• Anonym (Strat­tera)
    Sun 15 May 2022 15:41
    4465 visningar
    23 svar
    23
    4465

    Ni som är vuxna vad är era erfarenheter av Strattera?

    Jag har tagit Strattera några dagar nu (startdos på 25 mg) och skulle gärna höra andras erfarenheter. Hur snabbt märkte ni effekt, fick ni några biverkningar? 


    Är Strattera bättre eller sämre än mediciner som concerta? Jag har fått för mig att den är mildare eftersom den inte är narkotikaklassad. Jag har inte en ADHD diagnos så det här var det enda läkaren kunde skriva ut. Strattera användes tidigare mot depression. 


     

  • Svar på tråden Ni som är vuxna vad är era erfarenheter av Strattera?
  • Anonym (gg)
    Sun 15 May 2022 16:29
    #1

    Jag fick ingen effekt (har ADD), men däremot biverkningar, det var dock så längesedan att jag inte minns exakt vilka, men tror magen blev knepig och att jag fick ångest, får det av nästan alla mediciner.

    Varför får du den?

  • Anonym (Johan­na)
    Sun 15 May 2022 18:04
    #2

    Jag fick bara biverkningar, inga positiva effekter alls. Det var som att alla mina ADHD-symtom förvärrades. Jag blev än mer ofokuserad och stressad, fick ökad ångest etc. 

    Men jag vet också att många blir hjälpta av Strattera så mina erfarenheter säger inte så mycket om hur den funkar för någon annan.

    Idag har jag ingen ADHD-medicin alls. Det som funkar för mig är att jobba med bra rutiner, kost, motion, sömn och meditation.

  • Anonym (Strat­tera) Trådstartaren
    Sun 15 May 2022 19:27
    #3
    Anonym (Johanna) skrev 2022-05-15 18:04:56 följande:

    Jag fick bara biverkningar, inga positiva effekter alls. Det var som att alla mina ADHD-symtom förvärrades. Jag blev än mer ofokuserad och stressad, fick ökad ångest etc. 

    Men jag vet också att många blir hjälpta av Strattera så mina erfarenheter säger inte så mycket om hur den funkar för någon annan.

    Idag har jag ingen ADHD-medicin alls. Det som funkar för mig är att jobba med bra rutiner, kost, motion, sömn och meditation.


    Trist att den inte fungerade för dig. Jag har läst många negativa berättelser därför är jag skeptisk. 


    Jag hoppas må så pass bra och fokuserad så att jag kan satsa på rutiner som sömn, motion och mat på regelbundna tider något som inte fungerar alls med följden att jag har exploderat i vikt. 

  • Anonym (Strat­tera) Trådstartaren
    Sun 15 May 2022 19:30
    #4
    Anonym (gg) skrev 2022-05-15 16:29:47 följande:

    Jag fick ingen effekt (har ADD), men däremot biverkningar, det var dock så längesedan att jag inte minns exakt vilka, men tror magen blev knepig och att jag fick ångest, får det av nästan alla mediciner.

    Varför får du den?


    Trist att det inte fungerade för dig. Har du hittat något annat som fungerar bättre? 


    Diagnoserna jag har på papper är bipolär typ 2, autism nivå 1 och generellt ångestsyndrom. Jag är osäker på om jag har ADHD/ADD en del tyder på det annat talar helt emot det. Jag har det i släkten så det finns definitivt en ärftlig komponent. 

  • Anonym (Johan­na)
    Sun 15 May 2022 19:50
    #5
    Anonym (Strattera) skrev 2022-05-15 19:27:38 följande:

    Trist att den inte fungerade för dig. Jag har läst många negativa berättelser därför är jag skeptisk. 


    Jag hoppas må så pass bra och fokuserad så att jag kan satsa på rutiner som sömn, motion och mat på regelbundna tider något som inte fungerar alls med följden att jag har exploderat i vikt. 


    Om du bestämt dig för att faktiskt testa en medicin får du passa dig för nocebo-effekten (omvänd placebo). Du är det nog inte så bra fästa allt för mycket uppmärksamhet vid andras negativa upplevelser.

    Hur som önskar jag dig lycka till och att du finner en väg som funkar för dig.
  • Anonym (gg)
    Sun 15 May 2022 20:01
    #6
    Anonym (Strattera) skrev 2022-05-15 19:30:56 följande:

    Trist att det inte fungerade för dig. Har du hittat något annat som fungerar bättre? 


    Diagnoserna jag har på papper är bipolär typ 2, autism nivå 1 och generellt ångestsyndrom. Jag är osäker på om jag har ADHD/ADD en del tyder på det annat talar helt emot det. Jag har det i släkten så det finns definitivt en ärftlig komponent. 


    Jag har provat alla mediciner för adhd, men ingen fungerar i längden för mig. Jag gör som den andra som skrev i tråden, försöker ha rutiner osv, men har också anpassat till ett liv jag bättre klarar av, andra arbetstider än förut osv. 
  • Anonym (Strat­tera) Trådstartaren
    Sun 15 May 2022 22:33
    #7
    Anonym (gg) skrev 2022-05-15 20:01:33 följande:
    Jag har provat alla mediciner för adhd, men ingen fungerar i längden för mig. Jag gör som den andra som skrev i tråden, försöker ha rutiner osv, men har också anpassat till ett liv jag bättre klarar av, andra arbetstider än förut osv. 
    Tack för tipset. Rutiner har inte fungerat under en längre tid för mig och jobbat har jag inte gjort på en herrans massa år. Jag har snart testat mig igenom de mediciner som finns så jag hoppas på det här. 
    Anonym (Johanna) skrev 2022-05-15 19:50:33 följande:
    Om du bestämt dig för att faktiskt testa en medicin får du passa dig för nocebo-effekten (omvänd placebo). Du är det nog inte så bra fästa allt för mycket uppmärksamhet vid andras negativa upplevelser.

    Hur som önskar jag dig lycka till och att du finner en väg som funkar för dig.
    Tack
  • Anonym (gg)
    Mon 16 May 2022 00:10
    #8

    Jag klarade heller inte av att arbeta under många år. Det kom jag igång med tack vare adh-medicin (elvanse) dock klarade jag inte av medicinen efter 3 år, blev sjukskriven ett par år igen. Nu hoppas jag det ska fungera ett tag, helt alltid förstås, men får tyvärr svackor då jag antingen orkar arbeta men inte städa hemma eller tvärtom...

  • Anonym (gg)
    Mon 16 May 2022 00:11
    #9

    Ursäkta stavningen:)

  • Anonym (Strat­tera) Trådstartaren
    Mon 16 May 2022 12:55
    #10
    Anonym (gg) skrev 2022-05-16 00:10:47 följande:

    Jag klarade heller inte av att arbeta under många år. Det kom jag igång med tack vare adh-medicin (elvanse) dock klarade jag inte av medicinen efter 3 år, blev sjukskriven ett par år igen. Nu hoppas jag det ska fungera ett tag, helt alltid förstås, men får tyvärr svackor då jag antingen orkar arbeta men inte städa hemma eller tvärtom...


    Vad tur att den fungerade ett tag i alla fall. Bara tre år av normalt liv skulle betyda massor för mig nu.
Svar på tråden Ni som är vuxna vad är era erfarenheter av Strattera?