• Sat 14 May 2022 12:10
    47114 visningar
    79 svar
    +1
    79
    47114

    Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

    Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

    Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

    Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!

  • Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn
  • Wed 6 Jul 2022 23:01
    #63

     Ja, Magnus Hedman och Magdalena Graaf gav sina söner namnen Tristan von Avalon och Carl Lancelot. De gillar tydligen sagorna om riddarna kring det runda bordet. Men det skär sig tycker jag. Tristan är en figur i den keltiska mytologin, det passar inte ihop med det tyska "von". 

    Fiffi Trixiebelle var det en kändis som namngav sin dotter.

    Jag tyckte Carola var out there när hon och Runar namngav sonen Amadeus. Men nu tycker jag att det iaf har en fin betydelse och association till Mozart.

  • Thu 7 Jul 2022 11:18
    #64
    Xenia skrev 2022-07-06 23:01:16 följande:

     Ja, Magnus Hedman och Magdalena Graaf gav sina söner namnen Tristan von Avalon och Carl Lancelot. De gillar tydligen sagorna om riddarna kring det runda bordet. Men det skär sig tycker jag. Tristan är en figur i den keltiska mytologin, det passar inte ihop med det tyska "von". 

    Fiffi Trixiebelle var det en kändis som namngav sin dotter.

    Jag tyckte Carola var out there när hon och Runar namngav sonen Amadeus. Men nu tycker jag att det iaf har en fin betydelse och association till Mozart.


    Det var Bob Geldorf (Fiffi Trixibelle). Andra barnen har också ovanliga namn....Peaches och Pixie. Och han har adopterat sin frus barn som heter Heavenly Hiraani Tiger Lily Hutchence.    Drömmer

    Amadeus har varit poppis i Tyskland under en period. Och det är ju ett namn (som betyder något med älska gud). Ett latinskt namn. Såna var jättevanliga förr i tiden. Jag vet inte om det är likadant i Sverige, men jag har släktforskat i Tyskland och där brukade folk heta Jacobus och Carolus istället för Jakob eller Karl på 16-, 17-, 1800-talet. 
  • Thu 7 Jul 2022 11:32
    #65
    +1
    Xenia skrev 2022-07-06 23:01:16 följande:

     Ja, Magnus Hedman och Magdalena Graaf gav sina söner namnen Tristan von Avalon och Carl Lancelot. De gillar tydligen sagorna om riddarna kring det runda bordet. Men det skär sig tycker jag. Tristan är en figur i den keltiska mytologin, det passar inte ihop med det tyska "von". 


    Vad som blir urbota fånigt är att man i media skriver att han heter Tristan von Avalon, när han egentligen heter Tristan From Avalon. (De har säkert försökt få igenom via skatteverket att han ska heta Von, men det är inget godkänt namn i Sverige.)
  • Thu 7 Jul 2022 11:34
    #66
    AndreaBD skrev 2022-07-05 23:03:06 följande:
    Så det var som ett andra namn, "von Avalon"? Hur kan man ha ett förnamn med "von"? Låter galet. 
    Nej, han heter Tristan From Avalon. I media skriver de dock Von, vilket är väldigt konstigt. Kanske uttalar han From som Von (?)
  • Thu 7 Jul 2022 14:03
    #67
    Anonym (J) skrev 2022-05-14 16:27:51 följande:
    Otroligt att Skatteverket godkänt Lucifer, det är ju rent av elakt mot barnet som får det namnet
    Nu tycker jag iofs Lucifer är fint, med en fin betydelse (betyder Ljusbringare), men nej, Skatteverket godkänner det inte till nyfödda om nu inte reglerna ändrats nyligen.
    Men Skatteverket har ingen rätt heller att tvinga immigranter att byta namn när det kommer hit, och det så det finns folk som heter det i sverige. 
  • Anonym (Unika tjejna­mn)
    Thu 7 Jul 2022 14:25
    #68

    Unika tjejnamn blir väldigt kravfyllda på nåt sätt. Ta tex. namnet "Princess" som nämndes i tråden.

    Det blir ett jättecoolt namn om flickan kommer jobba med något passande, kanske, strippa, porrstjärna, eskort eller ja...ärligt talat inte så mycket fler yrken än så. Då blir det en tillgång. 

    Men har man inte den ambitionen för sitt barn vilket man inte borde ha så kanske man skulle kunna välja något annat istället.

    Dessutom kan den typen av namn vara scennamn, och man kan ha ett vettigt namn egentligen så de gör sig bättre som taget scennamn. 

    Har själv ett namn som hade passat till just de yrkesvalen, jag försöker inte döma, men det är yrken jag personligen inte skulle vilja ha.

  • Anonym (Majsa­n)
    Thu 7 Jul 2022 15:35
    #69
    +1
    Anonym (Lynx) skrev 2022-05-14 18:40:58 följande:

    Min son heter Lynx. 

    Han kommer bli advokat, hjärnkirurg, stadsminister och bygga sig ett imperium. Allt tack vare hans namn, han har halva inne redan vid namnet!


    Lodjuret kommer gå långt?

    Jag jobbar på fritids och blir mera desillusionerad för varje år som går.
  • Thu 7 Jul 2022 16:53
    #70
    Kiyah skrev 2022-07-07 14:03:55 följande:
    Nu tycker jag iofs Lucifer är fint, med en fin betydelse (betyder Ljusbringare), men nej, Skatteverket godkänner det inte till nyfödda om nu inte reglerna ändrats nyligen.
    Men Skatteverket har ingen rätt heller att tvinga immigranter att byta namn när det kommer hit, och det så det finns folk som heter det i sverige. 
    Jag funderade på Lucidor, men mitt ex var emot. Kanske lika bra. 

    Nej, man tvingar väl inte folk som redan heter något.... och oftast är det ju då på ett annat språk. 
  • Anonym (Unika tjejna­mn)
    Thu 7 Jul 2022 17:03
    #71
    -1

    Passande tråd att fråga i, vad tycker ni om namnet Candy? Vad ger det för spontana associationer?

  • Thu 7 Jul 2022 17:59
    #72
    Anonym (Unika tjejnamn) skrev 2022-07-07 17:03:24 följande:

    Passande tråd att fråga i, vad tycker ni om namnet Candy? Vad ger det för spontana associationer?


    WT deluxe
  • Anonym (Majsa­n)
    Thu 7 Jul 2022 18:02
    #73

    Hi I?m Candy.
    But of course you are?

  • Thu 7 Jul 2022 22:13
    #74
    Anonym (Unika tjejnamn) skrev 2022-07-07 17:03:24 följande:

    Passande tråd att fråga i, vad tycker ni om namnet Candy? Vad ger det för spontana associationer?


    Sorry, men jag skulle ha svårt att ta personen på allvar. 
  • Wed 20 Jul 2022 12:35
    #75
    Glinda från Oz skrev 2022-07-05 00:36:16 följande:
    Svensk lagstiftning. 
    Nej. Det handlade om personer som BOR i Sverige, det betyder inte att de FÖDDES i Sverige. Svenska lagstiftning säger absolut inte att Skatteverket behöver godkänna namn av folk som flyttar till Sverige.
  • Anonym (??)
    Wed 20 Jul 2022 12:42
    #76
    -1
    Hyllemor skrev 2022-07-07 11:32:39 följande:
    Vad som blir urbota fånigt är att man i media skriver att han heter Tristan von Avalon, när han egentligen heter Tristan From Avalon. (De har säkert försökt få igenom via skatteverket att han ska heta Von, men det är inget godkänt namn i Sverige.)
    von är visst ok. 

    Min grannfamilj  heter von bla bla i efternamn. 
    Vet en annan kvinna som också har von innan sista namnet. 
  • Anonym (??)
    Wed 20 Jul 2022 12:43
    #77
    Anonym (??) skrev 2022-07-20 12:42:53 följande:
    von är visst ok. 

    Min grannfamilj  heter von bla bla i efternamn. 
    Vet en annan kvinna som också har von innan sista namnet. 
    Af går också. 
  • Anonym (Grege­r)
    Wed 20 Jul 2022 13:54
    #78

    Mitt namn är Greger

  • Anonym (qwert­y)
    Mon 15 Aug 2022 14:32
    #79
    Anonym (Unika tjejnamn) skrev 2022-07-07 17:03:24 följande:

    Passande tråd att fråga i, vad tycker ni om namnet Candy? Vad ger det för spontana associationer?


    Det är ett namn som strippor har
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn