• Overthetop

    Tappa samma tand två gånger

    Igår tappade min dotter sin tand och jag fick total panik för hon har redan tappat den en gång så det var en permanent tand. 
    Imorse blir jag chockad när jag kollar och ser att det kommer en ny tand till. 
    Och ja, jag har stenkoll på vilka Tänder hon tappat och inte. 
    Någon föräldrer som upplevt något liknande och vet vad detta kan bero på? 

  • Svar på tråden Tappa samma tand två gånger
  • Sockerikaffet

    Man kan inte bara tappa en permanent tand. Roten är längre än själva tanden så den sitter stadigt och du skulle se på tanden att den inte är en mjölktand. 

  • quetzalcoatlus

    Du borde kunna se på tandens storlek om det är en permanent tand eller inte. Är den liten eller stor? I övrigt borde du inte behöva oroa dig, eftersom du skriver att det är en ny tand på väg. Det troligaste är ändå att du inte har sådan stenkoll som du trodde och det faktiskt var första gången hon tappade en tand på det stället. Men är du väldigt orolig så kan du ju ta med tanden till din dotters tandläkare, så kan hen garanterat avgöra om det är en mjölktand eller en permanent tand.

  • Um Hamza

    Tänderna kan ju växa lite hit och dit, så förmodligen satt det två intill varandra och en vuxentand kom upp emellan. Eller var det en slät tandrad nu där hon tappade först en, en växer ut, och sen en till? Tandläkaren vet väl om det är möjligt att ha för många mjölktänder på det sättet 

  • Litorina

    Förstår att du blir orolig. Du borde kunna se på den tappade tanden om det är en mjölktand eller inte. Jämför den med övriga tänder. Du kanske minns fel. 

  • Overthetop

    Det är fotodokumenterat (var den andra tanden hon tappade och mamma var stolt) så minns tyvärr inte fel och därför jag är så säker. Tanden är bred, likt alla andra hennes permanenta. Men som sagt, det kommer en ny tand framför, läst lite och det ska vara ovanligt men det kan hända att dubbla Tänder finns. Ska ringa Tandläkare på Måndag för tydligare svar. Tack för hjälpen Glad

  • Litorina
    Overthetop skrev 2022-05-14 09:17:15 följande:

    Det är fotodokumenterat (var den andra tanden hon tappade och mamma var stolt) så minns tyvärr inte fel och därför jag är så säker. Tanden är bred, likt alla andra hennes permanenta. Men som sagt, det kommer en ny tand framför, läst lite och det ska vara ovanligt men det kan hända att dubbla Tänder finns. Ska ringa Tandläkare på Måndag för tydligare svar. Tack för hjälpen  // Glad


    Hoppas allt går bra! 
  • Miami

    Barn tappar inte permanenta tänder om hon inte fått ett kraftigt slag mot käken! (Och det hade ni märkt) Det är ganska vanligt att föräldrar blir oroliga när barn tappar tänder, det ser konstigt ut, det kommer ingen ny tand, det är "fel" tand som tappats osv. Men allt som oftast är allt som det ska ändå. :). Visst, man kan ha extra tänder, men är de permanenta så tappar man inte dem. Du kan vara lugn, det är inget farligt och det kommer rätta till sig när alla nya tänder kommit fram. Men bra att du rådfrågar tandläkare om du är orolig. / Tandläkare

Svar på tråden Tappa samma tand två gånger