• Thu 16 Jun 2022 09:50
    11067 visningar
    36 svar
    36
    11067

    bli uppflyttad till bättre lag

    Hej! Har en son som sysslat med en idrott i 10 år (vill inte nämna vilken) och som lär sig långsamt men blir bättre och bättre hela tiden. Han har C i idrott så han har inte svårt för sig. Nu är han rätt bra och tränar med en grupp med allt från nybörjare till de som tränat 3 år. Klubben flyttar upp talanger från hans grupp till en fortsättningsgrupp och min son som nu är äldst i sin grupp börjar tröttna på att varje nytt år se hur talanger blir uppflyttade och hur det börjar nybörjare som är ca 4 år yngre i hans grupp. Min son gillar verkligen denna idrott och vill gå i fortsättningsgruppen och jag som mamma tycker att han håller samma nivå som fortsättningsgruppen och kan inte förstå varför han inte blir uppflyttad. Det känns som att han inte får den där peppen och aktiveringen som det står om i dagstidningar att tonåringar behöver utan snarare blir nertryckt i sin sport. Finns det någon som har något bra tips på hur man kan motivera föreningen att flytta upp min son?

  • Svar på tråden bli uppflyttad till bättre lag
  • Thu 16 Jun 2022 10:00
    #1

    Har du frågat varför han inte får flytta upp? 

    Hur gammal är han? Finns underlag att ha en fortsättningsgrupp som inte är talanger också, så att säga? 
    Oavsett naturlig fallenhet är det ju inte kul att alltid börja om med nybörjarna, beroende på hur anpassningsbar idrotten/träningsformen är. 

  • Thu 16 Jun 2022 10:04
    #2

    Tyvärr är sånt här vanligt förekommande inom de flesta sporter idag. Det är därför ungdomar slutar sporta till slut eftersom de känner sig "dåliga" och inte uppskattade av sina tränare.

    Känner flera barn och ungdomar som har slutat sporta pga att de inte blir utvalda till matcher, får sitta på bänken, inte flyttas upp till svårare lag osv. Till slut blir man deppad och orkar inte kämpa längre. 

    Det bästa är att ha flera olika intressen så att allt inte står och faller med just fotbollen eller ishockeyn eller vad det nu gäller.

    Det finns nog inget du kan göra för att motivera tränarna, men det är klart att privatlektioner i sporten kan utveckla din son om potentialen finns. Och så kan man byta lag och se om det går lättare i en annan klubb. 

  • Thu 16 Jun 2022 10:05
    #3
    +2
    miljömamma skrev 2022-06-16 09:50:59 följande:
    bli uppflyttad till bättre lag

    Hej! Har en son som sysslat med en idrott i 10 år (vill inte nämna vilken) och som lär sig långsamt men blir bättre och bättre hela tiden. Han har C i idrott så han har inte svårt för sig. Nu är han rätt bra och tränar med en grupp med allt från nybörjare till de som tränat 3 år. Klubben flyttar upp talanger från hans grupp till en fortsättningsgrupp och min son som nu är äldst i sin grupp börjar tröttna på att varje nytt år se hur talanger blir uppflyttade och hur det börjar nybörjare som är ca 4 år yngre i hans grupp. Min son gillar verkligen denna idrott och vill gå i fortsättningsgruppen och jag som mamma tycker att han håller samma nivå som fortsättningsgruppen och kan inte förstå varför han inte blir uppflyttad. Det känns som att han inte får den där peppen och aktiveringen som det står om i dagstidningar att tonåringar behöver utan snarare blir nertryckt i sin sport. Finns det någon som har något bra tips på hur man kan motivera föreningen att flytta upp min son?


    Det enda som vore rimligt för att flytta upp honom är ju om han förbättras så att han platsar i fortsättningsgruppen. Och frågan är om du som mamma verkligen kan bedöma det bättre än hans tränare? 

    Har ni tagit upp det till diskussion med tränarna, och vad säger de om saken?
  • Magica­l
    Thu 16 Jun 2022 10:34
    #4
    +1

    Inom idrott handlar det ofta om att nå högre nivåer och då plockar ledarna givetvis ut de som de anser har mest potential långsiktigt. Det här är svårt och kan vara jobbigt för barnen (och föräldrarna). Du skriver att du som mamma tycker han borde, osv - men är du inte tränare själv så kanske du inte har helt hundra koll på vad de tittar på. 

    Det är olika i olika föreningar hur det här fungerar. Ni får så klart prata med dem. Handlar det tex om lagidrott är det tyvärr ofta så att ju äldre de blir, desto tuffare blir det. 

  • Thu 16 Jun 2022 10:46
    #5

    Jag tränar en sådan grupp i en idrott och vi har som värst haft ett spann på 8 år mellan äldst och yngst. 

    Min äldsta dotter har själv varit i ett läge där hon varit äldst med råge eftersom hon började sent.

    Nu kan det säkert skilja mellan olika idrotter men i det jag kan relatera till handlar det om följande saker när vi flyttar upp.

    Hur snabbt ett barn lär sig. Har vi en som lär sig väldigt snabbt och kommit till en viss nivå kan vi liksom räkna med att det tar 10 träningar och sen är denne i fas med nästa grupp. Då kan denne flyttas upp snabbare än en som man kan förvänta sig att det tar 1 år innan denne fixar nästa grupp utan allt för mycket specialanpassningar.

    Mognad. Ofta kräver en högre grupp att barnet klarar av att vara mer självgående, ta instruktioner och göra uppgifter mer självgående. De yngsta grupperna är av naturliga skäl en icke försumbar del barnvaktning medans de i senare grupper förväntas kunna stå i en grupp, få uppgifter, gå och plocka fram (med hjälp av varandra) och komma igång. 

    Rent krasst påverkas mycket av hur det ser ut med plats i nästa grupp. Slutar många i en högre grupp kan det bli så att 5 ungar flyttas upp och sen är det stopp nåt år innan det släpper igen. Det innebär att man måste ha lite tur med timing också.

    Vi försöker att i de riktigt extrema fallen anpassa så vi kan flytta upp de äldsta men det är inte lätt. Det är ju oftast så att de kräver specialanpassningar av hur man lägger upp träningen för att de ska utvecklas. 

    Optimalt hade varit att ha två spår där man kan ha en grupp för äldre på en lite lägre nivå men då ska man ha ledare till det också. 

    Jag tycker du ska ta en dialog med sonens tränare och fråga vad som krävs för att sonen ska bli aktuell att flytta upp (utan att vara anklagande). Jag skulle tro att tränarna har goda anledningar men att de inte är uppenbara för varken dig eller sonen. Vis av erfarenhet kan jag säga att varken barn eller vuxna brukar vara kapabla att vara objektiva när de ska jämföra med de som flyttas upp.

  • Thu 16 Jun 2022 11:52
    #6

    Tusen tack för alla svar, de var superbra. I hans idrott är det verkligen inte många som tränar och vi bor i en liten stad och det finns inga andra klubbar han kan gå i. Min son hade lätt platsat på en match/tävling i sin sport och gjort bra ifrån sig, men är absolut inte bäst i sin grupp som sträcker sig från nybörjare som kan nästan inget till verkligt duktiga inom sporten som lärt sig otroligt snabbt. Det finns inte underlag för en grupp med äldre på lägre nivå. I sin grupp har han inte så bra möjlighet att utvecklas då han får börja från ruta ett när nybörjarna börjar och hans idrott kräver utrustning i hans viktklass som bara ges till dem i fortsättningsgruppen, så det är verkligen svårare för honom att bli lika bra som fortsättningsgruppen då de tränar oftare och har bättre förutsättningar och består av barn so lär sig snabbt (lokal osv.). Jag är jag inte rätt att bedöma som mamma, jag tycker säkert att han är mycket bättre än han är. Dock har han tränat idrotten i 10 år och får han bara gå i fortsättningsgruppen tror jag han kommer fortsätta flera år till och vara en säker tillgång vid matcher/tävlingar. Han lär sig inte snabbt, men han har en konstant stigande utvecklingskurva och kommer nog inte vara föreningens bästa kort om 4-6 år, men vara nära det om de satsar. Det verkar som att de tittar mest på  brant utvecklingskurva och inte långsiktigt säkra kort,  vilket jag tycker är synd. Nu är jag mest rädd att han kommer sluta för att han känner sig dålig då alla andra i hans ålder antingen slutat eller blivit uppflyttade, men han är van att känna sig dålig och säger det själv, dvs att han inte är bra. En eloge till de klubbar/föreningar som tar hand om de med flackare utvecklingskurva men vilja och vågar satsa på dem. Vi har pratat lite med tränarna, men det är typ en styrelse som bestämmer vilka som får gå vidare, så tränarna har bara lite att säga till om.

  • Thu 16 Jun 2022 12:05
    #7
    Jemp skrev 2022-06-16 10:00:18 följande:

    Har du frågat varför han inte får flytta upp? 

    Hur gammal är han? Finns underlag att ha en fortsättningsgrupp som inte är talanger också, så att säga? 
    Oavsett naturlig fallenhet är det ju inte kul att alltid börja om med nybörjarna, beroende på hur anpassningsbar idrotten/träningsformen är. 


    Hej! Jag frågade för 3 år sen varför han inte fick flytta upp och de sa att han inte var nog mogen, vilket jag tolkar som att de tyckte nog att det mest var barnpassning att träna honom, sen sa de också att de skulle kolla om han kunde flytta upp efter ett halvår, men det har inte hänt något sen dess. När jag frågar honom hur han är på träningen säger han att han peppar de yngre och ger dem tips.
  • Thu 16 Jun 2022 12:23
    #8
    miljömamma skrev 2022-06-16 12:05:38 följande:
    Hej! Jag frågade för 3 år sen varför han inte fick flytta upp och de sa att han inte var nog mogen, vilket jag tolkar som att de tyckte nog att det mest var barnpassning att träna honom, sen sa de också att de skulle kolla om han kunde flytta upp efter ett halvår, men det har inte hänt något sen dess. När jag frågar honom hur han är på träningen säger han att han peppar de yngre och ger dem tips.
    Det händer ju rätt mycket med mognaden under tre år hos ett barn/ungdom. Oavsett om han gått från 10-13 eller från 13-16 så är det stor skillnad. Så varför inte ta upp frågan igen? 
  • Thu 16 Jun 2022 12:36
    #9
    miljömamma skrev 2022-06-16 11:52:38 följande:

    Tusen tack för alla svar, de var superbra. I hans idrott är det verkligen inte många som tränar och vi bor i en liten stad och det finns inga andra klubbar han kan gå i. Min son hade lätt platsat på en match/tävling i sin sport och gjort bra ifrån sig, men är absolut inte bäst i sin grupp som sträcker sig från nybörjare som kan nästan inget till verkligt duktiga inom sporten som lärt sig otroligt snabbt. Det finns inte underlag för en grupp med äldre på lägre nivå. I sin grupp har han inte så bra möjlighet att utvecklas då han får börja från ruta ett när nybörjarna börjar och hans idrott kräver utrustning i hans viktklass som bara ges till dem i fortsättningsgruppen, så det är verkligen svårare för honom att bli lika bra som fortsättningsgruppen då de tränar oftare och har bättre förutsättningar och består av barn so lär sig snabbt (lokal osv.). Jag är jag inte rätt att bedöma som mamma, jag tycker säkert att han är mycket bättre än han är. Dock har han tränat idrotten i 10 år och får han bara gå i fortsättningsgruppen tror jag han kommer fortsätta flera år till och vara en säker tillgång vid matcher/tävlingar. Han lär sig inte snabbt, men han har en konstant stigande utvecklingskurva och kommer nog inte vara föreningens bästa kort om 4-6 år, men vara nära det om de satsar. Det verkar som att de tittar mest på  brant utvecklingskurva och inte långsiktigt säkra kort,  vilket jag tycker är synd. Nu är jag mest rädd att han kommer sluta för att han känner sig dålig då alla andra i hans ålder antingen slutat eller blivit uppflyttade, men han är van att känna sig dålig och säger det själv, dvs att han inte är bra. En eloge till de klubbar/föreningar som tar hand om de med flackare utvecklingskurva men vilja och vågar satsa på dem. Vi har pratat lite med tränarna, men det är typ en styrelse som bestämmer vilka som får gå vidare, så tränarna har bara lite att säga till om.


    Då låter det ju som att du är väl medveten om varför han inte flyttar upp, iom att det finns bättre även i hans grupp och de är indelade efter talang. 

    Beroende på sport/upplägg: kan du göra nåt för att främja möjligheten för en till grupp? Ideellt engagemang, fråga de andra som också väntar osv. 
    Varför ges bara utrustning till ena gruppen? Kan du skriva en motion om att köpa in mer utrustning/ligga på att den ska delas/köpa in själv osv? 
  • Thu 16 Jun 2022 12:58
    #10
    elsi skrev 2022-06-16 12:23:25 följande:
    Det händer ju rätt mycket med mognaden under tre år hos ett barn/ungdom. Oavsett om han gått från 10-13 eller från 13-16 så är det stor skillnad. Så varför inte ta upp frågan igen? 
    Hej! Jo jag tycker själv att han blivit mycket bättre, nu kan jag förklara varför han ska göra på ett visst sätt i sin idrott och han förstår, tidigare ville han mest göra på sitt eget sätt. Jag tycker han är väldigt teknisk och han förstår rörelsemekanik direkt, gör du så här så blir det si, men gör du så så blir det så och så förstår han och ändrar så det blir rätt. Det är riktigt roligt att förklara för honom nu. Vi har pratat med tränarna, men de var inte de som petade honom för 3 år sen. Men jag kanske ska prata med de i styrelsen som petade honom för 3 år sen och jag tror de har glömt vad de lovade.
Svar på tråden bli uppflyttad till bättre lag