• Anonym (Jenna­)
    Tue 14 Jun 2022 17:19
    16172 visningar
    92 svar
    92
    16172

    4 åring rymde från dagis- har hittats i pool

    Alltså hur fan kan det hända, att så småbarn kan smita från förskolan? Är det inte det ena med sexuella övergrepp så är det dessa rubriker, att personalen inte ens kan ha förskolebarnen under uppsikt så de rymmer från stället. Detta är min absolut största mardröm!


    ber nu att barnet klarar sig igenom det här. 


    Helt  befängt att man som förälder ska behöva vara orolig för en sak som den här OCKSÅ, att pedagogerna inte ens kan veta var barnet ÄR

  • Svar på tråden 4 åring rymde från dagis- har hittats i pool
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 14 Jun 2022 17:24
    #1
    -1 +4

    De klättrar snabbt över stängslen i den åldern. Det tar mindre än en minut innan de rymt från fsk och sprungit iväg någonstans där de inte syns. Sluta skuldbelägga personalen, de kan inte ha ögon i nacken och runt hörn.

  • Tue 14 Jun 2022 17:26
    #2
    +2

    Det händer ibland att små barn rymmer från sina hem eller sin förskola. Det är sällsynt men oundvikligt. Förskolor är inte byggda som anstalter. Hur orolig du behöver vara bestämmer du själv. Jag tror dock att förskolor överlag är en mycket säker miljö.

    Hoppas det går bra för pojken! 

  • Anonym (Pedag­og)
    Tue 14 Jun 2022 17:36
    #3
    -1 +3

    Det ÄR åt helvete, men tyvärr så är också detta resultatet när man skär ner på personalstyrkan.

    jag vägrade tex att ta med två avdelningar med småbarn till sjön där vi skulle vara två i personalen. Men rektorn blev vansinnig och menade att föräldrar kräver att deras barn kommer ut på aktiviteter Och utflykter. Jag höll på att börja gråta.

    jag kallsvettades igenom två timmar med många icke simkunniga småbarn vid en stor sjö, vi räknade barnen frenetiskt. Det var vidrigt. 


    När jag kom hem slocknade jag i soffan, helt slut. 


    Likadant när vissa barn tenderar att hitta vassa föremål som barnet vill stoppa i munnen. En pedagog fick punktmarkera det barnet en hel dag vilket gjorde att jag fick ansvara för dubbelt antalet barn. Hade något barn lyckat klättra över staketet och försvunnit hade jag inte haft möjlighet att upptäcka det,.

    inte konstigt att så många lämnar det här yrket. Den ständiga oron att ett barn ska råka illa ut för att vi är underbemannade gör många av oss sömnlösa av oro. Och nästa vecka får vi ett barn med diabetes 1.. men ingen personalförstärkning.

    så föräldrar, ställ krav på rektorn och kommunen!! För detta är ohållbart. Eller be en bön att allt kommer gå väl.

  • Tue 14 Jun 2022 17:42
    #4

    Oj - min son rymde flera gånger när han gick på dagis. En gång var han hemma hos en kompis som var sjuk och kompisens mamma ringde och frågade om de visste var pojken var. Personalen hade inte märkt något utan tyckte att han måste vara någonstans. Men kompisens mamma sa "Nej, det är han inte. För att han är här hos oss!"

  • Anonym (Jenna­) Trådstartaren
    Tue 14 Jun 2022 17:55
    #5

    Jag vet ju att det inte är pedagogernas fel, de jag har träffat har alla varit bra personal som gjort sitt bästa. Men får bara sån ångest av att veta hur villkoren ser ut på landet förskolor och att resurserna är så knappa

  • Anonym (Minst­)
    Tue 14 Jun 2022 17:58
    #6

    Minst lika illa att barnet kunde ta sig ifrån förskolan är ju att barnet kunde ta sig in till (och i?) en pool.

    Mina döttrar och deras bästa kompis har rymt från förskolan ett par gånger och hem till oss, ett kvarter bort. Vi har pool också, men den kommer inte ett par 4-åringar åt pga delvis ordentligt staket till den delen av trädgården, dels mår de inte upp då pooln är ovan mark.

  • Tue 14 Jun 2022 18:40
    #7
    +1

    Förfärligt ja, och ska inte normaliseras.

  • Anonym (Smula­n64)
    Tue 14 Jun 2022 20:59
    #8
    -3

    Skandal. Tycker inte barnet ska kunna smita om personal finns på plats. De satt väl och fikade eller nåt...

  • Tue 14 Jun 2022 21:04
    #9
    +5
    Anonym (Smulan64) skrev 2022-06-14 20:59:16 följande:

    Skandal. Tycker inte barnet ska kunna smita om personal finns på plats. De satt väl och fikade eller nåt...


    Mer troligt att det var 2 personal på 22 barn eller något liknande, ett systemfel helt enkelt som sker hela tiden över hela landet p.g.a. alla nedskärningar som görs inom förskolan. Som alla vill blunda för och inte låtsas om.
  • Tue 14 Jun 2022 21:27
    #10
    -1 +1

    Personaltät förskola som har problem med att föräldrar inte stänger grinden. Men med det sagt, ändå personalens ansvar att ha uppsikt över både grind och ungar.

Svar på tråden 4 åring rymde från dagis- har hittats i pool