• Sat 14 May 2022 12:10
    47119 visningar
    79 svar
    +1
    79
    47119

    Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

    Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

    Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

    Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!

  • Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn
  • Wed 18 May 2022 15:55
    #53
    Anonym (Topp 10) skrev 2022-05-18 15:37:00 följande:

    Om du läser hela tråden så ser du att det inte var jag som nämnde ordet WT. 


    Jag ville veta vilka namn som anses vara så kallade WT-namn.


    Jag sa inte heller att det var du som använde uttrycket.
  • Wed 18 May 2022 16:00
    #54
    Anonym (Topp 10) skrev 2022-05-18 15:37:00 följande:

    Om du läser hela tråden så ser du att det inte var jag som nämnde ordet WT. 


    Jag ville veta vilka namn som anses vara så kallade WT-namn.


    Jag råkade posta innan jag var klar.

    I mitt inlägg som du citerade finns det svar på din fråga:

    "WT-namn" är namn som inte var etablerade i svenskan innan de blev populära, ofta handlar det om namn från USA/UK, och/eller namn med stavningar som inte är etablerade, samt att det är vanligast bland låg socioekonomisk status.

  • Mon 4 Jul 2022 23:53
    #55
    Anonym (Egon) skrev 2022-05-14 13:01:19 följande:

    De tänker enbart på sig själva. "Se hur unika vi är som valde ett så udda namn". För barnet tänker de ju absolut inte på. Ingen kan se en framtida advokat, hjärnkirurg eller statsminister framför sig som heter Lucifer eller Princess.


    Men det är väl inte något stort problem. När barnen är 18 år gamla (långt innan de blivit advokat eller hjärnkirurg) så kan de byta namn till Lucas eller Priscilla eller något helt annat.

    Värre när de är barn, om namnet sticker ut så mycket. Iofs kanske inte barn nuförtiden ens vet vem Lucifer var men "prinsessan" är verkligen som gjort för att retas med, även om jag inte tror att barn generellt retas för namn nuförtiden.

    Men förr sa man samma sak om namnet Tindra. Häromdagen läste jag om en forskare som hette Tindra i förnamn. Det kommer säkert advokater och läkare som heter Tindra också.
  • Glinda från Oz
    Tue 5 Jul 2022 00:36
    #56
    Spucks skrev 2022-05-15 19:07:25 följande:
    Vem säger att Skatteverket behövde gödkänna namnen?
    Svensk lagstiftning. 
  • Anonym (Hon)
    Tue 5 Jul 2022 00:47
    #57

    Ovanliga namn börjar bli så vanligt att ha så att när dessa barn växer upp så kommer de vara vana vid alla ovanliga och ev konstiga namn.
    Så om 40-60 år så kommer ingen tycka det är konstigt med en chef som heter Tiger, en politiker som heter Princess eller en läkare som heter Tindrali. 


    Alla är barn av sin tid. Vi kan inte jämföra idag med hur det är i framtiden. Alla kommer att ha haft minst en kompis, säkert flera, med annorlunda namn och kommer se det som normalt.

  • Tue 5 Jul 2022 01:09
    #58
    Anonym (Makadam) skrev 2022-05-14 21:29:34 följande:

    Jättemärkligt, verkligen. En i dotterns klass heter Snow i förnamn och White i efternamn. VAD tänkte föräldrarna..? En i deras kusins klass heter Pixie. Det är ju verkligen bäddat för besvär för dessa barn.


    Har man ett sådant namn så kommer folk iaf ihåg det.

    Kändisar föregår med gott/dåligt exempel. Så andra föräldrar inspireras. Jag vill att mitt barn blir artist som stor!

    Några kändisbarnnamn: Tristan von Avalon, Havanna, Kid, Texas, Sindy och Lennox, Lexus, Eddie-Lee, Hardy
  • Tue 5 Jul 2022 10:05
    #59
    Anonym (Hon) skrev 2022-07-05 00:47:04 följande:

    Ovanliga namn börjar bli så vanligt att ha så att när dessa barn växer upp så kommer de vara vana vid alla ovanliga och ev konstiga namn.
    Så om 40-60 år så kommer ingen tycka det är konstigt med en chef som heter Tiger, en politiker som heter Princess eller en läkare som heter Tindrali. 


    Alla är barn av sin tid. Vi kan inte jämföra idag med hur det är i framtiden. Alla kommer att ha haft minst en kompis, säkert flera, med annorlunda namn och kommer se det som normalt.


    Det har förekommit att presidenter eller motsvarande i afrikanska länder, eller framför allt deras fruar, har haft ganska ovanliga namn. Inte inhemska, utan engelska så som Jewel, Precious eller liknande. 

    Tyskland hade en försvarsminister (på 80- eller 90-talet) han hade sen även andra ministerposter) Joschka Fischer, dock var detta ett smeknamn. Han hette egentligen Josef. Men det visste man inte. Och det var ett unikt namn då, åtminstone i Tyskland. Numera har man ett antal politiker med turkiska namn där. Jag minns en Cem Özdemir. Och det börjar bli lite andra ovanliga namn.

    Min man ringde något företag och pratade med någon som hette Elvis. Nåja. Folk vänjer sig ju 
  • Tue 5 Jul 2022 10:16
    #60
    Xenia skrev 2022-07-05 01:09:19 följande:
    Har man ett sådant namn så kommer folk iaf ihåg det.

    Kändisar föregår med gott/dåligt exempel. Så andra föräldrar inspireras. Jag vill att mitt barn blir artist som stor!

    Några kändisbarnnamn: Tristan von Avalon, Havanna, Kid, Texas, Sindy och Lennox, Lexus, Eddie-Lee, Hardy
    De flesta är inte så konstiga. Tristan blev riktigt modernt i Tyskland för ungefär 20/30 år sen. Och det är ju ett gamalt namn från nån legend. Ungefär som att döpa ett barn till Ofelia. Avalon skulle jag kunna tänka mig som förnamn. 

    Jag gillar inte dem "geografiska" namn så mycket. En Lee har vi också i släkten. 
  • Tue 5 Jul 2022 20:24
    #61
    AndreaBD skrev 2022-07-05 10:16:15 följande:
    De flesta är inte så konstiga. Tristan blev riktigt modernt i Tyskland för ungefär 20/30 år sen. Och det är ju ett gamalt namn från nån legend. Ungefär som att döpa ett barn till Ofelia. Avalon skulle jag kunna tänka mig som förnamn. 

    Jag gillar inte dem "geografiska" namn så mycket. En Lee har vi också i släkten. 
    Tristan i sig är ovanligt, men det som gör namnet icke ok i mitt tycke är tillägget "von Avalon". 

    Men skulle jag möta en Tristan så får jag undertrycka min lust att säga "och var har du Isolde då?".

    Men i serien "I vår Herres hage" förekommer två bröder Siegfried och Tristan (ofta kallad Tris), för mamma gillade Wagner. Vad sönerna tycker om sina namn framgår inte.
  • Tue 5 Jul 2022 23:03
    #62
    Xenia skrev 2022-07-05 20:24:12 följande:
    Tristan i sig är ovanligt, men det som gör namnet icke ok i mitt tycke är tillägget "von Avalon". 

    Men skulle jag möta en Tristan så får jag undertrycka min lust att säga "och var har du Isolde då?".

    Men i serien "I vår Herres hage" förekommer två bröder Siegfried och Tristan (ofta kallad Tris), för mamma gillade Wagner. Vad sönerna tycker om sina namn framgår inte.
    Så det var som ett andra namn, "von Avalon"? Hur kan man ha ett förnamn med "von"? Låter galet. 
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn