• Thu 2 Jun 2022 13:26
    68622 visningar
    29 svar
    -3 +2
    29
    68622

    Farliga insekts- och djurbett hos vuxna och barn – Krys läkare svarar på dina frågor

    Äntligen sommar med varma dagar, svalkande dopp och barfotaspring ? men det finns vissa saker som kan förstöra sommaridyllen. Till exempel bett och stick. De flesta insektsbett är helt ofarliga och går över av sig själv. Om du är allergisk, får flera bett vid samma tillfälle eller till exempel blir biten i munnen kan du behöva hjälp av vården.


     


    Så, vilka typer av bett är farliga? Vilka symptom ska jag ha koll på? Vad kan jag själv göra och när bör jag söka vård?


     


    Krys läkare Pegah Tasharrofi kommer under hela juni svara på alla dina frågor som rör insekts- och djurbett.


     


    Läs mer om insektsbett här: https://www.kry.se/fakta/insektsbett/.



    I
     annonssamarbete med Kry

  • Svar på tråden Farliga insekts- och djurbett hos vuxna och barn – Krys läkare svarar på dina frågor
  • Anonym (M)
    Mon 6 Jun 2022 13:22
    #11

    Sen har jag hört att ett människobett kan vara mycket farligare än vissa andra djur. Och kattbett är värre än hundbett? Pga olika bakterier?

    En hund som har rabies och man blir biten kan man ha tur och ändå inte få rabies? Även om det gick hål? Jag förstår att man måste ta behandling ändå. Men hypotetiskt?

  • Anonym (Oj)
    Mon 6 Jun 2022 15:22
    #12
    +3

    Vad hände med TS? 

  • Anonym (Ebba)
    Mon 6 Jun 2022 18:50
    #13
    annabellelee skrev 2022-06-06 08:28:55 följande:
    Jag hade åkt till VC direkt! Röd ring är ju tydligt tecken på borrelia! (Hade ju varit kul som läkaren som startat tråden sagt något men hon verkar mest intresserad av att få göra reklam, inte att svara på frågor).

    Det är väldigt vanligt att man får en rund reaktion kring ett fästingbett utan att det är borrelia. Men visst, nu när det ändå var fråga om ett barn så är det bättre att åka till VC en gång för mycket än en gång för lite. 


     

  • Anonym (mamma Maria)
    Tue 7 Jun 2022 14:07
    #16
    Mitt barn fick i helgen ett fästingbett, vi (tror) att vi var snabba med att få ut den men området är fortsatt rött och svullet. bör vi åka in akut eller besöka VC? vi har tid imorgon!
  • sextio­talist
    Tue 7 Jun 2022 14:46
    #17
    +1
    Anonym (mamma Maria) skrev 2022-06-07 14:07:34 följande:
    Mitt barn fick i helgen ett fästingbett, vi (tror) att vi var snabba med att få ut den men området är fortsatt rött och svullet. bör vi åka in akut eller besöka VC? vi har tid imorgon!
    Det blir nästan alltid lite rött och svullet när man får ett fästingbett, vänta en eller två dagar så brukar det lägga sig.
    Det dröjer ungefär en vecka efter fästingbetten innan den klassiska borrerliaringen dyker upp på huden.
  • Anonym (Maria­)
    Tue 7 Jun 2022 17:05
    #17
    annabellelee skrev 2022-06-06 08:28:55 följande:
    Jag hade åkt till VC direkt! Röd ring är ju tydligt tecken på borrelia! (Hade ju varit kul som läkaren som startat tråden sagt något men hon verkar mest intresserad av att få göra reklam, inte att svara på frågor).
    Har du också noticerat dig att inte Kry nu svarar här i annonsinlägget? Det blir säkert borttaget snart. Våra inlägg alltså.
  • Tue 7 Jun 2022 19:00
    #17

    Hej! Fottsätt gärna att ställa frågor i tråden. KRY svarar inom kort. Tråden har rensats. Mvh Admin


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Um Hamza skrev 2022-06-02 22:10:56 följande:

    Ska jag behandla stora myggbett på något särskilt sätt? Dotterns myggbett brukar bli som golfbollar, varma och hårda. Hon är allergisk mot de flesta frukter nötter och pollen också, kan de bli en extra reaktion av allergier i kombination med myggbett? Och hjälper antihistaminer efter myggbett? 


    Hej Um Hamza
    Prova att lindra klådan med kylbalsam, alsolsprit eller alsolgel. Det kan också kännas skönt att badda med kallt vatten eller kyla med en isbit inlindad i en tygbit. Du kan smörja med receptfri kräm eller salva med hydrokortison om det kliar mycket. Om det är så att hon får mycket myggbett eller om ni vet att hon kommer vara utsatt för myggbett under tex en resa kan ni behandla med antihistaminer under den tiden för att förebygga större reaktioner och lindra klådan.
    Ha en fin sommar
    Vänliga hälsningar
    Pegah
  • -3
    Anonym (Oj) skrev 2022-06-03 10:24:23 följande:

    Jag blir biten av en Brunorm  långt ifrån civilisationen, har ingen bil, är ensam och saknar mobiltelefon. Vad gör jag?  


    Hej
    Brunorm är en giftsnok som lever i Australien och delar av Papua Nya Guinea. Det finns inga Brunorm i Sverige i naturen, kan det vara så att du har bliven biten av annan orm? Du bör i vilket fall söka akut vård.

    Vänliga hälsningar 
    Pegah
  • Anonym (Lisen) skrev 2022-06-03 15:04:12 följande:

    Om ens barn blivit fästingbiten men det svullnar och blir en röd ring kring märket (trots TBE-vaccin!) vad gör man då?? Åker in akut?


    Hej Lisen
    Det är ganska vanligt att det bildas en liten rodnad och ibland svullnad runt om bettet men viktigt att rodnaden inte blir större (erythema migrans). Du behöver inte söka akut men bra om du söker vårdcentralen eller digital vård för att visa upp rodnaden för en läkare.
    Vänliga hälsningar
    Pegah
  • Anonym (X) skrev 2022-06-06 09:52:28 följande:

    Bebis 7 mån somfår mkt myggbett men där alla blir små. Bör man se upp?


    Hej X
    Om barnet är ej besvärad av det är det ingen fara med några myggbett men det kan leda till irritation och klåda. Försök att förebygga myggbett genom att tex använda myggnät på barnvagn eller liggunderlag.
    Vänliga hälsningar
    Pegah
  • Anonym (M) skrev 2022-06-06 13:17:40 följande:

    Hur farligt är det med ormbett som inte var huggorm? Eller ja en orm som inte har gift. De kan visst bita ändå om de vill försvara sig


    Hej M
    Om du är säker på att det inte var huggorm eller en giftig orm så är det inte särskild farligt. Vad man då måste tänka på som alla andra bett är att man bettet inte leder till en infektion. Är du dock minsta osäker så bör du söka vård.

    Vänliga hälsningar
    Pegah
  • Anonym (M) skrev 2022-06-06 13:22:10 följande:

    Sen har jag hört att ett människobett kan vara mycket farligare än vissa andra djur. Och kattbett är värre än hundbett? Pga olika bakterier?

    En hund som har rabies och man blir biten kan man ha tur och ändå inte få rabies? Även om det gick hål? Jag förstår att man måste ta behandling ändå. Men hypotetiskt?


    Hej igen
    Ja men precis, Även människobett kan vara farliga beroende på bakterier som kan finnas på huden och i mun.
    Katt utgör stor infektionsrisk då katten har vassa penetrerande hörntänder. Kattbett
     ger infektion i ca hälften av fallen. Hundbett i ca 15%. 
    Rabies orsakas av ett lyssavirus. Rabiessjuka djur utsöndrar virus i saliven under hela sjukdomsperioden, det finns även experimentella data som visar att infekterade djur kan utsöndra virus i saliven i upp till 13 dagar innan de utvecklar symtom på sjukdomen. Smitta sker genom att infekterad saliv överförs genom bett eller slickning om det finns ett sår i huden. 

    Vänliga hälsningar
    Pegah

  • Anonym (mamma Maria) skrev 2022-06-07 14:07:34 följande:
    Mitt barn fick i helgen ett fästingbett, vi (tror) att vi var snabba med att få ut den men området är fortsatt rött och svullet. bör vi åka in akut eller besöka VC? vi har tid imorgon!
    Hej Mamma Maria
    Det är vanligt med en liten rodnad och ibland svullnad runt bettet, men viktigt att rodnaden inte blir större. Bra om ni åker till VC eller söker digitalt vård för att visa upp rodnaden.

    Vänliga hälsningar
    Pegah
  • Jag bor ju på landet på egen lantegendom och det jag är mest rädd för är väl fästingen eftersom den kan leda till döden om man har riktig riktig otur.

    Huggormar ser jag nästan dagligen så dom har man väl bara lite koll på när man vandrar i högt gräs.

    Getingar och blinningar skiter jag i. Blir man biten svider det bara till lite. Men fästingen är ett problem för både människa och husdjur dvs hundar och katter.

  • Anonym (Orm)
    Sat 18 Jun 2022 01:09
    #27

    Tycker att det var lite tråkigt att du inte svarade adekvat på frågan om brunormen. Visserligen känns det osannolikt att träffa på en dylik orm i naturen, men då det är fullt lagligt för privatpersoner att äga giftormar i Sverige så finns det i teorin en liten risk för att bli biten av en förrymd, dödligt giftig orm.

    Mina frågor:
    För hur många arter finns det ormserum mot i Sverige? Finns det något man kan göra själv då man väntar på vård?

    Väl mött!

  • Anonym (Oj)
    Sat 18 Jun 2022 11:50
    #30
    +1
    Pegah Tasharrofi Läkare på Kry skrev 2022-06-08 11:08:03 följande:
    Hej
    Brunorm är en giftsnok som lever i Australien och delar av Papua Nya Guinea. Det finns inga Brunorm i Sverige i naturen, kan det vara så att du har bliven biten av annan orm? Du bör i vilket fall söka akut vård.

    Vänliga hälsningar 
    Pegah
    Nu har jag ingen bil, ingen mobiltelefon, befinner mig lågt ifrån civilisationen... Ditt råd var att söka akut vård... Jag är nu stendöd. Tack Kry.   
  • Mon 20 Jun 2022 15:14
    #28
    -1
    Anonym (Orm) skrev 2022-06-18 01:09:55 följande:

    Tycker att det var lite tråkigt att du inte svarade adekvat på frågan om brunormen. Visserligen känns det osannolikt att träffa på en dylik orm i naturen, men då det är fullt lagligt för privatpersoner att äga giftormar i Sverige så finns det i teorin en liten risk för att bli biten av en förrymd, dödligt giftig orm.

    Mina frågor:
    För hur många arter finns det ormserum mot i Sverige? Finns det något man kan göra själv då man väntar på vård?

    Väl mött!



    Anonym (Orm) skrev 2022-06-18 01:09:55 följande:

    Tycker att det var lite tråkigt att du inte svarade adekvat på frågan om brunormen. Visserligen känns det osannolikt att träffa på en dylik orm i naturen, men då det är fullt lagligt för privatpersoner att äga giftormar i Sverige så finns det i teorin en liten risk för att bli biten av en förrymd, dödligt giftig orm.

    Mina frågor:
    För hur många arter finns det ormserum mot i Sverige? Finns det något man kan göra själv då man väntar på vård?

    Väl mött!


    Hej och tack för din fråga :slightly_smiling_face: Här är ett tips på var du kan läsa mer om ormserum. Ha en din dag
    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/anestesi/ormbett-forgiftning-av-ormgift/
  • Anonym (Hmm)
    Tue 21 Jun 2022 23:40
    #29
    +2
    Pegah Tasharrofi Läkare på Kry skrev 2022-06-08 11:39:18 följande:
    Rabies orsakas av ett lyssavirus. Rabiessjuka djur utsöndrar virus i saliven under hela sjukdomsperioden, det finns även experimentella data som visar att infekterade djur kan utsöndra virus i saliven i upp till 13 dagar innan de utvecklar symtom på sjukdomen. Smitta sker genom att infekterad saliv överförs genom bett eller slickning om det finns ett sår i huden. 
    Får man citera FHM eller wikipedia på detta sätt utan att ange källa?

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/rabies/
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Brunorm
    Pegah Tasharrofi Läkare på Kry skrev 2022-06-08 11:08:03 följande:
    Hej
    Brunorm är en giftsnok som lever i Australien och delar av Papua Nya Guinea. 
    Pegah Tasharrofi Läkare på Kry skrev 2022-06-08 11:39:18 följande:
    Hej igen
    Ja men precis, Även människobett kan vara farliga beroende på bakterier som kan finnas på huden och i mun.
    Katt utgör stor infektionsrisk då katten har vassa penetrerande hörntänder. Kattbett ger infektion i ca hälften av fallen. Hundbett i ca 15%. 
    Rabies orsakas av ett lyssavirus. Rabiessjuka djur utsöndrar virus i saliven under hela sjukdomsperioden, det finns även experimentella data som visar att infekterade djur kan utsöndra virus i saliven i upp till 13 dagar innan de utvecklar symtom på sjukdomen. Smitta sker genom att infekterad saliv överförs genom bett eller slickning om det finns ett sår i huden. 

    Vänliga hälsningar
    Pegah
Svar på tråden Farliga insekts- och djurbett hos vuxna och barn – Krys läkare svarar på dina frågor