• Fri 10 Jun 2022 00:45
    10505 visningar
    42 svar
    42
    10505

    Vad har jag för skyldigheter mot min chef?

    Jag är för närvarande på semester som min chef beviljat sedan länge. Semestern kommer följas av föräldraledighet då jag är gravid med BF om bara några dagar. Tanken var att min semester skulle börja redan förra veckan, men för att underlätta för arbetsplatsen jobbade jag nästan hela förra veckan med att avsluta mina ärenden. Min chef och jag har haft inbokade uppföljningar en gång i veckan för att se hur avslut och överlämnande fortlöper, men dessa har chefen ställt in med kort varsel och det är flera veckor sedan vi senast hade ett sådant möte. 

    I fredags hade jag min första lediga dag, lättad över att min tid på jobbet äntligen var över (och lite besviken över att chefen inte ordnat någon form av avslutningsfika för mig, vi är ändå knappa 10 anställda). Min chef hörde av sig direkt på fredag morgon och skrev att hen ville träffa mig för att diskutera ärenden. Till saken hör att min chef gjorde exakt likadant när jag var hemma och sjuk för några veckor sedan, och krävde då att få komma hem till mig och diskutera jobb. När jag till slut gick med på att komma in till kontoret för att diskutera ärendena hen undrade över hade min chef inte längre något att prata med mig om. 


    Min chef har betett sig väldigt illa mot mig, speciellt på senaste, och jag kände att jag fick nog. På chefens meddelande från i fredags skrev jag att jag har semester, att jag snart ska föda barn och behöver vila, att jag gjort en gedigen överlämning och inte har något mer att tillföra - utan att jag lämnat all information jag vet. Jag skrev även att om hen avsåg avbryta min semester skulle hen återkomma med information om orsak till detta. Chefens svar blev ?jag förstår om du önskar ledigt, men jag behöver träffa dig och vill ogärna skicka information via rek?. Jag svarade ?mitt första meddelande kvarstår. Jag behöver vila och förutsätter att detta respekteras?. Chefen svarade med ?ok, jag skickar ett rek?. Jag bemötte aldrig detta meddelande. 


    Idag kom en avi i brevlådan att hämta ut ett rek från min chef, med mottagningsbevis. Min fråga är nu - har jag någon skyldighet att kvittera ut det? Jag är rädd att om jag gör det så kommer jag måsta åtgärda/återkoppla till min chef, dvs arbeta, och detta utan ersättning. Min chef har inte uttryckligen sagt att hen avbryter min semester. Hade jag haft en annan chef hade jag aldrig tvekat på att ställa upp för jobbet trots semester, men jag är riktigt trött på chefens beteende och utnyttjande av mig. 

    Detta ger mig otroligt mycket ångest och jag har knappt sovit sedan meddelandet kom i fredags. Har jag några skyldigheter gentemot min chef i dagsläget? Hänvisning till lagrum eller praxis uppskattas! Kan tilläggas att jag redan bestämt mig för att inte återvända till arbetsplatsen efter min föräldraledighet till följd av chefens beteende, så jag känner inte något behov av att fortsätta spela efter chefens pipa. Jag har också bestämt mig för att tillämpa sjukskrivning (som barnmorskan propsat på i flera veckor) eller föräldraledighet om min semester skulle bli indragen, så jag kommer under inga omständigheter gå med på att arbeta ett par dagar innan barnet är beräknat. 

  • Svar på tråden Vad har jag för skyldigheter mot min chef?
  • Anonym (Hej)
    Fri 10 Jun 2022 03:39
    #1

    Är du medlem i facket så kontakta dem och fråga. Har du kvar tex mailkontakt med chefen?

  • Anonym (Skärp dig)
    Fri 10 Jun 2022 05:00
    #2
    -2 +1

    NEj, men sitt där med armarna i kors och tjura. Chefen lär komma ihåg det när du behöver referenser i framtiden.

    Snacka om att bete sig som en tjurig barnunge...

    "Jag fick ingen avslutningsfika, uähhhuähhhhhuähhhhhhh".

    Skärp dig.

  • Gameof­throne­s
    Fri 10 Jun 2022 05:31
    #3

    Asså, va? Du går på föräldraledighet? Du slutar inte på jobbet.
    Känner ebdek som tar med sig fika om det är ngt inom jobbet. Chefer har absolut ingen skyldighet med fika upp till var och en.

    Ja är det ngt ni behöver göras innan din mammaledighet så hör man det klart. Va glad att du har en chef som kan erbjuda komma hem till dig när du är höggravid. Ja du har skyldighet till hämta ut ett rek. Om du ijre gör det har du nog ingen bra tillit, referens. 

    Jo jag fattar gravid6etc gravidhormoner själv tre barn. Men har inte spelat offer.

  • Gameof­throne­s
    Fri 10 Jun 2022 05:34
    #4

    Ursäkta slarvfel, det ska vara endel * gör * inte * det ska stå bara gravid* etc.. 

  • Anonym (Reali­st)
    Fri 10 Jun 2022 07:07
    #5

    Men hur osmidig kan man vara?? Varför inte bara åka in och träffa chefen? Du lär få en skitdålig referens för framtida jobb, men det är ju ditt val och ditt problem. Du ska ju inte sluta, så varför ha avslutningsfika?

    Reket måste du givetvis hämta ut, det förstår du väl?

  • Anonym (XXX)
    Fri 10 Jun 2022 07:18
    #6
    Anonym (Realist) skrev 2022-06-10 07:07:50 följande:

    Men hur osmidig kan man vara?? Varför inte bara åka in och träffa chefen? Du lär få en skitdålig referens för framtida jobb, men det är ju ditt val och ditt problem. Du ska ju inte sluta, så varför ha avslutningsfika?

    Reket måste du givetvis hämta ut, det förstår du väl?


    Nej, det finns ingen lag som säger att man måste hämta ut rek. Ibland kan det vara smartast att inte göra det, om man misstänker vad de innehåller. 
  • Anonym (Kakmo­nstret­)
    Fri 10 Jun 2022 07:23
    #7
    +2

    Jag får emot strömmen här till en viss grad. Just snacket om referenser, jag har uttryckligen sagt vid tidigare intervjuer att nej, jag får nog ingen bra referens från det jobbet för ledarskapet var kasst. 
    Det är en så tråkig inställning att man ska böja sig helt efter chefens önskemål, att de håller på 100% av makten, en bra ledare ska söka goda referenser den med! Systemet är helt fel, det finns ingen jämställdhet. 

    Jag hade inte vägrat att hämta ut mitt rek, men jag hade haft en tydligare kommunikation med chefen, speciellt då denne ställt in upprepade gånger och ställer högre krav på dig än sig själv. Jag hade krävt ersättning förutsatt att det inte var något du uppenbart missat eller inom logiska ramar skulle ha hunnit med inom semestern (och så låter det inte baserat på vad du skriver). Vid sjukskrivning däremot, och inte semester, då hade det varit ett stenhårt nej från min sida. 

  • Fri 10 Jun 2022 07:35
    #8
    Anonym (Hej) skrev 2022-06-10 03:39:02 följande:

    Är du medlem i facket så kontakta dem och fråga. Har du kvar tex mailkontakt med chefen?


    Jag ringde facket igår, men fick bara diffusa oklara svar som tyvärr inte gjorde mig klokare. Chefen skickar sina meddelanden via Messenger och allt finns sparat där. 
  • Fri 10 Jun 2022 07:40
    #9
    Anonym (Skärp dig) skrev 2022-06-10 05:00:21 följande:

    NEj, men sitt där med armarna i kors och tjura. Chefen lär komma ihåg det när du behöver referenser i framtiden.

    Snacka om att bete sig som en tjurig barnunge...

    "Jag fick ingen avslutningsfika, uähhhuähhhhhuähhhhhhh".

    Skärp dig.


    Jag tror du hakade upp dig på något som verkligen inte är en stor grej. Det handlar absolut inte om avslutningsfika. Som jag skrev har jag redan tillmötesgått chefen på alla sätt jag kan, exempelvis genom att arbeta totalt mer än en vecka gratis när jag egentligen skulle varit hemma och haft semester. Inte så mycket som ett tack har jag fått, eller ?lycka till med bebisen?, när jag gick hem för sista gången innan ledigheten. Jag har redan ett jobb att gå till efter min ledighet, så jag behöver inte bekymra mig om referenserna. 
  • Anonym (M)
    Fri 10 Jun 2022 07:50
    #10

    Eftersom du mår dåligt över det hur eller hur så gör det chefen säger men gör det inte gratis utan du ska ha lön för tiden det tar då chefen i stort sett tvingar dig att bryta din semester. Även att hämta ut det där rek. Sen fortsätt vara tydlig med att du gjort allt för att förbereda. Har chefen någon chef över sig så kontakta den och berätta detta. Sen tycker jag du själv också kunde ha bjudit på fika sånt kan man inte bara ta för givet eller bli sur över om det nu inte brukar vara så för andra där såklart. Tråkigt för dig att få detta avslutet för du behöver ju inte denna stressen när du ska få det bästa i livet. Hoppas med du kan hitta någon på jobbet som kan vara din referens om du inte tror chefen ger dig bra ord. 

Svar på tråden Vad har jag för skyldigheter mot min chef?