• Fri 1 Apr 2022 12:28
    17334 visningar
    19 svar
    -2 +3
    19
    17334

    Hur vet jag om mitt barn har pollenallergi?

    Pollensäsongen är redan här och det är en utmanande tid för alla allergiker - inte minst för föräldrar med allergiska barn.

    Kry Vårdcentral Gallerians pollen-, allergi- och astmaexpert Björn Stridh kommer under april svara på alla dina frågor som rör barn och pollenallergi. Björn kommer svara på frågor en gång i veckan.

    Om du vill läsa mer om pollenallergi redan nu kan du kika in här:
    https://www.kry.se/fakta/pollenallergi/


    i annonssamarbete med Kry
  • Svar på tråden Hur vet jag om mitt barn har pollenallergi?
  • Wed 6 Apr 2022 13:13
    #1
    +1
    Hej! Mitt barn har konstant nästäppa och ingenting hjälper! detta har hållt i sig sedan januari och pågår fortfarande.

    Tacksam för svar //orolig mamma
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 7 Apr 2022 12:42
    #2
    +1

    Hej! Jag har en fråga om korsallergi.


    Mitt barn har (vad vi tror är) pollenallergi. Betyder det att mitt barn är mer känslig för specifika livsmedel?

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 7 Apr 2022 15:53
    #3
    +1
    jag har köpt en luftrengörare till min snart 3-åriga dotter men jag upplever att hennes andning bara blir värre? vi har varit hos läkare som konstaterat att det är pollenallergi, men känner mig rädd.!
  • Thu 7 Apr 2022 16:43
    #4

    Måste säga att det är en VÄLDIGT diskret märkning att detta är ett reklamsamarbete. Kasst att inte skriva ut det tydligare!

  • Fri 8 Apr 2022 12:00
    #5

    Hej ?gröt?, och tack för din feedback.

    Vi följer marknadsföringslagen och har annonsmärkt vårt samarbete med Kry både i rubriken, i texten och med annonsmärkning. Just nu är pollen ett av de ämnen som trendar mest hos oss på Familjeliv och vi vill med Kry?s expertis hjälpa alla de som kommer in till vår sajt med pollenrelaterade frågor.

    /Familjelivsredaktionen

  • Fri 8 Apr 2022 17:13
    #6
    -1
    Familjelivsredaktionen skrev 2022-04-08 12:00:52 följande:

    Hej ?gröt?, och tack för din feedback.

    Vi följer marknadsföringslagen och har annonsmärkt vårt samarbete med Kry både i rubriken, i texten och med annonsmärkning. Just nu är pollen ett av de ämnen som trendar mest hos oss på Familjeliv och vi vill med Kry?s expertis hjälpa alla de som kommer in till vår sajt med pollenrelaterade frågor.

    /Familjelivsredaktionen


    Ni följer säkert regler, det betyder inte att reglerna är tydliga och bra.

    Kan på inget vis se i rubriken att det är reklam. Det står att personen är från Kry, men inte att detta är reklamsamarbete, det står bara i svag text längst ner där användare kan ha sin signatur om de vill.

    Intressant att ni är kvicka att svara på den här kritiken medan mycket annat på forumet glatt ignoreras.

    Trist att ni samarbetar med Kry som verkligen är ett företag som gör vinster på välfärden och utarmar vården.
  • Sat 9 Apr 2022 09:34
    #7
    +1
    5465954 skrev 2022-04-06 13:13:51 följande:
    Hej! Mitt barn har konstant nästäppa och ingenting hjälper! detta har hållt i sig sedan januari och pågår fortfarande.

    Tacksam för svar //orolig mamma
    Hej Orolig Mamma!

    Du skriver inte hur gammalt ditt barn är, men hos små barn kan nästäppa tex bero på att barnet har en förstorad körtel bakom näsan, ofta kallad näspolyp. Då kan barnet förutom nästäppan även ha återkommande förkylningar, snarkningar nattetid och dagtrötthet. Om ditt barn har haft nästäppa sedan januari utan andra symtom låter det inte som nästäppan skulle bero på allergi. Jag rekommenderar att du kontaktar din vårdcentral så en läkare får bedöma ditt barns besvär.

    Hälsningar 

    Björn Stridh
    i annonssamarbete med Kry
  • Sat 9 Apr 2022 10:06
    #8
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-07 12:42:31 följande:

    Hej! Jag har en fråga om korsallergi.


    Mitt barn har (vad vi tror är) pollenallergi. Betyder det att mitt barn är mer känslig för specifika livsmedel?


     


    Hej!

    Korsallergi mot olika födoämnen är vanligt vid pollenallergi. Orsaken är att proteinerna på tex björkpollen och äpple liknar varandra så mycket att immunförsvaret inte kan skilja dom åt. Enkelt uttryckt så tror kroppen att man äter björkpollen när man egentligen äter ett äpple. Korsallergin brukar ge en obehaglig klåda i munnen, men är relativt snabbt övergående och leder inte till någon kraftig allergisk reaktion. Vid björkpollenallergi är det vanligt att man reagerar på stenfrukter (tex persika, plommon) eller kärnfrukter (tex äpple och päron). Om man värmt frukten i tex äppelpaj så förstörs proteinerna och då brukar man inte få några besvär.

    Hälsningar

    Björn Stridh


    i annonssamarbete med Kry
  • Sat 9 Apr 2022 10:37
    #9
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-07 15:53:52 följande:
    jag har köpt en luftrengörare till min snart 3-åriga dotter men jag upplever att hennes andning bara blir värre? vi har varit hos läkare som konstaterat att det är pollenallergi, men känner mig rädd.!
    Hej!

    Du skriver att din dotter har varit hos läkare och fått konstaterat att hon har en pollenallergi. Pollenallergi kan ge symtom från näsa och ögon men kan även ge astma med hosta och svårigheter att andas. En luftrenare fungerar genom att filtrera bort mycket av pollenpartiklarna i inomhusluften och kan på det sättet göra att man blir mindre exponerad för pollen när man vistas i hemmet. Ofta brukar man placera luftrenaren i sovrummet där man tillbringar mest tid. Det går att läsa mer om luftrenare på Astma och Allergiförbundets hemsida. Om luftrenaren fungerar som den ska är det inte troligt att det är den som är orsaken till din dotters försämrade andning. Du bör kontakta läkaren på nytt för bedömning av hennes andningsbesvär.

    Hälsningar 

    Björn Stridh
    i annonssamarbete med Kry
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 11 Apr 2022 13:11
    #10

    Min 5-åriga son har lidit av pollenallergi sedan tre år tillbaka. Är det möjligt att man kan växa ifrån den eller är det helt kört?

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 11 Apr 2022 15:35
    #11

    kan man få feber av pollen+

  • Anonym (hejej­)
    Tue 12 Apr 2022 09:46
    #12

    Mitt barn har fått små utslag på halsen - de kliar inte, men ser nästan ut som eksem. Kan man få utslag av pollen? 

  • Sat 16 Apr 2022 13:31
    #13
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-11 13:11:42 följande:

    Min 5-åriga son har lidit av pollenallergi sedan tre år tillbaka. Är det möjligt att man kan växa ifrån den eller är det helt kört?


    Hej!

    Några allergier är vanligare att man "växer ifrån", tex mjölk och ägg som är vanligt att småbarn är allergiska mot. Pollenallergi bruka vara en allergi som kvarstår under livet. De allergiska symtomen kan dock variera i svårighetsgrad under livet, dels genom att pollenhalterna varierar från år till år och känsligheten hos individen kan variera. Ofta brukar de receptfria medicinerna som finns att köpa på apoteket tex antihistamin, nässpray och ögondroppar räcka som behandling. Har man trots behandlingen mycket allergisymtom eller om man har andningssvårigheter och hosta pga pollenallergin bör man boka en tid på sin vårdcentral för att få hjälp.

    Hälsningar

    Björn Stridh
    i annonssamarbete med Kry
  • Sat 16 Apr 2022 13:32
    #14
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-11 15:35:42 följande:

    kan man få feber av pollen+


    Hej!

    Feber är inte ett vanligt symtom vid allergi

    Hälsningar 

    Björn Stridh
    i annonssamarbete med Kry
  • Sat 16 Apr 2022 13:56
    #15
    Anonym (hejej) skrev 2022-04-12 09:46:54 följande:

    Mitt barn har fått små utslag på halsen - de kliar inte, men ser nästan ut som eksem. Kan man få utslag av pollen? 


    Hej!

    Pollenallergi brukar oftast ge besvär från näsa och ögon. Några får även besvär från de nedre luftvägarna med hosta och/eller andningssvårigheter. Icke kliande hudutslag, som ditt barn har, är inte ett vanligt symtom vid pollenallergi. Kliande hudutslag kan ibland uppkomma om man kommer i direktkontakt med det man är allergisk mot, tex om en person med gräsallergi lägger sig på en gräsmatta.

    Hälsningar

    Björn Stridh
    i annonssamarbete med Kry
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 20 Apr 2022 13:49
    #16

    HejBjörn!

    Min son påstår sig ha ont i halsen och svårt att svälja, samtidigt som vi sen tidigare vet att han lider av pollen. min fråga till dig. Kan man ha ont i halsen av pollenallergi?


     


    /Lotta

  • Tue 26 Apr 2022 16:05
    #17
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-20 13:49:23 följande:

    HejBjörn!

    Min son påstår sig ha ont i halsen och svårt att svälja, samtidigt som vi sen tidigare vet att han lider av pollen. min fråga till dig. Kan man ha ont i halsen av pollenallergi?


     


    /Lotta


    Hej Lotta!

    Vid pollenallergi kan man uppleva klåda och irritation i halsen, men det brukar inte ge halsont. Beroende ålder kan barn ibland ha svårt att beskriva sina symtom och "ont i halsen" kanske inte är vad vi vuxna skulle beskriva som halsont. 

    Hälsningar

    Björn Stridh
    i annonssamarbete med Kry
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 28 Apr 2022 09:51
    #18

    Hur vet jag vilken pollen jag är allergisk mot?? Blir tokig!Skrikandes

  • Fri 29 Apr 2022 15:53
    #19
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-28 09:51:07 följande:

    Hur vet jag vilken pollen jag är allergisk mot?? Blir tokig!Skrikandes


    Hej!
    Om du misstänker att du är pollenallergisk så är tiden på året du får dina symtom vägledande. Om du har besvär nu på våren så är det troligast att du har allergi mot björkpollen. Om du dessutom har besvär med klåda i munnen när du äter viss frukter tex stenfrukter(persika, plommon) eller kärnfrukter (äpple och päron) så är sannolikheten ännu större att det rör sig om björkpollenallergi. Har man en björkpollenallergi kan man ha besvär även av andra lövträdspollen, som al och hassel. Dom blommar lite tidigare på året och kan ge besvär redan i februari-mars månad. Kommer dina besvär lite senare, i juni och fortsätter in i augusti är det troligare att du är gräspollenallergisk. Behandlingen är densamma oavsett vilket pollen du har allergi mot. Antihistamin, kortisonnässpray och ögondroppar finns att köpa receptfritt. Har du svåra allergibesvär trots behandling med receptfria mediciner bör du ta kontakt med vården för att få hjälp med behandlingen.

    Hälsningar

    Björn Stridh
    i annonssamarbete med Kry
Svar på tråden Hur vet jag om mitt barn har pollenallergi?