• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp, vill inte amma mer…

    Hoppas nån har tips?

    Amningen fungerar super o har gjort från start. Lillen växer hur bra som helst. Haft enstaka mjölkstockning men inga sår edy. får till och med sova på natten då han ammar vid 22, 04 och 06! Hon är 12 veckor snart men ammar tätt ännu, varannan timme i regel under dagen, nu dock 10-20 min per gång.

    Ändå. Jag hatar det. Hatar att vara så låst, kan ju knappt lämna hemmet för egna ärenden/träning. På kvällen ammar han som en galning, äter alltid middag med en hand och ungen vid bröstet. Än värre blir det när ökningsperioder kommer, då sitter jag klistrad hela dagen i soffan. Då vill hon amma 1-2 ggr per timme HELA DAGEN. Får inget gjort. Tråkigt att sambon inte kan mata. Avskyr min stora byst, avskyr mjölkläckage, avskyr stressen att vara ute och hitta nånstans rofyllt att amma under den kallaste våren jag minns? Avskyr att han ammar så tätt att jag knappt hinner åka kollektivt (bor i en stor stad) innan han skriker och funkar inte att amma när jag ska byta. Avskyr att inga kläder passar pga bysten, trots att jag är nere på pregravid-vikt. Avskyr klimakteri-symtomen med torra slemhinnor, svettningar, risig hy och ledvärk. 

    Misstänkte att jag inte skulle gilla amning, men ville prova. Hade jag vetat vilken fälla jag gått i skulle jag aldrig gjort det!!!

    Han vägrar flaska! Vi har provat alla tips jag hittar. Vägrar totalt 13 nappsorter och 6 olika flaskor med olika dinappar. Inklusive Philips Avent, Medela Calma o annat som ska funka på flaskvägrare. Vi har inte ens testat ersättning utab utpumpad mjölk då alltså. Bara sambon som provat, jag lämnar hemmet, hjäper inte. Provat före o efter amning, hjälper inte. Olika tider på dygnet, olika flöde på nappen, doppat dinappar i bröstmjölk, sockerlösning och värmt dem. INGET funkar. Han blir arg, vrider sig bort, eller gör passivt motstånd med att ha den i mun men vägrar suga.

    Tröstad med att det bara är månader kvar till smakisar men det känns lååångt bort och ingen garanti finns för att han kommer gilla mat tidigt?

    Bespara mig tips i stil med ?gosa ner dig i soffan och kolla en bra serie, skit i hushållet och boa in dig hemma?. Om du trivs i soffan - så bra. Jag gillar inte ens TV i normalfallet, och är inte en hemmasittande stillsam typ. Jag vill ut, jag vill röra på mig, jag vill få saker gjorda, jag vill ha tillbaka mina små bröst och jag vill må bra fysiskt igen. 

    Ge mig bara tips på hur jag ska få sonen att ta flaska? eller tröst. Önskar att nån varnat mig, hade bara hört att man inte ska flaska för tidigt för de föredrar den ?lätta? flaskan framför bröstet. hade jag vetat att det finns totala flaskvägrare hade jag nog aldrig börjat amma?

  • Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-05-25 10:49:27 följande:
    Det är ju dock vanligt att bli skammad om man inte orkar/kan amma. Hade själv problem med det rent fysiskt och från BVC fick jag stöd men huj vad vissa mammor försökte få mig att känna mig kass som inte kunde helamma. Välmenande råd som verkligen inte var välmenande utan med undertonen att ?jag kunde och kan du inte är du en sämre mamma?. Pumpade och delammade i 7,5-8 mån tills maten blev mer intressant men mitt psyke och kropp tog en del stryk av det då kan jag säga. Nu gjorde jag det för att jag verkligen ville ge mitt barn så mkt bröstmjölk jag bara kunde producera, men den mentala biten hur snett folk såg på mig när jag gav barnet en ersättningsflaska ibland var inte kul.
    Ja, det är trist att vissa beter sig illa. Så är det tyvärr med många saker som har med föräldralivet att göra. Själv hade jag rätt lite kontakt med andra mammor när jag fick barn, så jag slapp diskutera sånt där. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (inte vad du vill höra) skrev 2022-05-25 10:44:16 följande:
    Frågan är väl hur man tolkar att inte må bra. Att man inte är 100% bekväm med sin kropp eller att man känner sig låst när man har en nyfödd baby är i mångas ögon helt normalt. 

    Sedan om man är "trasig" som beskrivs i inlägget ovanför detta så är det på en annan nivå tycker jag. Om man gråter eller har ont eller har mer allvarliga problem så är det självklart att man söker hjälp oavsett om man är mamma eller inte. 
    Fast andras tolkningar är ju inte relevanta i det individuella fallet. Jag  tycker att det är lite obehagligt att åka hiss. En väninna klarar inte av det, eftersom hon tycker att det är så jobbigt. Ingens tolkning och upplevelse är varken rätt eller fel. Precis så är det här också. Det du upplevde som "lite låst", upplever någon annan som väldigt ångetsskapande. Och varken du eller någon annan har rätt att bedöma vad som är ok och inte. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Amningsnapp) skrev 2022-05-25 10:16:45 följande:

    Skrämmande hur många som skriver att "det ska vara så". Känns som att många hetsar mammor till att amma när vissa uppenbarligen inte mår bra av det.
    Nej, det ska inte vara så. Man ska må bra också, man ska få röra på sig om det får en att må bra. En glad mamma ger också en glad bebis i slutändan.

    Har du frågat om tips på bvc? Ett tips är att gå med i Facebookgruppen "till dig som flaskmatar ditt barn". Där ger folk tips och råd, många som delammar eller har gått från helamning till enbart flaskmatning och har mycket egna erfarenheter om vad som har fungerat för dem. Dessutom har alla en vänlig inställning oavsett om du ammar eller ger flaska! 


    Du får gärna tycka att mamman ska prioritera sig själv. Men påstå inte att det är för barnets bästa att det ska ge upp sin största trygghet för att mamma ska kunna gå ärenden just de här två månaderna. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    nernu skrev 2022-05-25 13:43:32 följande:
    Du får gärna tycka att mamman ska prioritera sig själv. Men påstå inte att det är för barnets bästa att det ska ge upp sin största trygghet för att mamma ska kunna gå ärenden just de här två månaderna. 

    vilka två månader? 


    Det är ju inte alltid ?att mamman ska gå ärenden?. Det kan vara ?att mamman håller på att bryta ihop? med om det inte funkar med amningen mentalt eller fysiskt. Mår barnet bättre att ha en mamma som sitter och gråter om dagarna och inte kan sova om nätterna tänker du?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-05-25 14:13:38 följande:

    vilka två månader? 


    Det är ju inte alltid ?att mamman ska gå ärenden?. Det kan vara ?att mamman håller på att bryta ihop? med om det inte funkar med amningen mentalt eller fysiskt. Mår barnet bättre att ha en mamma som sitter och gråter om dagarna och inte kan sova om nätterna tänker du?


    Ja har du läst ts?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Bara sambon som provat och du lämnar hemmet, men hur länge då? Ak bort en hel dag, inte bara typ en timme.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men snälla, sätt dina egna egoistiska behov åt sidan i några månader och gör det bästa för ditt barn. Det är så man gör när man är förälder. Det handlar knappast om psykisk ohälsa som vissa vill få det till. "Glad mamma = glad bebis" är ett bara motto som själviska föräldrar försöker trösta sig med när de inte vill ta sitt ansvar.

    Amma i bärsele/-sjal och träna hemma med bebisen som vikt, man får anpassa sig lite. Det kommer en tid när du kan ha fri egentid, men inte när bebisen är nyfödd...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (What) skrev 2022-05-25 17:19:49 följande:

    Men snälla, sätt dina egna egoistiska behov åt sidan i några månader och gör det bästa för ditt barn. Det är så man gör när man är förälder. Det handlar knappast om psykisk ohälsa som vissa vill få det till. "Glad mamma = glad bebis" är ett bara motto som själviska föräldrar försöker trösta sig med när de inte vill ta sitt ansvar.

    Amma i bärsele/-sjal och träna hemma med bebisen som vikt, man får anpassa sig lite. Det kommer en tid när du kan ha fri egentid, men inte när bebisen är nyfödd...


    Haha. Kom igen när du bar ett barn som vägrar amma, illvrålar konstant. Vägrar sele. Vägrar sjal. Skeiker sig tomatröd när du försöker. Du har gjort kejsarsnitt och kan knappt röra dig. Men visst. Flaska då är nog bara ego. 


    Eller de som får amningsdepression. Säkert egentligen  bara egoism.

    Blir så less av alla som dig som drar alla över en kam. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-05-25 17:50:38 följande:

    Haha. Kom igen när du bar ett barn som vägrar amma, illvrålar konstant. Vägrar sele. Vägrar sjal. Skeiker sig tomatröd när du försöker. Du har gjort kejsarsnitt och kan knappt röra dig. Men visst. Flaska då är nog bara ego. 


    Eller de som får amningsdepression. Säkert egentligen  bara egoism.

    Blir så less av alla som dig som drar alla över en kam. 


    Men varför tar DU illa upp? Personen skriver ju till ts och utgår från hennes situation, att du haft ett barn som vägrat amma är liksom inte relevant, ts bebis vill ju amma. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (S) skrev 2022-05-25 17:57:33 följande:
    Men varför tar DU illa upp? Personen skriver ju till ts och utgår från hennes situation, att du haft ett barn som vägrat amma är liksom inte relevant, ts bebis vill ju amma. 
    Därför att personen jag citerade inte skrev bara till TS utan generellt.
Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…