• Anonym (Förvi­rrad)
    Sat 18 Jun 2022 01:56
    7312 visningar
    22 svar
    22
    7312

    Är min sambo narcissist?

    Jag lever med min sambo sedan flera år tillbaka. Våran relation har aldrig varit någon dans på rosor, det har snarare varit höga toppar och djupa dalar. Allt från att vi har varit stormkära till att det kan tvärvända och min sambo blir dramatisk, hotat med att göra slut eller ?tvingat? mig att krypa till korset.


    För cirka ett år sedan hade vi en relationskris där vi båda sa att vi inte ville leva med varandra. Jag hade länge gått runt med en dålig magkänsla när jag kom hem från jobbet, orolig för vilket humör min sambo ska vara på etc. Jag gick som på äggskal och vägde mina ord på guldvåg för att jag var orolig för att det skulle bli bråk hemma, men på något sätt så ordnade vi upp relationen på nytt och blev kärleksfulla mot varandra fram tills nu när relationen på nytt är upp och ner


    Jag lider av depression sedan en tid tillbaka vilket jag förstår stundtals kan vara svårt att leva med någon som har en sådan diagnos. Men vad jag känner med min sambo är att jag ibland får ursäkta mig för att må dåligt till att min sambo i nästa sekund är väldigt omhändertagande mot mig när jag mår dåligt. Jag får ofta höra att min depression går ut över resterande familj för att jag ?inte är på topp?, märks att jag mår dåligt, jag är inte engagerad i familjen etc. För att i nästa sekund kan min sambo vara väldigt förstående och ge mig bekräftelse på att det inte är konstigt att jag mår dåligt.
    Det här har gjort att jag har slutit mig för min sambo och inte berättat om känsliga saker. Jag vet att det kommer att användas emot mig om tillfälle ges framöver. Och om jag inte vill prata om jobbiga saker med min sambo så får jag höra att jag bara duckar problem när jag inte vill prata.


    Utöver att jag känner att min depression tas emot olika från dag till dag eller från timma till timma så är det massa andra saker som får mig att fundera på förhållandet.


    Min sambo har väldigt svårt att ta kritik, även om det är konstruktiv kritik som jag ger. Det kan exempelvis vara ?Jag mår dåligt över att du säger såhär?. Ofta vänds problemet till att det är jag som är känslig, det är mig det är fel på eller att det blir fokusflytt till att det egentligen är min sambo som mår dåligt. 


    Jag får ofta kritik för saker som jag gör eller inte gör. Ibland så öppnar jag dörren för högt på morgonen, har inte städat ordentligt, gör inte tillräckligt här hemma, vill inte kolla på samma film, har konstiga intressen etc.


    Min sambo har också åsikt om vad jag har på mig för kläder, hur min kroppsfigur ser ut (vilket min sambo säger är för att peppa mig om jag har gått upp i vikt) 


    Jag får också kritik efter att vi har träffat vänner. Antingen har jag varit för tyst eller så har jag sagt något för privat eller tagit för mycket plats.


    Jag har även bytt kod till min telefon för att jag vet att min sambo har varit inne i den och läst mina meddelanden, vilket jag också har fått stå till svars för (Varför jag pratat med mina vänner och inte min sambo)


    Min sambo pratat ibland skit om mina vänner eller min familj. Och blir irriterad om jag inte håller med om skitsnacket.


    Ibland får jag höra att jag inte ger min sambo tillräckligt med bekräftelse. Att det exempelvis tar för lång tid att svara på ett sms eller att jag inte har sagt att jag älskar henne på länge. Stundtals är min sambo en stor bekräftelsesvamp som jag känner kväver mig.


    Utöver allt detta som jag nämner så har vi såklart väldigt fina stunder tillsammans då vi har det riktigt riktigt bra.


    Jag älskar min sambo men jag märker också att relationen bryter ner mig. 

    Kan min sambo vara narcissist eller varför beter man sig såhär mot någon som man säger sig älska? 

  • Svar på tråden Är min sambo narcissist?
  • Sat 18 Jun 2022 03:15
    #1
    +3

    Spelar det någon roll om din sambo är narcissist eller ej? Du mår inte bra i relationen. Sambons beteende kan mycket väl vara en bidragande orsak till din depression. Prova att gå isär och inte ha kontakt under en längre tid, samt fokusera på familj och vänner, så lär du märka skillnad. Då kommer du inte heller att fortsätta leta förklaringar till din sambos beteende, eller hoppas att sambon ska ändra sig, vilket du verkar göra nu. Du kommer att bli fri från det känslomässiga greppet och kunna gå vidare med sitt liv. Du frågar hur man kan göra så mot någon som man säger sig älska. Fråga dig i stället varför du själv älskar någon som behandlar dig illa? Älskar du inte dig själv? Tycker du inte att du förtjänar bättre? Du behöver distans till din partner för att kunna tänka klart.

  • Anonym (ööö)
    Sat 18 Jun 2022 07:10
    #2

    Det kan vara din relation som är delvis orsak till din depression. Du mår nog bäst utan detta. 

  • Anonym (M)
    Sat 18 Jun 2022 09:30
    #3

    Låter inte som du beskriver en narcissist. Däremot beskriver du en ohälsosamt kontrollerande man som säkert kan ha andra problem men narcissist låter han inte alls som.

    Bara för att man är självupptagen eller egoistisk är man inte narcissist. Det stämmer att ett tecken är att man talar illa om andra men det gör många som inte är narcissister också. Även att vara trevlig och spela sina kort väl inför andra men server många som gör så ändå.


    Din mans syfte verkar vara att ta kontroll och styra dig. 


    Men han kan mycket väl vara narcissist men för att avgöra det kräv att man träffar din man. 

  • Anonym (Dra dig ur)
    Sat 18 Jun 2022 10:01
    #4

    Jag tänker att det är inte konstigt om du blir deprimerad av att leva med en partner som är så kontrollerande och styrande som din sambo är. Om hon är narcissist eller inte spelar för mig ingen roll, hon vill ju kontrollera dig och allt du gör.

    Du ska dela ditt liv med en människa som får dig att må bra. Tänk framåt, vill du verkligen skaffa barn med henne? Hon är ju inte direkt mamma-material, jag tycker du ska dra dig ur det här förhållandet ...

  • Anonym (A)
    Sat 18 Jun 2022 19:36
    #5
    Anonym (Dra dig ur) skrev 2022-06-18 10:01:36 följande:
    Jag tänker att det är inte konstigt om du blir deprimerad av att leva med en partner som är så kontrollerande och styrande som din sambo är. Om hon är narcissist eller inte spelar för mig ingen roll, hon vill ju kontrollera dig och allt du gör.

    Du ska dela ditt liv med en människa som får dig att må bra. Tänk framåt, vill du verkligen skaffa barn med henne? Hon är ju inte direkt mamma-material, jag tycker du ska dra dig ur det här förhållandet ...
    Håller med
  • Anonym (Nej)
    Sat 18 Jun 2022 20:34
    #6

    Nej din sambo låter inte alls som en narcissist. däremot låter det inte som ett sunt förhållande. 

  • Anonym (Stefa­n)
    Sat 18 Jun 2022 20:45
    #7
    +1

    Nej det låter inte som en narcissist. Sluta missbruka det ordet, snälla! 

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Wed 22 Jun 2022 11:25
    #8

    Nej vi har helt klart inte alltid en sund relation, det går mycket i vågor. 


    Jag är ingen psykolog och har inte den kunskapen att sätta en narcissist etikett på andra människor. Jag har däremot läst en del om narcissister som jag känner igen i mitt eget förhållande. Ovan punkter är bara en del av vad som händer i vardagen. 


    Kontrollerande beteende som att jag ska komma hem från jobbet en viss tid, vad jag ska lägga pengar på etc. Jag har ofta en känsla över att jag inte kontrollerar mitt eget liv

    Väcker mig när jag sover om exempelvis jag behöver dammsuga i huset eller annan syssla som att hänga tvätt

    Kommenterar vad jag äter och hur jag ser ut (i negativ form)

    Behov av mycket beröm. Om min sambo exempelvis har lagat mat, städat eller gett mig personliga råd så har jag alltid en känsla av att jag står i skuld ?För att min sambo har ställt upp på mig? Hjälp som jag oftast inte ber om

    Är vi hos vänner så får jag ibland höra saker som jag har sagt ?fel? eller hur tyst jag har varit

    Min sambo har väldigt svårt att ta kritik, även om det är konstruktiv kritik. Det blir ofta fokusflytt till att det är mig det är fel på.

    Berättat jag om något som jag tycker är jobbigt eller påverkas av så kan det vid ett senare tillfälle användas emot mig. 


    Berättar för mig vem ?jag är?

    Hotat med att göra slut flera gånger för att jag är så dålig på att bekräfta min sambo

    Har jag inte svarat tillräckligt snabbt på ett sms så får jag höra om det

    Min sambo tycker ofta synd om sig själv och det är alltid min sambo som har det ?värst?


    Växlar väldigt ofta mellan att vara otroligt kärleksfull och irriterad/arg på mig. 


    Blir jag ledsen över något min sambo säger till mig så blir jag kallad för känslig 

    Samma regler gäller inte för min sambo som för andra. Exempelvis ska alla andra vara noga med att hjälpa till att duka av när min sambo har lagat mat. När jag har lagat mat och ber om hjälp med avdukning så får jag ofta höra allt annat som min sambo har sysslat med.

    Det här är väl mer ett övergripande beteendemönster om min sambo och jag tycker inte att det är helt obefogat att jag frågar om det kan vara ett narcissistiskt drag. 


    Jag behöver bara någon att bolla det här med.

  • Monsie­ur Venus
    Wed 22 Jun 2022 11:42
    #9
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-06-22 11:25:18 följande:

    Nej vi har helt klart inte alltid en sund relation, det går mycket i vågor. 


    Jag är ingen psykolog och har inte den kunskapen att sätta en narcissist etikett på andra människor. Jag har däremot läst en del om narcissister som jag känner igen i mitt eget förhållande. Ovan punkter är bara en del av vad som händer i vardagen. 


    Kontrollerande beteende som att jag ska komma hem från jobbet en viss tid, vad jag ska lägga pengar på etc. Jag har ofta en känsla över att jag inte kontrollerar mitt eget liv

    Väcker mig när jag sover om exempelvis jag behöver dammsuga i huset eller annan syssla som att hänga tvätt

    Kommenterar vad jag äter och hur jag ser ut (i negativ form)

    Behov av mycket beröm. Om min sambo exempelvis har lagat mat, städat eller gett mig personliga råd så har jag alltid en känsla av att jag står i skuld ?För att min sambo har ställt upp på mig? Hjälp som jag oftast inte ber om

    Är vi hos vänner så får jag ibland höra saker som jag har sagt ?fel? eller hur tyst jag har varit

    Min sambo har väldigt svårt att ta kritik, även om det är konstruktiv kritik. Det blir ofta fokusflytt till att det är mig det är fel på.

    Berättat jag om något som jag tycker är jobbigt eller påverkas av så kan det vid ett senare tillfälle användas emot mig. 


    Berättar för mig vem ?jag är?

    Hotat med att göra slut flera gånger för att jag är så dålig på att bekräfta min sambo

    Har jag inte svarat tillräckligt snabbt på ett sms så får jag höra om det

    Min sambo tycker ofta synd om sig själv och det är alltid min sambo som har det ?värst?


    Växlar väldigt ofta mellan att vara otroligt kärleksfull och irriterad/arg på mig. 


    Blir jag ledsen över något min sambo säger till mig så blir jag kallad för känslig 

    Samma regler gäller inte för min sambo som för andra. Exempelvis ska alla andra vara noga med att hjälpa till att duka av när min sambo har lagat mat. När jag har lagat mat och ber om hjälp med avdukning så får jag ofta höra allt annat som min sambo har sysslat med.

    Det här är väl mer ett övergripande beteendemönster om min sambo och jag tycker inte att det är helt obefogat att jag frågar om det kan vara ett narcissistiskt drag. 


    Jag behöver bara någon att bolla det här med.


    Det behöver inte vara så att han har en personlighetsstörning, men läs på om covert narcissism eller hemlig narcissism. Om du vill bolla lite mer privata tankar och erfarenheter, så kan du skicka ett PM till mig.
  • Wed 22 Jun 2022 11:54
    #10
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-06-22 11:25:18 följande:

    Nej vi har helt klart inte alltid en sund relation, det går mycket i vågor. 


    Jag är ingen psykolog och har inte den kunskapen att sätta en narcissist etikett på andra människor. Jag har däremot läst en del om narcissister som jag känner igen i mitt eget förhållande. Ovan punkter är bara en del av vad som händer i vardagen. 


    Kontrollerande beteende som att jag ska komma hem från jobbet en viss tid, vad jag ska lägga pengar på etc. Jag har ofta en känsla över att jag inte kontrollerar mitt eget liv

    Väcker mig när jag sover om exempelvis jag behöver dammsuga i huset eller annan syssla som att hänga tvätt

    Kommenterar vad jag äter och hur jag ser ut (i negativ form)

    Behov av mycket beröm. Om min sambo exempelvis har lagat mat, städat eller gett mig personliga råd så har jag alltid en känsla av att jag står i skuld ?För att min sambo har ställt upp på mig? Hjälp som jag oftast inte ber om

    Är vi hos vänner så får jag ibland höra saker som jag har sagt ?fel? eller hur tyst jag har varit

    Min sambo har väldigt svårt att ta kritik, även om det är konstruktiv kritik. Det blir ofta fokusflytt till att det är mig det är fel på.

    Berättat jag om något som jag tycker är jobbigt eller påverkas av så kan det vid ett senare tillfälle användas emot mig. 


    Berättar för mig vem ?jag är?

    Hotat med att göra slut flera gånger för att jag är så dålig på att bekräfta min sambo

    Har jag inte svarat tillräckligt snabbt på ett sms så får jag höra om det

    Min sambo tycker ofta synd om sig själv och det är alltid min sambo som har det ?värst?


    Växlar väldigt ofta mellan att vara otroligt kärleksfull och irriterad/arg på mig. 


    Blir jag ledsen över något min sambo säger till mig så blir jag kallad för känslig 

    Samma regler gäller inte för min sambo som för andra. Exempelvis ska alla andra vara noga med att hjälpa till att duka av när min sambo har lagat mat. När jag har lagat mat och ber om hjälp med avdukning så får jag ofta höra allt annat som min sambo har sysslat med.

    Det här är väl mer ett övergripande beteendemönster om min sambo och jag tycker inte att det är helt obefogat att jag frågar om det kan vara ett narcissistiskt drag. 


    Jag behöver bara någon att bolla det här med.


    Men spelar det någon roll om han/hon är narcissist eller inte? Vill du ha det såhär? Svaret är förmodligen NEJ. Då måste du lämna den här personen. Du har också ett ansvar. Ditt ansvar är att säga NEJ när någon väcker dig mitt i natten för att dammsuga och hänga tvätt och säga NEJ när någon säger att du är ful osv. 

    Det kan vara narcissism, det kan vara borderline, det kan vara bipoläritet, det kan vara vad som helst. Hur som helst är det inte okej och det behöver du inte sätta någon etikett på. 

    Det är ett otroligt snack om narcissism nuförtiden, men man behöver inte sätta den diagnosen för att ha rätt att lämna en elak partner. Faktum är att ingen av oss här på forumet kan diagnosticera din sambo. Inte du heller. 
Svar på tråden Är min sambo narcissist?