• Anonym (Kaffedraken)

    Har ni (haft) lingonsylt på pannkakor?

    (Alltså vanliga tunna pannkakor, ej t ex ugnspannkaka osv)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni (haft) lingonsylt på pannkakor?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror du får specifiera pannkakor för det brukar bli ett krig om vad som är vad ;)


     


    Tjockpannkaka passar med lingonsylt. Tunnare skulle jag äta med lingonsylt om det verkligen inte fanns andra alternativ.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Haha vafan varför syntes inte det där :P röstar nu

  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag var barn hade vi alltid lingonsylt på tunna pannkakor. Det var liksom en vana och inget man reagerade på. Men det är betydligt godare med sötare sylt, som jordgubb, hallon eller plommon. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, gillar inte lingonsylt alls. Jag har jordgubbs- eller hallonsylt till. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag växte upp var lingonsylt (den billiga sorten, utdrygad med äpplen) den sylt vi alltid hade hemma och den åts till pannkakor, gröt, blodpudding m.m.

    Nuförtiden föredrar jag blåbärssylt på pannkakorna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fick en gång på ett fikaställe när jag beställde pannkakor. Stod bara sylt på skylten. Kan säga att de åkte tillbaka för det gick inte att äta. De återkom med hallonsylt som var nästan lika syrt. Blev inte uppäten :(

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker det är godast med söt sylt typ jordgubb, hallon, drottningsylt, blåbär eller sirap och vispad grädde förstås. Men nyligen testade jag faktiskt lingonsylt med lite extra socker och vispad grädde och det va helt ok det med men inte lika gott som det jag nämnde först.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, det var den enda sylten vi hade hemma när jag var barn. 

    Till både tunna pannkakor och ugnspannkaka med stekfläsk. 

    De andra sylterna ansåg mamma var för söta. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    flygrl skrev 2022-06-20 17:32:45 följande:

    Tycker det är godast med söt sylt typ jordgubb, hallon, drottningsylt, blåbär eller sirap och vispad grädde förstås. Men nyligen testade jag faktiskt lingonsylt med lite extra socker och vispad grädde och det va helt ok det med men inte lika gott som det jag nämnde först.


    Lingon med grädde påminner mig om strutar med lingongrädde som mamma gjorde ibland när jag var liten. Så galet gott. Måste göra det till min son snart! 
Svar på tråden Har ni (haft) lingonsylt på pannkakor?