• Anonym (Är jag hemsk?­)
    Wed 15 Jun 2022 19:51
    34855 visningar
    97 svar
    -2 +1
    97
    34855

    Bråk med chef

    Rasande på min chef just nu.

    Min kollega som vi kan kalla A är ny på vårt jobb.

    Jag jobbar inom omsorgen med svårt sjuka brukare som behöver mycket stöd.

    Vi sökte en person med intresse för omvårdnad samt erfarenhet av arbete med människor.

    På anställningsintervjun valdes A ut då hon gav intryck av god kompetens i bemötande och verkligen pratade för hur mycket hon ville utföra och göra skillnad inom ett jobb i omsorgen.

    Redan efter någon vecka framkommer att A mår dåligt och inte orkar prata med brukare eller delta i deras vardag. 
    När Å därefter förväntas göra samma uppgifter som vi andra går hon till chef och rabblar upp alla svårigheter hon har.

    Chef löser det hela genom att ge A alla enkla uppgifter som administration, plock
    med post och beställningar, plocka fram fika och hämta upp tvätt. 

    Detta är sådant som ingått i våra andras scheman tidigare och varit sådant jag tyckt bidragit till omväxling och lite avkoppling.

    När jag lyfter till chef att detta försämrar arbetet för oss andra anställda meddelar hon att arbetsplatsen hellre ger A det arbete hon kan göra istället för att hon blir sjukskriven.

    Jag säger då i ren ilska att det är bättre A sjukskriver sig så vi andra kan få tillbaka vår variation även om det blir lite mer att göra. Och varför då istället inte anställa en vikarie för A så vi kan få hjälp med de uppgifter vi ville ha från början?

    Chef tycker att jag är hjärtlös mot A som det är så synd om pga alla problem. Jag säger då att A inte borde sökt denna typ av jobb och jämförde det med att om jag själv skulle söka jobb på hunddagis då jag är allergisk mot pälsdjur och därefter kräva pappersarbete i ett avskilt rum på hunddagiset.

    Är jag en hemsk människa?

  • Svar på tråden Bråk med chef
  • Wed 15 Jun 2022 19:57
    #1
    +2

    Nej, du är inte hemsk alls. I troligen vartenda annat land på jorden hade A fått sparken.

  • Anonym (Hej)
    Wed 15 Jun 2022 20:00
    #2
    +1

    Hållet med ovanstående.

  • Anonym (Är jag hemsk?­) Trådstartaren
    Wed 15 Jun 2022 20:42
    #3

    Tack snälla!

    Jag tycker att det var oärligt av A att marknadsföra sig så väl inom något hon inte klarar av.
    Hon har verkligen sattt arbetsplatsen i skiten.

    Önskar man kunde få henne avskedad.

  • Anonym (A)
    Wed 15 Jun 2022 20:43
    #4
    +1
    Spucks skrev 2022-06-15 19:57:38 följande:
    Nej, du är inte hemsk alls. I troligen vartenda annat land på jorden hade A fått sparken.
    Håller med
  • Anonym (Nja)
    Wed 15 Jun 2022 20:53
    #5

    Nja, hemsk är du inte riktigt men du verkar inte särskilt professionell som skäller ut chefen när hen sköter sitt jobb. Om jobbet inte passar dig längre så sök något annat.

  • Anonym (Är jag hemsk?­) Trådstartaren
    Wed 15 Jun 2022 21:04
    #6
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-15 20:53:39 följande:

    Nja, hemsk är du inte riktigt men du verkar inte särskilt professionell som skäller ut chefen när hen sköter sitt jobb. Om jobbet inte passar dig längre så sök något annat.


    Tack.
    Ja, jag vet att det inte var så proffsigt. Jag har en del att jobba med där. Det blir alltid lite skämmigt efteråt

    Så jobbigt dock med kollegor som bara går och stör sig och gnäller utan att våga säga ifrån. Inte rätt det heller tycker jag.
  • Anonym (Nja)
    Wed 15 Jun 2022 21:07
    #7
    Anonym (Är jag hemsk?) skrev 2022-06-15 21:04:54 följande:
    Tack.
    Ja, jag vet att det inte var så proffsigt. Jag har en del att jobba med där. Det blir alltid lite skämmigt efteråt

    Så jobbigt dock med kollegor som bara går och stör sig och gnäller utan att våga säga ifrån. Inte rätt det heller tycker jag.
    Ja ingen vill jobba med en gnällspik men det gäller samma där, antingen håller de käft eller så får de söka nytt jobb. Annars kan man behöva prata med chefen om att såna personer sprider dålig stämning. Och självklart kan man prata med chefen om att det blivit försämringar, men det beror på hur man gör det.

    Om du har gnälliga kollegor så sluta ta de diskussionerna, byt ämne, gå därifrån, sluta svara eller svara fåordigt så de inte får bränsle till sitt gnäll.
  • Anonym (Evely­n)
    Wed 15 Jun 2022 21:13
    #8

    Absolut inte hemsk!  Inom många yrken är det precis det du beskriver, möjligheten till variation i arbetsuppgifter och stunder av lugnt arbete som gör det hela hållbart.
    Jag skulle möjligen acceptera det som din chef föreslår en kortare period så att er nya kollega får en chans att komma in i arbetet om hen behöver en lugnare introduktion. Max 1 mån. Annars skulle jag försöka förmedla så pedagogiskt jag kunde att jag inte tycker att hen är lämplig för arbetet. Förutsatt att man har förmedlat under intervjun vad som ingår i arbetsuppgifterna. 

  • Anonym (J)
    Wed 15 Jun 2022 21:15
    #9

    Väldigt konstigt att aktivt söka ett jobb med arbetsuppgifter man inte klarar

    Eller så var hon kanske i desperat behov av ett jobb och sökte alla hon kunde hitta. isåfall vore det mer förståligt

  • Anonym (C)
    Wed 15 Jun 2022 21:39
    #10

    Man undrar ju vad som hände med provanställning? Men men. Även om det inte är så kul för din del så kanske du ska överväga att sjukskriva dig då arbetsbördan ökat för din del på grund av att ni/ du går för kort i och med att kollegan inte hjälper till med de arbetsuppgifter som är ålagda denna att göra från början och som ni andra nu måste göra. Gå till facket också men vet inte om det hjälper så mycket men bra att informera iaf.
    Jag har själv dragit mer på grund av kollegor som inte gjort sin del. När det går upp för din chef att du blir sjukskrivna och din chef måste arbetsfördela så att du kan komma och jobba så kan det ju hända grejer. Men din chef verkar inte vara någon bra chef. Din chef verkar vilja ställa sig in hos den nya kollegan så den inte ska klaga. Ni andra har väl din hen redan gett upp på. Du verkar för bra för arbetsplatsen och du skulle säkert bli mer uppskattad på annat håll. 

Svar på tråden Bråk med chef