• Sat 14 May 2022 12:10
    47116 visningar
    79 svar
    +1
    79
    47116

    Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

    Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

    Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

    Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!

  • Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn
  • Anonym (Gry)
    Sat 14 May 2022 12:16
    #1

    Jag har inte barn själv så har alltså inte valt namn åt någon än men tänker att man väljer udda namn för att man helt enkelt gillar det namnet eller för att man vill att sitt barn ska sticka ut av olika anledningar. Man kanske själv vuxit upp som Anna nummer 3 eller Karl nummer 2 i klassen och önskat att man hade ett namn som inte alla andra har. 

  • Sat 14 May 2022 12:20
    #2
    Anonym (Gry) skrev 2022-05-14 12:16:04 följande:

    Jag har inte barn själv så har alltså inte valt namn åt någon än men tänker att man väljer udda namn för att man helt enkelt gillar det namnet eller för att man vill att sitt barn ska sticka ut av olika anledningar. Man kanske själv vuxit upp som Anna nummer 3 eller Karl nummer 2 i klassen och önskat att man hade ett namn som inte alla andra har. 


    Ja, klart du kan ta ett lite ovanligare namn om man inte vill heta som "alla andra" - man kan gå utanför topp 10 listan. Men Tiger? Princess? Haha snälla
  • Anonym (Gry)
    Sat 14 May 2022 12:28
    #3
    Haipodai skrev 2022-05-14 12:20:45 följande:
    Ja, klart du kan ta ett lite ovanligare namn om man inte vill heta som "alla andra" - man kan gå utanför topp 10 listan. Men Tiger? Princess? Haha snälla
    Ja nej jag fattar vad du menar, har ingen aning! Kanske vill de provocera sådana som oss? Skiter i vad andra tycker och tänker? Bryr sig helt enkelt inte om att andra kan uppfatta namnet som udda för de själva tycker att det är asfint.
  • Anonym (Egon)
    Sat 14 May 2022 13:01
    #4

    De tänker enbart på sig själva. "Se hur unika vi är som valde ett så udda namn". För barnet tänker de ju absolut inte på. Ingen kan se en framtida advokat, hjärnkirurg eller statsminister framför sig som heter Lucifer eller Princess.

  • Anonym (Topp 10)
    Sat 14 May 2022 13:05
    #5

    Förstår inte varför man ska undvika namn från


    Haipodai skrev 2022-05-14 12:20:45 följande:
    Ja, klart du kan ta ett lite ovanligare namn om man inte vill heta som "alla andra" - man kan gå utanför topp 10 listan. Men Tiger? Princess? Haha snälla
    Alltså även om man väljer ett namn från topp 10 listan så är risken att stöta på ett annat barn med samma namn på förskolan, skolan liten då det är så stor variation på namn nu. 
  • Sat 14 May 2022 13:06
    #6

    När min son och hans fru väntade sina pojkar fick de bl a namnförslag som Milton, Texas, Berlin, Tiger och liknande.

    Pojkarna har svenska namn som farbröderna hette när jag var barn på 70-talet. Som tur är så är deras föräldrar inte heller anhängare av "unika" namn.

  • Sat 14 May 2022 13:11
    #7
    +1

    Som tur är verkar det ganska ovanligt med extrema namn som du beskriver. Men jag har märkt att många på FL blir provocerade även av etablerade namn, speciellt om de har utländsk anknytning.

  • Anonym (Ini)
    Sat 14 May 2022 13:30
    #8
    Anonym (Egon) skrev 2022-05-14 13:01:19 följande:

    De tänker enbart på sig själva. "Se hur unika vi är som valde ett så udda namn". För barnet tänker de ju absolut inte på. Ingen kan se en framtida advokat, hjärnkirurg eller statsminister framför sig som heter Lucifer eller Princess.


    Så tror jag att det är  Fokus på egot. Att framstå som en unik och kreativ förälder genom att komma på ett udda  namn.

    Vrm vill vara som alla andra och döpa sina barn till Alice, Ebba, William och Alfred. 

    Jag är är kreativ och har döpt mina barn till Animonina och Rocket-Lance.
  • Anonym (Jag med)
    Sat 14 May 2022 13:49
    #9
    Anonym (Ini) skrev 2022-05-14 13:30:14 följande:
    Så tror jag att det är  Fokus på egot. Att framstå som en unik och kreativ förälder genom att komma på ett udda  namn.

    Vrm vill vara som alla andra och döpa sina barn till Alice, Ebba, William och Alfred. 

    Jag är är kreativ och har döpt mina barn till Animonina och Rocket-Lance.
    Fina namn, själv jag har döpt mitt barn efter ett koreanskt metallföretag.
    https://pungkuk.m.ec21.com/
  • Anonym (ööö)
    Sat 14 May 2022 13:53
    #10

    Det finns en familj i staden där jag bor som har döttrar som heter Hallon och Mary Pop (de har en son med men han har ett väldigt vanligt namn). 

    Jag tycker flickornas namn är för udda. 

Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn