• Anonym (Leva)
    Mon 25 Apr 2022 11:50
    6358 visningar
    32 svar
    +1
    32
    6358

    Har min sambo tappat lusten?

    Hej, detta är mitt första inlägg. Börjar känna mig lite desperat i hur min sambo verkat tappat lusten för sex. Det har kommit smygande för båda under en längre tid, men jag själv har arbetat hårt för att få tillbaka den. Men min sambo har inte alls kommit tillbaka.

    Vi kanske har sex en gång i månaden som frekvensen ser ut nu. Det är väl okej, men jag önskar väl mer. Mer njutning, smek och fantasier.


    Jag har försökt 1. prata om det, 2. fräscha till mig, klä upp mig, köpa sexiga underkläder, 3. Skicka bilder och sms för att få honom fantisera 4. Bara fokusera på honom, utan att själv behöva något 5. fokuserat på annat sex än penetrationssex 6. Uppskattning, berätta hur sexig och smart jag tycker han är 7. Intressera mig för hans intressen. Ja listan kan göras längre.

    Ni som haft samma problem, vad gjorde ni i denna situation? Vad pratade ni om? Hur löste ni det?

    Jag vill inte att varje kväll/morgon att han vänder sig om och vill titta på tv/mobilen. Jag vill att vi ska njuta av varandra, klämma och känna liksom ( inte jämt och ständigt, men ibland). I övrigt är allt bra, vi umgås, pratar, uttrycker kärlek med kramar/kyssar, samt mys.

    Vi har inga barn eller sjukdomar.

    Tack för att nu läst


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-04-25 11:55
    Glömde kanske skriva att vi varit tillsammans i 8 år. Förut var det väldigt bra med sexlusten för båda, innan vardagliga rutiner tog sitt slagträ mot det.
  • Svar på tråden Har min sambo tappat lusten?
  • Anonym (Känns igen, fast tvärto­m)
    Tue 26 Apr 2022 10:04
    #21
    Anonym (Frågvis) skrev 2022-04-26 08:22:47 följande:
    Hur reagerade han på detta? Och du är "färdig" med sex men tänker ändå vara kvar i relationen?
    Han blev rätt ledsen men valde ändå att stanna.
    Det hände någon gång att jag hjälpte till med handen, det kändes ändå ok bara det var på mina villkor.

    Sen en kväll bad han mig att suga av honom. Det var sista gången jag runkade av honom. 
    Det var då det definitiva avslutet kom.

    Jag är inte "färdig" med sex, jag är färdig. Som i klar, utan citattecken.

    Han säger att han älskar mig och accepterar mitt beslut, själv har jag inga planer på att lämna. Inte nu iallafall. Vi har en fin relation, kanske mer på vänskapsnivå än en kärleksrelation. Men vi uppskattar varandra. Trots allt.

    Vi får se.
  • Anonym (Känns igen, fast tvärto­m)
    Tue 26 Apr 2022 10:09
    #22
    Anonym (Hepp) skrev 2022-04-26 08:25:30 följande:

    Låter inte som det blev någon dialog där alls. Vad kunde du gjort annorlunda känner du? O vad skulle du säga att din dåvarande partner borde gjort om du försöker förstå den sidan? Obekvämt skriver du. Så du valde att lägga locket på då?
    Det kan du ha rätt i, men det fanns inget att diskutera då jag inte tänker ha sex mot min vilja.
    Vad jag vet så hade jag inte kunnat göra något annorlunda, kanske släppt honom fri... men det vill han inte.

    Han är min nuvarande partner. Det han kunde gjort annorlunda? Jag vet inte. Har man inte lust så har man inte. Det går liksom inte att prata bort.

    La jag locket på?
    Nej, det skulle jag inte säga. Jag svarade på hans frågor så gott jag kunde men alla frågor hade jag inte svar på. Och då blir det ett "jag vet faktiskt inte". Precis som ts kille svarar. För ibland vet man helt enkelt inte.

    Det var inte så att all lust försvann på samma dag utan det gick successivt nedåt. Och jag saknar det inte, inte det minsta faktiskt.
  • Anonym (Frågv­is)
    Tue 26 Apr 2022 10:09
    #23
    Anonym (Känns igen, fast tvärtom) skrev 2022-04-26 10:04:35 följande:
    Han blev rätt ledsen men valde ändå att stanna.
    Det hände någon gång att jag hjälpte till med handen, det kändes ändå ok bara det var på mina villkor.

    Sen en kväll bad han mig att suga av honom. Det var sista gången jag runkade av honom. 
    Det var då det definitiva avslutet kom.

    Jag är inte "färdig" med sex, jag är färdig. Som i klar, utan citattecken.

    Han säger att han älskar mig och accepterar mitt beslut, själv har jag inga planer på att lämna. Inte nu iallafall. Vi har en fin relation, kanske mer på vänskapsnivå än en kärleksrelation. Men vi uppskattar varandra. Trots allt.

    Vi får se.
    Mmmm och du sa tidigare att han hade krävt förklaringar från dig om varför det blev som det blev. 

    Hur lät dom? Och vad säger du om han vill ha någon vid sidan om, just för själva sex-biten då menar jag.
  • Anonym (Känns igen, fast tvärto­m)
    Tue 26 Apr 2022 10:25
    #24
    Anonym (Frågvis) skrev 2022-04-26 10:09:36 följande:
    Mmmm och du sa tidigare att han hade krävt förklaringar från dig om varför det blev som det blev. 

    Hur lät dom? Och vad säger du om han vill ha någon vid sidan om, just för själva sex-biten då menar jag.
    Felformulerat av mig kanske. Han krävde ingenting men det kändes så, jag kände mig pressad och ställd mot väggen.
    Han är väldigt snäll och omtänksam och inte krävande, så nej han ville ha svar men situationen gjorde att jag kändes så.

    Hoppas du förstår hur jag menar.

    Med "dom" gissar jag att du menar hans frågor?

    Tja, han undrade om jag aldrig kände lust fast inte till honom. Han undrade om jag inte såg honom som attraktiv längre. Han undrade om han var för tråkig i sängen... såna frågor.

    Vill han ha någon annan vid sidan om så släpper jag honom fri. Jag accepterar inte att han har det, men jag skulle släppa honom utan några krav eller förebråelser.

    Han har ju liksom inte gjort något fel.
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Tue 26 Apr 2022 10:30
    #25
    Anonym (Känns igen, fast tvärtom) skrev 2022-04-26 10:04:35 följande:
    Han blev rätt ledsen men valde ändå att stanna.
    Det hände någon gång att jag hjälpte till med handen, det kändes ändå ok bara det var på mina villkor.

    Sen en kväll bad han mig att suga av honom. Det var sista gången jag runkade av honom. 
    Det var då det definitiva avslutet kom.

    Jag är inte "färdig" med sex, jag är färdig. Som i klar, utan citattecken.

    Han säger att han älskar mig och accepterar mitt beslut, själv har jag inga planer på att lämna. Inte nu iallafall. Vi har en fin relation, kanske mer på vänskapsnivå än en kärleksrelation. Men vi uppskattar varandra. Trots allt.

    Vi får se.
    Jag blir ärligt ledsen över en sådan situation (hoppas du förstår att jag inte menar illa nu mot dig eller dina val), du, eller min partner eller nån annan ska ju aldrig känna sig tvingad/pressad till sex. 

    Jag kan till viss del förstå ditt beslut och det är ju bra att du har en sån förstående/accepterande partner. För min del hade jag lämnat, just för den anledningen att då är det inte min partner längre utan en kompis/rumskamrat. Den relationen är jättefin men jag söker mer än så.

    Sedan så har min partner haft en otrolig sexlust och begär, att inte få se det igen eller känna sig åtrådd skulle vara en relationsdödare. Jag tror att han liksom mig anser att det är en viktig del av relationen - men nånting har hänt/förändrats som jag inte förstår. Jag vill att han hittar tillbaka till sig själv och det betyder inte att det ska vara som det var för 6-7 år sen, när relationen var ny.
  • Anonym (Känns igen, fast tvärto­m)
    Tue 26 Apr 2022 10:36
    #26
    Anonym (Leva) skrev 2022-04-26 10:30:34 följande:
    Jag blir ärligt ledsen över en sådan situation (hoppas du förstår att jag inte menar illa nu mot dig eller dina val), du, eller min partner eller nån annan ska ju aldrig känna sig tvingad/pressad till sex. 

    Jag kan till viss del förstå ditt beslut och det är ju bra att du har en sån förstående/accepterande partner. För min del hade jag lämnat, just för den anledningen att då är det inte min partner längre utan en kompis/rumskamrat. Den relationen är jättefin men jag söker mer än så.

    Sedan så har min partner haft en otrolig sexlust och begär, att inte få se det igen eller känna sig åtrådd skulle vara en relationsdödare. Jag tror att han liksom mig anser att det är en viktig del av relationen - men nånting har hänt/förändrats som jag inte förstår. Jag vill att han hittar tillbaka till sig själv och det betyder inte att det ska vara som det var för 6-7 år sen, när relationen var ny.
    Ingen fara, på din sida av "problemet" har jag full förståelse för hur du tänker.

    Vågar du visa din partner denna tråd? Låta honom läsa, speciellt det jag skrivit? Det kanske skulle få honom att våga lite iaf? När han ser att han inte är ensam.

    Jag har aldrig haft någon glupande sexlust men visst, i början låg vi rätt ofta. Iaf i min värld. 3-4 gånger i veckan kanske.
    Dock har jag nog aldrig, eller ytterst sällan, tagit initiativet. Jag är inte en så sexuell person helt enkelt.

    Varför tror du att han ändå anser att sex är en viktig del i en relation? Tycker han det men inte vill med dig så känns det nog rätt kört. Det är iaf min tanke.

    Jag och partnerns har varit ett par i elva år.
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Tue 26 Apr 2022 10:54
    #27
    Anonym (Känns igen, fast tvärtom) skrev 2022-04-26 10:36:51 följande:
    Ingen fara, på din sida av "problemet" har jag full förståelse för hur du tänker.

    Vågar du visa din partner denna tråd? Låta honom läsa, speciellt det jag skrivit? Det kanske skulle få honom att våga lite iaf? När han ser att han inte är ensam.

    Jag har aldrig haft någon glupande sexlust men visst, i början låg vi rätt ofta. Iaf i min värld. 3-4 gånger i veckan kanske.
    Dock har jag nog aldrig, eller ytterst sällan, tagit initiativet. Jag är inte en så sexuell person helt enkelt.

    Varför tror du att han ändå anser att sex är en viktig del i en relation? Tycker han det men inte vill med dig så känns det nog rätt kört. Det är iaf min tanke.

    Jag och partnerns har varit ett par i elva år.
    Jag får fundera på att visa den, men jag tror han skulle bli skamsen och ledsen. Men väldigt nyttigt för mig också att läsa om andras erfarenheter. Jag själv tappade sexlusten under en lång tid, så jag förstår ju samtidigt delar av det. Skillnaden känner jag är att jag arbetat för att få tillbaka den (jag vet inte ärligt hur aktivt han arbetar med sig själv och sin lust).

    Har du funderat på om du är a-sexuell? I början är det ju alltid mycket sex för många. Det är ju okej för min del att det inte är varje eller varannan dag, men en gång i månaden är inte normalt för oss. Det är ett av många sätt som vi visar närhet och kärlek. Sen vill vi ju skaffa en drös ungar i framtiden, mest han för att vara ärlig.

    Varför jag tror det är för att vi pratat om det tidigare, samtidigt som det inte är hela relationen. När han väl vill så är det ju fantastiskt, han är sitt gamla sexiga och lustfyllda sig. Så jag har inte tappat hoppet och tror inte att det är helt kört. Men det kan nog bara den kommande tiden och handlingarna avgöra.

    Har du några andra tankar kring att diskutera ämnet? Eftersom du tappade lusten mer och mer, var det på sättet din partner framförde ämnet eller hur kände du?

    Tack för dina inlägg!!
  • Anonym (Känns igen, fast tvärto­m)
    Tue 26 Apr 2022 11:07
    #28
    Anonym (Leva) skrev 2022-04-26 10:54:01 följande:
    Jag får fundera på att visa den, men jag tror han skulle bli skamsen och ledsen. Men väldigt nyttigt för mig också att läsa om andras erfarenheter. Jag själv tappade sexlusten under en lång tid, så jag förstår ju samtidigt delar av det. Skillnaden känner jag är att jag arbetat för att få tillbaka den (jag vet inte ärligt hur aktivt han arbetar med sig själv och sin lust).

    Har du funderat på om du är a-sexuell? I början är det ju alltid mycket sex för många. Det är ju okej för min del att det inte är varje eller varannan dag, men en gång i månaden är inte normalt för oss. Det är ett av många sätt som vi visar närhet och kärlek. Sen vill vi ju skaffa en drös ungar i framtiden, mest han för att vara ärlig.

    Varför jag tror det är för att vi pratat om det tidigare, samtidigt som det inte är hela relationen. När han väl vill så är det ju fantastiskt, han är sitt gamla sexiga och lustfyllda sig. Så jag har inte tappat hoppet och tror inte att det är helt kört. Men det kan nog bara den kommande tiden och handlingarna avgöra.

    Har du några andra tankar kring att diskutera ämnet? Eftersom du tappade lusten mer och mer, var det på sättet din partner framförde ämnet eller hur kände du?

    Tack för dina inlägg!!
    Du var uppenbarligen yngre när detta hände dig. Jag känner mig liksom klar, eller hur man ska säga.
    Jag har mina barn och ska inte ha fler, vill man ha det så är det ju bra om lusten finns så att säga.

    Saknade du att inte ha lust så förstår jag att du jobbade på det, jag saknar det inte alls.

    Jag är inte asexuell men har alltid haft en låg sexdrift. Helt ärligt så har jag nog spelat med när jag var yngre för att vara som man "ska". Men det har funnits liv i hönshuset så att säga.

    Kan han helt enkelt fått problem med potensen? Och tycker att det är pinsamt? Vild gissning, men sånt kan ju män råka ut för.

    Min partner sa inget förrän jag sa att jag inte ville ligga mer, när kiosken stängt och slängt nyckeln så att säga.
    Han fann sig väl i att ha sex sällan. Som sagt är han oerhört tålmodig och känslosam, förstående.
    Eg borde jag släppa honom fri, det ser jag ju när jag läser det jag själv skriver. MEn han vill inte. Han älskar mig trots allt.

    Det känns bra att du uppskattar mina inlägg och jag hoppas att det löser sig för er. Ni är trots allt (vad jag förstått) ännu unga och har familjebildandet framför er.
  • Tue 26 Apr 2022 18:42
    #29
    Anonym (Leva) skrev 2022-04-26 10:54:01 följande:
    Jag får fundera på att visa den, men jag tror han skulle bli skamsen och ledsen. Men väldigt nyttigt för mig också att läsa om andras erfarenheter. Jag själv tappade sexlusten under en lång tid, så jag förstår ju samtidigt delar av det. Skillnaden känner jag är att jag arbetat för att få tillbaka den (jag vet inte ärligt hur aktivt han arbetar med sig själv och sin lust).

    Har du funderat på om du är a-sexuell? I början är det ju alltid mycket sex för många. Det är ju okej för min del att det inte är varje eller varannan dag, men en gång i månaden är inte normalt för oss. Det är ett av många sätt som vi visar närhet och kärlek. Sen vill vi ju skaffa en drös ungar i framtiden, mest han för att vara ärlig.

    Varför jag tror det är för att vi pratat om det tidigare, samtidigt som det inte är hela relationen. När han väl vill så är det ju fantastiskt, han är sitt gamla sexiga och lustfyllda sig. Så jag har inte tappat hoppet och tror inte att det är helt kört. Men det kan nog bara den kommande tiden och handlingarna avgöra.

    Har du några andra tankar kring att diskutera ämnet? Eftersom du tappade lusten mer och mer, var det på sättet din partner framförde ämnet eller hur kände du?

    Tack för dina inlägg!!
    Det kan ju också vara ett problem, att du tappade lusten under en lång tid och han fick sätta sin på sparlåga. Och nu när du hittat din lust igen så förväntar du dig att han också skall göra det, lite på beställning sådär. Det kanske är hans tur att tappa lusten under en lång tid? Jag vet inte hur han hanterade att du tappade lusten, men du kan ju fundera på hur du hade velat bli bemött där och då, och kanske ge honom samma sak?
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Fri 27 May 2022 01:31
    #30

    En liten update, kanske inte är någon som är intresserad men jag tänker för andra som upplevt samma situation.

    Vi valde att sova i separata sovrum, det visade sig vara en stor underliggande sömnbrist och behov av mer egen "space". Han hade inte vågat ta upp det med mig tidigare då han trodde jag skulle bli sårad (vilket jag absolut inte blev).

    Nu börjar sexlivet ta fart igen och vi börjar bli de personer vi önskar vara. Mer utvilade och mer initiativtagande till att vara intima med varandra under dagen/veckan. Så detta kanske är en lösning för andra som tappat sexlusten/intimiteten!

  • Anonym (A)
    Fri 27 May 2022 19:23
    #31
    Anonym (Leva) skrev 2022-05-27 01:31:59 följande:
    En liten update, kanske inte är någon som är intresserad men jag tänker för andra som upplevt samma situation.

    Vi valde att sova i separata sovrum, det visade sig vara en stor underliggande sömnbrist och behov av mer egen "space". Han hade inte vågat ta upp det med mig tidigare då han trodde jag skulle bli sårad (vilket jag absolut inte blev).

    Nu börjar sexlivet ta fart igen och vi börjar bli de personer vi önskar vara. Mer utvilade och mer initiativtagande till att vara intima med varandra under dagen/veckan. Så detta kanske är en lösning för andra som tappat sexlusten/intimiteten!
    Härligt
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Sat 28 May 2022 00:42
    #32
    Anonym (A) skrev 2022-05-27 19:23:13 följande:
    Härligt
    Verkligen!! Känns som vi är tillbaka i vår relation! Inte bara sexlivet utan även generellt! Vi ser varandra igen.
Svar på tråden Har min sambo tappat lusten?