• Henrie­tta85
    Wed 25 May 2022 07:40
    39799 visningar
    81 svar
    81
    39799

    Hjälp, vill inte amma mer…

    Hoppas nån har tips?

    Amningen fungerar super o har gjort från start. Lillen växer hur bra som helst. Haft enstaka mjölkstockning men inga sår edy. får till och med sova på natten då han ammar vid 22, 04 och 06! Hon är 12 veckor snart men ammar tätt ännu, varannan timme i regel under dagen, nu dock 10-20 min per gång.

    Ändå. Jag hatar det. Hatar att vara så låst, kan ju knappt lämna hemmet för egna ärenden/träning. På kvällen ammar han som en galning, äter alltid middag med en hand och ungen vid bröstet. Än värre blir det när ökningsperioder kommer, då sitter jag klistrad hela dagen i soffan. Då vill hon amma 1-2 ggr per timme HELA DAGEN. Får inget gjort. Tråkigt att sambon inte kan mata. Avskyr min stora byst, avskyr mjölkläckage, avskyr stressen att vara ute och hitta nånstans rofyllt att amma under den kallaste våren jag minns? Avskyr att han ammar så tätt att jag knappt hinner åka kollektivt (bor i en stor stad) innan han skriker och funkar inte att amma när jag ska byta. Avskyr att inga kläder passar pga bysten, trots att jag är nere på pregravid-vikt. Avskyr klimakteri-symtomen med torra slemhinnor, svettningar, risig hy och ledvärk. 

    Misstänkte att jag inte skulle gilla amning, men ville prova. Hade jag vetat vilken fälla jag gått i skulle jag aldrig gjort det!!!

    Han vägrar flaska! Vi har provat alla tips jag hittar. Vägrar totalt 13 nappsorter och 6 olika flaskor med olika dinappar. Inklusive Philips Avent, Medela Calma o annat som ska funka på flaskvägrare. Vi har inte ens testat ersättning utab utpumpad mjölk då alltså. Bara sambon som provat, jag lämnar hemmet, hjäper inte. Provat före o efter amning, hjälper inte. Olika tider på dygnet, olika flöde på nappen, doppat dinappar i bröstmjölk, sockerlösning och värmt dem. INGET funkar. Han blir arg, vrider sig bort, eller gör passivt motstånd med att ha den i mun men vägrar suga.

    Tröstad med att det bara är månader kvar till smakisar men det känns lååångt bort och ingen garanti finns för att han kommer gilla mat tidigt?

    Bespara mig tips i stil med ?gosa ner dig i soffan och kolla en bra serie, skit i hushållet och boa in dig hemma?. Om du trivs i soffan - så bra. Jag gillar inte ens TV i normalfallet, och är inte en hemmasittande stillsam typ. Jag vill ut, jag vill röra på mig, jag vill få saker gjorda, jag vill ha tillbaka mina små bröst och jag vill må bra fysiskt igen. 

    Ge mig bara tips på hur jag ska få sonen att ta flaska? eller tröst. Önskar att nån varnat mig, hade bara hört att man inte ska flaska för tidigt för de föredrar den ?lätta? flaskan framför bröstet. hade jag vetat att det finns totala flaskvägrare hade jag nog aldrig börjat amma?

  • Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…
  • Wed 25 May 2022 19:44
    #31
    Anonym (H) skrev 2022-05-25 19:42:59 följande:
    Ja typ. Jag tycker bebisens behov går före ja. 
    Bebsiens behov tillfredsställs ju fullt ut ändå. Så det argumentet håller inte.
  • Anonym (H)
    Wed 25 May 2022 19:48
    #32
    +2
    Tow2Mater skrev 2022-05-25 19:44:53 följande:
    Bebsiens behov tillfredsställs ju fullt ut ändå. Så det argumentet håller inte.
    Det tycker du, men inte jag. Jag anser att amning är en väldigt stor del av barnets behov, OM det fungerar. Jag tycker att offra några månader till fast man inte hinner träna i den utsträckning man skulle önska, är helt rimligt
  • Anonym (Cecil­ia)
    Wed 25 May 2022 19:57
    #33
    +1

    Som vanligt så är det massa idéer om att TS inte alls borde tänka som hon gör och genast skärpa till sig och amma.

    Alltså, fram med sked och kopp och testa om det går!

    Och räkna ner till 4 månadersdagen då det är okej att testa gröt!

    TS är ju skittrött på amning och det är så ibland. Inget att skämmas för. Det är ju jävla otur att få en liten ammningssugen unge om man inte gillar det.

  • Anonym (Morsa­n)
    Wed 25 May 2022 20:40
    #34
    Anonym (What) skrev 2022-05-25 19:14:28 följande:
    Anonym (Morsan) skrev 2022-05-25 18:02:53 följande:
    Därför att personen jag citerade inte skrev bara till TS utan generellt.
    Alltså va? Hur var mitt inlägg till flaskmatande mammor generellt? Jag skrev mycket specifikt till just TS resonemang, som inte har några förmildrande omständigheter. Hur läser du egentligen?

    Problemet är inte ens flaskmatning, utan att amningen fungerar och flaskmatning inte gör det - men TS vill lämna bebisen hungrig och skrikandes med någon annan för att få egentid från sin nyfödda bebis. Hur är det jämförbart med en snittad mamma eller en bebis som vägrar bröstet? Jösses. Har själv behövt ge kompletterande ersättning när bröstmjölken inte räckte till i perioder, dvs för att bebisen behövde få mat och inte för att jag valde att sätta barn till världen och inte ens orka uppfylla dess grundläggande behov efter någon månad.

    "Blir less på sådana som dig som drar alla över en kam." Pff.

    Hur menar du att följande bara är riktat till TS:

    ? Glad mamma = glad bebis" är ett bara motto som själviska föräldrar försöker trösta sig med när de inte vill ta sitt ansvar.?



    Är det det ber jag om ursäkt som missförstått, är fortfarande slutkörd efter att ha helt kört mig in i väggen med att pumpa och amma dygnet runt i nästan 8 mån, ändå komplettera med ersättning - och få sneda blickar av folk av det. Så ämnet är triggande.
  • Anonym (Morsa­n)
    Wed 25 May 2022 20:41
    #35
    Anonym (H) skrev 2022-05-25 19:48:21 följande:
    Det tycker du, men inte jag. Jag anser att amning är en väldigt stor del av barnets behov, OM det fungerar. Jag tycker att offra några månader till fast man inte hinner träna i den utsträckning man skulle önska, är helt rimligt
    Så de bebisar som inte får till amningen får alltså inte sina behov uppfyllda alls enligt dig?
  • Anonym (H)
    Wed 25 May 2022 20:51
    #36
    +1
    Anonym (Morsan) skrev 2022-05-25 20:41:46 följande:
    Så de bebisar som inte får till amningen får alltså inte sina behov uppfyllda alls enligt dig?
    Nej så menade jag inte. Jag menar att om ett barn som äter med stor aptit och amningen fungerar utmärkt - tycker jag jsg det är väldigt ego att inte kunna offra ett par månader till även om det innebär att ts inte kan träna så mycket hon vill. När amning inte funkar brukar barnet behöva tillägg så det naturliga blir väl då att barnet behöver tillägg. 
  • Anonym (S)
    Wed 25 May 2022 20:57
    #37
    +3
    Anonym (H) skrev 2022-05-25 20:51:41 följande:
    Nej så menade jag inte. Jag menar att om ett barn som äter med stor aptit och amningen fungerar utmärkt - tycker jag jsg det är väldigt ego att inte kunna offra ett par månader till även om det innebär att ts inte kan träna så mycket hon vill. När amning inte funkar brukar barnet behöva tillägg så det naturliga blir väl då att barnet behöver tillägg. 
    Håller med. 

    Och låst känner man sig bara första tiden, sedan kan man absolut få egentid om man vill kortare stunder trots helamning/delamning eftersom bebisen inte behöver äta lika ofta. Känns bara så tråkigt att ge upp en fungerande amning pga egoistiska skäl, speciellt när bebisen vägrar flaska. Men alla är ju olika.
  • Anonym (What)
    Wed 25 May 2022 21:26
    #38

    Bebisens behov tillfredsställs inte alls eftersom den inte tar flaska eller kan bli matad på annat sätt.


    Tow2Mater skrev 2022-05-25 19:44:53 följande:
    Bebsiens behov tillfredsställs ju fullt ut ändå. Så det argumentet håller inte.
  • Anonym (What)
    Wed 25 May 2022 21:37
    #39
    Anonym (Morsan) skrev 2022-05-25 20:40:31 följande:
    Hur menar du att följande bara är riktat till TS:

    ? Glad mamma = glad bebis" är ett bara motto som själviska föräldrar försöker trösta sig med när de inte vill ta sitt ansvar.?



    Är det det ber jag om ursäkt som missförstått, är fortfarande slutkörd efter att ha helt kört mig in i väggen med att pumpa och amma dygnet runt i nästan 8 mån, ändå komplettera med ersättning - och få sneda blickar av folk av det. Så ämnet är triggande.
    Det citatet används ofta för att motivera att mammor väljer sina egna behov före barnets, som tidigt i denna tråd. Det finns väl inga barn som tackar sina föräldrar för att de förverkligat sig själva under småbarnsåren, när barnet bara ville ha en närvarande förälder, t ex. Glad mamma = glad bebis är helt enkelt inte sant.

    Du vänder ju ut och in på dig själv för att göra det bästa för ditt barn, det är mer än nog, och inte alls att förväxla med vad TS gör/vill göra. De som pumpar får ju nackdelarna med amning och flaskmatning samtidigt, men ingen av fördelarna, av mig får man stående ovationer för att man orkar.
  • Anonym (H Leber)
    Wed 25 May 2022 21:49
    #40

    Folk får väl flänga runt hur mycket de vill, bara någon tar hand om barnet, men min erfarenhet är att amning (om den fungerar!) är det överlägset smidigaste och enklaste och snabbaste sättet att mata barnet! Amning är sjukt praktiskt. Om det fungerar.


    Sen är det väl inte kul att gå runt med läckande G-kupor, men det går över med tiden. 

Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…