• Tue 24 May 2022 18:48
    2290 visningar
    10 svar
    10
    2290

    När kan man se inkommande lön?

    När kan man se inkommande lön?
    Skrev på anställningsavtalet den 21:a april och jag tycker att man borde kunna se den nu men det gör jag inte. Är ej anställd inom kommunen.

  • Svar på tråden När kan man se inkommande lön?
  • Tue 24 May 2022 18:49
    #1

    Inkommande? Menar du lönespecen? Alla företag gör olika. 
    När började du jobba? Vilken dag får du lön?

  • Tue 24 May 2022 18:52
    #2

    Ja, lönespecen. Är nyanställd och började jobba den 25:e april, alltså för en månad sedan.

  • Tue 24 May 2022 18:54
    #3
    Suuulan89 skrev 2022-05-24 18:52:49 följande:

    Ja, lönespecen. Är nyanställd och började jobba den 25:e april, alltså för en månad sedan.


    Den lär vara klar, du får fråga på jobbet var den finns. 
  • Tue 24 May 2022 20:03
    #4

    Du får inte lön 27e? 

  • Tue 24 May 2022 20:06
    #5

    Jag ser min första veckan på månaden. Kommunanställd. 

  • Wed 25 May 2022 06:59
    #6
    +1

    Det är skillnad på att se att man har en väntad transaktion i sin bank och att se sin lönespecifikation. 
    Lönespecifikationen behöver du fråga din arbetsgivare om. Den kan skickas per post, finnas tillgänglig i något slags självservice via dator eller app eller så kan den skickas via typ Kivra. Vår organisation fungerar så att direkt när en månadslön är avklarad så körs nästa igång. Så den 27 får medarbetaren sin lön och redan from den 28e kan hen se en preliminär beräkning av nästkommande månad. Sen kan ju väldigt mycket hända under tiden tills det verkligen är dags att få nästa utbetalning, det kan uppstå sjukfrånvaro eller annat. Men då kan hen följa sin preliminära lön och se så att allt som en förväntar sig ska finnas med också gör det. Påminna sin chef om att godkänna övertid till exempel. Mycket bra!
    Min man kan se dagen innan att det är en utbetalning på gång, han kan se beloppet men har inte tillgång till det. Så fungerar det inte för mig utan det bara sätts in på rätt dag. Vi har olika arbetsgivare och banker. 

  • sextio­talist
    Wed 25 May 2022 07:35
    #7
    Suuulan89 skrev 2022-05-24 18:48:28 följande:
    När kan man se inkommande lön?

    När kan man se inkommande lön?
    Skrev på anställningsavtalet den 21:a april och jag tycker att man borde kunna se den nu men det gör jag inte. Är ej anställd inom kommunen.


    Jag får lönebeskedet ofta dagen före löneutbetalningen på min privata sida på intranetet, ibland 2 dagar och i juli, tre veckor innan
  • Wed 25 May 2022 07:39
    #8
    Suuulan89 skrev 2022-05-24 18:48:28 följande:
    När kan man se inkommande lön?

    När kan man se inkommande lön?
    Skrev på anställningsavtalet den 21:a april och jag tycker att man borde kunna se den nu men det gör jag inte. Är ej anställd inom kommunen.


    Jobbar du timmar kan första löneutbetalningen ibland släpa en månad. Timmar du jobbar i maj redovisas i slutet av månaden och betalas ut 25 juni ungefär.

    Men det här varier en del mellan olika arbetsgivare så du får kolla upp med din arbetgivare vad som gäller.
  • Marie7
    Wed 25 May 2022 07:42
    #9

    Väldigt olika skulle jag säga. Jag arbetar inom barnomsorgen. Arbetat privat över 20 år. Där kunde vi få lönespecen dagen innan om ens alls. Störde mig väldigt. Kollade upp detta och tydligen är det ingen självklarhet att få en lönespec. Arbetsgivaren behöver inte ge ut någon. Finns Allt så ingen lag på det. Ingen skyldighet-arbetsgivaren och ingen rättighet-arbetstagaren. Ett av skälen att jag sa upp mig från mitt gamla jobb. Lönen ofta fel och man kunde inget göra. Fick åter på nästa lön. Ingen höjdare som ensamstående. Nu arbetar jag kommunalt och ser allt på min sida. Tryggt.

  • Wed 25 May 2022 09:07
    #10
    Marie7 skrev 2022-05-25 07:42:46 följande:

    Väldigt olika skulle jag säga. Jag arbetar inom barnomsorgen. Arbetat privat över 20 år. Där kunde vi få lönespecen dagen innan om ens alls. Störde mig väldigt. Kollade upp detta och tydligen är det ingen självklarhet att få en lönespec. Arbetsgivaren behöver inte ge ut någon. Finns Allt så ingen lag på det. Ingen skyldighet-arbetsgivaren och ingen rättighet-arbetstagaren. Ett av skälen att jag sa upp mig från mitt gamla jobb. Lönen ofta fel och man kunde inget göra. Fick åter på nästa lön. Ingen höjdare som ensamstående. Nu arbetar jag kommunalt och ser allt på min sida. Tryggt.


    Det finns ingen lag om att utge lönespecifikation, det kan dock stå med i kollektivavtalet. Däremot har man rätt att få säkerställt att skatteavdrag görs eftersom det annars åligger en själv att betala in skatten. Så följden av det blir att man har rätt att i alla fall får något slags utdrag eller redovisning månad för månad, för hur ska man annars kunna veta. Idag går det förvisso att logga in på Skatteverket och se löpande vilken inkomst och skatt som rapporterats men så var det inte förr. 
Svar på tråden När kan man se inkommande lön?