• Thu 17 Mar 2022 10:01
    5343 visningar
    16 svar
    16
    5343

    Hur får jag ungen att hålla truten när unge nr 2 sover?

    Mitt första barn är en go och glad tös som älskar att skrika till. 
    Jag förstår ju att hon inte gör detta med vilje men problemet är att hennes 4 månaders bror alltid vaknar när hon skriker i högan sky.

    Han är alltid trött efter att vi ammat runt 9 på morgonen och vill då sova. Det är då lillan sätter fart. Gap och skrik och skratt. 
    Hur mycket jag än försöker hysscha henne till att lugna ner sig så förstår hon inte.
    Såklart, när hon bara är 2,5, det förstår ju jag med.
    Har försökt hålla henne lugn med barnprogram eller läsa en bok, men det fungerar bara "så länge". Till slut börjar hon stojja och det är helt omöjligt få henne vara tyst och lugn.

    Ibland är hon lugn, men börjar då med konstiga höga ljud istället. Som om hon bara MÅSTE göra ljud, inte för att meddela sig, utan bara för att göra ljuden.
    Helt okej, men INTE när E försöker sova.

    Så hur GÖR MAN?

    Lillen har ofta påsar under ögonen och tvingas somna av ren utmattning när han inte längre klarar hålla sig vaken och det är så synd om honom :( Han får ofta bara 5 minuters sömn innan hon sätter fart. Att släpa ut ungarna på promenad är ingen bra idé, för lillen somnar oftast inte.

  • Svar på tråden Hur får jag ungen att hålla truten när unge nr 2 sover?
  • Thu 17 Mar 2022 10:02
    #1

    Jag är så desperat att jag igår skrev in lillan på dagis för att lillen ska få sova liksom... Skrikandes

  • Anonym (ff)
    Thu 17 Mar 2022 10:06
    #2

    Är inte pappan med i bilden eller är han på jobbet då för annars kan han gå ut med henne eller köp öronproppar till bebisen.

    Eller så ber du ungen att hålla klaffen så att andra kan sova,va lite hård

  • Thu 17 Mar 2022 10:08
    #3
    Anonym (ff) skrev 2022-03-17 10:06:20 följande:

    Är inte pappan med i bilden eller är han på jobbet då för annars kan han gå ut med henne eller köp öronproppar till bebisen.

    Eller så ber du ungen att hålla klaffen så att andra kan sova,va lite hård


    Pappan jobbar. Jag har funderat på öronproppar, men det kommer nog störa honom. Men ska absolut prova.
    Har försökt säga till henne vara tyst, hon ignorerar mig. 
    Nu är hon igång igen med sina tjut medan lillen försökt sova i en timmes tid.. Jag försöker vagga och vagga och hon bara väcker honom hela tiden.

    Jag tror tyvärr lösningen är dagis. Sjukt.
  • Thu 17 Mar 2022 10:14
    #4

    Kan inte den lille sova i vagn utomhus? Storebror här är äldre men ändå bara fem när lillebror kom, han har sovit utomhus varje dag sedan han var en månad gammal. Jätteskönt att kunna leva inomhus utan att väcka en liten. 

  • Anonym (Maja)
    Thu 17 Mar 2022 10:58
    #5

    Se till att lillebror lär sig somna med ljud, så kommer det bli bättre. En del ungar sover som ljuvligast när dammsugaren är på, så det kan vara ett knep. White noise via spotify kan vara ett annat. 

    Det är en klassiker att man med första barnet tassar runt och hyschar allt. Fjärde ungen skulle förmodligen kunna sova sig igenom ett barnkalas med 30 stimmiga ungar.... 

    Du fick också ett jättebra tips om att låta honom sova utomhus. Vagn med nät och en babywatch till dig om han vaknar är super. 

  • Anonym (Nja)
    Thu 17 Mar 2022 11:01
    #6
    Anonym (Maja) skrev 2022-03-17 10:58:11 följande:

    Se till att lillebror lär sig somna med ljud, så kommer det bli bättre. En del ungar sover som ljuvligast när dammsugaren är på, så det kan vara ett knep. White noise via spotify kan vara ett annat. 

    Det är en klassiker att man med första barnet tassar runt och hyschar allt. Fjärde ungen skulle förmodligen kunna sova sig igenom ett barnkalas med 30 stimmiga ungar.... 

    Du fick också ett jättebra tips om att låta honom sova utomhus. Vagn med nät och en babywatch till dig om han vaknar är super. 


    Att somna med ett konstans brus av ljud är en sak, men plötsliga höga ljud och skrik väcker vem som helst.
  • Anonym (Nja)
    Thu 17 Mar 2022 11:05
    #7

    Jag är i samma sits, men här är storasyster 5 år så åldern har nog ingen större betydelse, om det är någon liten tröst? Hon går på förskola men vid sjukdom och så är det kaos här, bebisen skriker av trötthet nästan hela dagarna. Men en 2,5-åring kan ha glädje av förskola, särskilt som du inte har full tid att ge henne just nu ändå. Kör på deltid om det känns bättre, tror att alla skulle bli gladare av det, även storasyster såklart.

  • Thu 17 Mar 2022 12:29
    #8
    Anonym (Nja) skrev 2022-03-17 11:05:36 följande:

    Jag är i samma sits, men här är storasyster 5 år så åldern har nog ingen större betydelse, om det är någon liten tröst? Hon går på förskola men vid sjukdom och så är det kaos här, bebisen skriker av trötthet nästan hela dagarna. Men en 2,5-åring kan ha glädje av förskola, särskilt som du inte har full tid att ge henne just nu ändå. Kör på deltid om det känns bättre, tror att alla skulle bli gladare av det, även storasyster såklart.


    Tack för svaret. Känns lite bättre nu när jag inser att jag inte är en kass mamma utan att det verkar vara ganska normalt med en sådan här situation.
    Jag tog faktiskt ut mina barn nyss och då fick lillebror skrika sig till sömns ute i vagnen medan lillan tultade runt på gården.
    Vill tyvärr inte vara ute just nu med dem, då vi har byggställningar och glasrutor ståendes på vår gård då det sker renoveringar, annars hade detta varit en lösning..
  • Thu 17 Mar 2022 12:49
    #9
    -2 +1
    madame8790 skrev 2022-03-17 10:02:49 följande:

    Jag är så desperat att jag igår skrev in lillan på dagis för att lillen ska få sova liksom... Skrikandes


    Är hon 2,5år så borde hon varit där i 1,5år redan?

    Självklart ska storasyster gå sina 15tim på förskolan när du är hemma med en liten, det vinner alla på.
  • Thu 17 Mar 2022 13:30
    #10

    Min yngsta sov alltid middag i garaget, med 3 äldre syskon och deras kompisar runt och i huset var det enda stället som det var nog tyst på.

    Bor ni i en liten lägenhet så jobba på det där med att sova i vagn. Då kan man, om man har en balkong, söva barnet där sen och på så sätt få en ljudbarriär mot syskonet.

  • Anonym (N)
    Thu 17 Mar 2022 13:51
    #11
    +2
    Anonvm skrev 2022-03-17 12:49:53 följande:
    Är hon 2,5år så borde hon varit där i 1,5år redan?

    Självklart ska storasyster gå sina 15tim på förskolan när du är hemma med en liten, det vinner alla på.

     


    Varför borde hon varit där? 


    Barn har ej skolplikt från 1 år bara för att många barn börjar förskolan vid 1 års ålder.

    En 1 åring har inget behov av att gå på förskola , det handlar om att många föräldrarna behöver arbeta och måste ha barnomsorg. 


    Det är slöseri med skattepengar och onödigt för alla att skola in 1 åringar utan behov. 

  • Anonym (Vansi­nne)
    Thu 17 Mar 2022 19:27
    #12
    -2 +1
    Anonym (N) skrev 2022-03-17 13:51:02 följande:

    Varför borde hon varit där? 


    Barn har ej skolplikt från 1 år bara för att många barn börjar förskolan vid 1 års ålder.

    En 1 åring har inget behov av att gå på förskola ,


    Barn behöver "träna på" att vara ifrån sina föräldrar, ju tidigare man börjar med detta desto lättare går det.
    Föräldrar (oftast mammor) behöver även träna på att vara ifrån sina barn.


  • Anonym (N)
    Thu 17 Mar 2022 19:57
    #13
    Anonym (Vansinne) skrev 2022-03-17 19:27:46 följande:
    Barn behöver "träna på" att vara ifrån sina föräldrar, ju tidigare man börjar med detta desto lättare går det.
    Föräldrar (oftast mammor) behöver även träna på att vara ifrån sina barn.

     


    Enligt vem ? Dig? 

  • Tue 12 Apr 2022 21:13
    #14

    Jag tror att det inte går att räkna med att hitta ett sätt att få den äldre att vara tyst. Vi hade ett barn med kolik och en rätt fruktansvärd tid. Försökte det mesta med att få tyst runt henne men oavsett hur tyst det var kunde det alltid komma plötsliga ljud. 
    Den bästa lösningen som funkade för oss och som jag fortfarande kör på är det som kallas "White noice". Det kan vara en fläkt eller något annat som hummar konstant. Det gör att andra ljud "försvinner" eller blandas ut och det gjorde att dottern med kolik kunde få sova. Det funkar fortfarande när de är sjuka 8ch har svårt att sova. Lycka till!

  • Tue 12 Apr 2022 21:18
    #15

    Kom på en till sak. Något som också funkat bra att ha på en lop med tex stadsljud eller inspelning från tågstation. Då försvinner de flesta ljud. Också som någon annan nämnde. Det är extremt dumt att lära barnet att det ska vara tyst. Det misstaget gjorde vi med den fösta men gör inte om ???? Så "träna" den lilla med ljud som du själv bestämt ????

  • Tue 12 Apr 2022 21:20
    #16
    +1

    Dumt att smilisar blir frågetecken... därav frågetecknen i texten ovan :)

Svar på tråden Hur får jag ungen att hålla truten när unge nr 2 sover?