• Sat 14 May 2022 07:27
    4987 visningar
    22 svar
    22
    4987

    Det känns tråkigt att vara gravid, när vänder det?

    Jag är i v.7 och tycker just nu att det bara känns tråkigt, har inga andra symptom än att jag är lättirriterad och gråter lätt. 


    Vi ska ha i januari och det känns som en evighet dit, tycker just nu att det känns långtråkigt. När vänder det och känns spännande och roligt?

  • Svar på tråden Det känns tråkigt att vara gravid, när vänder det?
  • Anonym (Bea)
    Sat 14 May 2022 07:42
    #1

    Min första tid fram till första ultraljudet mådde jag väldigt illa och spydde mycket, så den perioden var inte den roligaste + oro för missfall. 
    Jag tyckte att första ultraljudet var spännande och RUL då man faktiskt får se bebisen och magen börjar växa dessutom är mysigt och vi började köpa bebiskläder/saker. Är nu i v 28 och bebisen sparkar för fullt vilket är helt magiskt!

  • Anonym (Inte roligt­)
    Sat 14 May 2022 07:48
    #2

    Jag tycker absolut inte det finns något roligt med att vara gravid. De första 13 veckorna var jag illamående dygnet runt och levde på dropp. Sen börjar foglossningen, huvudvärken, tröttheten osv 
    Nu i vecka 30 blir jag galen för att jag springer på toa ca 10 gånger per natt. Jag har ont, svårt att sova och hatar tillvaron. Nej, att vara gravid är då inget mysigt eller glamoröst. Men att bli mamma däremot, det är värt varenda sekund av plågorna och desto mer! 

  • Anonym (S)
    Sat 14 May 2022 07:50
    #3

    Om du redan har tråkigt så har jag dåliga nyheter för det lär inte gå bort förrän du fött barnet. Du får hitta på något roligt för att fördriva tiden och annars leva livet nästan som vanligt.

  • Anonym (Helmi­)
    Sat 14 May 2022 07:55
    #4

    Det är verkligen inte alltid roligt att vara gravid. Jag tyckte att det var häftigt att vara gravid. Det är ju en konstig och cool grej att få uppleva. Men jag mådde dåligt på så många sätt, så särskilt roligt kan jag inte påstå att det var. 


    Men jag skulle gissa att du, om du får fortsätta må bra, tycker att det är roligare när du börjar känna fosterrörelser. Vecka 18-20 ungefär.

  • Sat 14 May 2022 08:06
    #5

    Jag har mått fullkomligt skit fram till vecka 12 ungefär. framförallt fysiskt men även psykiskt då min tidigare graviditet fick avbrytas pga allvarliga avvikelser, så har även varit så orolig. Nu har det blivit lite lättare.


    Försök att leva så vanligt du kan, gör sådant du normalt sett skulle uppskattat. Och var snäll mot dig själv <3

  • Sat 14 May 2022 08:34
    #6
    Anonym (S) skrev 2022-05-14 07:50:28 följande:

    Om du redan har tråkigt så har jag dåliga nyheter för det lär inte gå bort förrän du fött barnet. Du får hitta på något roligt för att fördriva tiden och annars leva livet nästan som vanligt.


    Å herregud :) bad news alltså.
    Anonym (Bea) skrev 2022-05-14 07:42:53 följande:

    Min första tid fram till första ultraljudet mådde jag väldigt illa och spydde mycket, så den perioden var inte den roligaste + oro för missfall. 
    Jag tyckte att första ultraljudet var spännande och RUL då man faktiskt får se bebisen och magen börjar växa dessutom är mysigt och vi började köpa bebiskläder/saker. Är nu i v 28 och bebisen sparkar för fullt vilket är helt magiskt!


    :) ja, jag hoppas att det känns ?roligare? längre fram än vad det gör nu. Vissa stunder får jag fullkomlig panik över att jag ska ha det såhär tills EFTER JUL OCH NYÅR! Det är heöt vansinnigt långt bort, det är ju knappt vår än och vi ska hinna fira både jul och nyår innan det är dags. Paniken. Haha..
    Anonym (Inte roligt) skrev 2022-05-14 07:48:09 följande:

    Jag tycker absolut inte det finns något roligt med att vara gravid. De första 13 veckorna var jag illamående dygnet runt och levde på dropp. Sen börjar foglossningen, huvudvärken, tröttheten osv 
    Nu i vecka 30 blir jag galen för att jag springer på toa ca 10 gånger per natt. Jag har ont, svårt att sova och hatar tillvaron. Nej, att vara gravid är då inget mysigt eller glamoröst. Men att bli mamma däremot, det är värt varenda sekund av plågorna och desto mer! 


    Fint att du skriver att det är värt varje sekund, för som förstföderska vet man ju inte vad som väntar vid målgången, kommer det verkligen vara värt det, liksom. Kommer jag känna att det är värt det, kommer jag vilja ha barnet eftersom jag inte gläds än.


     

  • Sat 14 May 2022 08:34
    #7

    Jag tycker att efter vecka 20 när man har gjort rutinultraljudet, fått lite mage och känner rörelser är då jag har kunnat njuta av att vara gravid. Innan är det mest oro, och jobbigt att behöva ljuga och smussla.

  • Sat 14 May 2022 08:37
    #8
    xnfsm skrev 2022-05-14 08:06:02 följande:

    Jag har mått fullkomligt skit fram till vecka 12 ungefär. framförallt fysiskt men även psykiskt då min tidigare graviditet fick avbrytas pga allvarliga avvikelser, så har även varit så orolig. Nu har det blivit lite lättare.


    Försök att leva så vanligt du kan, gör sådant du normalt sett skulle uppskattat. Och var snäll mot dig själv <3


    Jag önskar att man kunde få ta nåt glas vin iallafall, vara med I gemenskapen på AW, bröllop, uteserveringar i sommar. Jag tror att jag känner det som en stor tomhet på nåt vis, det där lilla extra på helgen. Eller tror gör jag inte, jag vet att det är så. Det där livsnjutet som saknas nu även om jag inte är någon stordrickare.
  • Sat 14 May 2022 08:39
    #9
    Semlan3 skrev 2022-05-14 08:34:48 följande:

    Jag tycker att efter vecka 20 när man har gjort rutinultraljudet, fått lite mage och känner rörelser är då jag har kunnat njuta av att vara gravid. Innan är det mest oro, och jobbigt att behöva ljuga och smussla.


    Ja, jag tror att jag kommer känna mig stolt när jag börjar få mage! Än är det ju ingenting och bara närmaste familjen som vet.
  • Sat 14 May 2022 08:44
    #10

    Jag älskade att vara gravid! Så mysigt med fosterrörelser och visade stolt upp magen. (Inte så jag drog upp tröjan men ni fattar). hade även rena drömförlossningen utan smärtlindring Hjärta  Nu väntar jag barn nummer två och har oxå bf i januari Glad än så länge är ju graviditeten såpass ny så det är mycket man ska ta in och som kan hända denna kritiska tid. Men sedan efter rul och när fosterrörelserna kommer och magen växer tyckte jag var så mysigt

Svar på tråden Det känns tråkigt att vara gravid, när vänder det?