• Anonym (Uppgi­ven man)
    Mon 11 Apr 2022 11:20
    26569 visningar
    145 svar
    145
    26569

    Vad är problemet? Varför vill hon inte ha sex?

    Hej!
    Jag vill först be om ursäkt då sannolikheten är rätt stor att detta blir ett långt inlägg.
    Syftet med inlägget är nog främst bara för att jag behöver skriva av mig, om ni vill så får ni gärna bidra med råd, tankar och idéer.
    Jag är en man på 32 år och bor i en villa tillsammans med min kvinnliga sambo och våra två underbara barn. Jag och min sambo har varit ihop i 12 år, vi fick barn efter 4 års samboskap då vi båda kände det var dags.
    Vi har båda jobb och en bra stabil ekonomi, gott om fritid, vi delar jämnt ut på hushållssysslorna, tid med barnen och sånt. Jag tar lite större ansvar ekonomiskt då jag jobbar heltid och även tjänar mer än min sambo.
    Jag själv är till och från mer aktiv av mig med löpträning och gym, men vi håller oss båda i bra fysisk form.
    Vad är problemet då kan man tänka?
    Tyvärr är det vad jag förstår det klassiska: sexet, eller rättare sagt lusten (sexet är bra när det väl händer).
    Vårt förhållande började som de flesta andra, vi var båda 20-åringar och hade sex ofta, men inte överdrivet. Sex på första dejten (morgonen efter en festkväll där vi träffades) och därefter gjorde vi det i lagom mängd för mig, några gånger i veckan. Detta fortskred sedan i ett par år.
    Sedan hände något som säkert händer i de flesta förhållanden efter ett par år att sexet blir lite mer sällan, låt säga att det kanske var 1-2 dagar varje 14-dagars period.
    Sen fick vi vårt första barn.
    Under hela graviditeten så hade min sambo 0 sexlust, förlossningen var rätt så tuff och utdragen och det blev en del klipp och sy. Så av förklarliga skäl så hade vi inget sex under ett halvår efter förlossningen, därefter så återgick det till dåvarande "normal-läget" med
    sex max en gång per vecka. Här började det kännas att det var mer att hon ställde upp för mig och gjorde det bara för min skull.
    Vårt andra barn kom två år efter det första och den graviditeten var rätt så likt den första, förlossningen var desto mer annorlunda då det gick supersnabbt och utan några men alls.
    Men efter den sista graviditeten detta så har min sambo fortsatt haft ingen lust alls.
    Det sex vi har idag och sex år tillbaka är när jag själv initierar det, jag själv är så otroligt tänd på min sambo. Hon ser fantastisk ut och varje dag så får jag lust att vara med henne.
    Jag håller det såklart tillbaka så mycket jag kan då jag inte vill tjata mig till samlag, men när det gått 3-4 veckor så står jag inte ut längre och försöker så försiktigt jag kan att föreslå sex. Varje gång blir jag nekad direkt av flera olka förklaringar: "Du kan inte komma med sånt nu, det är för sent", "Det är för tidigt, barnen har inte somnat än", "jag är trött".
    Efter att ha blivit nekad några kvällar på raken så säger hon tillslut att vi kan göra det dagen efter, så blir det också oftast men känslan är förstås att det blir planerat och hon har egentligen ingen lust.
    När vi väl har sex så är jag säker på att hon verkligen tycker om det, jag själv blir "mätt" på sexet efter den kvällen och känner ingen kåthet på ett par dagar men sen börjar det om igen.
    Det som jag har märkt på sistonde är att jag blir mer och mer påverkad av situationen, när jag vi är inne i "neka-fasen" tappar jag tålamodet och blir frustrerad för minsta lilla, barnen kan göra mig så irriterad och arg.
    Min sambo skulle däremot kunna leva utan sex helt och hållet, vi har haft uppehåll helt med sex i flera månader utan att det bekymrar henne något alls.
    Det finns säkert underliggande orsaker att det blir så här.
    Innan jag träffade min sambo så menar hon att hon aldrig onanerat, nu har hon visserligen gjort det någon gång då jag uppmuntrat henne till det, köpt leksak o.s.v. men sexlusten har nog varit väldigt låg hos henne under hela hennes liv.
    Hon har också erkänt det själv att hon ofta inte har någon sexlust, men att det kommer ibland. Vi har därför testat att sluta med hormonella preventivmedel och sånt men det gav inget resultat, vi har öven testat kosttillskott som ska öka sexlusten men samma sak där.
    Jag hittar på olika aktiviteter/resor, köper presenter till henne ibland (utan självklar baktanke), uppmuntrar henne att träffa vänner/gå ut osv.
    Jag vet inte hur vi ska lösa detta.
    Jag mår så dåligt av att veta att hon bara har sex med mig för tillfredställa mig, men mår samtidigt ännu sämre av att inte få ha sex öht.
    Att det nu går ut över folk omkring mig är inte heller bra.
    Jag känner också att vi är unga fortfarande, ser ungdomliga ut och är i bra fysisk form än. Det kan väl inte vara slut på sexlivet redan innan det än har hunnit börja på riktigt? Borde inte vi vara i de bästa åren just nu sexmässigt?
    Ibland efter att jag blivit nekad i sängen så kan jag få en sån otrolig deppig känsla, ibland på morgon när jag sitter i bilen till jobbet känner jag att jag bara vill stänga av telefonen och bara fortsätta åka/försvinna.
    Är jag bara en ynklig man som göra ett stort problem av ingenting?
    Är jag beroende av något jag aldrig får?
    Behöver jag hjälp?
    Behöver vi hjälp?
    Behöver hon hjälp?
    Uppgiven...
  • Svar på tråden Vad är problemet? Varför vill hon inte ha sex?
  • Nutid
    Mon 11 Apr 2022 19:48
    #51
    Anonym (En till) skrev 2022-04-11 18:29:40 följande:
    Då är jag ett undantag till. Är 53 och har aldrig haft så hög sexlust som sista 3 åren. När mensen upphörde. Skulle vilja ha sex varje dag, så börjar förstå de kvinnor som söker yngre älskare men det hör inte till den här tråden.

    Jag tappade all attraktion till min fd man efter barnaåren. Den kom aldrig åter. Han led som ts. Fasen vad jobbigt för båda parter när man hamnar i detta. Inget hjälpte. Jag valde skilsmässa för detta slet oerhört på oss. Nu har han det bra och jag också. 
    Jag har hört flera som berättar liknande.
    Att lusten till maken aldrig kom tillbaka men att efter separation tog det fart.
    Jobbigt för mig att höra då jag är i TS situation fast 10 år senare och kämpar men känner mer och mer att det är dags att ge upp. Jag har under de tidigare åren bara gått och hoppats gett henne tid. Jag har tänkt att bara barnen blir lite större, bara det inte är så stressigt,... Nu går vi i parterapi och har kommit varandra närmare men sex det har vi inte. Det jag verkligen ångrar är att Jag bara låtit tiden gå. Så det är bra TS att du jobbar på det med din partner.
  • Anonym (En till)
    Mon 11 Apr 2022 19:59
    #52
    Nutid skrev 2022-04-11 19:48:15 följande:
    Jag har hört flera som berättar liknande.
    Att lusten till maken aldrig kom tillbaka men att efter separation tog det fart.
    Jobbigt för mig att höra då jag är i TS situation fast 10 år senare och kämpar men känner mer och mer att det är dags att ge upp. Jag har under de tidigare åren bara gått och hoppats gett henne tid. Jag har tänkt att bara barnen blir lite större, bara det inte är så stressigt,... Nu går vi i parterapi och har kommit varandra närmare men sex det har vi inte. Det jag verkligen ångrar är att Jag bara låtit tiden gå. Så det är bra TS att du jobbar på det med din partner.
    Vill förtydliga att min sexlust kom inte tillbaka direkt efter skilsmässan. Levde nöjd utan 6 i fler år. Runt 50 vände det, med besked. 
  • Anonym (Odugl­ig)
    Mon 11 Apr 2022 20:00
    #53
    exandthecity skrev 2022-04-11 19:21:00 följande:

    jag fattar inte grejen med p-piller om man lever i en fast relation. Då bör man ju kunna snacka med varandra och komma överens att inte lägga satsen vaginalt om man inte vill ha barn.


     
    Och om man inte är i en fast relation ska man ju ha kondom, så varför p-piller då?

  • Anonym (Nä nä)
    Mon 11 Apr 2022 20:00
    #54

    Jag kan inte i efterhand se exakt vad som gjort att min lust försvann.  Var det att jag inte var attraherad av honom, SSRI, p-piller, 4 barn och mycket ensam, jag bodde 50 mil hemifrån, ingen familj, inget socialt skyddsnät. 
    Vet bara att nu har jag lust. Preventivmedel och SSRI är borta. Äktenskapet oxå tyvärr. 


    Anonym (En till) skrev 2022-04-11 18:29:40 följande:
    Då är jag ett undantag till. Är 53 och har aldrig haft så hög sexlust som sista 3 åren. När mensen upphörde. Skulle vilja ha sex varje dag, så börjar förstå de kvinnor som söker yngre älskare men det hör inte till den här tråden.

    Jag tappade all attraktion till min fd man efter barnaåren. Den kom aldrig åter. Han led som ts. Fasen vad jobbigt för båda parter när man hamnar i detta. Inget hjälpte. Jag valde skilsmässa för detta slet oerhört på oss. Nu har han det bra och jag också. 
  • Anonym (En till)
    Mon 11 Apr 2022 20:09
    #55
    +2
    exandthecity skrev 2022-04-11 19:21:00 följande:

    jag fattar inte grejen med p-piller om man lever i en fast relation. Då bör man ju kunna snacka med varandra och komma överens att inte lägga satsen vaginalt om man inte vill ha barn.


    Jag snackar alltså inte om CI utan att undvika vaginal penetration då man är ens i närheten av utlösning (mannen).


    Man kan ha skönt (båda parter) på så många sätt..


     


    Tror många kvinnor får svårt att slappna av under de förutsättningarna. Kan nog bli ännu mindre 6 då. Killar kan få utlösning med kort förvarning är min erfarenhet. 
    Och sen oron fram tills mensen kommer. 
    Risken att det ändå blir en oönskad graviditet, som blir värst för henne. Det finns så många barn som blivit till pga otur, oönskade (i stunden) och dålig koll på när det är säkert. 
  • Anonym (man 50)
    Mon 11 Apr 2022 21:36
    #56
    Anonym (En till) skrev 2022-04-11 18:29:40 följande:
    Då är jag ett undantag till. Är 53 och har aldrig haft så hög sexlust som sista 3 åren. När mensen upphörde. Skulle vilja ha sex varje dag, så börjar förstå de kvinnor som söker yngre älskare men det hör inte till den här tråden.

    Jag tappade all attraktion till min fd man efter barnaåren. Den kom aldrig åter. Han led som ts. Fasen vad jobbigt för båda parter när man hamnar i detta. Inget hjälpte. Jag valde skilsmässa för detta slet oerhört på oss. Nu har han det bra och jag också. 
    Det låter ju underbart i och för sig, det borde väl inte vara så omöjligt att hitta någon som gillar sex lika mycket, även om det kanske inte är lika lätt att hitta en livspartner när man är 50+.

    Men det jag undrar med kvinnor som har haft liknande erfarenheter so du är vad det var som gjorde att attraktionen till mannen försvann? Var det helt enkelt så att den aldrig var så stark, och ni höll ihop pga av barnen mest fast kärleken egentligen dött för längesen? Eller var det något mer konkret som gjorde att din attraktion försvann när barnen vuxit upp? Det verkar ju vara rätt vanligt att par skiljer sig när barnen flugit ut - och det sägs ju att det oftast är på kvinnans initiativ, om det nu stämmer. De par jag känner som gått isär i den åldern har nog varit i den första kategorin - de kändes aldrig särskilt kära och lyckliga ens i början utan familjen var mer som ett projekt utan passion.
  • Anonym (Nä nä)
    Mon 11 Apr 2022 21:51
    #57

    Jag skriver här så inte "en man" tycker jag kliver in när  jag inte är den han ställde frågan till.

    Jag svarade den kvinnan lite ovanför här....men iaf. 

    Jag kan inte välja ut en enstaka grej som var orsaken till lustbortfallet. Vi var stormande kära, helt övertygade om att vi var varandras stora kärlek. Han är ff min stora kärlek. Kommer aldrig uppleva det igen.  Bra sex med fantasi, frekvens och allt var bra. Två barn senare var det svårt att finna ork för vardagsliv och sexliv. Vi gjorde ett år isär efter 6 år och tre barn. Flyttade ihop och körde 16 år till och barn nummer 4. Så totalt 25 år tillsammans. 

    Nu är mitt problem ett annat, hitta kärleken igen som nästan 60. Har lust men ingen att ha lust med.

  • Anonym (Nä nä)
    Mon 11 Apr 2022 21:52
    #58
    Anonym (Nä nä) skrev 2022-04-11 21:51:26 följande:

    Jag skriver här så inte "en man" tycker jag kliver in när  jag inte är den han ställde frågan till.

    Jag svarade den kvinnan lite ovanför här....men iaf. 

    Jag kan inte välja ut en enstaka grej som var orsaken till lustbortfallet. Vi var stormande kära, helt övertygade om att vi var varandras stora kärlek. Han är ff min stora kärlek. Kommer aldrig uppleva det igen.  Bra sex med fantasi, frekvens och allt var bra. Två barn senare var det svårt att finna ork för vardagsliv och sexliv. Vi gjorde ett år isär efter 6 år och tre barn. Flyttade ihop och körde 16 år till och barn nummer 4. Så totalt 25 år tillsammans. 

    Nu är mitt problem ett annat, hitta kärleken igen som nästan 60. Har lust men ingen att ha lust med.


    Jag menar givetvis  "man 50" 
  • Anonym (Jobbi­gt)
    Mon 11 Apr 2022 22:25
    #59
    +1

    Till exinthecity

    Nja, det funkar kanske inte för alla att köra avbrutet eller hålla sig till säkra perioder. jag har blivit gravid på det sättet och ville helt enkelt inte hamna i läget om vi skulle ha ett barn till eller en abort.

    att det inte finns fler alternativ på preventivmedel för män än under all kritik. Alltid är det kvinnan som ska skydda sig. Men det är en annan diskussion..

  • Mon 11 Apr 2022 22:49
    #60

    Jag har bara läst trådstarten nu men iaf om din sambo vill öka sin sexlust så är min första tanke att hon måste sluta med hormonella preventivmedel och antidepressiva om hon äter det, båda ger otroligt dålig effekt på sexlusten, det andra är att hon behöver jobba på att bli attraherad av dig. Lusten behöver omsorg annars dör den. Tyckte jag läste att du skrev att hon kan vara utan sex utan att verka det minsta påverkad av det, frågan jag ställer mig är om hon öht vill ha sex? Det kanske faktiskt är så enkelt, att livet känns komplett även utan sex, vissa lever så, även män.

Svar på tråden Vad är problemet? Varför vill hon inte ha sex?