• CCA
    Sun 12 Jun 2022 10:38
    4752 visningar
    20 svar
    20
    4752

    Resväskor????

    Har tips eller råd om vad man ska tänka på när man ska köpa en resväska till 1veckas charterresa. Det är första gången som jag och mina barn på 12år & 15år ska resa utomlands. Söker prisvärda väskor då ekonomin i huset är sämre nu än vad den var när vi först skulle åkt i början av pandemin.

  • Svar på tråden Resväskor????
  • Sun 19 Jun 2022 16:04
    #1

    Ska du enbart köpa EN väska till dig eller ska du köpa TRE väskor så även dina barn ska ha en "fullstorleksväska" var?

    Eller är det enbart du som ska ha en fullstorleksväska och dina barn ENBART ha en kabinväska var?

    Tänk på att olika flygbolag har olika villkor på fullstorleksväska resp kabinväska. Kolla upp detta INNAN du går och köper väska.


    Oland4ever @ www.oland4ever.com
  • Sun 19 Jun 2022 16:08
    #2

    Tillägg till Fg - det är normalt en viktgräns på varje väska så att ha en superstor funkar sannolikt inte (enbart kläder funkar rätt bra, men ska man ha i hygienprodukter och skor blir det svårt).

  • Sun 19 Jun 2022 16:25
    #3

    Det bästa är att du söker upp en resväska i ätt prisklass för er och sedan läser recensioner om den.

    Jag föredrar mjuka resväskor, andra vill ha med hård utsida - skulle säga det är en smaksak. Ni kan ju köpa en av var sort och ta reda på vilken ni föredrar?

    Märket Asaklitt från Clas Ohlson är ett bra budgetmärke, jag har dem i olika storlekar som jag haft med mig runt i världen. De funkar absolut för charter, då man knappt behöver rulla väskan särskilt långt - chauffören på destinationen brukar ta över den direkt du lämnar flygplatsen, och sen hotellets personal.

  • CCA
    Thu 23 Jun 2022 12:24
    #4

    Tack för er svar. Barnen är 13 & 16 så de behöver egna väskor skulle jag tro.

  • Thu 23 Jun 2022 12:44
    #5

    Hård resväska om du inte vill riskera att få med vägglöss hem. De älskar mjuka resväskor. De kan även lägga ägg i hårda, men om man har dem med locket stängt är risken minimal. 

    I övrigt är mina tips att väskan ska vara lätt att hantera och rulla. Vi har köpt på rusta som än så länge har hållt i närmare 10 år. 

  • Thu 23 Jun 2022 14:03
    #6

    Köp inte en för stor väska, de blir fullpackade ofta tyngre än flygbolagets maxvikt, och då får man betala  extra. Väg väskorna, även handbagaget, innan då åker så att du vet hur du ligger till viktmässigt. Ofta har man ju med sig fler saker hem.

    Känn på väskan. Är den lätt, smidig, och enkel att dra? Själv föredrar jag väskor med fyra hjul som man inte behöver tippa när man ska dra dem, det är både smidigare och mindre tungt. Hur är kvaliteten, känns den plastig, hållbar, går den att låsa ordentligt?

    En fördel är om handbagaget kan fästas ovanpå resväskan, så slipper man dra två väskor.

    Kolla flygbolagets maxvikt och mått på väskorna. Har du ett för stort och/eller tungt handbagage finns det stor risk att du inte får ta med det.

    En fördel med att köpa budget-märken är att de inte är lika attraktiva för tjuvar.

  • Thu 23 Jun 2022 14:27
    #7

    Köp inte en svart väska. 

  • Fri 24 Jun 2022 18:04
    #8

    På tal om vikten, rekommenderar en bagagevåg. Finns olika varianter för runt 100 ringen. 
    Är så skönt att slippa stressen och all energi det tar att fundera på vikten, välja bort och fundera igen och sedan ha ont i magen hela vägen till flygplatsen.
    Kanske bara är jag som varit så nojig, men jätteskönt att slippa det. 
    Den har jag dessutom använt i andra sammanhang också. Till exempel när vår köksvåg saknade batterier 

  • Fri 24 Jun 2022 19:17
    #9

    Köp inget skräp med smala blixtlås, tunna handtag etc som lätt går sönder. Hårda väskor skyddar innehållet bättre, om du fraktar något bräckligt, parfymflaska el. dyl. Stabila hjul är viktigt, inga tunna. Fyra är lättsammast. Kolla så den inte är vinglig när man drar den. 


    Kombinationslås är behändigt. Om inte, skaffa annat rejält hänglås. Kolla så insidan är praktisk, men mindre viktigt, man kan packa i påsar. Bra om den väger lite när den är tom. 


    Skaffa några klistermärken och sätt på. Lättare att hitta igen väskan och lite mindre risk den blir stulen. Sätt på en rejäl lapp med namn och adress och ta gärna kort på väskan. Om den blir fördröjd i bagagehanteringen är det då lättare att beskriva den. Ska visst vara bra att skydda väskan med folie, fast det har jag aldrig gjort. 


    Ha en trevlig semester!

  • Fri 24 Jun 2022 22:33
    #10

    Är det någon ny lag på att alla väskor måste ha fyra hjul? Jag hittar inte en enda väska med två hjul sen ett par år tillbaka.

    Jag är lite rädd för fyra hjul pga att dom sticker ut så mycket och därmed riskerar att gå sönder i baggagehanteringen och då står man där och måste plötsligt bära en tung och otymplig väska.

    Hårda plastväskor har jag fått för mig att dom kan spricka ganska lätt vilket gör mig skeptisk till hårda väskor.

    Jag har visst inte så många svar till ts utan bara fler frågor men en sak att tänka på är att väskan bör vara lätt då packningen lätt drar iväg i kilon fast man tycker att man knappt har något i väskan. Och så håller jag med om det någon skrev om att lägga på klistermärken på den så att den är lättare att känna igen och mindre risk att någon annan tar ens väska. Och lås, ha alltid lås!

  • Fri 24 Jun 2022 23:24
    #11
    Tihi skrev 2022-06-24 22:33:31 följande:

    Är det någon ny lag på att alla väskor måste ha fyra hjul? Jag hittar inte en enda väska med två hjul sen ett par år tillbaka.

    Jag är lite rädd för fyra hjul pga att dom sticker ut så mycket och därmed riskerar att gå sönder i baggagehanteringen och då står man där och måste plötsligt bära en tung och otymplig väska.

    Hårda plastväskor har jag fått för mig att dom kan spricka ganska lätt vilket gör mig skeptisk till hårda väskor.

    Jag har visst inte så många svar till ts utan bara fler frågor men en sak att tänka på är att väskan bör vara lätt då packningen lätt drar iväg i kilon fast man tycker att man knappt har något i väskan. Och så håller jag med om det någon skrev om att lägga på klistermärken på den så att den är lättare att känna igen och mindre risk att någon annan tar ens väska. Och lås, ha alltid lås!


    En bra väska går inte sönder bara för att den har fyra hjul. En hård väska av dålig kvalitet kan spricka, men inte bra hårda väskor. 
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 25 Jun 2022 10:52
    #12

    Vad ingår det för väska i det ni bokat? Här brukar vi oftast bara köra med handbagage om vi ska vara borta en vecka då det oftast är betydligt billigare att lägga till detta än en incheckad väska. 55x40x20 är ett bra mått som funkar på de flesta flygbolag. Sommarkläder tar ju inte så mycket plats så 7 ombyten plus ett par skor, badtofflor, mobilladdare osv går i handbagaget om man ska på solsemester.

    Sedan brukar ett litet handbagage (som ska passa under stolen framför en) ingå. Där har vi köpt tunna ryggsäckar på klas Ohlsson för typ 50 kr st. Då de inte har någon speciell form funkar de med alla flygbolag. Har vi inget behov av dessa väskor på ditvägen så packar vi ned dem och använder dem på hemvägen om vi köpt något på semestern. 


    Det finns för övrigt många fördelar med att inte checka in bagage just nu med det kaos som råder på flygplatserna. Här hade vi antagligen missat flyget senast om vi hade väntat till väskinlämningen öppnade och sedan ställt oss i den kön innan kön till säkerhetskontrollen.

  • Mon 27 Jun 2022 17:57
    #13
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-06-24 23:24:25 följande:
    En bra väska går inte sönder bara för att den har fyra hjul. En hård väska av dålig kvalitet kan spricka, men inte bra hårda väskor. 
    Vad är en bra väska då? Förslag på märken?
  • Kockob­ello
    Mon 27 Jun 2022 18:42
    #14

    Reser man så att man kommer hem på vintern är det bra att ställa dem ute i minusgrader ett dygn eller mer, så eventuell ohyra dör.

  • Mon 27 Jun 2022 18:46
    #15

    En bra sak att tänka på är att köpa TSA-lås, inte vanliga hänglås.

    Finns mycket info och bra lås att köpa på nätet. Finns även på Jula, ÖB, Clas Ohlson och liknande affärer.

    reskoll.blogspot.com/2013/09/vad-ar-tsa-las.html

  • Mon 27 Jun 2022 19:02
    #16

    Tycker att såväl Rusta som Clas Ohlson varit toppen för väskor och har uppskattat att bara ha handbagage INNAN 11/9, men checkar numera alltid in åtminstone en väska, eftersom jag vill ha mitt vanliga schampo, hudkräm, nagellack osv. med. Och solkräm. 
    Jag packar i packpåsar från Rusta, där det är väldigt tydligt vad som är rent... Och har med mig en "tvättkorg".

    På charter finns det mesta som man behöver att köpa på plats, men personligen tycker jag att det är viktigt att ta med sig åtminstone nån extra egen handduk, flera saker att bada i och SOLKRÄM....  Och tunna plagg.
    Sen är det också viktigt att packa i god tid, fundera på om du vill gå på hotellets gym, eller gå ut på nåt fint ställe.... För då behöver du kanske kläder anpassat till detta också.

  • Mon 27 Jun 2022 19:17
    #17
    Tihi skrev 2022-06-27 17:57:30 följande:
    Vad är en bra väska då? Förslag på märken?
    Rimowa, Samsonite, American Tourister är väldigt bra, men TS efterfrågade lite billigare varianter tror jag. Vet inte men borde väl finnas billiga märken som har ok hjul och blixtlås hoppas jag.  
  • Kockob­ello
    Mon 27 Jun 2022 19:44
    #18

    Cavalet tycker jag har varit bra. Föredrar hårt skal.

  • Mon 27 Jun 2022 20:08
    #19

    https://www.bäst-i-test.se/resvaska

    21 väskor som testats. 

  • Thu 30 Jun 2022 21:58
    #20
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-06-27 19:17:14 följande:
    Rimowa, Samsonite, American Tourister är väldigt bra, men TS efterfrågade lite billigare varianter tror jag. Vet inte men borde väl finnas billiga märken som har ok hjul och blixtlås hoppas jag.  
    Jag får väl testa den där hårda Samsoniten jag köpte för flera år sen men aldrig har använt.

    Jag kom på en till sak man bör ta i beaktning gällande resväska och det är att den inte ska vara lika tjock på båda sidorna utan att locket är tunnare för annars behöver man jättemycket yta för att öppna väskan om det är en så kallad clam modell.
Svar på tråden Resväskor????