• Sun 22 May 2022 18:14
    5665 visningar
    13 svar
    13
    5665

    Var hittar jag blivande bostadsrätter att byta min hyresrätt mot?

    Jag har en hyresrätt i Stockholm (förstahandskontrakt) som jag skulle vilja byta till en hyresrätt som håller på att ombildas till en bostadsrätt, dvs en blivande bostadsrätt. Hur kan jag hitta dessa annonser? Jag hittar ingen bostadsbytarsida där det går att söka på olika sökord för att hitta dessa.

    Tacksam för svar. 
  • Svar på tråden Var hittar jag blivande bostadsrätter att byta min hyresrätt mot?
  • Glinda från Oz
    Sun 22 May 2022 20:54
    #1
    +2

    Ingen skulle göra ett sådant byte, varför ska någon ge bort så mycket pengar till en främling? 

  • Sun 22 May 2022 21:29
    #2
    -1

    Alla vill inte köpa av olika skäl, alla kan heller inte köpa och föredrar en billig hyresrätt med bra läge som jag har att byta bort. 

  • Sun 22 May 2022 21:31
    #3

    Tror möjligen att du missförstått något. Du köper den precis som vanligt, ev till ett billigare pris. 
    Jag bodde i en hyreslägenhet i Huddinge kommun som skulle ombildas till br. Vi fick "gopris" men det råkade sammanfalla med att jag skulle flytta till en annan del av landet. 
    I efterhand förstår jag att om jag stannat kvar ett år hade jag sålt med vinst. 
    Men men....

  • Sun 22 May 2022 21:41
    #4
    Guldnovan skrev 2022-05-22 21:31:26 följande:

    Tror möjligen att du missförstått något. Du köper den precis som vanligt, ev till ett billigare pris. 
    Jag bodde i en hyreslägenhet i Huddinge kommun som skulle ombildas till br. Vi fick "gopris" men det råkade sammanfalla med att jag skulle flytta till en annan del av landet. 
    I efterhand förstår jag att om jag stannat kvar ett år hade jag sålt med vinst. 
    Men men....


    Jo precis, man kan efter ombildning köpa lägenheten till ett bättre pris, det känner jag till.
  • nåntin­gannat
    Sun 22 May 2022 21:55
    #5

    Lägg ut en annons själv och skriv att du är intresserad av blivande ombildningar!

  • Glinda från Oz
    Sun 22 May 2022 22:23
    #6
    +1
    ljuslilja skrev 2022-05-22 21:29:27 följande:

    Alla vill inte köpa av olika skäl, alla kan heller inte köpa och föredrar en billig hyresrätt med bra läge som jag har att byta bort. 


    Då kan man bo kvar och hyra av föreningen, ingen är tvingad att köpa bara för att det ombildas.
  • Sun 22 May 2022 22:27
    #7
    -1
    Glinda från Oz skrev 2022-05-22 22:23:44 följande:
    Då kan man bo kvar och hyra av föreningen, ingen är tvingad att köpa bara för att det ombildas.
    Ja, fast jag läser då och då att vissa uttrycker att de är missnöjda och tycker att de har för hög hyra i samband med ombildningar. Min hyra är ovanligt låg och har ett bra läge, jag hade tur med lägenheten och har haft den länge. För den som vill hyra en billig liten lägenhet nära till stan men nära till naturen i ett bra område så är denna lägenhet perfekt. Tror inte problemet är att hitta någon i Stockholm som vill byta utan jag behöver snarare tips på var man kan söka.  
  • Sun 22 May 2022 22:28
    #8
    nåntingannat skrev 2022-05-22 21:55:16 följande:

    Lägg ut en annons själv och skriv att du är intresserad av blivande ombildningar!


    Ja, fast frågan är var?
  • Mon 23 May 2022 00:41
    #9
    +1
    ljuslilja skrev 2022-05-22 22:27:47 följande:
    Ja, fast jag läser då och då att vissa uttrycker att de är missnöjda och tycker att de har för hög hyra i samband med ombildningar. Min hyra är ovanligt låg och har ett bra läge, jag hade tur med lägenheten och har haft den länge. För den som vill hyra en billig liten lägenhet nära till stan men nära till naturen i ett bra område så är denna lägenhet perfekt. Tror inte problemet är att hitta någon i Stockholm som vill byta utan jag behöver snarare tips på var man kan söka.  
    Jag har inget svar på din faktiska fråga, men det känns som att du behöver tänka över din plan.

    För att få igenom ett byte måste bådas hyresvärdar godkänna bytet.

    Din hyresvärd kanske haft broblem med att motivera en höjning av din hyra, men det är osannolikt att de kommer att godkänna ett byte och ge nästa hyresgäst samma hyra.

    Jag tror snarare att de väntar och längtar till den dagen du väljer att flytta, planerar att göra amtingen minimalt med renovering för att kunna höja hyran skapligt mycket eller en helrenovering med påföljande rejäl höjning av hyran.

    Har du ens frågat om du får göra ett byte? Innan du lägger mer energi på det du vill försöka göra, kolla med din hyresvärd om de skulle godkänna ett byte.
  • Mon 23 May 2022 08:25
    #10
    -1
    Ingenpsykolog skrev 2022-05-23 00:41:36 följande:
    Jag har inget svar på din faktiska fråga, men det känns som att du behöver tänka över din plan.

    För att få igenom ett byte måste bådas hyresvärdar godkänna bytet.

    Din hyresvärd kanske haft broblem med att motivera en höjning av din hyra, men det är osannolikt att de kommer att godkänna ett byte och ge nästa hyresgäst samma hyra.

    Jag tror snarare att de väntar och längtar till den dagen du väljer att flytta, planerar att göra amtingen minimalt med renovering för att kunna höja hyran skapligt mycket eller en helrenovering med påföljande rejäl höjning av hyran.

    Har du ens frågat om du får göra ett byte? Innan du lägger mer energi på det du vill försöka göra, kolla med din hyresvärd om de skulle godkänna ett byte.
    Jag får självklart byta, har inga ekonomiska hinder för detta vilket är det som brukar prövas då jag har ett fast jobb med tillräckligt hög lön och har inte misskött lägenheten på något sätt. Jag har bytt mig till denna lägenhet för många år sedan så jag har aldrig varit med om att ett byte inte är ok för hyresvärden.

    Om nästa hyresgäst får högre hyra med några tusenlappar så skulle den fortfarande vara rimlig på grund av läget samt ligga mer på normalnivå i Stockholm då jag har ovanligt låg hyra i dagsläget. Lägenheten har ett attraktivt läge och jag tvivlar inte på att jag får möjlighet att byta samt hittar någon som är intresserad. Jag skulle bara vilja få koll på var jag kan hitta personer i en ombildningsprocess som eventuellt skulle vara intresserade av att byta med mig.
  • Mon 23 May 2022 23:35
    #11
    +1

    Väldigt få hyresvärdar låter väl boende ge bort sitt förstahandskontrakt?

  • Mon 23 May 2022 23:42
    #12
    Core skrev 2022-05-23 23:35:11 följande:

    Väldigt få hyresvärdar låter väl boende ge bort sitt förstahandskontrakt?


    Det finns inga sådana hinder att byta. Det hyresvärden tittar på brukar i regel vara de ekonomiska förutsättningarna att kunna betala en högre hyra i den nya lägenheten.
  • Wed 25 May 2022 13:06
    #13
    +1

    Jag ser att mina kommentarer har fått tummen ned och jag försöker förstå varför. För mig är detta en sakfråg; jag har en bra och billig hyresrätt som jag vill byta med en person som vill bo i denna lägenhet och som är mitt i en ombildningsprocess, dvs ett helt frivilligt byte och något jag tror är möjligt genomföra.

    Jag efterfrågade enbart hur jag hittar sådana annonser och men har nu några idéer själv som jag ska pröva för att komma i kontakt med dessa personer. Jag fick några motfrågor där jag benade ut vad som gäller, dvs rena sakfrågor. Jag har svårt att förstå hur någon kan uppfatta mina inlägg som negativa.

Svar på tråden Var hittar jag blivande bostadsrätter att byta min hyresrätt mot?