• 2kids

    Byta jobb - hjälp!

    Hjälp mig tänka? 
    Har arbetat i skolans värld i många år nu. Sista 1-2 åren har gjort sönder mig, sakta men säkert. Ohållbar arbetsmiljö, stress, nedvärderad osv? Detta har lett till en kortare sjukskrivning som jag nu försöker jobba mig tillbaka ifrån. Tyvärr känner jag hur jag blir sämre igen efter en tid på jobbet. Jag är utbildad i branschen. Inte tillr med csn för att plugga till ngt nytt. Familj och hus så kan inte offra min inkomst för att plugga heller. Söker jobb men känner mer o mer hur jag inte är i skick att ta mig an ngt nytt heller, jag är inte på topp. 


    Känner att jag hamnat i en ond cirkel som är svår att ta sig ur. Börjat känna depressivitet. Haft kontakt med arbetsförmedlingen och syv, men får ingen direkt hjälp. Jag är ju välutbildad, välbetald med fast jobb, vad har jag att gnälla på liksom? 

    Vill inget annat än att säga upp mig på stående fot. Men då blir det kris privat. Man är oerhört beroende av sin inkomst. 


    Ngn som har några ideer eller tankar? Kanske ngt jag inte tänkt på? Blir knäpp på riktigt av detta. 

  • Svar på tråden Byta jobb - hjälp!
  • Anonym (Halvtid)

    Om du kan så gå ner i arbetstid och prova antingen ett annat jobb elger att starta eget eller nåt på ca halvtid .

    Så att du provar något nytt men samtidigt har kvar din anställning som trygghet i början?

  • Anotherone

    Försök uppbåda så mycket ork att du orkar söka andra arbeten. Säg inte upp dig innan du har hittat något, det vore olyckligt om du hamnade i ett glapp där du inte fick a-kassa (karens) eller så och förlorade din SGI. Med tanke på hur du mår.

    Skolan skriker efter utbildad personal och jag är helt övertygad om att du kan hitta en arbetsmiljö som passar just dig, där du kan trivas. Det kanske bara tar lite tid?

    Har du barn under 8 år? Använd din lagliga rätt att gå ner i tid så att du hinner återhämta dig och distansera dig från jobbet lite, så att det inte blir hela din dag så att säga. 

    Inom kort sjösätts det nya omställningsstödet som ska ge vuxna en högre ersättning i de fall man studerar. Kolla upp det, det kanske kan vara en väg om det är något du kan/vill komplettera under en termin eller två. 

  • AndreaBD

    Ja, jag har varit där också. Det är svårt. Jag har egentligen hela tiden tänkt: SKA jag göra det? Bara ta vilket jobb som helst? Men jag har studerat 5 år! Ska jag ta ett jobb som man inte behöver nån utbildning för?

    Jag gjorde en kompromiss, började eget företag (webshop) och jobbbar som lärare högst 70 %. Samtidigt så jobbar jag på en liten specialskola. Där har man inte allt omkring. Vi har socionomer där, som gör terapi med ungdomarna. Så en hel del av det sociala runt omkring tar ju dem. Och dessutom har vi bara några få elever, och är inställda på att de är problematiska. 

    Det är min kompromiss och jag hoppas det håller. Det är osäkert nästan varje år, om vår skola kommer att finnas kvar. Jag kunde också tänka mig vara lärare på fängelse. Då kör man nog enskilt undervisning, och det är ju vuxna som brukar vara motiverade. Även om de är kriminella. Men det är svårt att få. Folkhögskola har jag också jobbat på - det är också ganska trevligt. 

    Jag kan tänka mig att det inte är lika lätt om man har utbildning för de lägre årskurserna. Om man har tur, så kan man ju få nåt kontorsjobb någonstans. Men det är svårt.

  • 2kids

    Tack alla! Kanske skulle nämnt att jag behöver byta bransch. Jag har gjort mitt där. Klarar inte av miljöerna, ljuden, ja jag har gett branschen vad jag kan och nu har den tagit ut sin rätt på mig? Att komma någon annanstans med bara lärarutbildning verkar lönlöst?

  • Anonym (Been there)

    Jag var i en liknande sits. Nu jobbar jag med hr-frågor på en statlig myndighet. Bättre betalt och bättre villkor.

  • 2kids
    Anonym (Been there) skrev 2022-06-19 21:27:32 följande:

    Jag var i en liknande sits. Nu jobbar jag med hr-frågor på en statlig myndighet. Bättre betalt och bättre villkor.


    Hur lyckades du?
  • Anotherone
    2kids skrev 2022-06-19 19:27:33 följande:

    Tack alla! Kanske skulle nämnt att jag behöver byta bransch. Jag har gjort mitt där. Klarar inte av miljöerna, ljuden, ja jag har gett branschen vad jag kan och nu har den tagit ut sin rätt på mig? Att komma någon annanstans med bara lärarutbildning verkar lönlöst?


    Det finns ju tjänster som utredare, handläggare, sakkunnig osv som rör kompetensutveckling och utbildning inom myndigheter, kommuner & regioner. Jag skulle MER ÄN GÄRNA se att man hade utbildade lärare där som faktiskt förstod lärande, pedagogik och hade sett och liksom "levt i" den dagliga skolmiljön. Ofta nu upplever jag att man anställer random person som inte har den kunskapen eller den erfarenheter vilket är sorgligt. Det blir som åter till det gamla industrisamhället där vi hade en grupp av personer som satt centralt och bestämde vad man på golvet skulle utföra. Som frågor kring just pedagogik, lärande, digitalisering osv som det känns som att man jobbar med helt utan evidens just nu. Där skulle det vara mycket värt att ha en lärare på plats i dialogen. Men hur lätt eller svårt det är att nosa upp den sortens arbeten låter jag vara osagt. Hoppas att det löser sig för dig, det måste det göra!
  • Anonym (Been there)
    2kids skrev 2022-06-19 21:34:03 följande:
    Hur lyckades du?
    Jag sökte jobb helt enkelt! 

    Först inom kompetensutveckling men nu jobbar jag bredare med kompetensförsörjning.

    Håll ögonen öppna och sök hejvilt!
Svar på tråden Byta jobb - hjälp!