• Thu 2 Jun 2022 13:26
    68702 visningar
    29 svar
    -3 +2
    29
    68702

    Farliga insekts- och djurbett hos vuxna och barn – Krys läkare svarar på dina frågor

    Äntligen sommar med varma dagar, svalkande dopp och barfotaspring ? men det finns vissa saker som kan förstöra sommaridyllen. Till exempel bett och stick. De flesta insektsbett är helt ofarliga och går över av sig själv. Om du är allergisk, får flera bett vid samma tillfälle eller till exempel blir biten i munnen kan du behöva hjälp av vården.


     


    Så, vilka typer av bett är farliga? Vilka symptom ska jag ha koll på? Vad kan jag själv göra och när bör jag söka vård?


     


    Krys läkare Pegah Tasharrofi kommer under hela juni svara på alla dina frågor som rör insekts- och djurbett.


     


    Läs mer om insektsbett här: https://www.kry.se/fakta/insektsbett/.



    I
     annonssamarbete med Kry

  • Svar på tråden Farliga insekts- och djurbett hos vuxna och barn – Krys läkare svarar på dina frågor
  • Um Hamza
    Thu 2 Jun 2022 22:10
    #1

    Ska jag behandla stora myggbett på något särskilt sätt? Dotterns myggbett brukar bli som golfbollar, varma och hårda. Hon är allergisk mot de flesta frukter nötter och pollen också, kan de bli en extra reaktion av allergier i kombination med myggbett? Och hjälper antihistaminer efter myggbett? 

  • Anonym (Troll­et)
    Thu 2 Jun 2022 22:20
    #2
    Um Hamza skrev 2022-06-02 22:10:56 följande:

    Ska jag behandla stora myggbett på något särskilt sätt? Dotterns myggbett brukar bli som golfbollar, varma och hårda. Hon är allergisk mot de flesta frukter nötter och pollen också, kan de bli en extra reaktion av allergier i kombination med myggbett? Och hjälper antihistaminer efter myggbett? 


    Skulle ta henne till VC. 
    Be om att få en kräm utskrivet, minns inte namnet nu. Det hjälper mot klåda och svullnaden. 

    Håll koll med broms, geting och bi. 

    Tror inte nötter etc har något samband. 
    Men insektsallergi, dvs mygg, knott, broms, geting, bi. 

    Är själv känslig mot det. 
  • Anonym (Oj)
    Fri 3 Jun 2022 10:24
    #3
    +1

    Jag blir biten av en Brunorm  långt ifrån civilisationen, har ingen bil, är ensam och saknar mobiltelefon. Vad gör jag?  

  • Anonym (digge­r)
    Fri 3 Jun 2022 12:00
    #4
    Anonym (Oj) skrev 2022-06-03 10:24:23 följande:

    Jag blir biten av en Brunorm  långt ifrån civilisationen, har ingen bil, är ensam och saknar mobiltelefon. Vad gör jag?  


    Sätt dej ner och njut av naturen, den sista stunder sägs vara rätt fin:)
  • Anonym (Oj)
    Fri 3 Jun 2022 14:02
    #5
    Anonym (digger) skrev 2022-06-03 12:00:08 följande:
    Sätt dej ner och njut av naturen, den sista stunder sägs vara rätt fin:)
    Haha
  • Anonym (Lisen­)
    Fri 3 Jun 2022 15:04
    #6

    Om ens barn blivit fästingbiten men det svullnar och blir en röd ring kring märket (trots TBE-vaccin!) vad gör man då?? Åker in akut?

  • Anonym (Ebba)
    Fri 3 Jun 2022 21:11
    #7
    Anonym (Lisen) skrev 2022-06-03 15:04:12 följande:

    Om ens barn blivit fästingbiten men det svullnar och blir en röd ring kring märket (trots TBE-vaccin!) vad gör man då?? Åker in akut?


    Avvaktar några dagar. Om det kvarstår åk till VC. Kan vara borrelia. TBE ger kraftigare symtom som feber, huvudvärk, ont i kroppen och trötthet. 

    Du ska ej söka akut utan till VC. 
  • Mon 6 Jun 2022 08:28
    #8
    +2
    Anonym (Ebba) skrev 2022-06-03 21:11:24 följande:
    Avvaktar några dagar. Om det kvarstår åk till VC. Kan vara borrelia. TBE ger kraftigare symtom som feber, huvudvärk, ont i kroppen och trötthet. 

    Du ska ej söka akut utan till VC. 
    Jag hade åkt till VC direkt! Röd ring är ju tydligt tecken på borrelia! (Hade ju varit kul som läkaren som startat tråden sagt något men hon verkar mest intresserad av att få göra reklam, inte att svara på frågor).
  • Anonym (X)
    Mon 6 Jun 2022 09:52
    #9

    Bebis 7 mån somfår mkt myggbett men där alla blir små. Bör man se upp?

  • Anonym (M)
    Mon 6 Jun 2022 13:17
    #10

    Hur farligt är det med ormbett som inte var huggorm? Eller ja en orm som inte har gift. De kan visst bita ändå om de vill försvara sig

Svar på tråden Farliga insekts- och djurbett hos vuxna och barn – Krys läkare svarar på dina frågor