• Baconpie

    Letrozol 2022 - följas åt?

    Hej!

    Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

    Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

  • Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • Soffsen
    Baconpie skrev 2022-02-04 20:30:42 följande:
    Letrozol 2022 - följas åt?

    Hej!

    Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

    Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 


    Spännande!! 


    Jag är just nu inne på min tredje dos av Letrozol. Kör enkelkur än så länge. 

    Vi blev gravida först i juli 2020 men det slutade i MF och sen kämpade vi för att bli gravida igen varje månad och i mars 2021 blev jag gravid igen men även det slutade i MF. Hösten har varit så extremt jobbig och jag har känt mig nästintill deprimerad pga denna barnlöshet. Min man har nog ännu större längtan än mig (om det ens är möjligt) och mår också väldigt dåligt. Så när vi fick veta att vi får börja med Letrozol + Ovitrelle + Utrogestan i decemeber så tändes något nytt slags ljus! 

    Är på CD 16 idag och inväntar positivt ÄL-test så jag kan ta Ovitrelle. 

    Hur går det för dig? Glad

  • Baconpie

    Hej! Vad roligt med sällskap!

    Förstår verkligen denna hopplösa längtan! Känns verkligen skönt att få prova något annat än bara ägglossningstest och hålla tummar. 


    Fy vad tufft med två missfall! Hur tycker du det fungerar med hormonerna, märker du någon skillnad på ägglossning etc? Fick du alla tre på en gång?

    Håller tummarna för ett bra ägg för er. Går du på UL också? 


    Jag har tagit min första Letrozol idag och hoppas att det ska gå vägen. 

  • Soffsen
    Baconpie skrev 2022-02-06 20:36:59 följande:

    Hej! Vad roligt med sällskap!

    Förstår verkligen denna hopplösa längtan! Känns verkligen skönt att få prova något annat än bara ägglossningstest och hålla tummar. 


    Fy vad tufft med två missfall! Hur tycker du det fungerar med hormonerna, märker du någon skillnad på ägglossning etc? Fick du alla tre på en gång?

    Håller tummarna för ett bra ägg för er. Går du på UL också? 


    Jag har tagit min första Letrozol idag och hoppas att det ska gå vägen. 


    Ja det har varit fruktansvärt jobbigt, känner att nästa graviditet kommer vara oro från helv*tet. Men längtar ändå så mycket haha, konstig kombination. Fruktansvärt för er med sent missfall också, båda våra var i v. 6 så ganska tidiga. 

    Jag märker faktiskt ingen skillnad alls förutom mindre spottings innan mens i och med progesteronkapslarna (Utrogestan). Har en offensiv barnmorska som är jätteduktig så hon gav mig faktiskt alla tre på en gång och har sagt att jag aldrig ska oroa mig att det ska ta slut för att hon kommer skriva hur mycket jag vill haha. 

    Idag (CD 17) fick jag äntligen pos ÄL-test så tog precis Ovitrelle, så nu bör ÄL komma inom två dygn. Glad

    Tror jag har tagit Ovitrelle för tidigt dom två tidigare gångerna. Båda första och andra gången tog jag CD13 och då har jag inte haft pos ÄL-test. Känns mycket bättre att vänta tills ÄL-testet är pos nu för då vet jag att mina ägg är redo eller vad man ska säga. 

    Har varit på VUL första gången men inte andra eller den här. 

    Hur länge har ni försökt? 
  • Stjärna i rymden

    Har kört på enkel dos 3 cykler och är nu inne på min 4e cykel med dubbel dos. Har fått fina blåsor på dubbel dos men rätt som det är så får jag ej ägglossning. har konstaterad pcos. 


    läkare samt jag och sambon vill testa några omgångar till innan vi överväger ivf. 

  • Baconpie
    Soffsen skrev 2022-02-07 13:14:49 följande:
    Ja det har varit fruktansvärt jobbigt, känner att nästa graviditet kommer vara oro från helv*tet. Men längtar ändå så mycket haha, konstig kombination. Fruktansvärt för er med sent missfall också, båda våra var i v. 6 så ganska tidiga. 

    Jag märker faktiskt ingen skillnad alls förutom mindre spottings innan mens i och med progesteronkapslarna (Utrogestan). Har en offensiv barnmorska som är jätteduktig så hon gav mig faktiskt alla tre på en gång och har sagt att jag aldrig ska oroa mig att det ska ta slut för att hon kommer skriva hur mycket jag vill haha. 

    Idag (CD 17) fick jag äntligen pos ÄL-test så tog precis Ovitrelle, så nu bör ÄL komma inom två dygn. Glad

    Tror jag har tagit Ovitrelle för tidigt dom två tidigare gångerna. Båda första och andra gången tog jag CD13 och då har jag inte haft pos ÄL-test. Känns mycket bättre att vänta tills ÄL-testet är pos nu för då vet jag att mina ägg är redo eller vad man ska säga. 

    Har varit på VUL första gången men inte andra eller den här. 

    Hur länge har ni försökt? 

    Ja, risken finns ju att det blir en stark oro nästa gång. Jag försöker tänka att man inte kan påverka så mycket änndå. Man får försöka leva på så vanligt som möjligt.

    Jag fick missfall tre dagar efter RUL i v.20 där allt såg bra ut. Hade satt som gräns att börja berätta och våga tro att det skulle gå vägen eftet RUL, så det var rejält tufft. 


    Skönt att du inte märker så stor skillnad, mardrömen är ju att känna sig hormonstinn. Skönt att du har en bra barnmorska. Det låter tryggt! 


    Hurra för positivt ÄL-test, då är det säkert mycket större chans denna månad om du prickat in bättre. Då börjat snart de riktigt långa två veckorna.  

    Vi har försökt sen april 2020, sen missfall i juni 2021 och nu försökt sent juli 2021. Vi är lite äldre, 37 och 41 så vi känner oss lite stressade. 


    Hur länge har ni försökt? 

  • Soffsen
    Stjärna i rymden skrev 2022-02-07 19:41:30 följande:

    Har kört på enkel dos 3 cykler och är nu inne på min 4e cykel med dubbel dos. Har fått fina blåsor på dubbel dos men rätt som det är så får jag ej ägglossning. har konstaterad pcos. 


    läkare samt jag och sambon vill testa några omgångar till innan vi överväger ivf. 


    Okej förstår, har du fått Ovitrelle utskrivet någon av gångerna? 


    Samma här, vi har denna och en till gång på oss och sen får vi remiss till IVF. 


    Baconpie skrev 2022-02-07 22:27:32 följande:

    Ja, risken finns ju att det blir en stark oro nästa gång. Jag försöker tänka att man inte kan påverka så mycket änndå. Man får försöka leva på så vanligt som möjligt.

    Jag fick missfall tre dagar efter RUL i v.20 där allt såg bra ut. Hade satt som gräns att börja berätta och våga tro att det skulle gå vägen eftet RUL, så det var rejält tufft. 


    Skönt att du inte märker så stor skillnad, mardrömen är ju att känna sig hormonstinn. Skönt att du har en bra barnmorska. Det låter tryggt! 


    Hurra för positivt ÄL-test, då är det säkert mycket större chans denna månad om du prickat in bättre. Då börjat snart de riktigt långa två veckorna.  

    Vi har försökt sen april 2020, sen missfall i juni 2021 och nu försökt sent juli 2021. Vi är lite äldre, 37 och 41 så vi känner oss lite stressade. 


    Hur länge har ni försökt? 



    Låter helt fruktansvärt med så sent missfall, kan inte ens tänka mig hur det är att gå igenom något sånt. Gråter

    Jaaa hoppas hoppas!! Lagt mycket tid och pengar på bra mat och näring denna månad så håller verkligen tummarna nu. 

    Förstår, slutade med preventivmedel tidigt i maj 2020 men då var vi lite mer "händer det så händer det" och så blev jag ju gravid i juli. Så första gången gick det snabbt. Men två år snart för oss båda då kan man säga. Känns som en hel evighet. 

    Jag förstår, vi är "bara" 28 och känner mig ändå stressad. Men känns ändå skönt att kunna luta sig tillbaka på IVF om det inte funkar nu. Även om det verkligen inte är någon garanti. 
  • Baconpie

    Hur har det gått Soffsen? Blir det någon ÄL?

    Jag ska ta 4 letrozol idag och har fått en lite jobbig biverknin, luktar svett som sjutton! Blir helt blöt i armhålorna efter en jobbdag trots stark deo med perspirerande effekt. Vet inte hur jag ska komma runt det här. Kanske bara att stå ut. Har också fått lite finnar och spottings. Har ni märkt något sånt? 


    Hoppas verkligen att jag slipper lukta svett hela cykeln, det andra kan jag stå ut med. 

  • Soffsen

    Jomen jag hoppas det i alla fall! Tog ju sprutan för två dagar sen så borde ha haft Om det gått igenom Glad Väntar på tempohöjning nu så jag kan börja med progesteronet. 


    Jaha där ser man! Jag hade inga biverkningar, möjligtvis lite huvudvärk. Tog mensen slut helt och sen plötsligt kom det spottings? För jag har haft att jag har mens typ 3 dagar och sen fortsätter det med spottings till typ CD7-8 någon gång.
  • Baconpie
    Soffsen skrev 2022-02-09 20:46:28 följande:

    Jomen jag hoppas det i alla fall! Tog ju sprutan för två dagar sen så borde ha haft Om det gått igenom Glad Väntar på tempohöjning nu så jag kan börja med progesteronet. 


    Jaha där ser man! Jag hade inga biverkningar, möjligtvis lite huvudvärk. Tog mensen slut helt och sen plötsligt kom det spottings? För jag har haft att jag har mens typ 3 dagar och sen fortsätter det med spottings till typ CD7-8 någon gång.

    Ja då lär du ju lossat! Hur känner du dig? Fått temphöj?

    Vad skönt att du inte fått biverkningar. Jag har alltid varit känslig för hormoner. Jag är lite orolig för överstimulering, men försöker tänka att det är ovanligt på låg dos. Ska på UL på torsdag iaf.  

  • Soffsen
    Baconpie skrev 2022-02-12 20:25:07 följande:

    Ja då lär du ju lossat! Hur känner du dig? Fått temphöj?

    Vad skönt att du inte fått biverkningar. Jag har alltid varit känslig för hormoner. Jag är lite orolig för överstimulering, men försöker tänka att det är ovanligt på låg dos. Ska på UL på torsdag iaf.  


    Förlåt för sent svar, har jobbat så mycket senaste så inte hunnit tänka klart haha. 
    Men jag jag fick temphöjning vilket kändes bra. Slutade tempa efter ÄL +4 för då började jag med progesteron så känns som att det påverkar. Tempade imorse bara för att men tror inte det är min "normala" temp utan progesteronet. 

    Men nu börjar dom riktiga testdagarna. Har testat med graviditetstest varje dag sen Ovitrelle för att testa ut sprutan. Tycker det var i princip helt blankt idag så nu ska det bli linje igen för att jag ska vara gravid. Vill så gärna att det ska ta sig, men och andra sidan har det inte gjort det på måååååååånga månader innan så min inställning är alltid att det kommer bli blanka tester :/

    Hur har det gått för dig??? Har du haft ÄL? 
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?