• Tue 10 May 2022 14:49
    3500 visningar
    60 svar
    -1
    60
    3500

    Endast ett riksdagsparti vill HÖJA BARNBIDRAGET

    Endast ett parti vill höja barnbidraget. Vad tycker ni i frågan? 

    www.familjeliv.se/familj/har-ar-det-enda-riksdagspartiet-som-vill-hoja-barnbidraget/351520
  • Svar på tråden Endast ett riksdagsparti vill HÖJA BARNBIDRAGET
  • Fri 13 May 2022 11:05
    #11
    +6
    KillBill skrev 2022-05-13 08:12:23 följande:
    För att en befolkning ska öka (och inte äventyra framtida välstånd) krävs det i genomsnitt 2,1 födslar per kvinna och alla kan inte få barn så fler i praktiken. Att göra det kostsamt att föda fler än 1-2 barn kan leda till ett minskat barnafödande och detta kan leda till en minskande befolkning (om inte minskat barnafödande kompenseras med invandring förstås).
    Om man vill ha fler barn bör man kunna försörja de utan att vara beroende av barnbidraget. Om man har så dåligt med pengar att man inte kan det så ökar risken att befolkningsmängden upprätthålls av bidragsberoende individer och det äventyrar definitivt framtida välstånd. 
  • Pilsne­r
    Fri 13 May 2022 11:36
    #12
    +1
    KillBill skrev 2022-05-13 08:12:23 följande:
    För att en befolkning ska öka (och inte äventyra framtida välstånd) krävs det i genomsnitt 2,1 födslar per kvinna och alla kan inte få barn så fler i praktiken. Att göra det kostsamt att föda fler än 1-2 barn kan leda till ett minskat barnafödande och detta kan leda till en minskande befolkning (om inte minskat barnafödande kompenseras med invandring förstås).
    Fast min uppfattning är att de familjer som föder flest barn är de som är mer eller mindre bidragsberoende, och att även kommande generation hamnar i samma situation. Dvs snarare mer en belastning än en resurs.

    Dessutom kan man fråga sig varför befolkningen måste öka hela tiden? Är framtida välstånd verkligen beroende av fler munnar som ska mättas och fler energiförbrukare?
  • Fri 13 May 2022 11:48
    #13
    Kvittning skrev 2022-05-13 11:05:54 följande:
    Om man vill ha fler barn bör man kunna försörja de utan att vara beroende av barnbidraget. Om man har så dåligt med pengar att man inte kan det så ökar risken att befolkningsmängden upprätthålls av bidragsberoende individer och det äventyrar definitivt framtida välstånd. 
    Fast det finns fler lägen än " totalt beroende av barnbidraget för att försörja barnen" och "totalt oberoende av bidrag". De flesta föräldrar tillhör faktiskt inte någon av de ytterligheterna. Även om många föräldrar skulle klara sig utan barnbidraget, är det ändå ett välkommet tillskott till deras inkomsten.

    Barnbidragets intention är att ge en ekonomisk morot till föräldrar, för att de ska känna att de inte förlorar så mycket ekonomiskt på att få barn. Detta för att det föds för få barn för att försörja välfärdssamhället i framtiden, så barnbidraget, och vår generösa föräldraförsäkring, är statens sätt att uppmuntra till barnafödande.

    Jag upplever det som att bakom barnbidragskritiken finns det ofta en missunnsamhet och/eller en oförståelse för människor som gör andra livsval än man själv.  Visst är bidragsberoende inte bra, men det löser man inte genom att kraftigt skära ned på eller helt ta bort bidrag. Det kräver en omstrukturering av till exempel skattesystemet, och i stället för att ta itu med det så vill man ha enkla, kortsiktiga lösningar, som är antingen mer eller mindre bidrag, beroende på vilken sida av staketet man råkar stå på.

    En del människor vill också sänka eller ta bort barnbidraget för att de inte gillar att det ger invandrare, som ofta får fler barn än svensson, en ekonomisk bonus. De tror, och de har de kanske i och för sig rätt i, att om Sverige inte haft ett sådant generöst bidragssystem så skulle färre lockas hit.

  • Glinda från Oz
    Fri 13 May 2022 12:30
    #14
    +1

    Jag anser att barnbidraget ska tas bort och att pengarna istället ska gå till höjt socialbidrag och höjt bostadsbidrag. På det viset går pengarna till de som verkligen behöver dem. 

  • Fri 13 May 2022 15:44
    #15

    Pengarna borde istället gå till att förbättra forskoleverksamheten så foräldrar faktist kan jobba och ha sina barn där även efter kl 16 på dagarna, och inte kräva en familjevecka i ytterligare ledighet for att verksamheten är så dålig/har stängt.

  • Fri 13 May 2022 16:33
    #16
    Glinda från Oz skrev 2022-05-13 12:30:58 följande:

    Jag anser att barnbidraget ska tas bort och att pengarna istället ska gå till höjt socialbidrag och höjt bostadsbidrag. På det viset går pengarna till de som verkligen behöver dem. 


    Analyser har visat att ett system med behovsprövat barnbidrag skulle kosta mer än ett system med generellt barnbidrag. Däremot kan det vara en god ide att öka socialbidragen till de som har det sämst och det går att göra även i ett system med generellt barnbidrag. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Glinda från Oz
    Sat 14 May 2022 09:35
    #17
    +2
    KillBill skrev 2022-05-13 16:33:36 följande:
    Analyser har visat att ett system med behovsprövat barnbidrag skulle kosta mer än ett system med generellt barnbidrag. Däremot kan det vara en god ide att öka socialbidragen till de som har det sämst och det går att göra även i ett system med generellt barnbidrag. 
    Jag vill inte ha behovsprövat barnbidrag, jag vill ta bort det helt. Jag håller med dig om att behovsprövning skulle vara en onödig kostnad.
  • Sat 14 May 2022 10:22
    #18
    Glinda från Oz skrev 2022-05-14 09:35:12 följande:
    Jag vill inte ha behovsprövat barnbidrag, jag vill ta bort det helt. Jag håller med dig om att behovsprövning skulle vara en onödig kostnad.
    Men varför? Om alla barnfamiljer som är i behov av barnbidrag ska skickas till socialen för att söka socialbidrag och till försäkringskassan för att söka bostadsbidrag så kommer behovsprövningen av detta kosta mer för samhället än att fortsätta med ett generellt barnbidrag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sat 14 May 2022 10:30
    #19

    Jag tycker att barnbidraget är högt nog.
    Utöver det tycker jag att flerbarstillägget bör tas bort.

    Jag minns när man stod där med lång näsa och fick sänkt barnbidrag. Då, om någonsin, kan det vara befogat att gnälla över att staten inte betalar ftillräckligt ör att man skaffar barn.

  • Sat 14 May 2022 10:31
    #20
    KillBill skrev 2022-05-14 10:22:16 följande:
    Men varför? Om alla barnfamiljer som är i behov av barnbidrag ska skickas till socialen för att söka socialbidrag och till försäkringskassan för att söka bostadsbidrag så kommer behovsprövningen av detta kosta mer för samhället än att fortsätta med ett generellt barnbidrag.
    Vet du vad?
    Jag är beredd på en höjd kostnad för att de som har gott ställt inte ska kunna spara alla barnbidrag till en klumpsumma som guldklimparna får kvittera ut på 18-årsdagen.
    Faktiskt.
Svar på tråden Endast ett riksdagsparti vill HÖJA BARNBIDRAGET