• Henrie­tta85
    Wed 25 May 2022 07:40
    39792 visningar
    81 svar
    81
    39792

    Hjälp, vill inte amma mer…

    Hoppas nån har tips?

    Amningen fungerar super o har gjort från start. Lillen växer hur bra som helst. Haft enstaka mjölkstockning men inga sår edy. får till och med sova på natten då han ammar vid 22, 04 och 06! Hon är 12 veckor snart men ammar tätt ännu, varannan timme i regel under dagen, nu dock 10-20 min per gång.

    Ändå. Jag hatar det. Hatar att vara så låst, kan ju knappt lämna hemmet för egna ärenden/träning. På kvällen ammar han som en galning, äter alltid middag med en hand och ungen vid bröstet. Än värre blir det när ökningsperioder kommer, då sitter jag klistrad hela dagen i soffan. Då vill hon amma 1-2 ggr per timme HELA DAGEN. Får inget gjort. Tråkigt att sambon inte kan mata. Avskyr min stora byst, avskyr mjölkläckage, avskyr stressen att vara ute och hitta nånstans rofyllt att amma under den kallaste våren jag minns? Avskyr att han ammar så tätt att jag knappt hinner åka kollektivt (bor i en stor stad) innan han skriker och funkar inte att amma när jag ska byta. Avskyr att inga kläder passar pga bysten, trots att jag är nere på pregravid-vikt. Avskyr klimakteri-symtomen med torra slemhinnor, svettningar, risig hy och ledvärk. 

    Misstänkte att jag inte skulle gilla amning, men ville prova. Hade jag vetat vilken fälla jag gått i skulle jag aldrig gjort det!!!

    Han vägrar flaska! Vi har provat alla tips jag hittar. Vägrar totalt 13 nappsorter och 6 olika flaskor med olika dinappar. Inklusive Philips Avent, Medela Calma o annat som ska funka på flaskvägrare. Vi har inte ens testat ersättning utab utpumpad mjölk då alltså. Bara sambon som provat, jag lämnar hemmet, hjäper inte. Provat före o efter amning, hjälper inte. Olika tider på dygnet, olika flöde på nappen, doppat dinappar i bröstmjölk, sockerlösning och värmt dem. INGET funkar. Han blir arg, vrider sig bort, eller gör passivt motstånd med att ha den i mun men vägrar suga.

    Tröstad med att det bara är månader kvar till smakisar men det känns lååångt bort och ingen garanti finns för att han kommer gilla mat tidigt?

    Bespara mig tips i stil med ?gosa ner dig i soffan och kolla en bra serie, skit i hushållet och boa in dig hemma?. Om du trivs i soffan - så bra. Jag gillar inte ens TV i normalfallet, och är inte en hemmasittande stillsam typ. Jag vill ut, jag vill röra på mig, jag vill få saker gjorda, jag vill ha tillbaka mina små bröst och jag vill må bra fysiskt igen. 

    Ge mig bara tips på hur jag ska få sonen att ta flaska? eller tröst. Önskar att nån varnat mig, hade bara hört att man inte ska flaska för tidigt för de föredrar den ?lätta? flaskan framför bröstet. hade jag vetat att det finns totala flaskvägrare hade jag nog aldrig börjat amma?

  • Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…
  • Anonym (Morsa­n)
    Wed 25 May 2022 22:17
    #41
    Anonym (What) skrev 2022-05-25 21:37:57 följande:
    Det citatet används ofta för att motivera att mammor väljer sina egna behov före barnets, som tidigt i denna tråd. Det finns väl inga barn som tackar sina föräldrar för att de förverkligat sig själva under småbarnsåren, när barnet bara ville ha en närvarande förälder, t ex. Glad mamma = glad bebis är helt enkelt inte sant.

    Du vänder ju ut och in på dig själv för att göra det bästa för ditt barn, det är mer än nog, och inte alls att förväxla med vad TS gör/vill göra. De som pumpar får ju nackdelarna med amning och flaskmatning samtidigt, men ingen av fördelarna, av mig får man stående ovationer för att man orkar.
    Jag förstår. För mig är jag mest well, hade jag fått mindre sneda blickar och ord hadejag varit en gladare mamma som kanske kunnat ge än mer.

    Och ett ärligt menat tack. Har pumpat, försökt amma, kokat flaskor och släpat pumpar i väskor i bil för att stoppa på parkeringar, pumpa och sjunga för bebis samtidigt för att sen kunna ge en flaska mjölk på resa när vi är ute. I månad efter månad. Kroppen och huvudet är enormt slitna men jag ville verkligen försöka gr så mkt bröstmjölk jag kunnat även om det varvats med ersättning. Så jag är nog mest rätt skör allmänt.
  • Wed 25 May 2022 23:24
    #42
    Anonym (What) skrev 2022-05-25 21:26:08 följande:
    Bebisens behov tillfredsställs inte alls eftersom den inte tar flaska eller kan bli matad på annat sätt.
    Med lite tid kommer det att fungera även i TS fall, krävs mer an ett par timmar innan hon ger upp.

    Precis som en del måste kämpa med amningen innan den kommer igång kan man tydligen behova gora samma med flaska.
  • Wed 25 May 2022 23:28
    #43
    Anonym (H) skrev 2022-05-25 20:51:41 följande:
    Nej så menade jag inte. Jag menar att om ett barn som äter med stor aptit och amningen fungerar utmärkt - tycker jag jsg det är väldigt ego att inte kunna offra ett par månader till även om det innebär att ts inte kan träna så mycket hon vill. När amning inte funkar brukar barnet behöva tillägg så det naturliga blir väl då att barnet behöver tillägg. 
    Nej.

    'Bröstmjölksersättning ersätter bröstmjölk och är gjord för att kunna vara den enda näringen under barnets första sex månader.

    Tillskottsnäringen är inte gjord för att vara den enda maten till barnet, till skillnad från bröstmjölksersättning. Den är tänkt att vara ett komplement när barnet börjar äta mer och mer vanlig mat.'

    www.1177.se/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/amning-och-flaskmatning/brostmjolksersattning-och-tillskottsnaring/
  • Anonym (What)
    Wed 25 May 2022 23:39
    #44
    Anonym (Morsan) skrev 2022-05-25 22:17:37 följande:
    Jag förstår. För mig är jag mest well, hade jag fått mindre sneda blickar och ord hadejag varit en gladare mamma som kanske kunnat ge än mer.

    Och ett ärligt menat tack. Har pumpat, försökt amma, kokat flaskor och släpat pumpar i väskor i bil för att stoppa på parkeringar, pumpa och sjunga för bebis samtidigt för att sen kunna ge en flaska mjölk på resa när vi är ute. I månad efter månad. Kroppen och huvudet är enormt slitna men jag ville verkligen försöka gr så mkt bröstmjölk jag kunnat även om det varvats med ersättning. Så jag är nog mest rätt skör allmänt.
    Du kan trösta dig med att de inte dömer dig eller hur du gör, utan snarare en illusion eller fördomar om det du gör. Låt dem tro vad de vill, du vet ju att ditt barn har fått det bästa den kunnat, och även om det är lättare sagt än gjort så är det ju det som räknas.
  • Wed 25 May 2022 23:41
    #45

    TS, om bara en månad kommer bebisen troligtvis inte behöva amma lika ofta och det kommer snart bli varmare ute vilket underlättar uteamning. Kan du och bebisens pappa försöka hitta lösningar så att amningen känns lättare för dig? Ofta så känns det bättre när man ccepterat läget och hittar lösningar utifrån nuläge istället för önskeläge.

    Om jag var dig så skulle jag lägga ner flaskförsöken i tre veckor och lägga fokus på att hitta andra sätt att få andrum i vardagen. Mycket kan hända på tre veckor när det handlar om en nybliven mamma och nyfödd bebis. Amningen kanske inte känns lika hindrande då, eller så gör den fortfarande det och ni får prova med flaska igen. 

  • Anonym (What)
    Wed 25 May 2022 23:44
    #46
    Tow2Mater skrev 2022-05-25 23:24:53 följande:
    Med lite tid kommer det att fungera även i TS fall, krävs mer an ett par timmar innan hon ger upp.

    Precis som en del måste kämpa med amningen innan den kommer igång kan man tydligen behova gora samma med flaska.
    Hur kan du veta det?

    Jo, jag såg ditt tips om att låta bebisen vara hungrig en hel dag istället så den kanske lyckas äta från flaska av ren svält. Det låter ju toppen istället för att fortsätta med en fungerande amning i någon månad till. Också toppen att bebisens huvudanknytningsperson försvinner spårlöst under lång tid, det kommer den må bra av.
  • Anonym (H)
    Wed 25 May 2022 23:45
    #47

    Tillägg eller ersättning.., har ingen koll på vad det heter. Poängen var att när amning inte funkar, finns andra alternativ. Men det jag ville få fram är att jag tycker det är mkt oklokt att sluta amma för att man inte orkar - när amning funkar bra

  • Anonym (H)
    Wed 25 May 2022 23:48
    #48

    Tillägg eller ersättning.., har ingen koll på vad det heter. Poängen var att när amning inte funkar, finns andra alternativ. Men det jag ville få fram är att jag tycker det är mkt oklokt att sluta amma för att man inte orkar - när amning funkar bra

    Som svar till inlägg 43 då jag inte kunde citera

  • Thu 26 May 2022 01:35
    #49
    Anonym (What) skrev 2022-05-25 23:44:10 följande:
    Hur kan du veta det?

    Jo, jag såg ditt tips om att låta bebisen vara hungrig en hel dag istället så den kanske lyckas äta från flaska av ren svält. Det låter ju toppen istället för att fortsätta med en fungerande amning i någon månad till. Också toppen att bebisens huvudanknytningsperson försvinner spårlöst under lång tid, det kommer den må bra av.
    Det är ju det de gör med att lära dem amma innan mjölken kommer igång. Kan ju handla om flera dagars svält. Och då erbjuds ju inget annat.
    Här kommer ju barnet bli erbjuden flaska, som den kan äta om den vill, den kommer inte svälta.
  • Anonym (Johan­na)
    Thu 26 May 2022 02:39
    #50
    +3

    Du har skrivit hon/han om bebisen om vartannat,  men det har inte så stor betydelse.
    Jag utgår (såklart) från min åsikt och hur jag känner.
    Jag är själv mamma till fem barn,  och det yngsta är tre månader.  Äldsta är 20 år.
    Det är så extremt kort tid som de är små och vill ligga vid bröstet.   
    Ärenden och träning får faktiskt vänta under tiden du har ett spädbarn.
    Väljer du att ge ersättning,  så är det en förutsättning att det faktiskt fungerar för barnet.
    Det nyfödda barnets behov kommer först, i alla lägen. 

Svar på tråden Hjälp, vill inte amma mer…