• Sat 14 May 2022 07:27
    4986 visningar
    22 svar
    22
    4986

    Det känns tråkigt att vara gravid, när vänder det?

    Jag är i v.7 och tycker just nu att det bara känns tråkigt, har inga andra symptom än att jag är lättirriterad och gråter lätt. 


    Vi ska ha i januari och det känns som en evighet dit, tycker just nu att det känns långtråkigt. När vänder det och känns spännande och roligt?

  • Svar på tråden Det känns tråkigt att vara gravid, när vänder det?
  • Anonym (gravi­d inte min grej)
    Sat 14 May 2022 08:44
    #11

    Vid förlossningen?

    För mig har graviditeterna bara varit en lång nedräkning och när det äntligen började närma sig får man istället brottas med en stor mage som är i vägen/foglossning etc.

    När yngsta föddes meddelade jag min man att om han vill ha fler barn var det hans tur att vara gravid för jag gör inte om det här fler gånger...

  • Sat 14 May 2022 08:51
    #12

    Juliflicka kan inte citera ditt inlägg, men finns ju faktiskt väldigt goda alkoholfria alternativ med Glad

  • Sat 14 May 2022 08:55
    #13
    MagganTop skrev 2022-05-14 08:44:27 följande:

    Jag älskade att vara gravid! Så mysigt med fosterrörelser och visade stolt upp magen. (Inte så jag drog upp tröjan men ni fattar). hade även rena drömförlossningen utan smärtlindring // Hjärta  Nu väntar jag barn nummer två och har oxå bf i januari Glad än så länge är ju graviditeten såpass ny så det är mycket man ska ta in och som kan hända denna kritiska tid. Men sedan efter rul och när fosterrörelserna kommer och magen växer tyckte jag var så mysigt


    Det kanske är få som just älskar tiden fram till v12, ändå. Alltså, det mysiga och härliga kommer väl sen. Fram till v12 är det ju en sån blandning av känslor, glad fast inte riktigt våga hoppas, ingen mage, inga som vet, omställningen. Det kanske är lite dumt av mig att förvänta mig att det ska kännas verkligt och mysigt när jag inte har nåt att ta fasta på ännu.
  • Sat 14 May 2022 08:56
    #14
    MagganTop skrev 2022-05-14 08:51:08 följande:

    Juliflicka kan inte citera ditt inlägg, men finns ju faktiskt väldigt goda alkoholfria alternativ med Glad


    Ja, men det är ju detsamma som att dricka en cola eller ett glas saft på AW :) det blir inte samma sak.
  • Sat 14 May 2022 12:31
    #15

    Jag tycker det känns som om många "förskönar" hur det är att vara gravid. Har alltid sett min kompis gå ner sig vid en graviditet hon blir nedstämd och stänger in sig.. Jag väntar själv mitt första barn vecka 20 och känner mig varken glad eller ledsen börjat känna mig mullig trött och tråkig och ser hur andra roar sig. Tänker såklart att det vänder vid bf och att man då tycker det är värt det såklart. 

  • Sat 14 May 2022 12:40
    #16
    sigridgunnar skrev 2022-05-14 12:31:36 följande:

    Jag tycker det känns som om många "förskönar" hur det är att vara gravid. Har alltid sett min kompis gå ner sig vid en graviditet hon blir nedstämd och stänger in sig.. Jag väntar själv mitt första barn vecka 20 och känner mig varken glad eller ledsen börjat känna mig mullig trött och tråkig och ser hur andra roar sig. Tänker såklart att det vänder vid bf och att man då tycker det är värt det såklart. 


     Ja? jag hoppas det iallafall. Jag har inte så många vänner och än färre när jag inte kan ses och dricka vin? det känns väldigt deppigt?
  • Anonym (Ida)
    Sat 14 May 2022 14:55
    #17

    Det går inte att säga eftersom det är så olika för alla. Vissa mår väldigt illa och andra inte alls, vissa har mycket foglossning medan andra inte har det osv. Men den bästa tiden för de flesta brukar vara den andra trimestern när illamåendet har lagt sig och man inte har hunnit bli så stor och tung än. 
    Men 9 mån ÄR lång tid och jag avskydde att vara gravid så det kändes som en evighet. Men man får tänka på att det är en begränsad tid av ens liv och att man sedan har sin lilla guldklimp. Om du har turen att få må bra under graviditeten så lev som vanligt och hitta på trevliga saker så kanske tiden går fortare.

  • Sat 14 May 2022 15:46
    #18
    Anonym (Ida) skrev 2022-05-14 14:55:24 följande:

    Det går inte att säga eftersom det är så olika för alla. Vissa mår väldigt illa och andra inte alls, vissa har mycket foglossning medan andra inte har det osv. Men den bästa tiden för de flesta brukar vara den andra trimestern när illamåendet har lagt sig och man inte har hunnit bli så stor och tung än. 
    Men 9 mån ÄR lång tid och jag avskydde att vara gravid så det kändes som en evighet. Men man får tänka på att det är en begränsad tid av ens liv och att man sedan har sin lilla guldklimp. Om du har turen att få må bra under graviditeten så lev som vanligt och hitta på trevliga saker så kanske tiden går fortare.


    Ja, jag tror nog att halvvägs så kommer det kännas annorlunda. Typ vid v.18-20. I början är ju hela resan kvar, så det känns som ljusår bort.

    Så om 2 månader är det säkert annat. :)
    Jag kanske helt enkelt inte bör tänka på det ett tag 

  • Sat 14 May 2022 18:26
    #19

    Oj så olika det är, jag tyckte det var mysigt där i början. Hemligheten som ingen annan visste, pirret, tankar och drömmar om det som komma skall. Tyvärr var början av graviditeten även kantad av oro för mig pga mina tidigare missfall, men jag tyckte ändå att det verkligen var något speciellt med den första tiden. Om du redan känner dig uttråkad är det nog bäst att du bara ställer in dig på att det inte kommer bli så himla kul. Drabbas du dessutom av illamående, obotlig trötthet, sammandragningar, foglossningar osv osv kommer du nog nämligen vara än mindre road av att vara gravid. Glad

  • Sat 14 May 2022 18:40
    #20
    svansmamman skrev 2022-05-14 18:26:53 följande:

    Oj så olika det är, jag tyckte det var mysigt där i början. Hemligheten som ingen annan visste, pirret, tankar och drömmar om det som komma skall. Tyvärr var början av graviditeten även kantad av oro för mig pga mina tidigare missfall, men jag tyckte ändå att det verkligen var något speciellt med den första tiden. Om du redan känner dig uttråkad är det nog bäst att du bara ställer in dig på att det inte kommer bli så himla kul. Drabbas du dessutom av illamående, obotlig trötthet, sammandragningar, foglossningar osv osv kommer du nog nämligen vara än mindre road av att vara gravid. Glad


    Det är väl mest att jag tycker det saknas nåt när jag inte kan ta ett glas vin eller en cigarett om jag så skulle vilja..
    Jag är varken högkonsument av alkohol eller rökare, men jag upplever att det var lite extra kan på tillvaron. Och än mer nu när jag absolut inte får, det är det som är det pisstråkiga.

    När fick du tidigare missfall? Och hur kändes det? Jag har den oron till och från,

  • Tue 17 May 2022 21:24
    #21
    Juliflicka skrev 2022-05-14 18:40:04 följande:

    Det är väl mest att jag tycker det saknas nåt när jag inte kan ta ett glas vin eller en cigarett om jag så skulle vilja..
    Jag är varken högkonsument av alkohol eller rökare, men jag upplever att det var lite extra kan på tillvaron. Och än mer nu när jag absolut inte får, det är det som är det pisstråkiga.

    När fick du tidigare missfall? Och hur kändes det? Jag har den oron till och från,


    Ah okej jag förstår! Ja alltså för min del har inte graviditeten inneburit några begränsningar, så det är klart att omställningen inte blivit lika stor därför. Jag dricker verkligen aldrig alkohol och cigaretter etc är heller inget jag någonsin använder. Jag valde tidigt att vara pragmatiskt inställd till all mat under graviditeten (dvs inte undvika exempelvis chark, brie etc). För mig skulle restriktioner bara ha inneburit att jag skulle lägga för mycket tanke och oro på det vilket skulle ha skapat en onödig stress, plus att jag personligen tycker att råden är överdrivna. Men det är klart att bara vetskapen om att man ska undvika något kan göra att man känner att man missar det, även om man egentligen inte missar något (om du förstår hur jag menar). 


    Jag har haft totalt tre missfall/MA som upptäckt i vecka 5, 6 och 7 så det har varit tidigt. De två första missfallen var ?hoppsan? (tvillinggraviditet där det ena embryot stannade kvar lite längre). Vid den tiden åt jag p-piller men hade slarvat med ett par tabletter, jag var ju inte inställd på barn just då men det blev lite jobbigt mest för att jag började inbilla mig att jag var ?en sådan? som bara skulle få massa missfall. Senaste gången hade jag precis bara slutat med p-piller, vi hade bestämt oss för att händer det så händer det utan att aktivt försöka något mer. Jag blev gravid direkt och blev otroligt snopen, men glad att det gick så snabbt. Man hann såklart börja tänka på livet med bebis, så den smällen blev hårdare än de första två gångerna när MAt väl upptäcktes. Jag förstår oron, jag tror de flesta kan relatera till den oavsett om man haft missfall innan eller ej. Det är ju så diffust där i början och så lite saker man kan ta fasta på, så det är lätt att börja fundera och oroa sig. 


     

  • Anonym (R)
    Mon 23 May 2022 20:44
    #22

    Jag tyckte första 12-15 veckorna var värst, dels för att det är så långt kvar samt att jag mådde mycket illa. Men man får se fram emot KUB & RUL och därefter har ju halva graviditeten gått. Runt V.20 börjar man ofta känna mer sparkar och detta gör ju det hela roligare såklart. 

    Jag minns att jag tyckte det var så trist att inte kunna dricka vin till en början. Men man vänjer sig och det går snabbare än man tror. Plötsligt är bebis ute, då är det fullt upp. Min bebis är 7 månader idag och om jag fått spola tillbaka tiden till graviditeten hade jag försökt njuta mer, ta tillvara på all egentid jag hade, sova ut & hitta på roliga saker med min sambo. För tro mig, är det första bebisen så kommer detta snart vara ett minne blott (i alla fall i början). Haha, men ni har så mycket kul framför er också.   

Svar på tråden Det känns tråkigt att vara gravid, när vänder det?