• Thu 26 May 2022 21:30
    12831 visningar
    24 svar
    24
    12831

    Lägga blöjan

    Vi har varit hemma i 5 månader. Vår son är nyligen fyllda 4 år och har fortfarande blöja dag och natt. Vi vill passa på nu i sommar att vänja honom av med blöjan dagtid. 


    Han pratar inte svenska eller sitt modersmål. Mycket annat han vill kan han kommunicera och en gång har han väldigt tydligt visat att han vill gå på pottan/byta blöja. 

    Vi tänker att vi ska låta honom vara utan blöja hemma. Vi har testat utan byxor helt, med bara kalsongerna, med bara shorts eller mjukisbyxor Men han verkar inte bry sig alls. Idag avverkade han 5 shorts  bara mellan 17 och 20.30. En gång hade han bajsat men verkade inte bry sig överhuvudtaget. En gång kom jag på honom att sitta och plaska i kisset på golvet. En enda gång kom han och gick konstigt och ville jag skulle byta på honom och det var ett par shorts som han kissat ner, de var nått syntetmaterial så då märkte han kanske det tidigare. 


    Jag fattar ingenting. Borde han inte bry sig? Han är 4 och fysiskt så borde han vara redo. Han har kissat och bajsat massor av gånger på pottan när vi satt honom där. 


    Sista gången ikväll så kissade han ner sig typ 10 min efter han suttit på pottan och det kom ingenting. 

  • Svar på tråden Lägga blöjan
  • Thu 26 May 2022 22:21
    #1

    Samarbetar ni med BUP, vad säger de?

  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Fri 27 May 2022 05:50
    #2

    Precis som föregående talare sa så är det nog dags att söka hjälp.

    Hur kommer det sig att en 4åring inte kan prata?

    Det känns som att allt detta bottnar i något annat?

  • Anonym (Prata med BVC)
    Fri 27 May 2022 06:38
    #3

    Har ni provat att gå till pottan på samma tider varje dag? Tex varje gång efter att ni ätit, när han vaknat och innan han ska sova? 


    Ni kan också prova att ha en barntoaring och en pall vid toan. Vissa barn föredrar det framför potta. 


    Att kissa på nätterna är inte direkt något ni kan påverka utan medicinering eller enureslarm, men det brukar man inte anse är lämpligt förrän barnet närmar sig skolåldern. Och om barnet inte är dagtorrt då är det kanske också andra metoder som kan passa bättre. Men nattkissandet skulle jag i vilket fall lämna därhän i ert fall och jobba med att öva på att gå på toa dagtid. 


    Hur ser er kontakt med barnhälsovården/BVC ut? Att varken prata eller vara dagtorr vid fyra års ålder är ju lite ovanligt och borde kollas upp. Tvåspråkighet kan iofs göra att barn börjar prata senare, men det kan ju ändå vara bra att ha lite koll. Vad säger förskolan? 

  • Fri 27 May 2022 07:24
    #4
    +1

    Generellt bör han inte ha något på sig alls på underkroppen, för byxor, kalsonger och liknande känns lika med en blöja.
    Men med en 4
    åring som inte kan prata finns nog andra problem som även kan påverka kontrollen av slutmuskeln, så du borde lyssna på vad BVC eller BUP säger.

  • Fri 27 May 2022 08:19
    #5
    +2

    Er son är adopterad och har bara bott 5 månader hos er. Han är fortfarande nyfådd.
     
    Det är inte ovanligt att dessa barn går bakåt i utvecklingen efter adoptionen. de separationer som adoptionen innebär är svåra för barnen att hantera,
    Eller så har har bott under sådana omständigheter att de är försenade i utvecklingen. Det senare kan man misstänka då du skriver att han inte heller talar sitt första språk.

    Det låter som att er son ännu inte är redo för att ta bort blöjan. Jag tänker att ni låter blöjan vara kvar och satsar på anknytningen i stället. Läs böcker, lek lekar, häng i lekparker, laga mat ihop. Prata och sjung, samsov, visa att ni finns för honom i alla lägen. 

    Tänk på att han förmodligen är mycket yngre än vad han är på pappret, så anpassa nivån så att han hela tiden har möjlighet att lyckas. Då växer han. Och jobba med språket, i takt med att han kan uttrycka sig brukar annat falla på plats.

    Sök upp några forum på facebook för adopterade. Där finns mycket erfarenhet av det jag tror du söker. Hänger själv på dessa forum och din fråga kommer upp då och då. Ha gärna kontakt med BVC, men tänk på att de sällan har koll på adopterade barns utveckling. 

    Och när det gäller blöjan kan ni ju testa igen om ett par månader. Kom bara ihåg att inte skälla på honom om han misslyckas med pottan. Utan satsa på positiv bekräftelse.

     

       
     

  • Anonym (Prata med BVC)
    Fri 27 May 2022 08:31
    #6

    Oj! Såg inte att tråden låg i adoptionsdelen av forumet. (Det är otydligt när man läser i telefonen.) Så ursäkta mitt lite ovidkommande svar! 

  • Anonym (Olika faser)
    Fri 27 May 2022 09:15
    #7
    +1

    Alltså, att sluta med blöja under sommaren är inte det lättaste, eftersom det går så smidigt att misslyckas.

    Jag tänker att man absolut kan göra ett försök efter 5 månader, men att det gäller att välja sina strider när det kommer till barn. Att ha massa olyckor ingår i att bli blöjfri, men det är inte anmärkningsvärt att ett barn som inte talar och där mycket är nytt, faktiskt inte förmår fixa att hålla sig, eller ens förstå.

    En fyraårig pojke, helt utan några funktionsnedsättningar, eller trauman är dags att börja träna och sen söka stöd ... Men som Huala igen påpekar är 5 månader väldigt kort tid att hinna landa för ett adopterat barn. Er son har ju så mycket som fungerar helt annorlunda och då är kanske kravet att vara blöjfri tämligen hårt.

  • Fri 27 May 2022 09:19
    #8
    huala igen skrev 2022-05-27 08:19:34 följande:

    Er son är adopterad och har bara bott 5 månader hos er.  
     


    Jasså, var det det som menades med att de har varit hemma i 5 månader? Jag trodde att TS menade att barnet inte gick på förskolan.
    Ja, om barnet är adopterad och bara ha bott med TS i 5 m
    ånader, då håller jag med om att ge honom mycket mer tid.
  • Glinda från Oz
    Fri 27 May 2022 17:56
    #9
    +3

    Det gör alltid lika ont i mig när man tar ett så gammalt barn och fråntar barnet sin kultur, språk och trygghet. Många adopterade har trauman och får psykiskt ohälsa i vuxen ålder pågrund av det. Jag förstår inte hur det kan vara lagligt, all annan människohandel är förbjuden.

    Blöjan är det minsta problemet. Ni måste hitta en terapeut som kan barnets modersmål. Börja med att kontakta BUP. Att barnet inte pratar är mycket oroande. Det kan finnas diagnoser i bakgrunden som behöver utredas, PTSD eller något annat. Ni borde också satsa på att lära er grunderna i barnets språk. Strunta i blöjan, det är inte viktigt just nu. Barnet är helt uppenbart inte redo. 

  • Anonym (Adopt­erad)
    Sat 28 May 2022 18:04
    #10
    +1
    Anonym (Olika faser) skrev 2022-05-27 09:15:46 följande:

    Alltså, att sluta med blöja under sommaren är inte det lättaste, eftersom det går så smidigt att misslyckas.

    Jag tänker att man absolut kan göra ett försök efter 5 månader, men att det gäller att välja sina strider när det kommer till barn. Att ha massa olyckor ingår i att bli blöjfri, men det är inte anmärkningsvärt att ett barn som inte talar och där mycket är nytt, faktiskt inte förmår fixa att hålla sig, eller ens förstå.

    En fyraårig pojke, helt utan några funktionsnedsättningar, eller trauman är dags att börja träna och sen söka stöd ... Men som Huala igen påpekar är 5 månader väldigt kort tid att hinna landa för ett adopterat barn. Er son har ju så mycket som fungerar helt annorlunda och då är kanske kravet att vara blöjfri tämligen hårt.


    Ett barn som adopterats från ett land till ett annat vid fyra års ålder är traumatiserat. Punkt. 
    Kontakta BUP, samt undersök var det finns spetskompetens på adoption omedelbart. Det är inte heller. Barnet har tappat sitt språk utan att ha tillägnat sig adoptivspråket. Det indikerar att det finns behov av spetskompetens. 
Svar på tråden Lägga blöjan