• Anonym (Det svensk­a duttan­det)
    Fri 15 Apr 2022 21:34
    405635 visningar
    2526 svar
    -2 +5
    2526
    405635

    Vad anser ni om koranbränningen och upploppen mot blåljuspersonalen?

    Hur ska vi se på demonstrationer av de slag som nu skett med den danske koranhataren Rasmus Paludan, och hädelser i det offentliga rummet?

    Vem som helst hade ju kunnat räkna ut vad en sådan manifestation skulle leda till men varför i hela friden måste vi ge tillstånd till sådant som kommer att spåra ut fullständigt. Polisen är ju så jävla snabb att stoppa tex fredliga ravefester för att folk vill nyttja lite substanser och dansa in solnedgången där noll våld utövas.

    Men när polisbilar brinner och de får stenar och annat kastade mot sig och riskerar sina liv för att några fundamentalister inte klarar av att deras tro blir förlöjligad. Något vi andra måste vi andra leva med varje dag i något som kallas vanliga livet i form av bl a humor, media och olika former av satir, något vanligt förekommande den demokratiska världen.

    När ska det bli ett slut på tassandet kring islam och koranen och även ett slut på sjuka demonstrationer som bara har ett enda syfte; att skapa våld och hån och förstöra.

    Intressantast artikel särskilt kommentarerna och engagemanget detta ämne har uppbådat.

    www.dn.se/sverige/nya-demonstrationer-planeras-efter-upplopp/

  • Svar på tråden Vad anser ni om koranbränningen och upploppen mot blåljuspersonalen?
  • Anonym (Knepi­gt)
    Fri 15 Apr 2022 22:01
    #1
    +3

    Vad man än tycker om idioti som koranbränning så är det en demokratisk rättighet att demonstrera. Demonstrationsfrihet ingår i grundlagen och innebär att vem som helst får demonstrera för eller emot vad som helst.

    Det bästa hade varit om ingen reagerat över huvud taget eftersom det med stor sannolikhet är exakt det Paludan var ute efter. Han väljer att göra det här på ramadans sista dag och han vet vilka reaktioner det kommer få. Han får vatten på sin kvarn i rasisternas ögon. 

    De som är ansvariga för upploppen tror jag mest använder detta som alibi. Sen finns det såklart de som verkligen blir kränkta. Men alldeles oavsett så tror jag, precis som med annat som är snett i samhället, att det behövs mycket förebyggande arbete. De här områdena där det händer är utanförskapsområden där utbildningsnivån är låg, arbetslösheten hög och förtroendet för myndigheter och samhället överlag väldigt skört. 

    Vi kan inte göra något åt att vidriga människor som Paludan får tillstånd till sånt här men vi kan arbeta för att de som går till motprovokation får bättre förutsättningar. 

    Det är vad jag tror. Inte för att det är lätt. Men en önskan är att politikerna slutar tramsa och hjälps åt att få igenom förändringar. De verkar anse att det ena utesluter det andra. Moderaterna vill ja högre straff, andra vill jobba mer förebyggande. Ja men kör på båda, hur svårt ska det vara? Bara något GÖRS. 

  • Anonym (A)
    Fri 15 Apr 2022 22:04
    #2
    +1

    Det skulle inte förvåna mig om den där dansken faktiskt hade betalat uppviglare till de där upploppen, eller om de gjorde det gratis för att få invandrare att framstå som våldstörstande vildar.

    Om det verkligen är en motreaktion så förstår jag verkligen inte de som gjort det, för det hjälper inte på något som helst plan att attackera blåljuspersonal, bränna bilar, kasta stenar och annat. De enda som drabbas är dem själva och helt oskyldiga medborgare.

  • Anonym (Hohoh­o)
    Fri 15 Apr 2022 22:11
    #3
    +2

    Idioter! Ut med all religion, speciellt de som inte kan behärska sig angående sin dårskap!!

  • Fri 15 Apr 2022 22:14
    #4
    +4

    Dansken borde åtalas för uppvigling och störande av den allmänna ordningen. Att avsiktligt skapa upplopp och vandalisering faller inte under demonstrationsrätten.
    Och de som tar tillfället i akt för att utföra upploppen borde åtalas och utvisas. Beklagligt att svenskt medborgarskap inte kan återkallas.

  • Fri 15 Apr 2022 22:19
    #6
    +7

    Det är flera saker som slår mig.

    Först och främst. Pauldan är en egoistisk, tölp som dessutom blivit ertappad med att sexchatta med minderåriga. Han genomför dessa "demonstrationer" primärt för att marknadsföra sig själv och sitt parti.

    Men! Han har all rätt att göra det. Han måste ha rätten att göra det. Ett samhälle där den kränktes rätt går före den andres rätt att fredligt demonstrera och uttrycka sin åsikt, förlorar tids nog sin yttrandefrihet. Många av de idéströmningar, värderingar och institutioner som gjort vår värld en bättre plats att leva i, har i början genomgått en period där de "kränkt" människor. Yttrandefrihet är den grundsten som förmår ett samhälle att justera sig själv och anpassa sig till förändrande omständigheter, utan att behöva genomgå en flod av blod.
    Utan yttrandefrihet är det makt och våldskapital som avgör utvecklingen.

    Sen har vi de lite mer mörka aspekterna som långsamt börjat gå upp för mig.
    Sverige är på god väg mot inbördeskrig. Hur lång vägen dit är, är osäker, men vi är på väg, och folk måste inse detta. De människor som i skrivande stund kastar bowlingklots-stora gatustenar mot polis, som sätter piketbussar i brand, och som i nuläget regelbundet tränger bort polisen ifrån vad de uppfattar som sitt "territorium", utgör det största hotet mot Sverige och dess demokrati, sen tiden då Tyska stridsvagnar svepte kontinenten. Och nej.. jag är inte hyperbolisk.

  • Anonym (Jätte­tråkig­t!)
    Fri 15 Apr 2022 22:20
    #7
    Anonym (Det svenska duttandet) skrev 2022-04-15 21:34:00 följande:
    Vad anser ni om koranbränningen och upploppen mot blåljuspersonalen?

    Hur ska vi se på demonstrationer av de slag som nu skett med den danske koranhataren Rasmus Paludan, och hädelser i det offentliga rummet?

    Vem som helst hade ju kunnat räkna ut vad en sådan manifestation skulle leda till men varför i hela friden måste vi ge tillstånd till sådant som kommer att spåra ut fullständigt. Polisen är ju så jävla snabb att stoppa tex fredliga ravefester för att folk vill nyttja lite substanser och dansa in solnedgången där noll våld utövas.

    Men när polisbilar brinner och de får stenar och annat kastade mot sig och riskerar sina liv för att några fundamentalister inte klarar av att deras tro blir förlöjligad. Något vi andra måste vi andra leva med varje dag i något som kallas vanliga livet i form av bl a humor, media och olika former av satir, något vanligt förekommande den demokratiska världen.

    När ska det bli ett slut på tassandet kring islam och koranen och även ett slut på sjuka demonstrationer som bara har ett enda syfte; att skapa våld och hån och förstöra.

    Intressantast artikel särskilt kommentarerna och engagemanget detta ämne har uppbådat.

    www.dn.se/sverige/nya-demonstrationer-planeras-efter-upplopp/


    I Örebro så tror jag att tre polisbilar brann och om man kollar i videoklipp, så syns det polismän i början av videon, men sedan syns det inga poliser alls.

    Det verkade som om polisen flydde från plats och demonstranterna fortsatte att förstöra och härja.



  • Anonym (Teddy­)
    Fri 15 Apr 2022 22:24
    #8

    Hade tillstånd givits om någon ämnade bränna upp bibeln eller annan religiös skrift?
    I övrigt så är det ju bedrövligt att vår polis inte klarar att hålla våldsamma samlingar med människor i styr. Det måste ju finnas något mellanting mellan att överge sin polisbil och springa iväg som rädda höns och att skjuta ihjäl en oskyldig människa med downs syndrom. 

  • Anonym (Vidri­gt)
    Fri 15 Apr 2022 22:24
    #9
    +3

    Jag tycker att det är skandal att polisen antingen inte fått resurser nog eller helt enkelt fått order om att vara så mesiga att detta fick fortgå. Varenda deltagare i upploppen borde få fängelse. 

    Äckligt att ni sitter och kritiserar någons rätt till yttrandefrihet och demonstration eftersom andra sjuka människor finner det provocerande och upprörande. Hela syftet med yttrandefrihet och demonstration är för att skydda de mer extrema åsikterna i ett samhälle. Det behövs inga lagar och skydd för de politiskt korrekta åsikterna. 

    Vi borde ha ännu mer koranbränningar för att visa att dessa extremister inte får vinna genom att bete sig som idioter. 

  • Anonym (skatt­ebetal­are)
    Fri 15 Apr 2022 22:27
    #10
    -1 +2

    I Danmark är han dömd för hets mot folkgrupp och uppvigling.
    Ja vi har yttrande frihet och dom som gjorde bränder bilar och skadade poliser borde dömas för det men det är poliser som skadas och oskyldiga som drabbas men det är alla skattebetalare som betalar för dessa demonstrationer mm.
    Varför tillåta en koranbränning när man vet att det blir upplopp?
    tycker att alla inblandade borde dömas, verkligen fel att bränna bilar och skada poliser men lika fel att uppvigla, som sagt i Danmark är hen dömd.
    Varför tillåta något när man vet att det kommer att bli upplopp som det alltid blir när han bränner koraner.
    Allt är så fel och alla inblandade ska dömas precis som i Danmark. 

  • Anonym (resen­ärer)
    Fri 15 Apr 2022 22:28
    #11
    +4
    Anonym (A) skrev 2022-04-15 22:04:33 följande:

    Det skulle inte förvåna mig om den där dansken faktiskt hade betalat uppviglare till de där upploppen, eller om de gjorde det gratis för att få invandrare att framstå som våldstörstande vildar.

    Om det verkligen är en motreaktion så förstår jag verkligen inte de som gjort det, för det hjälper inte på något som helst plan att attackera blåljuspersonal, bränna bilar, kasta stenar och annat. De enda som drabbas är dem själva och helt oskyldiga medborgare.


    Jag håller med dig att motreaktionen hjälper inte på någon sätt. Jag själv är muslim ock är trott på hur andra muslimerna reagera. Låt han bränna koranen, det kommer inte minska våran tror. Det är inte  rätt att kasta stenar på polisen och bränna bilar. I islam måste vi respektera lagen om landet.
Svar på tråden Vad anser ni om koranbränningen och upploppen mot blåljuspersonalen?