• Thu 19 May 2022 05:21
    19326 visningar
    51 svar
    51
    19326

    Ni som inte ger välling

    Hej.
    jag har läst en hel del om industrivälling och tror att jag har bestämt mig för att inte ge min bebis (som nu är 4 månader) köpt välling när hon blir lite äldre.
    har ni tips på vad man kan ge istället för välling?
    ni som har valt att avstå välling: varför valde ni att ej ge välling?

    jag ska börja göra egen gröt så att bebisen får i sig järn utan att behöva köpa industrigröt eller välling. 

  • Svar på tråden Ni som inte ger välling
  • Thu 19 May 2022 06:30
    #1

    Bor i usa och här finns inte välling. Mina har ätit gröt eller helt enkelt vanlig mat ihop med amning eller ersättning.

  • Thu 19 May 2022 07:14
    #2

    Jag har en 7-åring och en 1,5-åring. Vi har aldrig gett välling. De fick ersättning och sedan gröt tillsammans med "vanlig" mat, mycket ägg och kvarg till exempel. Både ersättning och gröt är ju "industri" dock men behov av välling har jag aldrig sett. 

  • Thu 19 May 2022 07:43
    #3
    -1

    Du kan ju göra egen välling genom att mala valfritt sädesslag och sen blanda med vatten. Sen om man vill ge det i form av välling ur flaska eller som gröt kan väl variera. Vi gav ersättning länge pga barnet har haft svårigheter generellt med mat samt hade mjölkproteinallergi och att mata med flaska kan ju vara del av en mysig kvällsrutin. Men å andra sidan kan även ett litet barn äta gröt som kvällsmål istället om det inte är just "mata med flaska" som är grejen. 

  • Thu 19 May 2022 08:19
    #4

    Vårt barn fick aldrig välling. Dels har jag väldigt svårt för lukten (har ett mycket yngre syskon jag matat), dels ville vi ha rutinen att mat äts vid matbordet, inte i sängen/på natten.
    Barnet åt gröt, men var inte jätteförtjust i det, så mest åt det vanlig mat. Smörgåsbitar, mosat ägg, burkmat, plockmat, det vi åt etc.

  • Thu 19 May 2022 08:24
    #5

    Vi gav inte heller välling. Vi gjorde egen gröt och så fortsatte vi med ersättningen istället. Vi kompletterade också allt mer med mat. 

  • Thu 19 May 2022 08:35
    #6

    Vanlig havregrynsgröt med mosad banan. Och när de var under 1 år -1,5 år så fick de amma resp. bröstmjölk på flaska. 

  • Thu 19 May 2022 08:42
    #7
    +1

    Har inte gett välling utan har gett gröt istället, utöver det - amning/ersättning och vanlig, fast föda. Gillar inte välling för jag tycker att fast föda ska förknippad med matbordet. Sedan är det inte ovanligt att många som ger välling ersätter amning/ersättning med välling - istället för att ersätta gröt (som det i så fall är tänkt).

    Ja, man kan göra egen gröt OCH välling om man inte vill köpa pulvervarianten, bra då att ha i t.ex. paltbröd för järnets skull.

  • Thu 19 May 2022 08:56
    #8

    Har precis samma fundering, Var hos BVC i fredags och prata matintroduktion till vår 4 månaders. Man kan ju tro att de är sponsrade av Semper. Tydligen kan man inte alls laga bra mat själv till sina barn, enligt  BVC. Fick hem massa produktdatablad från Semper och deras gröt är tydligen superbra med allt din bebis behöver. 


    Jag tänker fortsätta amma och väldigt långsamt introducera mat. Kommer göra egen gröt, men om jag förstått rätt kan det bli för mycket fibrer för en liten mage så har inte riktigt bestämt mig än. 

    Angående järn kan jag tipsa om att lägga paltbröd i blöt och mixa i maten. Har inte testat det än och vet inte om bebis kommer uppskatta det. Men läste om det på en annan sida och kommer testa. 

  • Thu 19 May 2022 10:32
    #10

    Både gröt och välling går ju göra själv om man vill det. Är ju till stor del bara en fråga om vätskemängden i för hållande till torrvarorna.

    Min äldsta åt aldrig välling för hon tog inte flaska. Min yngsta åt det tills hon var 18 månader men blev sen sjuk i influensa, magen kraschade och hon ville inte ha efter det.

    Har de inte ätit välling har de ätit gröt på kvällen. Mina har aldrig ätit välling i sängen eller somnat med vällingen utan antingen har de fått gröt på kvällen eller välling. Fördelen med välling är ju att den har gått att äta efter kvällsbadet medans gröten i en viss ålder närmast krävt en industridusch efteråt :)

    Men det är ju en smaksak och vad som passar föräldrar och barn bäst. Man gör som man vill helst enkelt.

  • Thu 19 May 2022 12:04
    #11

    Bland mina vänner, släkt och bekanta känns de som väldigt få ger eller har gett välling. Gröt och ersättning har dom gett.

    Jag började dock ge välling till min tjej som nu är 8 månader runt 5-6 månaders ålder. Men vi ger bara på kvällen och dock inte ens varje kväll . 

    Så inga problem eller konstigheter att inte ge tänker jag. :)

Svar på tråden Ni som inte ger välling