• Sat 14 May 2022 12:10
    47117 visningar
    79 svar
    +1
    79
    47117

    Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

    Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

    Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

    Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!

  • Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn
  • Anonym (Ini)
    Sat 14 May 2022 14:04
    #11
    Anonym (ööö) skrev 2022-05-14 13:53:43 följande:

    Det finns en familj i staden där jag bor som har döttrar som heter Hallon och Mary Pop (de har en son med men han har ett väldigt vanligt namn). 

    Jag tycker flickornas namn är för udda. 


    Tycker Skatteverket borde sagt nej till båda de namnen. Är direkta handikapp att heta det. 
  • Anonym (Lisa)
    Sat 14 May 2022 14:32
    #12

    När jag söker på SCB så bär 593 namnet Tiger, 4 stycken Tindrali, 19 Lucifer, 6 Ametist och 87 Princess  i Sverige (som tilltalsnamn). 

    Nu passar inte riktigt våra val in på din fråga men vi valde ett ovanligt namn som två personer i världen totalt har till äldsta (det namnet kommer inte ens upp på sökningar). Troligtvis finns det inte fler än två även fast att vi inte kan veta säkert eftersom inte alla är registrerade som i västvärlden. Det andra barnet har ett namn som är mer ovanligt i Norden (229 i Sverige) men är ett bibliskt namn som är vanligare i andra länder om än nuförtiden ganska ovanligt. 


    Båda namnen valde vi för att vi ville ha släktanknytning. Äldsta barnens namn (som två är bärare av) valde vi för vi tyckte det var fint samt för att namnet inte skulle försvinna eftersom det är ovanligt. 

    Båda namnen har av omgivningen uppfattats som riktiga namn och inget hittepånamn. Det är svårt att veta om de kommer tas på allvar i framtiden eller ej men eftersom ingen reagerat på namnen hittills så hoppas jag att det kommer fortsätta så. 

    Båda våra namnval är äldre namn. Det första påhittat för 200 år sedan. Det jag tror du syftar på är val av namn som är mer typiska andra länders som inte riktigt passar in i Sverige, val av namn som egentligen betyder något annat eller som gemeneman associerar med en annan betydelse än ett namn eller något rent hittepånamn som inte heller helt låter som ett namn. 

  • Anonym (Lisa)
    Sat 14 May 2022 14:39
    #13
    Haipodai skrev 2022-05-14 12:20:45 följande:
    Ja, klart du kan ta ett lite ovanligare namn om man inte vill heta som "alla andra" - man kan gå utanför topp 10 listan. Men Tiger? Princess? Haha snälla
    Tiger och Princess är för mig dagens variant på 80-90-talets Kevin och Liam. Utländska namn som poppade upp av olika anledningar. Det är gärna influenser av någon sångare, idrottsperson, karaktär i en film eller serie eller annan idol som påverkar valen.
  • Anonym (ööö)
    Sat 14 May 2022 14:40
    #14
    Anonym (Ini) skrev 2022-05-14 14:04:58 följande:
    Tycker Skatteverket borde sagt nej till båda de namnen. Är direkta handikapp att heta det. 
    Ja, lite så jag tänker. Vårt ena barn känner den ena av tjejerna, och säger att alla i deras kompisgäng tycker det är fåniga namn. 
  • Anonym (J)
    Sat 14 May 2022 16:24
    #15
    -3 +2

    Ja man kan ju enkelt se vilken samhällsklass barnet tillhör med hjälp av namnet iaf

    Kevin, Ines eller ännu värre Inez, Liam, Tindra, Belle, Texas osv är WT så det bara skriker om det

    Lucifer och princess har jag däremot aldrig hört någon döpa sitt barn till. Lucifer tror jag inte ens man får godkänt för 

  • Anonym (J)
    Sat 14 May 2022 16:27
    #16
    -1
    Anonym (Lisa) skrev 2022-05-14 14:32:51 följande:

    När jag söker på SCB så bär 593 namnet Tiger, 4 stycken Tindrali, 19 Lucifer, 6 Ametist och 87 Princess  i Sverige (som tilltalsnamn). 

    Nu passar inte riktigt våra val in på din fråga men vi valde ett ovanligt namn som två personer i världen totalt har till äldsta (det namnet kommer inte ens upp på sökningar). Troligtvis finns det inte fler än två även fast att vi inte kan veta säkert eftersom inte alla är registrerade som i västvärlden. Det andra barnet har ett namn som är mer ovanligt i Norden (229 i Sverige) men är ett bibliskt namn som är vanligare i andra länder om än nuförtiden ganska ovanligt. 


    Båda namnen valde vi för att vi ville ha släktanknytning. Äldsta barnens namn (som två är bärare av) valde vi för vi tyckte det var fint samt för att namnet inte skulle försvinna eftersom det är ovanligt. 

    Båda namnen har av omgivningen uppfattats som riktiga namn och inget hittepånamn. Det är svårt att veta om de kommer tas på allvar i framtiden eller ej men eftersom ingen reagerat på namnen hittills så hoppas jag att det kommer fortsätta så. 

    Båda våra namnval är äldre namn. Det första påhittat för 200 år sedan. Det jag tror du syftar på är val av namn som är mer typiska andra länders som inte riktigt passar in i Sverige, val av namn som egentligen betyder något annat eller som gemeneman associerar med en annan betydelse än ett namn eller något rent hittepånamn som inte heller helt låter som ett namn. 


    Otroligt att Skatteverket godkänt Lucifer, det är ju rent av elakt mot barnet som får det namnet
  • Sat 14 May 2022 16:45
    #17

    Lite kreativitet tycker jag är kul. Sverige har lite väl länge haft samma tråkiga namn. Men jag skulle inte kalla ett barn Princess heller.  Det påminner mig lite om folk ifrån en del afrikanska länder, där det verkar vara jättevanligt att döpa barn till Precious eller Jewel eller liknande. Och pojkar till Sunday eller andra .... begrepp. ;) 

    Däremot har jag hört bra idéer t.ex. en kombination av två namn, så som Jovin. Och jag tycker även att det kan vara kul med utländska namn.  Och jag reagerar numera inte på namn som Texas eller Mackenzie. Mer ovanligt var att en skolkamrat till sonen hette Delaware. Uppenbarligen hade hans föräldrar bott där nån gång. 

  • Sat 14 May 2022 16:51
    #18
    Haipodai skrev 2022-05-14 12:10:20 följande:
    Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

    Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

    Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

    Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!


     

    Det är väl delvis en amerikansk influens, det finns rätt många namn som är udda eller har udda stavning där, men de associerar jag till lågutbildade föräldrar, precis som jag gör även med svenska föräldrar som väljer sådana namn.

    En annan faktor som påverkar är om föräldrarna själva heter något vanligt eller ovanligt. Det finns en tendens att om föräldrarna har väldigt vanliga namn att de ger sina barn något mer unikt. Det  är liksom inte kul att få heta Anna B eller Lill-Peter eftersom man har en i samma klass och fyra i parallellklasserna som heter samma sak. På samma sätt så väljer föräldrar med udda namn eller stavningar i större utsträckning mer vedertagna namn, eftersom de själva vet hur det är att hela tiden få upprepa vad man heter och/eller konstant bokstavera det.

    Dessutom går det i vågor. Ibland är det populärt att ge barnen namn som inte sticker ut, att de är en del av en grupp, och sedan svänger det och man ska vara individualistisk och ha ett unikt namn.

    Just nu är det individualistiskt tänk som ligger i tiden och det avspeglas i namnvalen.

    Jag drar inte alla ovanliga eller unika namn över en kam. Det finns sådana namn som i mina öron ändå låter helt okej, medan andra är hemska och man tycker synd om barnet. Jag känner till en Tingeling. Ganska gulligt på en liten flicka, men kanske mindre kul när man är 40 och söker en chefstjänst en myndighet ...

    Det som jag himlar mest med ögonen åt är föräldrar som väljer stavningar på namnen som inte följer skrivreglerna och/eller som ändrar uttalet. Jag brukar ta upp Philiph som ett exempel där föräldrarna inte tänkt hela varvet runt. Jag anser också att det är ett oskick som markerar lågutbildning att klämma in massa X, H, C, Z och så vidare i namnet, speciellt om de ändrar uttalet. Där brukar jag ta Noha som exempel. Det är en sak att stava det Noah, för det är vedertaget även om den vanligaste svenska varianten är Noa eller Noak (vilken den senare ligger närmre det hebreiska uttalet), men Noha uttalas ju inte likadant som Noa/Noah.

    Så, ett unikt namn är inte per definition dåligt, utan det beror väldigt mycket på namnet i fråga.
  • Anonym (Q)
    Sat 14 May 2022 17:37
    #19
    +1

    Vet du, jag gissar att dessa föräldrar valt namn som de älskar och tycker är fina eller har särskilt betydelse för dem. Precis som de flesta andra föräldrar alltså.

  • Sat 14 May 2022 17:44
    #21
    -1 +3
    Anonym (J) skrev 2022-05-14 16:24:45 följande:

    Ja man kan ju enkelt se vilken samhällsklass barnet tillhör med hjälp av namnet iaf

    Kevin, Ines eller ännu värre Inez, Liam, Tindra, Belle, Texas osv är WT så det bara skriker om det

    Lucifer och princess har jag däremot aldrig hört någon döpa sitt barn till. Lucifer tror jag inte ens man får godkänt för 


    Inez är den vanligaste stavningen, Ines har jag aldrig sett.
    Oavsett så är det definitivt inte ett sk WT-namn utan ett etablerat kvinnonamn i Sverige sedan länge.

    De andra namnen är jag enig med dig om.
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn