)
    Nu när det närmar sig så blir det svårare och svårare att vänta Drömmer

    Jag gjorde cellprov i förra veckan och passade på att fråga om väntetiden, enligt min gynekolog så ska den inte ha blivit påverkad av pandemin än så det är bara att hålla tummarna att det fortsätter så.

    Just nu går vi bara och kollar brevlådan efter en kallelse, haha! 

    Vart i processen är ni någonstans? Har ni fått lämna provsvar mm för att få starta ivf?
  • Sat 29 Jan 2022 10:38
    #9
    Vixens skrev 2022-01-28 15:08:41 följande:
    Saramaddi skrev 2022-01-28 11:02:21 följande:

    @vixens



    Hej,
    kul att ni svarade! :)

    början av november?.. åh nej dröjer det så länge.
    har ni inte blivit kallade till planeringsmöte heller?
    tänker att covid påverkar köerna en hel del.

    det är verkligen en dryg väntan när man vet att processen också tar sin tid

    @saramaddi
    Vi har gjort alla tester och prover och sånt, började med det 2019 men sen blev det ett uppehåll i processen från vår sida pga jobb mm, sen pandemin. Nu när vi återupptog det hela i höstas så behövde vi komplettera med några nya prover. Men den 10/11 blev vi placerade i kö till planeringssamtal/sprutskola, i brevet stod det att vårdgarantin gäller så vi borde bli kallade inom 90 dagar från det datumet :)
    Nu när det närmar sig så blir det svårare och svårare att vänta  // Drömmer

    Jag gjorde cellprov i förra veckan och passade på att fråga om väntetiden, enligt min gynekolog så ska den inte ha blivit påverkad av pandemin än så det är bara att hålla tummarna att det fortsätter så.

    Just nu går vi bara och kollar brevlådan efter en kallelse, haha! 

    Vart i processen är ni någonstans? Har ni fått lämna provsvar mm för att få starta ivf?

    @vixens 
    jag förstår, men då borde ni kallas inom 14 dar ca för att falla inom vårdgarantin? oh, så spännande!
    vi gjorde utredning i somras/höstas som visade att min sambos friska simmare endast var 1%. för min del såg allt bra ut. jag är 33 år så var lite smått orolig att det kanske kunde handla om mig (om det nu ska finnas en förklaring så är det bättre det handlar om simmarna än äggen för att ha en chans) tänkte jag. 


    vi hade försökt i 1,5 år innan vi påbörjade utredning, känns lite overkligt nu att man gått igenom den tiden. det var ju lätt det värsta, mensen varje månad, symptom man inbillade sig osv för att bli sååå besviken och paff varje gång.

    jag gjorde cellprov i somras så hoppas jag inte behöver ta ett nytt för då kan jag lika gärna göra det nu medan jag väntar?

    jag har gått och kollat brevlådan hela tiden men med tanke på att ni fick remiss skickad 1,5 månad före oss så kan jag ju lugna mig med brevlådan just nu :(

    bor ni i Malmö?

  • Sat 29 Jan 2022 17:00
    #10
    Saramaddi skrev 2022-01-29 10:38:13 följande:

    @vixens 
    jag förstår, men då borde ni kallas inom 14 dar ca för att falla inom vårdgarantin? oh, så spännande!
    vi gjorde utredning i somras/höstas som visade att min sambos friska simmare endast var 1%. för min del såg allt bra ut. jag är 33 år så var lite smått orolig att det kanske kunde handla om mig (om det nu ska finnas en förklaring så är det bättre det handlar om simmarna än äggen för att ha en chans) tänkte jag. 


    vi hade försökt i 1,5 år innan vi påbörjade utredning, känns lite overkligt nu att man gått igenom den tiden. det var ju lätt det värsta, mensen varje månad, symptom man inbillade sig osv för att bli sååå besviken och paff varje gång.

    jag gjorde cellprov i somras så hoppas jag inte behöver ta ett nytt för då kan jag lika gärna göra det nu medan jag väntar?

    jag har gått och kollat brevlådan hela tiden men med tanke på att ni fick remiss skickad 1,5 månad före oss så kan jag ju lugna mig med brevlådan just nu :(

    bor ni i Malmö?


    Då är vi i samma båt, här är det också min man som har dåliga simmare. Vilket som du säger är bättre än tvärt om :) jag är 31 och verkar ha bra äggreserv så jag hoppas det ska gå nu med ivf, eftersom det inte tagit sig naturligt än. Vi har försökt lite till och från sen 2018, och gått igenom varje månad när man hoppats och känt efter men ändå har mensen kommit hela tiden.. Snart är det förhoppningsvis över med det ;)

    Mitt cellprov var gammalt så fick göra ett nytt och då visade det sig att det fanns små förändringar och det var därför jag fick göra ett cellprov till nu sex månader senare. Så om dina prover sett bra ut borde du inte behöva göra ett till :)

    Vi bor i Helsingborg, men det är skönt att det går snabbt att köra ner till Malmö! Har förstått att andra har flera timmar i resväg varje gång.

    Ja, jag har också hängt över brevlådan... Men det borde närma sig en kallelse nu och man får tänka på att tiden går ganska fort ändå. Lika bra att förbereda sig inför själva ivf processen, där lär också bli en hel del väntande mellan sprutor, äggplock, återföring och sen den värsta - om man lyckas eller inte...

    Men det känns så otroligt skönt att vi snart får starta! Hoppas ni blir kallade snart, det stod ju Inom 90 dagar så man kan ju hoppas det går snabbare!

    Har ni berättat för era familjer, vänner eller kollegor att ni ska göra ivf? 
Svar på tråden IVF 2022