• Anonym (Stora­)
    Mon 20 Jun 2022 23:16
    5197 visningar
    29 svar
    29
    5197

    Sömnproblem

    Jag har stora sömnproblem, kan ligga och vrida och vända i flera timmar innan jag somnar om jag inte dricker några glas vin. Hur gör ni andra för att kunna somna utan vin? 

  • Svar på tråden Sömnproblem
  • Anonym (M)
    Mon 20 Jun 2022 23:31
    #1
    Anonym (Stora) skrev 2022-06-20 23:16:20 följande:
    Sömnproblem

    Jag har stora sömnproblem, kan ligga och vrida och vända i flera timmar innan jag somnar om jag inte dricker några glas vin. Hur gör ni andra för att kunna somna utan vin? 


    Hej,
    Om du har så stora problem med sömnen att du måste dricka varje kväll så bör du kontakta en läkare. 

    Hur länge har du haft sömnproblem?

    Jag har också problem med sömnen, att träna regelbundet hjälper och om det inte hjälper så tar jag halv Propavan.
  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Mon 20 Jun 2022 23:36
    #2
    Anonym (M) skrev 2022-06-20 23:31:20 följande:
    Hej,
    Om du har så stora problem med sömnen att du måste dricka varje kväll så bör du kontakta en läkare. 

    Hur länge har du haft sömnproblem?

    Jag har också problem med sömnen, att träna regelbundet hjälper och om det inte hjälper så tar jag halv Propavan.
    Har vart det såhär i ett halvår minst. ringde vårdcentralen och ville boka tid för mina sömnproblem men fick ingen tid utan hjälp av sjuksköterska på telefon att jag ska ha svalt och mörkt i sovrummet. 
  • Anonym (Hej)
    Tue 21 Jun 2022 07:02
    #3

    Svalt i sovrum, tydliga rutiner ät ordentligt under dagen. Ut och rör dig, träna. Stäng av tv, dator och mobil ett tag innan läggdags 
    Hur mår du annars?
    Testa typ melatan el annat receptfritt sömnmedel.
    Annars ring igen och säg att du behöver en tid, att sömnen blivit ett problem som ställer till det för dig.

    Sonen hade problem, somnade inte förren runt 3-tiden och sen upp vid 7, det håller inte i längden. Han fick tillslut melatan och propavan  som hjälpte. Lergigan hjälper en del. 

  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 10:49
    #5
    Anonym (Sköterskan) skrev 2022-06-21 10:48:25 följande:

    Du ska dricka en stor kopp kaffe innan du går och lägger dig det har faktiskt en sövande effekt och inte uppiggande som folk tror 


    Jag dricker inte kaffe tyvärr
  • Anonym (Erika­)
    Tue 21 Jun 2022 11:11
    #6

    Är det så att du inte kan somna för att du ligger och tänker på saker som stressar dig? För mig hjälper valerina i sådana lägen. 

  • Anonym (tips)
    Tue 21 Jun 2022 11:19
    #7

    Hypermin och KSM66 har hjälpt mig att varva ner och sova bättre.

  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 11:20
    #8
    Anonym (tips) skrev 2022-06-21 11:19:03 följande:

    Hypermin och KSM66 har hjälpt mig att varva ner och sova bättre.


    Äter antidepressiv, står att man inte ska använda hypermin samtidigt som andra läkemedel
  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 11:36
    #9

    Drack ett glas vin nu och ska dricka ett par till ikväll så förhoppningsvis kan jag sova ikväll 

  • Tue 21 Jun 2022 11:36
    #10
    Anonym (Stora) skrev 2022-06-21 11:20:57 följande:
    Äter antidepressiv, står att man inte ska använda hypermin samtidigt som andra läkemedel
    Men om du prövat råder du fick och det inte fungerar så får du ringa igen och boka en läkartid. 
  • Anonym (Stora­) Trådstartaren
    Tue 21 Jun 2022 12:25
    #11
    EpicF skrev 2022-06-21 11:36:30 följande:
    Men om du prövat råder du fick och det inte fungerar så får du ringa igen och boka en läkartid. 
    Ringde igen men fick ingen läkartid. Fick tips om att träna efter jobbet. Så får testa det
Svar på tråden Sömnproblem