• Anonym (irrit­erad)
    Fri 20 May 2022 06:44
    34377 visningar
    128 svar
    -1 +3
    128
    34377

    Jag blir galen! Kollega säger att vi skyller på henne för att hon är mörkhyad.

    Ja, som rubriken säger, vad ska vi göra? Vi har talat med chefen som är konflikträdd och livrädd för att ses som rasist. 


    Problemet är en kvinna på mitt jobb som jag här kallar Anna. Anna är mörkhyad och en av få på vår arbetsplats som är det. Vi är totalt 43 personer som jobbar och bara 4 st har annat ursprung än svenskt. 


    Detta är inte uträknat på något vis, all rekrytering till företaget sker genom att en rekryteringsfirma läser igenom ansökningarna och sen får vi dem utan att veta kön, namn, härkomst eller något annat än vad referenserna säger och vad som står i CV:t. 

    Nåväl, den här kvinnan är ganska slarvig rätt ofta vilket gör att vi andra får rycka in och rätta till/slutföra hennes arbete. 


    Inte nog med det, hon är också väldigt ofta sjuk. Om det är på riktigt eller inte vet vi inte, men vi misstänker att hon tar sig en 'ledig' dag då och då för att det är skönt. Men det är bara en reflektion från vår sida och hon 'skärper' sig ett tag när hon varit inne på samtal om sina många och korta sjukskrivningar. 


    När vi påpekar att hon måste göra sitt eget arbete brister hon ut i tirader om att vi klankar ner på henne för att hon är svart (det är hon inte, hon är mörkhyad, men inte svart) och att svarta alltid får ta skiten oavsett vad. 


    Jag sa häromdagen, mycket stillsamt, inte alls argt eller med höjd röst: Vem ska jag skylla på då? Vi alla har ju individuella uppgifter som vi ska genomföra och du lämnar ifrån dig halvfärdiga uppgifter som vi andra fullföljer för att det ska gå att lämna ut till kund över huvud taget. 

    Detta resulterade i att hon stormade in till chefen och grinade och sa att vi mobbar henne för att hon är svart och att hon faktiskt mådde dåligt nu så hon behövde gå he,. 


    S, återigen fick vi andra göra klart hennes jobb. Vi har ett slutdatum på alla jobb och vi förlorar pengar om jobbet blir försenat. Chefen kallade till ett krismöte för att diskutera ur vi ska hantera detta och vi alla sa i princip unisont att hon måste skärpa sig och göra sitt jobb eller så måste hon få sparken. Chefen mesade och mumlade något om att det är svårt att få någon sparkad. 


    När chefen gick pratade vi andra vidare och sa att from nu så gr ingen klart hennes jobb, chefen får ta på sig att förklara för kunder varför vi inte levererar i tid. Då kanske de högre upp inser att detta är ohållbart och ger henne ultimatum


     


    Hur tycker ni vi skulle ha hanterat det? Just nu känns allt bara olustigt även om det var nödvändigt att göra något för att få i ordning på det. 

  • Svar på tråden Jag blir galen! Kollega säger att vi skyller på henne för att hon är mörkhyad.
  • Anonym (A)
    Fri 20 May 2022 06:53
    #1
    +5

    Jag tycker ni gjorde helt rätt som beslutade att sluta rädda kollegan hela tiden genom att göra färdigt hennes uppgifter. Det får ju konsekvenser för företaget och det borde som sagt få ledningen att inse att de måste göra något åt henne.

  • Anonym (Lollo­)
    Fri 20 May 2022 06:58
    #2
    -13

    Som jag uppfattar det så verkar det finnas en passiv aggression mot denna Anna på er arbetsplats? Kan det vara så att hon är dels kvinna och dels mörkhyad som utlöser detta? Jag menar att eftersom hon klarat alla kvalifikationer vid rekrytering så saknas ju inte kompetensen hos henne?

  • Gameof­throne­s
    Fri 20 May 2022 07:10
    #3

    Jag avslutar när det blir så förstår exakt vad du menar. Har en kollega till mig som är slarvig med sitt arbete. Vi kollegor får jobba efter kollegan. 

    Vi har en chef som inte är konflikträdd men tyvärr ger chans på chans. Det är jäkligt trist. Min chef -,, X måste få andra chans, tredje chans.
    Min kollega försökte mkt från början att skylla på hennes hudfärg. Det pågick under en period. Det stoppade min chef på en gång. 

    Men vi arbetar efter henne fortfarande. Här sjukanmäls det så fort det blir fint väder. Då får man jobba. Det är så himla fult. 

  • Gameof­throne­s
    Fri 20 May 2022 07:11
    #4

    Avslutar =avskyr *

  • Anonym (lll)
    Fri 20 May 2022 07:21
    #5

    Rätt enkelt, anser jag. Ni ska givetvis aldrig haka på om det kommer upp reaktioner om att det skulle handla om hudfärg. NI verkar ju ha mängder med exempel på där kollegan inte utfört sitt arbete på rätt sätt, så det är väl bara att peka på dessa - eller chefen ska göra det. Helt rätt att ni nu inte tar vid där kollegan inte gjort färdigt. 

    Jag har också en kollega som inte gör så bra arbete, men hen är "etnisk svensk", så givetvis kommer det aldrig upp något som har med färgen att göra. Det är bara att konstatera att det finns en hel del anställda på olika ställen som inte riktigt når upp till förväntningarna (oavsett vilken färg de har). 

    Om er chef tycker detta är svårt ska chefen ta hjälp i sin tur, kanske av sin egen chef, av facket osv. Bra att inte ta samtal ensam med en person som kanske kommer säga att allt beror på att ni andra ser en hudfärg. 

  • Anonym (Lila)
    Fri 20 May 2022 07:25
    #6
    +7

    @Lollo Den passiva aggressionen utlöses väl av att hon inte gör sina arbetsuppgifter och därmed får sina kollegor städa upp efter henne. 

  • Mirama­ra
    Fri 20 May 2022 07:28
    #7
    +8

    @Lollo Bara för att man tagit sig igenom en rekryteringsprocess betyder inte det att man kan, eller vill, göra jobbet. Ser detta hela tiden när vi anställer folk, man undrar hur fan folk tog sig igenom tester och intervjuer. 

  • Anonym (Nix)
    Fri 20 May 2022 07:28
    #8

    Att inte täcka upp för henne tror jag är helt rätt taktik. Meddela istället chefen varje gång ni ser att något håller på att drabba kunden, så får chefen bestämma vem som ska göra det istället. Då skapar hennes slarv merjobb för chefen som då blir mer uppmärksam på vad som händer och hur ofta. 

  • Anonym (Lilla S)
    Fri 20 May 2022 07:35
    #9
    +2

    Hej
    Jag skulle nog lägga mer ansvar på chefen, precis som ni är inne på.
    Lämna in de delar som du är ansvarig för så får kollegan stå för sina delar.
    Om hon är sjuk så är det ju upp till henne att diskutera med chefen hur det ska lösas.
    Om ditt arbete inte går att genomföra pga att kollegans bitar saknas maila henne (med chefen som cc) och fråga hur du ska göra och när du förväntas få hennes del av arbetet.
    Om chefen blir mer delaktig i hur mycket jobb som faktiskt inte blir gjort så kanske det blir mer tydligt för hen hur stort problemet är.
    Det blir även lättare för chefen att ta diskussionen utan att hamna i rasistfällan.

    Gå inte in i diskussion med henne utan låt chefen ta det. 

    Om ni inte redan har det, så ha skriftliga protokoll vid möten där arbetsuppgifter fördelas så att det blir tydligt vem som fick ansvar för vad och deadline för de olika delarna.

  • Anonym (Du är inte chef)
    Fri 20 May 2022 08:04
    #10
    -12

    Att du spekulerar om hon är sjuk eller inte säger en hel del om dig. Du är säkert en besserwisser och klagar om allt. 


    Du är inte chef och bör förstå vad din position på jobbet är. Du är anställd, en medarbetare och inget annat. Gör inte hennes jobb. Punkt. 


    Mind your business. 

Svar på tråden Jag blir galen! Kollega säger att vi skyller på henne för att hon är mörkhyad.