• Zygoptera

    Ni med PCO/PCOS - vad hade ni för värden?

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan september -20 utan resultat. Påbörjade fertilitetsutredning i september -21. Har fått provsvaren och varit på läkarbesök för att se hur vi ska gå vidare. Gjorde även spolning av äggledare som visade på fint flöde och ultraljud som visade många äggblåsor. 

    Läkaren påstår att jag har PCOS, men jag har läst mig till att rätt många blir feldiagnostiserade. Enligt Vulverine (bland annat) är det inte nog att fastställa diagnos enbart med ultraljud och (ett fåtal) blodprov. Utan även några andra symtom bör stämma.

    Här är mina, kom gärna med input ni som har koll. För mig är allt rätt nytt och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dem?

    FSH: 6,0
    LH: 11
    AMH: 6,1
    Övriga blodvärden bra. 

    Nyfiken på vad ni andra som har fått diagnosen hade för värden? Samt om ni har gjort något för att lyckas förbättra dem?

  • Svar på tråden Ni med PCO/PCOS - vad hade ni för värden?
  • Anonym (Stressa inte)

    Så var det för mig med..
    Allt började med att jag ville bli gravid och ingenting hände,tiden gick och gav ej upp.. 
    Sökte upp hjälp via v centralen som skickade mig vidare till en gynekolog och där berätta hon för mig att jag hade pcos. 
    Jag kunde tydligt se ett pärlarmband på skärmen, fortfarande fattade ingenting av detta, blev rädd när hon berättade att jag har svårt o få barn bla bla gå ner i vikt!! osv ökad behåring ect...

    Gick hem o grät, ville ge upp. 

    Så jag bestämde mig ringa till iva klinik och berättade att vi försökt nu får ni hjälpa mig. Jag hade stor barn längtan dooog av känslan att inte få barn... 
    Blev en kontroll av båda två, de va inga problem, jag va tvungen att spola äggledare gången och läkaren berätta exakt när jag skulle ha ägglossning, så vi försökte pricka in det... 
    Vi började 2 ggr om dagen 
    Sen bröt de till 1 gång... De va ju stressen i huvudet som gjorde att man inte var mottaglig enlig läkare,. 
    Man ska ej tänka på det. M.. 
    Så vi pausade några dagar med damlaget då spermierna skulle återhämta sig.... 

    Återgick till läkaren fick ta tabletter i samband med insulin i magen och vi gick hem försökte, bad till gud 
    Inväntade 3 veckor och jag hade tydligen dubbelågglossning ???????? 

    Det kan man få som pcos för vi har fler ägg sägs det vilket gör att vi kan skaffa barn senare i åldern med.... 

    Stressa inte, allt tar sin tid och allt har sin mening i allt.... 

  • strelitzia

    Vi har försökt lika länge och var på sammanfattningsbesök efter utredning i september. Vi fick reda på att allt såg bra ut, och även mensen hade för första gången någonsin typ var regelbunden flera månader. Läkaren bad mig återkomma om den skulle bli oregelbunden igen, vilket den såklart blev direkt efter.... 

    På stället jag går finns två läkaren, vid mitt besök i december fick jag den andra och hon berättade att mina värden tyder på lätt pco, inget den andre nämnt något om, mycket märkligt.. 
    Här är mina värden, jag vet inte vad de tyder på


    FSH 4,4
    AMH (här står 24, läste att man ska dela på 7,14) 3,3 
    LH 15

    Jag har iallfall tagit en första kur med letrozol + ovitrell, har läst för många trådar om att det inte hjälpt så jag räknar med mens inom 3 dagar

  • Anonym (Stressa inte)

    Förlåt, dålig på siffror.... 

    Oroa dig inte över pco osv, det kommer ha tålamod ju mer du tänker och ju mer du vill ha barn blir det stress dom sätter käppar i hjulet...

    Jag fick testa provets, men de va inget för mig, jag vill gå all in på iva.. 
    Tog också letrozol ???? wow de va mirakel för mig, 5 dagar och sedan skulle jag in och kolla att ägget växt osv...han tog kort för att se om den mognade upp... Sedan tog jag tabletterna en omgång till, minns bara jag mådde skit illamående snurrig men det är sååå värt herregud om man vill ha barn.
    Sedan minns jag att sprutan skulle tas i samband och sedan samlag en på morgonen och en på kvällen och vila 2 dagar och köra på igen. 

    Prata med honom, be han vägleda er med när ni ska pricka in damlaget dem ser o kan allt.

    Tips googla på Youtube pcos historier som har lyckats man blir glad av letrozol 

  • Anonym (pcoshjälp)
    Låter ju som du har PCOS men frågan är då om du också upplever glesa menstruationer (där det går mer än 35 dagar mellan menstruationerna eller utebliven menstruation (det tar mer än 90 dagar innan nästa mens)?
    Har du med blodprovstest fått svar på för höga nivåer av testosteron? Eller besväras du av oönskad ökad hårväxt, tunnhårighet/håravfall på huvudet och akne/oljig hud? 

    Om svar är ja på någon av ovanstående frågor då uppfyller du diagnoskriterna för PCOS. Om inte så kankse du bara har PCO. Jag skulle tipsa dig om söka dig till en fertilitetsklinik eller gyn med det inrikningen ev IVF som kan hjälpa dig med diagnos och vidare hjälp. Har du PCOS kan du även få mer assistering för att bli gravid. Jag hade också svårt att få diagnos tills jag joinade en community på instagram som heter Ovulai. Kan tipsa att de har även utvecklat en PCOS-app som har hjälpt mig med att få mer information att ta tillbaks till min gyn för att äntligen kunna få diagnos - så testa den vetja!
Svar på tråden Ni med PCO/PCOS - vad hade ni för värden?