• Thu 16 Jun 2022 09:50
    11069 visningar
    36 svar
    36
    11069

    bli uppflyttad till bättre lag

    Hej! Har en son som sysslat med en idrott i 10 år (vill inte nämna vilken) och som lär sig långsamt men blir bättre och bättre hela tiden. Han har C i idrott så han har inte svårt för sig. Nu är han rätt bra och tränar med en grupp med allt från nybörjare till de som tränat 3 år. Klubben flyttar upp talanger från hans grupp till en fortsättningsgrupp och min son som nu är äldst i sin grupp börjar tröttna på att varje nytt år se hur talanger blir uppflyttade och hur det börjar nybörjare som är ca 4 år yngre i hans grupp. Min son gillar verkligen denna idrott och vill gå i fortsättningsgruppen och jag som mamma tycker att han håller samma nivå som fortsättningsgruppen och kan inte förstå varför han inte blir uppflyttad. Det känns som att han inte får den där peppen och aktiveringen som det står om i dagstidningar att tonåringar behöver utan snarare blir nertryckt i sin sport. Finns det någon som har något bra tips på hur man kan motivera föreningen att flytta upp min son?

  • Svar på tråden bli uppflyttad till bättre lag
  • Thu 16 Jun 2022 13:02
    #11
    +1
    miljömamma skrev 2022-06-16 11:52:38 följande:

    Tusen tack för alla svar, de var superbra. I hans idrott är det verkligen inte många som tränar och vi bor i en liten stad och det finns inga andra klubbar han kan gå i. Min son hade lätt platsat på en match/tävling i sin sport och gjort bra ifrån sig, men är absolut inte bäst i sin grupp som sträcker sig från nybörjare som kan nästan inget till verkligt duktiga inom sporten som lärt sig otroligt snabbt. Det finns inte underlag för en grupp med äldre på lägre nivå. I sin grupp har han inte så bra möjlighet att utvecklas då han får börja från ruta ett när nybörjarna börjar och hans idrott kräver utrustning i hans viktklass som bara ges till dem i fortsättningsgruppen, så det är verkligen svårare för honom att bli lika bra som fortsättningsgruppen då de tränar oftare och har bättre förutsättningar och består av barn so lär sig snabbt (lokal osv.). Jag är jag inte rätt att bedöma som mamma, jag tycker säkert att han är mycket bättre än han är. Dock har han tränat idrotten i 10 år och får han bara gå i fortsättningsgruppen tror jag han kommer fortsätta flera år till och vara en säker tillgång vid matcher/tävlingar. Han lär sig inte snabbt, men han har en konstant stigande utvecklingskurva och kommer nog inte vara föreningens bästa kort om 4-6 år, men vara nära det om de satsar. Det verkar som att de tittar mest på  brant utvecklingskurva och inte långsiktigt säkra kort,  vilket jag tycker är synd. Nu är jag mest rädd att han kommer sluta för att han känner sig dålig då alla andra i hans ålder antingen slutat eller blivit uppflyttade, men han är van att känna sig dålig och säger det själv, dvs att han inte är bra. En eloge till de klubbar/föreningar som tar hand om de med flackare utvecklingskurva men vilja och vågar satsa på dem. Vi har pratat lite med tränarna, men det är typ en styrelse som bestämmer vilka som får gå vidare, så tränarna har bara lite att säga till om.


    I min grupp har jag två äldre killar som kommer vara 6-7 år äldre än många i höst. Jag har klurat mycket på hur jag/vi ska lägga upp det till hösten för ofrånkomligen så kommer jag behöva lägga rätt mycket energi på de nya. Sen har jag en som är bättre i ålder än de här två men är duktigare och därmed sticker ut på sitt sätt. Han är näst på tur att flyttas upp men inte riktigt redo. Så socialt är den senare enklare men träningsmässigt svårare.

    Det som ofta händer när man har äldre killar med mindre och de inte får nog med utmaningar är att de tar på sig hjälpledarrollen. Får de ändå inte riktigt göra vad de skulle behöva och vilja blir de lite stillasittande och så börjar de hjälpa till ist. Det är fantastiskt bra när de har vettig input men också ett underbetyg till mig som ledare för det är inte därför de är där.

    Min lösning till hösten blir att försöka göra en hemläxa till de äldre killarna. De kommer få ta fram själva vad de anser att de behöver öva på och vad de vill uppnå inom olika områden. Så när det bara inte går att ge dem den tiden de skulle behöva så vet både jag och dem vad de ska träna på och så får vi givetvis följa upp hur det går, både samma träning och över tid, så de känner att det ger något. 

    Vi brukar också ha vissa samarbeten mellan de olika nivåerna så man kan få prova att träna med den svårare gruppen en dag i veckan till en början. 

    Jag tycker du ska fråga igen ur det här perspektivet.

    Hur kan vi jobba tillsammans så att han inte behöver repetera allt år efter år.
    Hur ska vi hindra att han känner att han inte får den tiden och stimulansen han behöver så att han börjar hjälpa de mindre ist
    Hur ska vi jobba mot att han kan flytta upp. Är en dag i veckan ett alternativ

    Att jag skriver -vi- beror på att både ni men framfrörallt han kanske behöver vara med och tänka här.

    Om det är så att han faktiskt trivs med att lära ut, kan han vara hjälptränare i den yngre gruppen och få träna själv med den äldre (det här kan vara en väg in för det brukar ofta vara ont om ledare)
  • Thu 16 Jun 2022 13:07
    #12
    Jemp skrev 2022-06-16 12:36:02 följande:
    Då låter det ju som att du är väl medveten om varför han inte flyttar upp, iom att det finns bättre även i hans grupp och de är indelade efter talang. 

    Beroende på sport/upplägg: kan du göra nåt för att främja möjligheten för en till grupp? Ideellt engagemang, fråga de andra som också väntar osv. 
    Varför ges bara utrustning till ena gruppen? Kan du skriva en motion om att köpa in mer utrustning/ligga på att den ska delas/köpa in själv osv? 
    Hej! Det har alltid varit så att det funnits bättre barn i hans grupp än han själv och han kommer nog aldrig bli bäst, för han är ingen sporttalang och det finns alltid de som har väldigt lätt för sig, men jag tycker att de har flyttat upp såna som varit likvärdiga honom. Han har ofta hamnat på gränsen att bli flyttad tycker jag. Det är en fråga om lokaler när det gäller utrustning och hans grupp får inte träna i lokalen med bäst utrustning då bara fortsättningsgrupperna får göra det. Sen går det mest barn som väger mycket mindre i hans grupp då de är yngre och därför använder de mest utrustning för barn som väger ca 20 kg mindre, vilket ger honom sämre utvecklingsmöjligheter.
  • Thu 16 Jun 2022 13:16
    #13
    cosinus skrev 2022-06-16 13:02:31 följande:
    I min grupp har jag två äldre killar som kommer vara 6-7 år äldre än många i höst. Jag har klurat mycket på hur jag/vi ska lägga upp det till hösten för ofrånkomligen så kommer jag behöva lägga rätt mycket energi på de nya. Sen har jag en som är bättre i ålder än de här två men är duktigare och därmed sticker ut på sitt sätt. Han är näst på tur att flyttas upp men inte riktigt redo. Så socialt är den senare enklare men träningsmässigt svårare.

    Det som ofta händer när man har äldre killar med mindre och de inte får nog med utmaningar är att de tar på sig hjälpledarrollen. Får de ändå inte riktigt göra vad de skulle behöva och vilja blir de lite stillasittande och så börjar de hjälpa till ist. Det är fantastiskt bra när de har vettig input men också ett underbetyg till mig som ledare för det är inte därför de är där.

    Min lösning till hösten blir att försöka göra en hemläxa till de äldre killarna. De kommer få ta fram själva vad de anser att de behöver öva på och vad de vill uppnå inom olika områden. Så när det bara inte går att ge dem den tiden de skulle behöva så vet både jag och dem vad de ska träna på och så får vi givetvis följa upp hur det går, både samma träning och över tid, så de känner att det ger något. 

    Vi brukar också ha vissa samarbeten mellan de olika nivåerna så man kan få prova att träna med den svårare gruppen en dag i veckan till en början. 

    Jag tycker du ska fråga igen ur det här perspektivet.

    Hur kan vi jobba tillsammans så att han inte behöver repetera allt år efter år.
    Hur ska vi hindra att han känner att han inte får den tiden och stimulansen han behöver så att han börjar hjälpa de mindre ist
    Hur ska vi jobba mot att han kan flytta upp. Är en dag i veckan ett alternativ

    Att jag skriver -vi- beror på att både ni men framfrörallt han kanske behöver vara med och tänka här.

    Om det är så att han faktiskt trivs med att lära ut, kan han vara hjälptränare i den yngre gruppen och få träna själv med den äldre (det här kan vara en väg in för det brukar ofta vara ont om ledare)
    supertack jättebra svar. Jag är lite rädd att ledaren i fortsättningsgruppen inte gillar min son, efter alla dessa år har tanken väckts och jag försöker vifta bort den, men det blir svårare att inte tänka så. Dessutom har ledaren mycket att säga till om så jag tror att denne kan vara hindret för min son att bli en hjälpledare, för han vill nog kunna tjäna extrapengar och hjälpa till som ledare, men på något sätt är jag rädd att de återigen kommer svara att han inte platsar. Jag vet inte hur jag kommer runt detta problem, men förmodligen är det jag som måste tänka om. dessa frågor var jättebra. Jag tar med mig dem och ska nog ställa dem. Sist på en avslutning såg jag tydligt hur han coachade andra yngre än honom istället för att öva själv, vilket jag tycker är synd. Det där med lite i taget är ju bra, brukar var det som kan leda till förändring. Sonen är lite rädd att börja i fortsättningsgruppen för han tycker att de flesta där är kalla mot honom för han bara går i den yngre gruppen, så han är rädd att de ska skratta ut honom och att han inte hittar någon kompis.
  • Thu 16 Jun 2022 13:19
    #14
    miljömamma skrev 2022-06-16 13:16:59 följande:
    supertack jättebra svar. Jag är lite rädd att ledaren i fortsättningsgruppen inte gillar min son, efter alla dessa år har tanken väckts och jag försöker vifta bort den, men det blir svårare att inte tänka så. Dessutom har ledaren mycket att säga till om så jag tror att denne kan vara hindret för min son att bli en hjälpledare, för han vill nog kunna tjäna extrapengar och hjälpa till som ledare, men på något sätt är jag rädd att de återigen kommer svara att han inte platsar. Jag vet inte hur jag kommer runt detta problem, men förmodligen är det jag som måste tänka om. dessa frågor var jättebra. Jag tar med mig dem och ska nog ställa dem. Sist på en avslutning såg jag tydligt hur han coachade andra yngre än honom istället för att öva själv, vilket jag tycker är synd. Det där med lite i taget är ju bra, brukar var det som kan leda till förändring. Sonen är lite rädd att börja i fortsättningsgruppen för han tycker att de flesta där är kalla mot honom för han bara går i den yngre gruppen, så han är rädd att de ska skratta ut honom och att han inte hittar någon kompis.
    jag är lite rädd att föreningen tänker att han aldrig får flytta upp för att han har för lite talang, men tycker att så kan man väl inte tänka...
  • Thu 16 Jun 2022 13:24
    #15
    miljömamma skrev 2022-06-16 13:19:14 följande:
    jag är lite rädd att föreningen tänker att han aldrig får flytta upp för att han har för lite talang, men tycker att så kan man väl inte tänka...
    Det kan vara värt att påminna om att även de som inte kommer bli bäst kan bli fantastiska ledare och på sikt ge tillbaka massor till föreningen.

    De här som gnetar på år efter år utan jättestora framgångar är oftast väldigt intresserade av sporten och dessutom blir de väldigt duktiga på att lära ut för de har inte fått något gratis. De har verkligen nött in allt och vet hur. 
  • Thu 16 Jun 2022 15:09
    #16

    nu tror jag faktiskt att allt börjar klarna och att jag förstår hur det ligger till. Föreningen vill bara ha enkla barn som lär sig snabbt i fortsättningsgruppen. Min son som tränat länge tycker det är viktigast med kompisar och inte att lära snabbt men gillar idrotten. Min son har sagt att om de fyller på med ännu yngre i hans grupp så kommer han sluta, men då kanske jag behöver säga till min son att om han inte vill gå i gruppen med många yngre och nya så måste han bli nästan lika bra som de i fortsättningsgruppen och visa att han inte behöver någon barnpassning utan driver sin träning självständigt. Enda problemet med det är att om han gör så och inte blir uppflyttad kommer han känna sig dålig igen. Kan man säga så till sitt barn eller dödar man hans självkänsla och intresse då? Visserligen tror jag att jag har sagt ungefär det till honom flera gånger tidigare. Ja det är bra det där med aktivering och sport, men lite synd att det är hårt ibland tycker jag.

  • Fri 17 Jun 2022 06:53
    #17

    Har nu pratat med min son och han säger att han tycker det är lika kul att lära sig nytt inom idrotten som att leka med yngre och peppa dem. Han har många "kompisar" bland de yngre, mer än 40 säger han och han tycker själv att han är för ung i sinnet för att vara ledare. Kanske om nåt år. Sen vet jag inte hur hans lek/coaching av de yngre uppskattas av ledarna. Att träna en dag i veckan med fortsättningsgruppen tror jag inte går då fortsättningsgruppen tränar samtidigt som hans grupp plus en dag till som är när han tränar en annan grej, som vi inte vågar fundera på att ge upp innan vi vet att han säkert går i fortsättningsgruppen. 

  • Fri 17 Jun 2022 09:58
    #18
    miljömamma skrev 2022-06-16 15:09:50 följande:

    nu tror jag faktiskt att allt börjar klarna och att jag förstår hur det ligger till. Föreningen vill bara ha enkla barn som lär sig snabbt i fortsättningsgruppen. Min son som tränat länge tycker det är viktigast med kompisar och inte att lära snabbt men gillar idrotten. Min son har sagt att om de fyller på med ännu yngre i hans grupp så kommer han sluta, men då kanske jag behöver säga till min son att om han inte vill gå i gruppen med många yngre och nya så måste han bli nästan lika bra som de i fortsättningsgruppen och visa att han inte behöver någon barnpassning utan driver sin träning självständigt. Enda problemet med det är att om han gör så och inte blir uppflyttad kommer han känna sig dålig igen. Kan man säga så till sitt barn eller dödar man hans självkänsla och intresse då? Visserligen tror jag att jag har sagt ungefär det till honom flera gånger tidigare. Ja det är bra det där med aktivering och sport, men lite synd att det är hårt ibland tycker jag.


    Prata inte med din son med någon form av löften innan du stämmer av med ledarna.

    Om din son tycker kompisarna är viktigast så fundera på hur mycket han surrar på träningarna? Det kan vara en sån grej som gör att man drar sig för att plocka upp honom. Vi har ungar i vår grupp som surrar som f-n och jag kan leva med att de själv surrar bort sin egen träningstid men det är sjukt störande när de dessutom drar med sig 3-4 andra som normalt sett tränar bra men nu får man heeeeeeela tiden vara på att sluta surra och börja fokusera. Ser man bara träningen där och då ser alla ut att prata lika mycket men vi ledare vet ju att är inte x där då surrar inte resten heller ens i närheten av lika mycket. 

    Jag tycker också det är roligast att träna de som går framåt fort men näst efter det är det nötarna som verkligen kämpar och till slut når resultat. Nu kan jag ju inte svara för andra tränare men mitt intryck är att hårt kämpande fokuserande barn ändå ofta får chansen till slut just för att den typen av inställning gärna smittar av sig och de blir en tillgång för gruppen för att de alltid nöter. Däremot de som pratar, känner efter inte vill göra alla övningar och liknande inte flyttas vidare om de inte är väldigt duktiga. Min ena dotter är urtypen av en sån som aldrig kommer flyttas vidare. Inte duktig, inte driven, vill inte göra alla övningar men trivs med kompisarna och surrar lite för mycket. Hon tycker träningen är helt ok men inte så mycket mer. Självklart kommer det en dag då många kompisar kommer flytta upp och inte hon. Då får vi se vad hon väljer.

    Nu vet jag ju inte hur din son är. Jag tror fortfarande på en öppen dialog med tränarna vad som krävs för uppflyttning. Utan att skuldbelägga dem för att han inte redan flyttats upp.
  • Fri 17 Jun 2022 13:13
    #19
    cosinus skrev 2022-06-17 09:58:43 följande:
    Prata inte med din son med någon form av löften innan du stämmer av med ledarna.

    Om din son tycker kompisarna är viktigast så fundera på hur mycket han surrar på träningarna? Det kan vara en sån grej som gör att man drar sig för att plocka upp honom. Vi har ungar i vår grupp som surrar som f-n och jag kan leva med att de själv surrar bort sin egen träningstid men det är sjukt störande när de dessutom drar med sig 3-4 andra som normalt sett tränar bra men nu får man heeeeeeela tiden vara på att sluta surra och börja fokusera. Ser man bara träningen där och då ser alla ut att prata lika mycket men vi ledare vet ju att är inte x där då surrar inte resten heller ens i närheten av lika mycket. 

    Jag tycker också det är roligast att träna de som går framåt fort men näst efter det är det nötarna som verkligen kämpar och till slut når resultat. Nu kan jag ju inte svara för andra tränare men mitt intryck är att hårt kämpande fokuserande barn ändå ofta får chansen till slut just för att den typen av inställning gärna smittar av sig och de blir en tillgång för gruppen för att de alltid nöter. Däremot de som pratar, känner efter inte vill göra alla övningar och liknande inte flyttas vidare om de inte är väldigt duktiga. Min ena dotter är urtypen av en sån som aldrig kommer flyttas vidare. Inte duktig, inte driven, vill inte göra alla övningar men trivs med kompisarna och surrar lite för mycket. Hon tycker träningen är helt ok men inte så mycket mer. Självklart kommer det en dag då många kompisar kommer flytta upp och inte hon. Då får vi se vad hon väljer.

    Nu vet jag ju inte hur din son är. Jag tror fortfarande på en öppen dialog med tränarna vad som krävs för uppflyttning. Utan att skuldbelägga dem för att han inte redan flyttats upp.
    Tack så  väldigt för bra input. Ja jag tycker det är lite svårt att prata med min son om detta. Jag vet att flera med brant utvecklingskurva och tydliga surrare och trotsare blivit uppflyttade, men även nötarna, men ingen med flack utveckling och surrare, jag tror dessvärre att min son är lite av en surrare och myglare, skyller på ont i fot mm, så nu har jag nästan svaret varför det inte händer nåt tror jag. Men när jag frågar han om hur han är på träningen så svarar han att han tipsar de yngre och tränar på bra, men det kan låta lite väl bra från honom. Vi har testat många sporter men det har slutat med att det är just denna sport han vill fortsätta med. Jag har sagt till honom flera gånger att han måste vara duktig på träningarna och utvecklas för att kunna bli plockad till nästa nivå, men jag tror inte han försöker så mycket utan verkar likna din ena dotter lite. Jag har själv erfarenhet av idrotten och har gett honom några lektioner och när jag är själv med honom så skärper han sig rätt mycket, men jag tror att när han är med många andra så finns det en risk att han försöker köra som vanligt. Fast han säger också att han gillar att lära sig. Jag funderar lite på hur man ska få honom att förstå att han behöver sköta sig mer om han inte ska behöva gå med de som är yngre, tror det är bra för honom med för då får han ett mål och morot med sporten. Lite är jag rädd att det är sista året i år för han att bli uppflyttad, då han börjar bli väl gammal för att kunna få en bra utveckling.
  • Fri 17 Jun 2022 16:17
    #20

    Bäst hade nog egentligen varit om det funnits en mellannivå, men nu finns bara typ nybörjare och fortsättning som är avancerad och för de som vill satsa. Ska han inte satsa inom idrotten så får han nöja sig med att träna samma sak år efter år eller sluta. Synd att det ska vara så tufft, men det verkar ju väldigt vanligt att det är så, känns bara synd när jag som mamma , i min värld tycker att han ändå är ganska bra på sin idrott, synd bara att inte han får chansen. Men han är ju surrig och ingen nötare på rätt saker, dock kan han nöta men på fel saker, som bara är nästan rätt.

Svar på tråden bli uppflyttad till bättre lag