• Fri 17 Jun 2022 13:29
    9546 visningar
    37 svar
    -1
    37
    9546

    Lever på under existensminimum men har det bra ändå

    Om man kollar på mitt kontoutdrag kan man se att jag tillhör 1% av botten i samhället och kanske får soc-bidrag halva året och inget resterande månader. På papper kan jag alltså inte betala mina avgifter och levnadskostnad. Som tur är får jag lite hjälp av en gubbe så min hyra kan betalas iaf. Självklart finns en stress över avsaknaden av egen försörjning men jag blir inte längre uppgiven och deprimerad som förr. TS handlar inte om moral utan om hur sjukt det är att kunna ha det så bra som jag har det fast man är så socioekonomiskt långt ner i samhällsstegen.  

    Hur är det möjligt? Mitt liv är ju uppenbarligen ett bevis på att magi fungerar.

    Är mer eller mindre helt skuldfri. +100k i skulder borta  
    Kan göra vad jag vill eftersom jag inte jobbar. Har all tid i världen
    Har börjat ha blommor i vasar hemma
    Har samlat på mig resurser som är värdefulla men inte nödvändigtvis kostar så mycket (secret hack)

    Känner mig inte alls lika begränsad som man kunnat gjort tidigare när man varit utan pengar.  Nu går jag bara ut och plockar nåt från naturen. Har alltså tillgång till nyttigheter, medicin, näring 24/7 helt gratis och bättre än vad som går att köpa på affären.

    Till frukost idag åt jag Leksand knäcke , 1 ägg. Lite smör o senap och toppa med lila tistelblad.  Knäcke är väl typiskt svenskt? Från flera hundra år sen när de hade knäckena på pinnar som än idag, vilket känns väldigt traditionellt.  Ägg är ju också en naturlig råvara som människor ofta haft tillgång till själva förr i tiden. Senap innehåller gurkmeja, kanel, ingefära, senapsfrön och andra nyttigheter o tistelbladen är liksom magin på mackan.

    Tror det kosta mig bara några kronor men jag är verkligen tacksam att kunna få äta så enkel och samtidigt unik mat. (Som finns här omkring och inte importerats och enbart skapats i fabriker) Det ökar faktiskt min levnadsstandard och perceptionen av min egna status.  Vilket adderar en viss lyxkänsla eller åtminstone en känsla av välstånd. Samt en känsla av oberoende och att känna sig resursstark även i det lilla.

    Det kanske inte låter särskilt imponerande. Men om man tar det lilla man har så kan det bli väldigt bra och det är däri som magin ligger nånstans. Sin egna upplevelse och inställning.

    Min har ju helt förändrats nu. Jag har det fortfarande bra fast jag lever under existensminimum.  Hur är det möjligt? Så otroligt mycket ligger i den egna inställningen, sitt fokus, att ju mer man ser värdet i saker desto mer berikad blir man. Och det är liksom sjukt att så mycket bara kan förändras med den egna inställningen trots "faktiska omständigheter". det är oförklarligt nästan.

    Hur lever ni gott med tom kopp?   En tom kopp ger ju ökade möjligheter att fylla på med något nytt... att vara tacksam och se till möjligheterna är jätteviktigt. Ens egna attityd. Men man ska förstås inte tvinga på det utan det ska komma av sig självt och för det behöver man stimulera det och eliminera sånt som motverkar de energierna.

    Ni andra som lever på existensminimum eller mindre eller mer har ni upplevt likande fenomen?

  • Svar på tråden Lever på under existensminimum men har det bra ändå
  • Anonym (SEK)
    Fri 17 Jun 2022 13:36
    #1
    +1

    Hur får du pengar till mat, boende, kläder, hygien, internet mm? 

    Ja, helt klart går det att leva på lite pengar, framförallt om boendekostnaden är låg eller betald av någon annan. Speceillt om du har möjlighet till någon form av självhushåll genom att odla mat.

    Men många har kanske lite högra önskan i livet, kunna resa och hälsa på släkt och vänner, ge barnen möjligheter till fritidsintressen, ha ett boende med lite bekvämligheter, kunna äta riktgigt gott någon gång, gå på konsert och idrott.

    Framförallt, många vill på något sätt bidra till samhället och sin omgivning, göra något för andra

  • Fri 17 Jun 2022 13:38
    #2
    -1


    Här ser ni tistelbladens lila blad och hur fint det kan bli på mackan ????????
    Absolut underbart. Även maskrosblomblad funkar och ger istället en gul vacker färg. Är det inte underbart vad lite blommor kan tillföra? Sånt går knappt ens att köpa för pengar ????
  • Fri 17 Jun 2022 13:40
    #3

    Oj jag skrev smileysar som ej funka på FL .  Så det blev massa frågetecken istället Tungan ute Inte meningen

  • Anonym (Uhm)
    Fri 17 Jun 2022 13:41
    #4
    +1

    Så du äter tistlar och har ?en gubbe? som betalar din hyra så du inte hamnar på gatan och du tycker att du lever jättebra? Skönt att du känner så, men tror inte många skulle hålla med dig?

  • Kockob­ello
    Fri 17 Jun 2022 13:45
    #5

    Du är något på spåret, helt klart  Glädjande att höra i detta materialistiska tidevarv.

  • Kockob­ello
    Fri 17 Jun 2022 13:46
    #6
    Anonym (Uhm) skrev 2022-06-17 13:41:59 följande:

    Så du äter tistlar och har ?en gubbe? som betalar din hyra så du inte hamnar på gatan och du tycker att du lever jättebra? Skönt att du känner så, men tror inte många skulle hålla med dig?


    Man behöver inget? Det finns massor av ätliga växter, helt gratis.
  • Anonym (Du)
    Fri 17 Jun 2022 13:46
    #7
    +2

    Du glömde nämna paprikan. Paprika är dyrt. 

  • Anonym (qqq)
    Fri 17 Jun 2022 13:47
    #8
    boudiccafan skrev 2022-06-17 13:38:31 följande:
    Här ser ni tistelbladens lila blad och hur fint det kan bli på mackan ????????
    Absolut underbart. Även maskrosblomblad funkar och ger istället en gul vacker färg. Är det inte underbart vad lite blommor kan tillföra? Sånt går knappt ens att köpa för pengar ????
    Skojar du med oss? 
    Jag tycker mackan ser rätt hemsk ut och jag skulle inte äta det blå, inte heller maskros. Bara för att det är fina färger mättar det inte speciellt mycket.

    Håller dock med dig i att man kan klara sig på långt mindre än man tror. Själva filosofin i din tankegäng är absolut bra. 
  • Anonym (Klari­ce)
    Fri 17 Jun 2022 13:49
    #9

    Jag tänker att så länge man inte har barn kan man leva väldigt snålt. Som ensamstående bodde jag i ett etta på 16kvm, snorbillig hyra, åt tomatsoppa och knäckebröd, köpte sällan prylar eller kläder....

    Med barn behöver barn större boende, bättre mat, köpa kläder regelbundet, och eftersom jag vill att mina barn ska få bra liv köpa nya kläder (ej secondhand) ibland, låta dem gå på fritidsaktiviteter, skaffa cyklar, leksaker osv.

  • Anonym (qqq)
    Fri 17 Jun 2022 13:50
    #10
    Kockobello skrev 2022-06-17 13:46:16 följande:
    Man behöver inget? Det finns massor av ätliga växter, helt gratis.
    Äter du inget annat året om, än tistlar, maskros, kanske kirskål och sen när bären kommer plockar du blåbär, lingon, smultron. Du kokar te på tallbarr och kokar saft på fläder. Fångar du fisk i havet och lagar och föder upp egna höns så du får ägg - eller? 
Svar på tråden Lever på under existensminimum men har det bra ändå