• Mon 6 Jun 2022 15:54
    1561 visningar
    7 svar
    7
    1561

    Allergisk mot socker eller bara ålder?

    Det här är något obekant och nytt som inträffat under det senaste halvåret. 

    Kort och gott. Jag kan inte äta någonting som är sött/onyttigt. Mängden har ingen betydelse. Det spelar ingen roll om det är en liten bulle, en hel påse chips eller en full påse lösgodis. 

    Om jag äter mågot av ovanstående är min nästföljande morgon fullkomligt förstörd. 

    Jag kommer inte upp ur sängen. Jag är så trött och mår så dåligt så att det vore exakt på samma sätt som om det varit tokfest kvällen innan och jag druckit mig redlös.

    Jag blir alltså sockerbakis. 

    Är det åldern det beror på eller någonting annat? 

    Jag är "bara 32" Men har alltså inte upplevt det här tidigare utan det är det senaste halvåret. 

  • Svar på tråden Allergisk mot socker eller bara ålder?
  • Mon 6 Jun 2022 16:38
    #1

    Hur fungerar frukt?

  • Anonym (lll)
    Mon 6 Jun 2022 16:41
    #2

    Jag kan inget om detta men hittade detta, kan det hjälpa något? 

    www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/experterna/20160503/jag-mar-daligt-nar-jag-ater-socker/

  • Mon 6 Jun 2022 16:47
    #3

    Jag ska vara ärlig och erkänna att jag är ganska dålig på att äta frukt sådär rakt av. Men kan däremot göra en och en annan smoothie ibland med typ banan, hallon, ananas eller liknande och då har jag inte upplevt något särskilt. 

  • Anonym (Illam­ående)
    Mon 6 Jun 2022 16:52
    #4

    Jag mår uselt om jag äter mycket sött. Och mycket för mig är typ en bulle och 3 små kakor. Personligen tror jag det beror på att jag så sällan äter nåt sött. Min kropp är inte van helt enkelt. Blodsockret åker upp i taket och störtdyker sen och då mår jag pest. Kombinerar jag det söta med kaffe kommer illamåendet och magkatarren som ett brev på posten.

  • Mon 6 Jun 2022 16:53
    #5

    Kanske kan vara en tillsats du blivit intolerant mot.... Kolla ingredienserna om de har något gemensamt (forutom just socker).

  • Anonym (Illam­ående)
    Mon 6 Jun 2022 16:55
    #6
    Anonym (lll) skrev 2022-06-06 16:41:43 följande:

    Jag kan inget om detta men hittade detta, kan det hjälpa något? 

    www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/experterna/20160503/jag-mar-daligt-nar-jag-ater-socker/


    Jamen, det stämmer bra på mig! Då är det inte bara inbillning då.
  • Anonym (C)
    Mon 6 Jun 2022 17:43
    #7

    Kan det vara åldern. Lät som du var 70. 
    man hanterar inte socker sämre som 32 än 16 

Svar på tråden Allergisk mot socker eller bara ålder?