• Sandra­36
    Fri 13 May 2022 21:20
    19893 visningar
    84 svar
    -3
    84
    19893

    Både lunch och middag till vuxen?

    Hej! 


    Jag undrar av vilken anledning vuxna äter både lunch och middag varje dag? 


    Barn som växer ska göra det självklart. 


    Men varför vuxna? 


    Jag äter middag mitt på dagen och kvällsmat på kvällen tex äggsmörgås, köttbulle och rödbetssallad smörgås eller smörgås med tonfisk/makrill eller risgrynsgröt. 

  • Svar på tråden Både lunch och middag till vuxen?
  • Fri 13 May 2022 21:25
    #1
    -2

    Middag ätes på kvällen och lunch ätes mitt på dagen. Tror du blandat ihop begreppen. 

  • Sandra­36
    Fri 13 May 2022 21:29
    #2
    Alvina skrev 2022-05-13 21:25:05 följande:

    Middag ätes på kvällen och lunch ätes mitt på dagen. Tror du blandat ihop begreppen. 


    Nej det tror jag inte. 


    Jag tycker som vuxen att man behöver bara äta ett mål mat om dagen. Inte två mål mat. 

  • Fri 13 May 2022 21:36
    #3
    +1

    Du tycker det ja, key Word du. Folk som jobbar med annat än att sitta på ett kontor behöver definitivt lunchen för att orka med! 

  • Fri 13 May 2022 21:36
    #4

    Bland mina bekanta finns det många som äter ett varmt mål lagad mat på frukostrasten runt 09, sen en "dagens lunchlåda" från nån lunchrestaurang vid lunch runt 12, sen blir det något från pizzerian framåt kvällen nångång 20-21.

    Dessa är dock mycket "grova" män med tungt och hårt fysiskt arbete utomhus. 
    De är väl inte direkt "normalviktiga", men inte heller kraftigt överviktiga, de är även starka som oxar i hela kroppen överlag.
    Arbetar man hårt fysiskt med kroppen 10-12tim om dagen så går det åt en hel del energi, det går inte att komma ifrån. Att dra ner till enbart 1 mål lagad mat om dagen är ingen möjlighet.

    Det jag vill ha sagt med mitt rantande är att alla lever sina liv på olika sätt.
    Så sitter TS och pillar på en dator hela dagarna så funkar det säkert fint med en sallad mitt på dagen och en kopp the med macka på kvällen.

  • Sandra­36
    Fri 13 May 2022 21:41
    #5

    Jag sitter inte på kontor och jag äter ingen sallad. 


    Jag jobbar i hemtjänsten och är alltså igång hela arbetspasset. 


    Jag äter frukost smörgås och kaffe vid 6. 


    Ett mål lagad mat på jobbet vid 12 tex spaghetti och köttfärssås. 


    Mellanmål tex frukt och kaffe 

    Kvällsmat tex äggsmörgås och te runt 18.30 

    Frukt vid 21 

  • Fri 13 May 2022 21:41
    #6

    En lagad måltid kan vara mer kalorisnål än en matig macka. 

    Jag äter inte alltid två lagade måltider, men det är mest av lathet och att jag tycker att kall mat är gott. Men det skulle ofta vara mer näringsrik och kalorisnålt om jag lagade mat. Men då äter jag ofta vegetariskt med lite kolhydrater. 

  • Fri 13 May 2022 21:42
    #7
    +1

    Fast du äter ju också två mål per dag, bara det att du lägger dina köttbullar på en macka istället för att ha dem med potatis och ris i form av gröt istället för med något grönt till? 

  • Fri 13 May 2022 21:42
    #8

    För jag blir ett benrangel annars. Jättehög ämnesomsättning.

  • Fri 13 May 2022 21:43
    #9
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:29:10 följande:

    Nej det tror jag inte.


    Jo, det har du.

    Hur många mål du äter har inget med saken att göra.

    Det som avgör är tidpunkten, stoppar du mat i munnen någång gång runt "mitt på dagen", säg mellan 11 och 13 så äter du lunch.
    Stoppar du samma mat i munnen "sen eftermiddag/kväll" säg mellan 17 och 21 så äter du middag.

    Det som äts före 9 är frukost.
  • Fri 13 May 2022 21:46
    #10
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:29:10 följande:

    Nej det tror jag inte. 


    Jag tycker som vuxen att man behöver bara äta ett mål mat om dagen. Inte två mål mat. 


    ???? Varför äter du då tre mål plus två mellanmål per dag?
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:41:12 följande:

    Jag sitter inte på kontor och jag äter ingen sallad. 


    Jag jobbar i hemtjänsten och är alltså igång hela arbetspasset. 


    Jag äter frukost smörgås och kaffe vid 6. 


    Ett mål lagad mat på jobbet vid 12 tex spaghetti och köttfärssås. 


    Mellanmål tex frukt och kaffe 

    Kvällsmat tex äggsmörgås och te runt 18.30 

    Frukt vid 21 


Svar på tråden Både lunch och middag till vuxen?