• Anonym (Lonly in darkne­ss)
    Sat 14 May 2022 15:52
    9313 visningar
    78 svar
    78
    9313

    Mitt liv fungerar inte

    Jag är för Ärlig, för genuin och för tydlig. 

    Blir älskad av alla till en början, men sen hatar man mig. 

    Försöker bara vara ärlig och så rättvis som jag kan, även om det betyder att straffa mig själv. 

    Men brukar sluta med att jag blir anklagad för att tro att jag "är bättre än alla andra".

    Jag är ingen som hävdar mig eller ska påtala alla andras brister så länge det inte har gått för långt till att bli orättvist, felaktigt, ha fått någon att må dåligt (vem som helst). 

    Jag platsar inte in i denna värld där falskhet belönas, där de som ljuger är de lyckligaste och mest framgångs rikaste. 

    Finner ingen plats för mig överhuvudtaget! 

    Och det roliga i det hela är att jag inte alls ser mig som bättre än någon annan, utan tvärtom, jag ger den all respekt och tro på personen, tills man blir huggen i ryggen (bildligt talat och även huggen, på riktigt). 

    Är man inte falsk så hatar människor en till slut. 

    Detta är mitt liv, så tänk efter innan du låter dina överväldigande känslor ta över när du skriver ett svar! 

    Återigen, jag är inte bättre än någon annan,möjligtvis det enda som jag är, är mer rättvis än någon annan. Återupprepade; även om det så är jag som behöver straffas. 

  • Svar på tråden Mitt liv fungerar inte
  • Anonym (S)
    Sat 14 May 2022 16:09
    #1

    Ursäkta men jag får inte riktigt fram vad du vill med tråden...

  • Anonym (S2)
    Sat 14 May 2022 16:12
    #2
    +1
    Anonym (Lonly in darkness) skrev 2022-05-14 15:52:14 följande:
    Mitt liv fungerar inte

    Jag är för Ärlig, för genuin och för tydlig. 

    Blir älskad av alla till en början, men sen hatar man mig. 

    Försöker bara vara ärlig och så rättvis som jag kan, även om det betyder att straffa mig själv. 

    Men brukar sluta med att jag blir anklagad för att tro att jag "är bättre än alla andra".

    Jag är ingen som hävdar mig eller ska påtala alla andras brister så länge det inte har gått för långt till att bli orättvist, felaktigt, ha fått någon att må dåligt (vem som helst). 

    Jag platsar inte in i denna värld där falskhet belönas, där de som ljuger är de lyckligaste och mest framgångs rikaste. 

    Finner ingen plats för mig överhuvudtaget! 

    Och det roliga i det hela är att jag inte alls ser mig som bättre än någon annan, utan tvärtom, jag ger den all respekt och tro på personen, tills man blir huggen i ryggen (bildligt talat och även huggen, på riktigt). 

    Är man inte falsk så hatar människor en till slut. 

    Detta är mitt liv, så tänk efter innan du låter dina överväldigande känslor ta över när du skriver ett svar! 

    Återigen, jag är inte bättre än någon annan,möjligtvis det enda som jag är, är mer rättvis än någon annan. Återupprepade; även om det så är jag som behöver straffas. 


    Ja, de som tvunget ska berätta sanningen för andra, brukar klaga på detta. Är helt övertygad om att du säger din sk sanning oombedd, det brukar folk inte gilla. Och det är inte samma sak som att de ljuger.
  • Anonym (Känsl­a)
    Sat 14 May 2022 16:22
    #3
    +1

    Du säger det själv i början- du är för ärlig. Och det är inte riktigt vett och etikett att vara. Till de som står en nära och verkligen vill att man är ärlig kan man vara ärlig och rak på sak, men med andra får man om inte ljuga så åtminstone hålla tillbaks sina åsikter. Då platsar man in bättre. Lite smidighet i konversationen med andra. Om ingen bett om ens uppriktiga åsikt i känsliga frågor ska man inte oombedd bara vräka ur sig dom.

  • Anonym (Well)
    Sat 14 May 2022 16:26
    #4
    +1

    Jag är både ärlig och rättvis och ingen hatar mig eller fryser ut mig för det. Att vara ärlig och rättvis kräver takt och ton och det är något som många sanningssägare saknar. Man behöver även kunna kompromissa och välja sina strider. Man kan inte göra en stor sak av precis allt och det upplever jag att många som kallar sig ärliga och raka gör och det är inte populärt. Folk vill ha lugn och ro och orkar inte med allt tjafs somliga verkar vara oförmögna att låta bli att starta. 

    Med lite fingertoppskänsla och social kompetens går det däremot alldeles utmärkt att vara både rak, ärlig och rättvis. 

  • Anonym (Lonly in darkne­ss) Trådstartaren
    Sat 14 May 2022 16:31
    #5
    Anonym (S) skrev 2022-05-14 16:09:01 följande:

    Ursäkta men jag får inte riktigt fram vad du vill med tråden...


    Inget att be om ursäkt för ! Blev glad av din fråga ändå ! 


    Inser att min rakhet kan vara en nackdel då andra inte hänger med i "svängarna".


    Vad jag önskar få fram med min tråd är, vart på jorden ska jag bosätta mig på för att få vara med dom som inte utnyttjar, ljuger eller gör illa andra ? 


    Var på jorden finns det en folkgrupp där Genuitet existerar ? Känns snarare som att man behöver bli någon slags extremist, men då går man ju över gränser jag inte vill göra. Samtidig som jag kommer manipulera mig själv till att tro att det skulle vara det ända rätta.. och däri ligger ju falskheten gentemot mig själv och kan då heller inte förbli rättvis.


    Men någonstans så har jag märkt av att "Hat" är det enda äkta / riktiga passformen som bör vara lättare att tillgå för att få vara den ärliga människan.


    För ärligt talat, ALLA ogillar något, även om det är berättigat alt oberättigat. 99% av mänskligheten ljuger antagligen. Och 99.9999999 % av alla människor tar för sig av sin fördel medvetet trots orättvisa samt medveten om någon annans förlust.


    En rolig grej ; En gång behövde jag skicka ett sms, men min mobil var sönder. Jag frågade då en random person på stan om jag fick skicka ett sms. Personen var snäll nog att låta mig göra det. Därefter tog jag upp en 20:a ur vänster ficka och en 50-lapp ur högra fickan. 


    Jag sa " jag vet att ett sms kostar ca 0,2 öre. Men jag har inte det utan lite mer. Du får själv välja vad du tycker att sms:et var värt ! Kosta det 20 kr eller 50kr?" 


    Personen plockade 50 lappen på 1 sekund. 

  • Anonym (Lonly in darkne­ss) Trådstartaren
    Sat 14 May 2022 16:33
    #6
    -1
    Anonym (S2) skrev 2022-05-14 16:12:44 följande:
    Ja, de som tvunget ska berätta sanningen för andra, brukar klaga på detta. Är helt övertygad om att du säger din sk sanning oombedd, det brukar folk inte gilla. Och det är inte samma sak som att de ljuger.
    Vänligen läs min text igen. Du lät känslorna ta över, innan du reflekterade utan svarade direkt. Touche ! 
  • Anonym (låter­somend­ramaqu­een)
    Sat 14 May 2022 16:35
    #7
    +4

    Du är troligtvis otrevlig och har dålig självinsikt även om du själv tror att du bara är ärlig och rättvis och att andra bara är falsk och inte kan hantera dig.

  • Anonym (Anna)
    Sat 14 May 2022 16:37
    #8
    +1
    Anonym (Lonly in darkness) skrev 2022-05-14 16:31:27 följande:

    Inget att be om ursäkt för ! Blev glad av din fråga ändå ! 


    Inser att min rakhet kan vara en nackdel då andra inte hänger med i "svängarna".


    Vad jag önskar få fram med min tråd är, vart på jorden ska jag bosätta mig på för att få vara med dom som inte utnyttjar, ljuger eller gör illa andra ? 


    Var på jorden finns det en folkgrupp där Genuitet existerar ? Känns snarare som att man behöver bli någon slags extremist, men då går man ju över gränser jag inte vill göra. Samtidig som jag kommer manipulera mig själv till att tro att det skulle vara det ända rätta.. och däri ligger ju falskheten gentemot mig själv och kan då heller inte förbli rättvis.


    Men någonstans så har jag märkt av att "Hat" är det enda äkta / riktiga passformen som bör vara lättare att tillgå för att få vara den ärliga människan.


    För ärligt talat, ALLA ogillar något, även om det är berättigat alt oberättigat. 99% av mänskligheten ljuger antagligen. Och 99.9999999 % av alla människor tar för sig av sin fördel medvetet trots orättvisa samt medveten om någon annans förlust.


    En rolig grej ; En gång behövde jag skicka ett sms, men min mobil var sönder. Jag frågade då en random person på stan om jag fick skicka ett sms. Personen var snäll nog att låta mig göra det. Därefter tog jag upp en 20:a ur vänster ficka och en 50-lapp ur högra fickan. 


    Jag sa " jag vet att ett sms kostar ca 0,2 öre. Men jag har inte det utan lite mer. Du får själv välja vad du tycker att sms:et var värt ! Kosta det 20 kr eller 50kr?" 


    Personen plockade 50 lappen på 1 sekund. 


    Du vill inte heller att folk ska vara helt ärliga och raka mot dig, även om du tror det. Vill du höra- face to face- att du luktar illa ur munnen, att du ser tjock ut, att du är alldeles för närgången, att du är obegåvad mm? 

    En sanning måste kunna landa mjukt för att den ska bli bra, man måste kunna ta emot sanningen utan att tappa ansiktet, jag gissar att det är det du inte gör utan att du är abrupt och obekväm vilket gör att man inte hinner hantera åsikten i lugn och ro.

    Varför tänker du inte att du behöver justera dig lite grann istället för att tänka ut var du ska flytta?
  • Anonym (Lonly in darkne­ss) Trådstartaren
    Sat 14 May 2022 16:38
    #9
    Anonym (Känsla) skrev 2022-05-14 16:22:23 följande:

    Du säger det själv i början- du är för ärlig. Och det är inte riktigt vett och etikett att vara. Till de som står en nära och verkligen vill att man är ärlig kan man vara ärlig och rak på sak, men med andra får man om inte ljuga så åtminstone hålla tillbaks sina åsikter. Då platsar man in bättre. Lite smidighet i konversationen med andra. Om ingen bett om ens uppriktiga åsikt i känsliga frågor ska man inte oombedd bara vräka ur sig dom.


    Helt rätt det du skriver! 


    jag brukar försöka hålla tillbaka. Men när någon blir ledsen eller ljuger och ljuger om att den har ljugit så blir det svårt att hålla tillbaka.


    Som ex, bodde på ett kollektiv där en viss person ljög i princip för mig varje vecka. Saker som vi hade häftiga diskussioner om "har aldrig inträffat / existerat" enligt personen när andra får höra talas om det. Sånt här får mig att tappa anda, ärligt talat. Blur så förbluffad! 


    Jag ber alltid om förlåt om jag har sårat eller gjort fel / sagt fel. Vi alla är ju ändå människor och kan göra fel, liksom jag. Men att totalt förneka något sådant får det att växa hat inom mig.


    Däremot så säger jag inte i tid och otid alla mina åsikter om den andre personen. Återupprepar min ts, först när någon mår dåligt av lögnerna så tar jag upp sanningen.

  • Anonym (Neo)
    Sat 14 May 2022 16:38
    #10
    +1

    Jag vet ju inte vad som hänt i ditt liv, men lite lögner ingår i det sociala samspelet människor emellan. Man får låtsas att man är intresserad av folks hundar, att man gillar deras barn, hade roligt på deras fest mm. Även när rena felaktigheter begåtts måste man välja sina strider.


    Som du skriver måste man vara falsk/ljuga ibland för att inte bli hatad. Sanningen bör inte alltid sägas högt. 

Svar på tråden Mitt liv fungerar inte