• Sun 6 Mar 2022 09:11
    1359 visningar
    6 svar
    6
    1359

    Vad kan man göra i Stockholm i maj med 10 åring?

    Tänkte åka till Stockholm i maj med min 10åring. Bor själv i Norrbotten.

    Tänkte åka en fredagsmorgon och hem söndag eftermiddag. Vad kan man göra på den relativt korta tiden?

    Tänkte Gröna Lund och Skansen. Men vad mer? Tänker att det främst är fredag och lördag man hinner med att göra något.

    Hur reser man inom Stockholm? Hur funkar lokaltrafiken? Finns det något helgpass till lokaltrafiken?

  • Svar på tråden Vad kan man göra i Stockholm i maj med 10 åring?
  • Sun 6 Mar 2022 09:36
    #1
    mitt.sl.se/sv/kop-biljett/ finns 24h och 72h. 

    Finns massa olika museum beror ju på vad ni är intresserade av. Tekniska museet, vasa museumet, naturhistoriska, polismuseumet, fotografiska, 
  • Sun 6 Mar 2022 10:19
    #2

    Mina barn gillade Gamla stan med trånga gränder, slott och andra charmiga byggnader.
    Tunnelbanan var också en upplevelse.

  • Sun 6 Mar 2022 12:20
    #3
    Det har varit ett tag sedan jag var i Stockholm sist, men de gångerna jag var där med min dotter blev det, förutom Skansen och Gröna Lund, även Junibacken och så massor med museer, promenader i stan (Gamla Stan med även andra delar) och i parker och någon båtstur (inget stort, inte i skärgården, utan en av sådana korta färjor, bara för att åka båt lite).
  • gbgumm­an
    Sun 6 Mar 2022 17:51
    #4

    Bor i Stockholm och vill tipsa om historiska museet. allt gratis men betala för att få guide i lurar. Antingen på egen telefon eller låna apparat där. så bra. Jag och ungarna gick forntidsspåret och Sveriges historia 1100? nutid, orkade inte vikingarna eller guldrummet för då var vi trötta men jag har gått där fört super bra de också.

  • Sun 6 Mar 2022 18:12
    #5

    Tekniska museet brukar ungar tycka är roligt.

    Lika så Cosmonova på Naturhistoriska.

  • Pilsne­r
    Sun 6 Mar 2022 22:07
    #6

    Glöm inte att ta Djurgårdsfärjan mellan Gamla stan (åt Slussen till) och Gröna Lund/Skansen.

    Katarinahissen.

Svar på tråden Vad kan man göra i Stockholm i maj med 10 åring?